2018-01-16, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Denna tråden ger om inte annat stöd för att polisen inte ska säga mer än nödvändigt till allmänheten: folk kan helt enkelt inte ta emot och tolka det som sägs och skrivs ordentlig. "Vi jobbar efter teorin att" tolkas som att det är helt klarlagt vad som skett. "Pappan och dottern sågs i affären i mellandagarna" blir till att familjen sprang runt obehindrat i trängseln på mellandagsrean. "Inget tyder i dagsläget på" tas som att det är helt omöjligt och uteslutet. "Vi ska undersöka om vi kunnat göra annorlunda" tolkas som att de vet att de begått allvarliga fel. Vi tror att" tas som att de vet helt säkert att. O s v.

Välkommen till livet! Så är det överallt, och det gäller inte bara Polisen.
Citera
2018-01-16, 13:54
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jorå.... jag klipper ut en textrad "I saw such a deep sorrow in his eyes." Den återfinns hos *xpressen, i deras artikel här:
https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
Texten på linkedin är borttagen
Citera
2018-01-16, 13:57
Medlem
Kronisk trötthet har flickorna diagnosticerats med. Skulle det inte helt enkelt kunna vara så att flickorna led av depression?
Citera
2018-01-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Denna tråden ger om inte annat stöd för att polisen inte ska säga mer än nödvändigt till allmänheten: folk kan helt enkelt inte ta emot och tolka det som sägs och skrivs ordentlig. "Vi jobbar efter teorin att" tolkas som att det är helt klarlagt vad som skett. "Pappan och dottern sågs i affären i mellandagarna" blir till att familjen sprang runt obehindrat i trängseln på mellandagsrean. "Inget tyder i dagsläget på" tas som att det är helt omöjligt och uteslutet. "Vi ska undersöka om vi kunnat göra annorlunda" tolkas som att de vet att de begått allvarliga fel. Vi tror att" tas som att de vet helt säkert att. O s v.
Klockrent.
Citera
2018-01-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Kronisk trötthet har flickorna diagnosticerats med. Skulle det inte helt enkelt kunna vara så att flickorna led av depression?
Det finns ingen diagnos som heter "Kronisk trötthet" så vitt jag vet. Fast det kanske det gör. Men så vitt jag vet så är det ett symptom av många inom ganska många sjukdomar. När man hittar den sjukdomen kan man klassa den i en diagnos.
Citera
2018-01-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej jag tycker det ligger väldigt mycket i det. Sen ska man väl vara försiktig med att döma. Men familjens livsuppfattning har nog präglats av intellektuellt och materiellt välstånd och ständig "yttre och inre" aktivitet. Vants vid ett, inte problemfritt livssätt men ett där allt är hanterligt med lite större arbetsinsats. Det har nog legat en stolthet i att klara av allt själva. Därmed har också förhoppningar tänts om en viss framtid. Sen har betydande motgångar eller förändringar kanske inte kunnat uppfattas som sådana, som borde ha betytt en total omvandling av livssättet (man visste inte?, man kunde inte ta ställning än?) utan hanterats som tidigare motgångar, dvs med mer arbetsinsats. Enkelt uttryckt.

Det ligger i saken att döttrarnas svårigheter kanske länge uppfatttats med ett mått av besvikelse från föräldrarna, men det större problemet har kanske varit att man inte anpassat livet mer, "fysiskt och psykiskt", eller hunnit. Sen är det förstås så att en diagnos om att barnen är dödsdömda riskerar slå knut på all initiativförmåga. Det går inte föreställa sig. Det i sig är nog, redan oron för detta är nog, att stjälpa vilken familj som helst. Det behövs inget mer. Mentalt går inte livet jämnt upp. Utan omvärldens ingripande bryter nog detta samman hos vem som. Lägg sen en ganska självklar idealisering av de egna barnen som levande, verkliga personer som förtjänar en värdig livstillvaro så kommer skammen på det. Det är ofattligt skulle jag tro.

Men vi vet inte tillräckligt heller. Man kan inte döma. Eller dra enkla växlar. Men de hade inte resurserna att hantera vad de ställdes inför. Någon borde ha talat om detta för dem, för all del.

Det är mycket lättare att vara en vanlig lågpresterande knegare
Citera
2018-01-16, 14:03
Medlem
[quote=Picasso2|62929526]Anhöriga kommer få veta det dom vill och behöver. Men varför skall myndigheter såsom kommun etc få veta? Detta är inte ett fall som skall användas i läroböcker inom socialhögskola eller annat. Och OM det skulle göra det så lär det ta några år att skriva den boken.

Många familjer hamnar i kris. Jag kan inte säga att jag tycker socialförvaltningen gör ett speciellt bra jobb i många av de ärendena. Så varför skulle en orosanmälan om den här familjen tagits på allvar.

Stämmer bra. Den övervägande delen av alla orosanmälningar jag anmält under åren i skolvärlden har socialtjänsten nonchalerat att gräva djupare i tyvärr. Så antagligen hade ingen ingripit oavsett en orosanmälan. På så vis är de flesta barn skyddslösa och värnas inte. Socialförvaltningen utgångspunkt är att barn bör bo med sina föräldrar och man arbetar för att återförena dem som är tillfälligt fosterhemsplacerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns ingen diagnos som heter "Kronisk trötthet" så vitt jag vet. Fast det kanske det gör. Men så vitt jag vet så är det ett symptom av många inom ganska många sjukdomar. När man hittar den sjukdomen kan man klassa den i en diagnos.
Ja, ok , flickorna hade ju ingen diagnos.
Men de fick intyg att de led av kronisk trötthet och därför fick de hemundervisning?
Men kronisk trötthet kan vara symptom på en klinisk depression.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Det är mycket lättare att vara en vanlig lågpresterande knegare

Om man säger så här: en offentlig person har i vissa avseenden svårare att skydda sig och mentalt hantera motgång.
Citera
2018-01-16, 14:04
Medlem
Det verkar som svaret kommer i slutet av veckan.

Jag tror att båda flickorna led av en degenerativ neurologisk sjukdom och att även mamman var obotligt sjuk. Valet av avsluta familjemedlemmarnas liv var överenskommet och enligt föräldrarnas bedömning ett rationellt beslut. Jag tror också att det hittats dokumentation i bostaden där detta redovisas. Inga direkta fel har begåtts från varken vården, skolan eller socialtjänsten.

Den som lever får se. Mitt sista inlägg i den här tråden. Punkt slut.
Citera
2018-01-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, ok , flickorna hade ju ingen diagnos.
Men de fick intyg att de led av kronisk trötthet och därför fick de hemundervisning?
Men kronisk trötthet kan vara symptom på en klinisk depression.
Det kan det säkert vara.
Citera
2018-01-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Anhöriga kommer få veta det dom vill och behöver. Men varför skall myndigheter såsom kommun etc få veta? Detta är inte ett fall som skall användas i läroböcker inom socialhögskola eller annat. Och OM det skulle göra det så lär det ta några år att skriva den boken.

Många familjer hamnar i kris. Jag kan inte säga att jag tycker socialförvaltningen gör ett speciellt bra jobb i många av de ärendena. Så varför skulle en orosanmälan om den här familjen tagits på allvar?
Det KAN finnas något myndigheterna kan lära sig, självklart ska det inte hamna i läroboken. Tänker på berörda myndigheter
Eftersom den jag svarade anser att polisens arbete i stort sett är onödigt om vi runt om inte får reda på vad och varför detta hände..
Självklart vill vi veta men vi har ingen rätt att kräva det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in