2018-01-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Tack för källhänvisning Melkol! Den allmäna uppfattningen verkar stämma i praktiken då. Men som sagt, steget till att mörda sina barn, även om man själv är suicidal, måste vara ett stort kliv, särskilt om man aldrig har mördat tidigare.
Jag hittade en del nyttigt här, kanske lite mer lättsmält än forskningsartiklar jag citerat tidigare. sidan 20 innehåller en del
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20057/2016-1-31.pdf
Citera
2018-01-16, 02:50
Medlem
Citat:
Ja jag menar att när man julpyntade så hade man inte för avsikt att ha ihjäl barnen. Annars är det ju fullständigt känslobefriat hela händelseförloppet. Jag tror tvärtom att detta har skett i affekt. Något stort och oåterkalleligt har hänt, som man inte kunnat planera inför. Man har då tappat greppet fullständigt och tagit ett ödesdigert beslut.
Du kritiserar att jag enbart citerat en och samma källa 3 ggr i tråden och tycker jag bara greppar saker ur luften bara för att du inte kan se källhänvisning på samma sida, en annan ska hjälpa dig att få exakt sida på ett grundläggande begrepp man hamrar in i alla elever som studerar suicidrisker i anslutning till terapi, så du slipper att läsa de böcker du har stående i bokhyllan, men du tycker julpyntning's vara eller icke vara är en bra indikation på när en familj har beslutat sig för att ha ihjäl sina barn?
Du är fan otrolig
Citera
2018-01-16, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag hittade en del nyttigt här, kanske lite mer lättsmält än forskningsartiklar jag citerat tidigare. sidan 20 innehåller en del
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20057/2016-1-31.pdf

Citat:
Socialstyrelsen har hittills genomfört 35 utredningar om händelser där barn
avlidit med anledning av ett brott och det funnits särskilda skäl att anta att
dödsfallet haft samband med barnets behov av skydd.
Utredningarna omfattar totalt 40 barn. I 24 fall har barnet dödats av en förälder. De barnen var
alla yngre än 15 år

Det är allmän statistik om barn och vuxna som avlidit i samband med brott.
Var någonstans står det att 90% efterlämnar avskedsbrev? Kan du inte bara erkänna att du fuckade upp med procentsatser, och låt saken vara. Alternativt återkom med en verifierbar källa där det står att 90% av offren för filicid efterlämnar suicidbrev.

Edit: Det är - som du själv var noga med att påpeka förut i tråden - skillnad på suicid och filicid. Därmed är det inte ett "grundläggande begrepp" utan tvärtom något mycket ovanligt.
Senast redigerad av Dekorima 2018-01-16 kl. 02:56.
Citera
2018-01-16, 02:53
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja det kan man göra.

Läs på lite om depression och psykologi. Detta är nog inget som någon i familjen visste skulle ske för 2 veckor sedan. Som vanligt stor oförståelse och hitta enkla svar från Flashback.

Läs svaret ovan.

Men snälla. Håravfall är ingen sjukdom och är någon som drabbar män i mycket större utsträckning än kvinnor. Det är inte alls ovanligt med folk som har riktigt bra hår som sedan redan vid 25 är skalliga.

Jag är oftast inte rymdforskare på heltid så vill du utveckla ditt resonemang angående depression och att plötsligt döda? Det är väl nästan det enda vi vet. Jag kan inte dra mig till minnes att man vid depression blir mer beredd på att göra det.

Sedan vill jag bara i största stillhet ge ett litet tankeexperiment till mina rymdforskningskollegor, att båda barnen och låt säga en förälder har en dödlig sjukdom är (om sjukdomen har prevalens på 0.01%) 0.0001*0.0001*0.0001.

Låt säga att båda har psykos, säg 1% risk.
0.01*0.01

Sedan kan ni ta in andra psykiska tillstånd. Varför blev ens dödliga och konstiga sjukdomar en sak här i tråden?

Sedan återigen det här med tragedi, ja faktiskt till och med FAMILJETRAGEDI, satt jag och läste ett fall jag själv fick uppleva i min barndom, där var det bara en part som var aktiv och tidningarna skriver tragedi. Enda problemet är när det samlade rymdforskarkollektivet drar för långtgående slutsatser av enstaka ord i tidningar.
Senast redigerad av Jewishuncle 2018-01-16 kl. 03:04.
Citera
2018-01-16, 02:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En lärartid på 20 timmars undervisning med transporttid till och från flickornas hem fyller nog i vart fall en heltidstjänst för en lärare.
Det är rätt mycket att bekosta en hel lärartjänst enkom för två elevers undervisning. Skolor brukar få ta strid för varje extra lärartjänst de behöver - och de vinner inte alltid den budgetstriden.

Jag har jobbat mycket inom skolan och detta är knappast ett problem. Det är inte ovanligt att 3-4 elever får 1 lärare på heltid under skoltiden. Ibland undervisar 2 ur skolpersonalen (lärare och elevassistent) 3-4 elever också. Det finns även fall där 1 specialpedagog är med en elev nästan ständigt. För att inte tala om fall där elever har en elevassistent vid sin sida hela tiden. Jag har sätt många fall där elever som knappt haft behov av en elevassistent fått det delvis.

Att 2 syskon med kronisk trötthet som undervisas hemma 3-4 dagar i veckan någon timme per dag bara av elevassistenter/lärare är varken märkvärdigt eller orimligt. Av den information jag sätt så verkar de haft någon skolpersonal hemma hos sig ca 3-8 timmar per vecka. Resten av tiden kan de ha jobbat själva. Behöver de hjälp och ingen vuxen finns där så går de bara vidare så länge, alternativt kan ha kommunikation på något sätt med någon i skolan som relativt snabbt kan hjälpa de över nätet/telefon.

Lärarnas planering av tid påverkas nog inte heller i någon större utsträckning av att dessa barn har hemundervisning. Man plockar bara delar av klassens planering och ger de i stort sätt.

Citat:
Ja jag menar att när man julpyntade så hade man inte för avsikt att ha ihjäl barnen. Annars är det ju fullständigt känslobefriat hela händelseförloppet. Jag tror tvärtom att detta har skett i affekt. Något stort och oåterkalleligt har hänt, som man inte kunnat planera inför. Man har då tappat greppet fullständigt och tagit ett ödesdigert beslut.

Då missuppfattade jag ditt första inlägg
Nu när du skriver detta och jag läser ditt inlägg igen förstår jag vad du menar
Du var inte kritisk till julpyntandet utan till att mordet var planerat tillbaka i tiden.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 02:58.
Citera
2018-01-16, 02:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det kan ju vara precis tvärtom, man har julpyntat och ordnat för att man vill ge barnen en sista fin jul, samt att man vill vänta till efter julhelgen för andra anhörigas skull.
Citera
2018-01-16, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kan ju vara precis tvärtom, man har julpyntat och ordnat för att man vill ge barnen en sista fin jul, samt att man vill vänta till efter julhelgen för andra anhörigas skull.

Okej, jag köper det. Men vilket av de två är mest sannolikt?

1. Man julpyntar samtidigt som man vet att man ska slå ihjäl barnen.

2. Man julpyntar som vanligt. Sedan slår man ihjäl barnen under en episod av psykos eller annan mental instabilitet, på grund av att något oåterkalleligt har hänt. T. ex. ett dödsfall. Eller tre.

Om barnen nu är så in i helvete dödssjuka så att de måste slås ihjäl, varför strosar man omkring med dem på stan och julshoppar då? Min teori står fast. Något har hänt och medlemmar ur familjen har reagerat på det. Utan planering. I affekt.
Citera
2018-01-16, 03:03
Bannlyst
Citat:
Då missuppfattade jag ditt första inlägg
Nu när du skriver detta och jag läser ditt inlägg igen förstår jag vad du menar
Du var inte kritisk till julpyntandet utan till att mordet var planerat tillbaka i tiden.

Exakt. Sorry om jag var otydlig.
Citera
2018-01-16, 03:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Läkarna har alltså inte kunnat ställa en diagnos på barnen, men det syns utanpå att barnen är sjuka. Om ingen diagnos finns vet man inte om sjukdomen var dödlig. Ändå mådde föräldrarna/föräldern så dåligt över situationen att beslut togs om att barnen skulle mördas.

Både mamnan och pappan verkade vara karriärister. Kan de ha tagit det väldigt hårt att barnen inte skulle gå samma väg? Alla deras uppoffringar för barnen skulle resultera i att barnen kanske skulle behöva assistans livet ut. Någotslags jobb kanske men aldrig i samma klass som föräldrarna.Var det det som gjorde Oskar ledsen? Så ledsen att han var beredd på att döda?

Just det där har jag också funderat över.
Om karriär och akademiska studier är enormt viktigt för någon, kanske hela tillvaron faller samman om ens barn aldrig kan nå tid. Då blir varken ens eget liv eller ens avkommas liv värt något.
Då är allt meningslöst och utan framtid eller syfte. Livet för en själv med sjuk "misslyckad" avkomma är inte värt att fortsätta. Då avslutar man hela familjens " meningslösa" existens.

Ett helt sjukt tankesätt naturligtvis. Men kan detta funnits med i bilden??
Citera
2018-01-16, 03:04
Medlem
Citat:
Hela tråden är sedan länge urspårad och det är riktigt svårt att hänga med i den. Synd för alla oss som vill hänga med i den men som inte har hela dagarna på oss att sitta här och läsa. Många saker här hör hemma i konspirationsforumet istället och kanske borde en tråd om detta skapas där så man kan hålla alla konspirationer borta här? För helt ärligt är väldigt många långsökta, befängda och saknar grund. Det är även så mycket som skrivs i denna tråden som är irrelevant och som inte alls är intressant att läsa. Okunskapen hos många är också väldigt stor. Man märker att det inte är de absolut smartaste som sitter här ibland. Snarare tvärtom. Ser fram emot att komma hem från jobbet imorgon och tråden är inne på sida 700... Suck...
Men folk är ju chockade över vad som hänt och
många söker därför svar. Så gott som allt i denna tråd är ju spekulationer. Vi vet inget förrän fakta läggs fram efter en lång polisutredning. Vi befinner oss nästan i ett kollektivt trauma och behöver få bearbeta tankar&teorier om vad som hänt. Låt oss få göra det; tycker däremot att tonen mot varandra, kunde vara lite mer ödmjuk. Respekt!
Citera
2018-01-16, 03:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Detta är bara en hypotes utan substans, men visst inte helt orimlig.

Det finns dock två saker som talar emot det.

1. Man går inte 2 veckor och tänker döda sina barn. Garanterat så bryter man ihop innan eller ångrar sig fram och tillbaka.

2. Vill man vänta till efter jul och nyår med tanken på anhöriga ser jag inte varför man då lever den 6/1. Då gör man det runt den 2-3e.
Citera
2018-01-16, 03:06
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Just det där har jag också funderat över.
Om karriär och akademiska studier är enormt viktigt för någon, kanske hela tillvaron faller samman om ens barn aldrig kan nå tid. Då blir varken ens eget liv eller ens avkommas liv värt något.
Då är allt meningslöst och utan framtid eller syfte. Livet för en själv med sjuk "misslyckad" avkomma är inte värt att fortsätta. Då avslutar man hela familjens " meningslösa" existens.

Ett helt sjukt tankesätt naturligtvis. Men kan detta funnits med i bilden??

Well om du är med i sympatimordlägret får du inte yttra dessa tankar men för alla andra utanför den grupperingen är detta såklart ett alternativ. Och det är betydligt mer sannolikt än extremt sällsynta sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in