2018-01-16, 12:59
Medlem
Gizurs avatar
Hela det här fallet präglas av motsägande uppgifter. För vilken teori som än läggs fram så kan man hitta mycket som talar mot den teorin. ”Münchhausen by proxy”-teorin, ”Barmhärtighetsmord”-teorin, ”Fritzl”-teorin, ”psykos”-teorin, etc.

Samtliga teorier verkar osannolika. Flickorna har inte hållits helt isolerade, flickornas lärare har inte sett varningssignaler, påstådda diagnoser pekar inte mot dödliga sjukdomar eller att de skulle vara så smärtsamma att döden skulle vara enda lindringen, mamman och pappan har fungerat i sina arbetsliv och betecknas som duktiga och omtänksamma.

Själv tror jag på att det var ett hastigt beslut, morden skedde utan förvarning i familjen och det gick snabbt. Inga förklaringsbrev kommer att hittas och pappan är den som kommer att pekas ut som GM. Depression hos pappan ledde till självmord som hos honom kombinerades med en störning som gjorde att han trodde att det var mer barmhärtigt för resten av familjen att dö än att tvingas leva utan honom.
Citera
2018-01-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Misstanken är att någon i familjen har valt att avsluta sitt och de andras liv.
Se där, då vet man åtminstone det.
MISSTANKEN är.... osv....

Det är fortfarande inte bekräftat.
Citera
2018-01-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tänkte på en sak.
Så fort någon lämnar uppgifter, eller är säker på att dödlig sjukdom en längre tid, bröstcancer, hemundervisning, pappan jobbar mer hemifrån, familj i djup kris, gemensamt beslut, och utfördes i samförstånd på nått sätt... som trotts allt ändå är en ganska rimlig förklaring, så skriker folk här inne:
Bevisa det.. vad har ni för belägg.. det vet ni inte med säkerhet.. skitsnack..

Sen kommer då mot-spekulationerna vinande som kast-knivar i luften, och då krävs det minsann inga bevis eller belägg, och man pratar som om man vore stensäker.
Vart ligger bevisen eller beläggen för ex.
pedofili
Incest
Münchhausen
Avundsjuka på sina barn
Rektor som ljuger
mm mm
Det finns inte ett skit som påvisar att det skulle vara såhär.

Även om jag såklart inte till 100% tror på dessa sk "säkra källorna", så är det ändå ett 10-tal som säger ungefär samma sak - att det gick till ungefär så som står längst upp.

Vart är då alla sk "säkra källorna" som kan styrka pedofili, incest, otrohet mm mm.
Dom "säkra källorna" finns inte !
Alla dessa år och ingen, absolut INGEN i deras närhet har misstänkt nått.
Grannar, skola, vänner mm INGEN
Tvärt om, dom vittnar om en trevlig och väl fungerande familj.
ja ja ja ja veet... pedofiler är experter på att dölja osv. osv.

Som tur är så har vi alla rätt att spekulera, och det skall vi också göra.
Men ibland alltså, allvarligt talat.
Skolan borde ha vetat såklart! Är det en sak som jag lärt mig de senaste åren är att ALLT är skolans fel. Alltid. "De" borde ha märkt nåt. "De" borde ha sett nåt. "De" borde ha kontaktat sociala myndigheter/polisen/sjukvården/<fyll i favoritmyndighet här>. "De" borde ha vetat!. Skjut rektorn, det är hans (eller hennes) fel!
Citera
2018-01-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
När polisen avslutat undersökningen, kan man inte då få ut dokument enligt offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten ? Någon form av slutrapport skrivs ju säkert och skrivs ut eller mailas till någon chef.

Eller gäller offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten inte Polisen?

Det kan ju inte skada en pågående utredning eftersom de redan sagt att de inte letar efter någon gärningsman utanför familjen.

Hur funkar det med offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten i fall som detta?

Regelverket säger att man inte släpper en FUP förrän åtal väcks. Här kommer inget åtal väckas och därmed sätts offentlighetsprincipen ur spel. Gärningsmannen-/männen kan inte ställas till svars och därmed inte försvara sig via advokat. FUP:en kommer läggas till handlingarna och sekretessbeläggas.
Citera
2018-01-16, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Har inte skrivit något i denna tråd, men läst allt.

Jag har egen erfarenhet från depression och självmordstanker efter en olycka där jag egentligen borde dött på fläcken. Fick rätt svåra skador och det tog sex månader innan jag kunde halta mig fram och ha ett hyggligt liv. Jag blev inte ett dugg bättre under dom fem nästa åren vilket jag trodde jag skulle bli. Jag började bli deprimerad över att ha så mycket inskräkningar i mitt lv.

Sov väldigt lite pga svår värk och var ständigt trött. Slutade umgås med kompisar, deltog sällan i firande av olika slag. Fick tankar på att avsluta mitt liv och då genom att hoppa från balkongen. Som tur var bodde jag på tredje våningen och var inte säker på om jag skulle dö eller bli ännu värre skadad. Ibland när jag körde bil och mötte en lastbil dök en tanke upp om att fronta den, inget som var planerat utan tanken dök bara upp. Jag släppte ratten i några seknder vid dessa händelser och så var dom tankarna borta igen,

Då jag lättade mitt hjärta vid ett läkarbesök blev jag direkt skckad till samtalsterapi. Efter ett halvårs samalande med socionom kom jag ur det negativa tänkandet och har inte trillat tillbaka trots att det gått 20 år.

Men hade jag tagit livet av mig är det troligt att det kommit som en chock för folk. Han verkade så stark och klagade aldrig trots sina skador.

Det jag vill säga är att det INTE går att gissa sig till hur folk mår. Hur det ser ut på ytan visar inget hur det ser ut på botten.

Det är sant, och förståndigt! Som människa hanterar man ofta saker med att från och till "gaska upp" sig själv och hantera sina plikter. Vilket ger struktur och mening. Men sen är det lätt att falla tillbaka i missmod. Det blir lätt en långsamt nedåtgående spiral. Till slut känner man sig för simpel och obetydlig för att söka hjälp.

Ironiskt nog är problemen ofta relativt lätta att komma åt för flertalet om man bara söker samtalshjälp. Människan är inte skapt för att leva och hantera sitt liv i enskildhet. Mänskligt utbyte är en livsnödvändighet. Och ens närmaste är inte alla gånger rätt personer att stödja en, eftersom man lätt fastnar i sina invanda roller. Så det är bara att marschera iväg och skaffa hjälp, så att man sen kan hjälpa sig själv. Finns inget att fundera över. Det finns inget att skämmas för. Det är inte konstigare än att man ibland behöver skaffa nytt jobb, möblera om hemma eller byta boende för att få nya perspektiv på tillvaron. Alla kan av förklarliga skäl inte alltid ha ideala förutsättningar att hantera sin livssituation.
Citera
2018-01-16, 13:08
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Enligt denna artikeln så arbetar polisen efter att en av förldrarna tagit beslutet att avslutta sitt och de andras liv.

Polisen tror inte att de har gjort detta i samförstånd och de som skrivit att polisen hittat en video eller ett gemensamt avskedsbrev där föräldraRNA förklarar varför de mördat barnen har då bara hittat på!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar

En av de bästa artiklarna hittills i bevakningen av den här händelsen.
Bra citat också från blomsterhandlaren apropå att många iBjärred tycker att polisen borde gå ut med mer information för att få slut på all ryktesspridning:
– Alla väntar, väntar på att få reda på vad som hänt. Det är aldrig bra med spekulationer, säger D***a D*****a. "

Lätt att hålla med. Även om det är -och ska-vara högt till tak här på Fb, finns det mycket som skrivs här inne som känns som sjuka trådsanningar.
Citera
2018-01-16, 13:08
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Regelverket säger att man inte släpper en FUP förrän åtal väcks. Här kommer inget åtal väckas och därmed sätts offentlighetsprincipen ur spel. Gärningsmannen-/männen kan inte ställas till svars och därmed inte försvara sig via advokat. FUP:en kommer läggas till handlingarna och sekretessbeläggas.

Du har fel i sak. Under en förundersökning råder mycket riktigt förundersökningssekretess. När den är avslutad är det fritt fram att begära ut dokumenten. Beroende på hur sekretessprövningen går kan man få ut allt mellan ett totalt maskat protokoll (fullt av svarta streck) och ett relativt omaskat.

Min gissning är att man kommer maska ganska friskt i detta fall.
Citera
2018-01-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
När polisen avslutat undersökningen, kan man inte då få ut dokument enligt offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten ? Någon form av slutrapport skrivs ju säkert och skrivs ut eller mailas till någon chef.

Eller gäller offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten inte Polisen?

Det kan ju inte skada en pågående utredning eftersom de redan sagt att de inte letar efter någon gärningsman utanför familjen.

Hur funkar det med offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten i fall som detta?
Nej, "offentlighetsprincipen" gäller inte polisen. Det är endast den grupp, som utreder fallet, som har insyn i utredningen. Inom polisen är det vattentäta skott mellan utredningarna. Man säger att "du vet inte om din kollega är offrets/gärningsmannens granne", därför talar man inte heller om utredningarna över lunchbordet.
Man har loggar inom polisen, precis som hos sjukvården. Du får inte logga in på nån annans utredning utan att du har befogenhet att göra det. Och de flesta utredare/poliser respekterar det. Varför riskera internutredning bara för att man är nyfiken?
Citera
2018-01-16, 13:11
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Nej, "offentlighetsprincipen" gäller inte polisen. Det är endast den grupp, som utreder fallet, som har insyn i utredningen. Inom polisen är det vattentäta skott mellan utredningarna. Man säger att "du vet inte om din kollega är offrets/gärningsmannens granne", därför talar man inte heller om utredningarna över lunchbordet.
Man har loggar inom polisen, precis som hos sjukvården. Du får inte logga in på nån annans utredning utan att du har befogenhet att göra det. Och de flesta utredare/poliser respekterar det. Varför riskera internutredning bara för att man är nyfiken?

Du har fel i sak igen. Offentlighetsprincipen gäller inom polisen precis som hos andra myndigheter. Vad som är en allmän handling avgörs av flera olika saker. Däremot är många uppgifter och dokument belagda med sekretess. Det är inte samma sak som att "offentlighetsprincipen inte gäller", eftersom den är inskriven i grundlagen och gäller alla myndigheter.
Citera
2018-01-16, 13:14
Bannlyst
Citat:

Enligt senast länkade artikeln i Aftonbladet verkar presstaleskvinnan ändå öppna för att det åtminstone blir någon form av förklaring efter slutförd FU.
Citat:
Men det kommer att ta tid innan polisen säger något om hur familjen dog.

– Vi säger ingenting förrän vi har en fullständig bild. Därför säger vi inget ännu. Möjligen i slutet på veckan, säger Ewa-Gun Westford.
Citera
2018-01-16, 13:16
Medlem
Citat:

Det borde ju rimligen vara precis tvärt om. Så länge domstolsförhandlingar pågår så borde materialet vara hemligt eftersom det annars kan påverka rättsprocessen. Dessutom så kommer ju allt fram ändå genom rättegången så FUP behöver inte släppas till allmänheten. Allmänheten har ju rätt att närvara under rättegången

När det gäller FUP som inte går till åtal så borde de alltid bli offentliga. Detta för att allmänheten skall kunna se på vilka grunder som fallet har lagts ner. Hur kom polisen fram till sitt beslut?

Detta hemlighetsmakeri där polisen i princip kan stoppa alla utredningar under mattan bara de inte väcker åtal är ju ett hot mot demokratin. Det är dessutom uppenbart om man läser lagtexten att lagstiftarna är medvetna om att lagen byter mot viktiga principer i en demokrati.

Polisen skall inte vara en klubb för inbördes beundran. Den är till för oss skattebetalare och vi har rätt att veta vad de sysslar med.
Citera
2018-01-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Polisen skall inte vara en klubb för inbördes beundran. Den är till för oss skattebetalare och vi har rätt att veta vad de sysslar med.
Just nu undersöker de vad som hänt i Bjärred, visste du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in