2018-01-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Är det bara jag som upplever detta som märkligt/konstigt:

* Pappan beskrivs som djupt deprimerad men jobbar på förhållandevis som vanligt. Ansöker om professur och har annalkande föreläsningar. Hur orkar man det som ”djupt deprimerad”?

* Mamman beskrivs som deprimerad men jobbar också på förhållandevis som vanligt. Den enda med lite information (av vad jag sett i tråden) om hur mamman var som person beskriver henne som trevlig, stöttande och stabil. Finns uppgifter om att hon ska fått återfall av cancer men enligt hennes chef och förhållandevis nära arbetskamrater så skulle hon ju ”jobba på som vanligt”.

* Flickorna beskrivs som ”svårt sjuka/allvarligt sjuka” men ingen vet vilken diagnos. Heller är de inte så pass sjuka att de inte klarar undervisning, dock i hemmet. Enligt en (enligt mig tvivelaktig) källa så visste inte ens läkare vilken diagnos det handlade om - trots att något har visat sig på prover. Ovanligt att prover ger utslag men att man inte har någon aning om vad det är och framförallt ovanligt att två inom samma familj drabbas av en helt ny okänd sjukdom.
Ena flickan har dessutom setts under julhandeln i affären med pappan där man inte sett tecken på sjukdom - alltså inte helt uppenbart för blotta ögat. De var säkert sjuka, men frågan är - hur sjuka?
Tänker att om man är allvarligt svårt sjuk och ingen vet varför kanske man spenderar tiden på sjukhus? Åtminstone perioder av sjukhusvistelser? Det är ju svårt som läkare att behandla något man inte vet vad det är och vanligtvis brukar man vilja observera sånt man inte vet vad det är för att kunna behandla så korrekt som möjligt.

Av uppgifter som framkommer av scheele som jag bedömer som trovärdiga så har föräldrarna tillsammans planerat och mer eller mindre utfört detta. Anledningen? Möjligtvis hopplöshet/utmattning.
Min frågeställning blir då: Av vad? Av att de var sjuka eller av att inte veta vad det var? Av att måsta tillbringa mycket tid hemma med sjuka barn istället för att ägna sig åt sina jobb?
Ett svar på frågan kanske aldrig kommer men jag ser detta som synnerligen märkligt.
Under tiden ens barn är sjuka - speciellt svårt sjuka, så är det ändå väldigt ovanligt att föräldrar faller ner i depressioner - det brukar i regel komma efteråt. När barnet antingen avlider eller tillfrisknar - då släpper muren och man som förälder ”får tid” att även tänka på sig själv.
Även om det nu handlar om deprimerade föräldrar så bör ju första tanken rimligtvis vara att bara ta kol på sig själv?
Det är ju som sagt ovanligt att föräldrar dödar sina svårt sjuka och ens redan dödssjuka barn - hoppet om att de trots allt ska bli friska lever ju kvar! Är ju heller inte vanligt att föräldrar till barn i vegetabila tillstånd dödar dom - fastän det kanske vore ”bäst” för alla.

Det känns ju mer som om (i min värld) att mycket talar för att skam är drivkraften bakom detta dådet. Frågan är bara - över vad?

Håller med till 100, bra skrivet.
Citera
2018-01-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det är konstigt att på det enda stället där mamman inte var involverad och hade insyn och inflytande, där vågade pappan berätta om den egentliga familjesituationen, vilket också var anledningen att hans chef fick polisen att utifrån en samlad bild alls åka ut till bostaden.
Det kallas för insideinfo.
På skolan och i möten var det pappan som skickades ut som talesman för familjen, mamman var bara med då även den yngsta dottern skulle ha hemundervisning, det vill säga avskärmas från skolmiljön.

Det var pappans arbetsplats som anade oråd och det hade de ju också fog för att göra.
Och: Mannens chef säger att han aldrig känt någon oro för sin medarbetare. Hur situationen har sett ut i familjen är inget han vill uttala sig om.

Din fetade text styrker bara min teori om att fadern var den drivande kring familjens svåra livssituation. Behöver inte betyda att det är en fiktion dock.
Citera
2018-01-16, 11:24
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad säger att det äldsta barnet inte tillbringade mycket tid på sjukhus med undersökningar och utredningar innan det beslutades om hemundervisnng står ju i protokoll från 2016 om problem med skolan föregående läsår.

Familjen sköt upp skolmöte de skulle haft före jullovet till efter jullovet så det är ju inte helt osannolikt att de fick besked om vilken diagnos barnen hade eller/och besked om hur mammans sjukdom var spridd.

Det jag tycker säger motsatsen är att ingenting framkommit gällande detta - ens från personer som säger sig ha insyn. Ingen säger sig ju ens ha sett dem på ett sjukhus och på sjukhus finns ju många vittnen som kan tänkas träda fram.

Kan så vara, men ändå extremt ovanligt att ta livet av barnen samt utplåna sig själva pga sjukdom. Beror självmordet(-/en)/morden på flickornas sjukdom eller mammans? Om det handlar om allas sjukdom och pappan inte vill leva vidare utan dom så kunde han väl lika gärna tagit sitt liv efter de dött av sjukdomarna?
Citera
2018-01-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag citerade enbart det jag ville kommentera, men jag rättar till det nu.

Du har nog uppfattat fel, källan till rykten om cancer och sjukdomar är inte fadern. Jag undrar vad som får dig att tro det?

Efter allt jag läst kring fallet har jag bildat den uppfattningen, den kan vara fel. Vem är källan?
Citera
2018-01-16, 11:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, visst blir det otroligt konstigt. En vanlig hygglig medelklassfamilj, utan påvisbara problem och med god ekonomi. En pappa mitt i en spikrak karriär uppåt. Båda poppis på jobbet, och dessutom experter på sina egna områden. Fosterson under en tid, som vittnar om deras vänlighet och omtänksamhet. Herregud, vad fan hände egentligen?

Precis allt ovanstående! Alla trodde det var supermänniskor som varken behövde sova, ha avlösning, semester, terapi, timeout.. Baserat på vad som framkommit hittills.
Citera
2018-01-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdvindMedvind
Det känns som om det är samma om och om igen som det vänds och vrids på i denna tråd. Jag har inte heller något helt nytt att komma med, men möjligen ett nytt ställe att leta.

Läs inlägget i länken nedan. Tänk att det handlar om familjen i Bjärred och är skrivet av OH's syster. Åldrarna på 2 av döttrarna stämmer! Dock finns (fanns) det en tredje ännu yngre dotter.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/30614781-munchausen-by-proxy

- Kan det handla om familjen i Bjärred?
- Kan de ha haft en tredje dotter som avlidit tidigare?
- Kan man kanske hitta någonting om någon anhörig som sökt hjälp på nätet? Det finns fler trådar om Munchhausen på familjeliv.

Varsågoda att spinna vidare!
Det finns också latent psykisk sjukdom, som kan debutera i extrema stressituationer och då framkalla en lösning som kan likna det vi nu vet i familjen i Bjärred. Det finns ju uppgifter om en högpresterande familjefar med karriärambitioner, en framgångsrik mamma, som också stöttar andra, samt två döttrar, som inte går i skolan utan av en eller annan anledning får hemundervisning. Känslan infinner sig att familjen upprätthållit en fasad utåt. Det kan ha slutat med totalt hjärnsläpp för fadern.
Citera
2018-01-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många vuxna åker vespa. Eller så kanske 14-åringen skulle få den som leksak när hon fyller 15. Vad har det med saken att göra?

Var säkert köpt till tonåringen..
får mer och mer ont i magen av detta. Hoppas ingen av dem led hur de nu än dog..
Citera
2018-01-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Att fadern var pedofil och allt detta med sjukdomar och isolering av barnen berodde på faderns minst sagt sjuka hemlighet, han blir påkommen av frun och ser detta som enda utväg.

Tänk såhär:
Vart kommer all information vi vet kring familjens mystiska sjukdomar, cancer och "extremt" svåra livssituation ifrån, vem är det som upprätthållit och spridit denna information? Fadern.

Jag motsäger inte att det kan ha varit så att 75% av familjen led av en dödlig sjukdom, men jag säger att sannolikheten för att det skulle varit något annat som drivit detta är betydligt större.

Man behöver inte lida av en DÖDLIG sjukdom för att situationen skall vara hopplös. De kan ha ansett att någon större glädje av livet inte kommer familjen till del. Själv vet jag att livsglädje har med en själv att göra. Den kommer inifrån. Fadern kände kanske inte nån livsglädje längre. Han såg hur döttrarna mådde pga sin situation - att alltid vara trötta, att bara ha små glimtar av glädje. Om knappt alls. Han kanske hade en idé vad de led av, läste på, och trodde sig begripa att detta går bara utför. Varför då inte bespara familjen enorm livssorg under många år framåt?

Ingen, utom polisen möjligen, vet vad som ligger bakom det här beslutet. De som kommer lida framöver nu är inte familjen, det är deras anhöriga, arbetskamrater och vänner. Frågan om VARFÖR måste de få svar på. Och det kommer de säkert att få. Åtminstone familjen. Sen kanske de väljer att inte informera allmänheten, men det är deras val.

Vi får väl se. Polisen gick ut med idag att de kanske kommer med info i slutet av veckan. Vad denna information kommer gå ut på vet bara dom. Men kanske vi får lite svar då.
Citera
2018-01-16, 11:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det finns inget allmänintresse eftersom ingen i allmänheten kan förväntas påverkas av händelsen. Det finns en massa nyfikenhet, men det är inte samma som allmänintresse. Det går ingen mördare lös, det handlar inte om nåt smittsamt ämne eller gift som kan läcka ut osv. Mördaren är död, så det blir ingen rättegång, alltså blir det inte nån offentlig handling.

Sen vill man ju givetvis veta. Men det får vi inte från ngra officiella källor i af.

Jag skulle nog anse att det har ett allmänintresse just för att det har påverkat människor: för att det är ett grovt brott, gjort folk frågande till vad eller vem som ligger bakom, har väckt stort allmänt uppseende och för att det finns minst två unga skyddslösa mordoffer, i formell mening. Däremot så är det klart att allmänintresset ska begränsas till sådant som ger ett minimum av indikation kring vad som hänt och så att det blir begripligt. Det där är inte nödvändigtvis en lätt avvägning kanske. Känslan att det är folks privatsak eller en bagatell att fyra personer försvinner i ett villaområde bör ju inte bli kontentan, inte heller diverse gisslantagningar till tids ände av manshatare eller konspirationstrolleri.

Sen kan man vända på saker och säga att den juridiska och byråkratiska apparaten kring personerna, myndigheterna, instanserna och de anhöriga, grannar m.m. nog kommer kräva så pass mycket av klarläggande runt händelsen att man kan sätta ganska stor tillit till att den blir utredd nöjaktigt. Även utan domstol är ju personerna (i kollektiv inte minst) kapabla att utreda och ta ställning till det inträffade – om man har lite förtroende för inblandade aktörer. Vilket man säkert inte alltid i alla lägen bör, men här är det säkert så. Händelsen kommer ju att utredas av offentliga och organ och myndigheter och massor med personer, experter, tjänstemän kommer att vara delaktiga, bli delgivna och kunna bedöma, var och en för sig och tillsammans, trovärdigheten i vad som anges ha skett. Det finns en hel del rättssäkerhet i det.

Det här är ingen kontroversiell historia skulle jag tro. Bara sorglig.

Jag betraktar den som i det närmaste utredd genom scheeles rapport i natt om att det finns indikationer på att båda föräldrarna i samstämmighet avslutat sina och barnens liv och efterlämnat gemensamt brev. Och att allt i övrigt var i ordning.

Till det kan man lägga skolrektorns uttalande om att de under lång tid jobbat nära en familj i djup kris. Det borgar för adekvat offentlig dokumentation, insyn och kännedom, även om någon förstås ska kolla av det efteråt. Även mannens kolleger vittnar om en lång period då mannen tvingats ställa in arrangemang för att se till sina döttrar. Båda föräldrarna tycks vara väldigt omtyckta och kvalificerade personer, även om omdöme och beslutsförmåga säkert kan ha slagits ut av psykisk nöd.

Sen är det klart att vi borde få reda på hur pass sjuka barnen och mamman var och hur nära slutet de var och vad som kan ha fått beslutet att tas vid den tidpunkten. Om föräldrarnas beslut kan ifrågasättas som undermåligt utöver den brottsliga handlingen så är det klart det borde belysas.

Men detta är klappat och klart. Kvällspressen behöver inte göra sig besvär, om man ser det så. Eller vi behöver inte göra oss besvär med kvällspressen.

Skulle jag säga.

Därmed inte sagt att inte nya tillkommande trovärdiga uppgifter vore intressanta eller välkomna.
Citera
2018-01-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgarderob
Detta låter som en högst trovärdig hypotes att pappan (OH) mycket väl ha drabbats av depression eller livskris. Det tycks finnas lite info om mammans och pappans privatliv

Hursomhelst var han ledande inom sitt ämne om VAT/moms på europeisk nivå. Han är bl.a. ordförande i Momsinstitutet (http://momsinstitutet.se/om-oss/) och föreläser på internationella konferenser etc.

Det förefaller som att OHs samarbete med EY (fd Ernst & Young) resulterar i att han blir partner (https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/TeJLjaHj9HsTTFC1u4-bgCWPMtE/appointments) men att detta avslutas efter knappt två år.

Han har också en ny inriktning på det akademiska arbetet genom att han får knappt 1,9 mkr i forskningsanslag från Ragnar Söderbergs stiftelse om miljöskatter (http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/oskar-henkow).

I juni 2017 föreslås att OH anställas vid Uppsala Universitet (se §9 http://www.jur.uu.se/digitalAssets/600/c_600716-l_3-k_fnprot170607.pdf) men det förefaller inte som att detta följts upp, oklart varför.

På sin hemsida (http://henkow.se/activitiesandpublications.html) anger han att ska vara “Key-note paper and presenter at the forthcoming Vienna Wirtschaftsuniversitait seminar on VAT in January 2018.” men i det officiella programmet (https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/taxlaw/eventsn/VATcaseLaw2017_prog_V11.pdf) finns han inte med. Detta ska för övrigt ske samtidigt som den inplanerade konferensen i Stockholm den 12/1 som ställdes in. Han var för övrigt Key-note speaker vid 2017 års konferens i Wien.

Det förefaller som att han toppar karriären hösten 2014 med att bli partner på EY men att detta kanske inte gick förena med familjelivet med sjuka barn och/eller sjuk fru. Detta kan ha utlöst en livskris som bidragit till händelseutvecklingen.
En tanke som slog mig häromdagen, är att han kanske inte mäktat med projektet han fått så stort anslag för. Säkert mycket skam förenat med detta, kanske även blir återbetalningsskyldig?

Han har enligt någon kollega allt oftare ställt in sin medverkan i flera event, pga dotterns sjukdom men kanske även depression. Säkert var det även så vad gäller årets Wien-konferens.
Citera
2018-01-16, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Det är det väl inte alls? Sjukdomarna styrks av läkare och skola, cancer hörs det om från lite här och var (inklusive en person i tråden som påstår sig ha jobbat med morsan) och att de skulle vara "isolerade" är bara spekulation. Att de var hemmaliggandes är inte samma sak som isolering.

OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??
Citera
2018-01-16, 11:31
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Efter allt jag läst kring fallet har jag bildat den uppfattningen, den kan vara fel. Vem är källan?
Jag ser inte att det finns någon enskild - än mindre någon säker - källa alls. Bara rykten från olika håll, även om vissa upprepar samma saker vilket stärker trovärdigheten en smula.

Du sa att du fått uppfattningen att pappan ligger bakom, jag vill veta hur du bildade den uppfattningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in