2018-01-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men varför om resultatet aldrig kommer att redovisas? Det kostar pengar att utreda brottsfall. Om man redan har bestämt att mördaren är död så kan man spara de pengarna. Skattebetalarna får ju aldrig veta vad de kom fram till i alla fall.
Du tror och tycker inte anhöriga är i behov av och har rätt att veta?
Eller kommun, läkare, socialtjänst som kanske i framtiden agerar annorlunda om en familj hamnar i kris och då kan hjälpa..
Polisen jobbar väl inte enbart för din eller skattebetalarnas skull??
Citera
2018-01-16, 13:37
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Enligt senast länkade artikeln i Aftonbladet verkar presstaleskvinnan ändå öppna för att det åtminstone blir någon form av förklaring efter slutförd FU.

Citat:
– Vi säger ingenting förrän vi har en fullständig bild. Därför säger vi inget ännu. Möjligen i slutet på veckan, säger Ewa-Gun Westford.
Är man så långt framme i utredningen att en "fullständig bild" skulle kunna finnas i slutet av veckan? Då måste utredningsunderlaget vara mycket gott.

Alternativt så menas med "fullständig bild" endast en fullständig bild över själva dödandet, vem som dödade vem och vad dödsorsakerna varit. Motiv kanske man inte känner till eller ens är särskilt intresserade av, eftersom GM redan är död och det inte kommer att bli något åtal.
Citera
2018-01-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Du tror och tycker inte anhöriga är i behov av och har rätt att veta?
Eller kommun, läkare, socialtjänst som kanske i framtiden agerar annorlunda om en familj hamnar i kris och då kan hjälpa..
Polisen jobbar väl inte enbart för din eller skattebetalarnas skull??
Anhöriga kommer få veta det dom vill och behöver. Men varför skall myndigheter såsom kommun etc få veta? Detta är inte ett fall som skall användas i läroböcker inom socialhögskola eller annat. Och OM det skulle göra det så lär det ta några år att skriva den boken.

Många familjer hamnar i kris. Jag kan inte säga att jag tycker socialförvaltningen gör ett speciellt bra jobb i många av de ärendena. Så varför skulle en orosanmälan om den här familjen tagits på allvar?
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-16 kl. 13:55.
Citera
2018-01-16, 13:41
Medlem
lakritcs avatar
Reagerar på att fadern skickade in en ansökan om befordran så tätt inpå detta. Borde väl ha ganska låg prioritering i ett mycket kritiskt familjeläge.

Pappan i familjen hade nyligen skickat in en ansökan om befordran. En kollega till mannen hade fått uppdraget att skriva en bedömning av hans ansökan. Kvällen den 9 januari skickade kollegan in sin bedömning. Efter att ha gått igenom alla hans tidigare uppdrag och erfarenheter ansåg kollegan att han uppfyllde alla kriterier för att få den nya positionen

https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
Citera
2018-01-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis allt ovanstående! Alla trodde det var supermänniskor som varken behövde sova, ha avlösning, semester, terapi, timeout.. Baserat på vad som framkommit hittills.

Ja det är så märkligt. Sveriges typ mest ”perfekta” familj utåt sett. Vad tusan gick så fel?
Citera
2018-01-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Anhöriga kommer nog att få reda på vad de tror har hänt. Men vad har du med saken att göra? Och vad har det med demokratin att göra att du inte får gotta dig i andras elände??

Vilka är polisen till för? Jag och alla andra betalar skatt. Jag har aldrig brutit mot någon lag. Varför skall inte jag ha rätt att veta vad polisen sysslar med.

Har de frågat de anhöriga vad de tycker? Som anhörig hade jag varit angelägen att sanningen kommer fram då det är så stort intresse och så mycket spekulation hit och dit. Vad är det som säger att alla människor föredrar hemlighetsmakeri.
Citera
2018-01-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livingthing
möjligt detta varit uppe tidigare men jag läste ju ett pm någon fått från en son åkt runt vid familjens hus och hade skrivit mkt bra om detta. Undrar över villan, den bild man sett där en krans hänger på dörren där är ju fönster om båda sidor av dörren, är denna sida av huset utåt gatan? Sen är det en bild på det fönster som polisen krossade då de gick in, är det fönster typ vid nån altan el dyl och på baksidan av huset mot nån granne? Tänker att polisen gått runt givetvis och tittat in o då sett något som gör att de krossar rutan istället för att ringa låssmed. Läraren som varit där tidigare har ju uppenbarligen inte gått runt o kikat in för då skulle kanske den sett det polis såg? Hur är insyn från grannen? allt detta är så obehagligt och lämnar ingen ro.

De är fönstret på altandörren som är krossat, lätt att öppna och gå in där.
Citera
2018-01-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vilka är polisen till för? Jag och alla andra betalar skatt. Jag har aldrig brutit mot någon lag. Varför skall inte jag ha rätt att veta vad polisen sysslar med.

Har de frågat de anhöriga vad de tycker? Som anhörig hade jag varit angelägen att sanningen kommer fram då det är så stort intresse och så mycket spekulation hit och dit. Vad är det som säger att alla människor föredrar hemlighetsmakeri.
De kommer ta mycket stor hänsyn till hur de anhöriga ser på vad som skall offentliggöras. Kommer det fram detaljer i utredningen som är till men för de anhöriga så kommer inte detta släppas. Deras situation måste man väl ta mer hänsyn till än våran jävla nyfikenhet.
Citera
2018-01-16, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Reagerar på att fadern skickade in en ansökan om befordran så tätt inpå detta. Borde väl ha ganska låg prioritering i ett mycket kritiskt familjeläge.

Pappan i familjen hade nyligen skickat in en ansökan om befordran. En kollega till mannen hade fått uppdraget att skriva en bedömning av hans ansökan. Kvällen den 9 januari skickade kollegan in sin bedömning. Efter att ha gått igenom alla hans tidigare uppdrag och erfarenheter ansåg kollegan att han uppfyllde alla kriterier för att få den nya positionen

https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/

Vi kom fram till det inatt, att det kan röra sig om ett halvår innan en sådan ansökan går igenom. Åtminstone i praktiken minst ett par månader. Det kan hända mycket med familjen på den tiden.
Citera
2018-01-16, 13:48
Medlem
meiis avatar
Undra vad detta var han berättade 😔
”Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes”

Taget härifrån:

https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson
Citera
2018-01-16, 13:48
Medlem
Det är lätt att hylla människor utan att känna dem på djupet för den skull. Även om man som förälder är social, öppen och utåtriktad om sin svåra familjesituation till kolleger, anhöriga, och skolan innebär det knappast att man säger:

" Jo förresten, glömde bort att nämna att jag det sista halvåret börjat umgås med tankar om att mörda min familj. Inget jag gärna delar med resten av familjen mitt i terminen. Däremot funderar jag kring lediga luckor i schemat för detta event". Stressigt nu när det lider mot julledighet.

Många högpresterande både agerar och framstår som övermänniskor i omgivningens ögon. En del människor är faktiskt både duktiga, intelligenta och samtidigt ödmjuka och därför mycket omtyckta. Men, men, ibland måste man prioritera och släppa kraven och kapitulera.

Vad är en professors titel värd i jämförelse med barnen. Karriär och strävanden i förhållande till familjen. En värderingsfråga. Om du inte kan ge upp drömmen om att vara ett akademiskt högdjur och väljer denna väg istället skulle jag säga att det om något är ett samhällsproblem. Finns gott om andra lösningar för att motverka stress, press och övermäktiga krav. Om du bara vågar be om hjälp exp terapi. Gärna innan det är försent.
Citera
2018-01-16, 13:50
Avslutad
Denna tråden ger om inte annat stöd för att polisen inte ska säga mer än nödvändigt till allmänheten: folk kan helt enkelt inte ta emot och tolka det som sägs och skrivs ordentlig. "Vi jobbar efter teorin att" tolkas som att det är helt klarlagt vad som skett. "Pappan och dottern sågs i affären i mellandagarna" blir till att familjen sprang runt obehindrat i trängseln på mellandagsrean. "Inget tyder i dagsläget på" tas som att det är helt omöjligt och uteslutet. "Vi ska undersöka om vi kunnat göra annorlunda" tolkas som att de vet att de begått allvarliga fel. Vi tror att" tas som att de vet helt säkert att. O s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in