2018-01-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Kostnaden för löner är ju minimalt i bolaget. Vad har han levt av för inkomster?

https://www.allabolag.se/5560833252/oskar-henkow-utbildning-ab
Han har väl levt på sin lön från universitetet och kanske utdelningar från bolaget. Bolaget har han haft för sina extraknäck. Vitsen med att ha ett bolag för det är just att man så långt Skatteverket tillåter tar ut pengarna i form av lägre beskattade kapitalinkomster i stället för högre beskattad lön.
Citera
2018-01-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
När någon med uppsåt dödar andra i sin familj är det mord. Man bör inte ta bort skulden från gärningsmannen genom att kalla det "familjetragedi". Att själv ta sitt liv befriar inte en mördare från ansvar.
Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/brottet-mord-behover-inga-forskonande-omskrivningar/

Ännu en som dömer innan det är klarlagt vad som hänt.
Skulle det visa sig vara en olycka så lär den artikeln vara spårlöst försvunnen efter ett par dagar.
En krönika är inte fakta, det är en persons tankar/åsikter. Och hon har helt rätt i sak, att en person som dödar sin familj och sedan sig själv inte blir utan ansvar.
Men en familjetragedi är det allt...
Jag menar, är det inte olyckligt att 3 personer kan ha blivit mördade? Jo, det är skrämmande och en stor tragedi.
Citera
2018-01-10, 10:13
Medlem
Har inte läst hela tråden så därav kanske delger samma info på nytt.

Känner en person som bor mycket nära familjen och är ytligt bekant med dessa.
Kan bekräfta att det är Björkvägen 3 i Bjärred. Familjen bestod av 2 barn och två vuxna. Mannen är den personen som det skrivits om i tråden (som arbetar på Lunds universitet?).
De fyra i familjen låg döda i huset. Tror inte det handlar om en olycka då de inte använder sig av gas. Familjen har under en tid varit i drama då minst ett barn varit hemma från skolan pga familjeproblem. Min magkänsla är att mannen eller kvinnan gått bananas och haft ihjäl resten av familjen och sedan tagit sitt egna liv.
Citera
2018-01-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast om det är han som har varit otrogen, så är det väl troligare att det är frun som har hållit i vapnet (eller hur nu mordet begicks)? Eller tillhör de så hårda frikyrkliga kretsar, att det skulle ha varit en katastrof för honom att det kommit fram? I det vanliga samhället är ju inte en avslöjad otrohetshistoria längre en orsak till självmord, och än mindre utökat självmord. Jo kanske om det varit en lärare och en tjej på högstadiet, men inte en doktorand som måste ha varit minst i 25-årsåldern. Oetiskt och olämpligt ja, ifall hon fick fördelar, men inte olagligt.
Eller hotade frun med skilsmässa. Det brukar ju vara många skilsmässorefter jul.
Jag tror inte enbart en otrohetsaffär har förorsakat detta. Jag tror på psykisk ohälsa. Som någon annan skrev verkar det som både frun och mannen planerat detta? De har tagit bort så mycket på sociala medier, sålt bilar.
Citera
2018-01-10, 10:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon

Kan bekräfta att det är Björkvägen 3 i Bjärred. Familjen bestod av 2 barn och två vuxna. Mannen är den personen som det skrivits om i tråden (som arbetar på Lunds universitet?).
De fyra i familjen låg döda i huset. Tror inte det handlar om en olycka då de inte använder sig av gas. Familjen har under en tid varit i drama då minst ett barn varit hemma från skolan pga familjeproblem. Min magkänsla är att mannen eller kvinnan gått bananas och haft ihjäl resten av familjen och sedan tagit sitt egna liv.

Tack för att du delar med dig av vad du vet. Har du någon aning om vad för slags familjeproblem det
rör sig om?
Citera
2018-01-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag menar, är det inte olyckligt att 3 personer kan ha blivit mördade? Jo, det är skrämmande och en stor tragedi.

En stor tragedi. Det kan också vara två som dödat två även om det inte låter troligt. Är det en ensam mördare behöver det inte vara mannen även om det är mest troligt. Hur som helt tragiskt värre.
Citera
2018-01-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon

Hemma från skolan pga familjeproblem? Vore det inte bättre/skönare att vara i skolan om problemen är i familjen tänker jag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Eller hotade frun med skilsmässa. Det brukar ju vara många skilsmässorefter jul.
Jag tror inte enbart en otrohetsaffär har förorsakat detta. Jag tror på psykisk ohälsa. Som någon annan skrev verkar det som både frun och mannen planerat detta? De har tagit bort så mycket på sociala medier, sålt bilar.

De har inte sålt några bilar... Trådsanning.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ännu en som dömer innan det är klarlagt vad som hänt.
Skulle det visa sig vara en olycka så lär den artikeln vara spårlöst försvunnen efter ett par dagar.
En krönika är inte fakta, det är en persons tankar/åsikter. Och hon har helt rätt i sak, att en person som dödar sin familj och sedan sig själv inte blir utan ansvar.
Men en familjetragedi är det allt...

Jag har väldigt svårt att se att polisen skulle kalla det för "familjetragedi" om det hade kunnat röra sig om någon form av olycka.
Citera
2018-01-10, 10:19
Medlem
Jag fattar inte varför alla pekar på pappan! Han verkar ha mycket att göra proffessionellt: https://se.timeedit.net/web/lu/db1/t...QY5Q55957.html

Han älskar sina döttrar (se man tydligt från dokomunten som han publicerade om moms) teckningarna och sättet att han beskriver sina döttrar

Han har gjort mycket under senaste åren (publicerade många artiklar under 2017)

Han har ett jättebra sidoprojekt (företaget) med goda resultat. Plus hans lön från Lund universitet.

Jag har en fråga: hur kan polisen så snabbt fattar att en i huset gjorde detta? Att dörren var låst?
Citera
2018-01-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Relationsproblem, måste det vara. Mark my words.

Känner tyvärr till två liknande fall personligen, båda med relationsproblem.

Kvinnan vill lämna mannen under besvärliga förhållanden, och med besvärliga konsekvenser. Så tror jag.

Och ja, det är säkert mannen imo. Man kan bara lyckas med detta med hjälp av skjutvapen, och kvinnor brukar inte använda det. Tänk bara vilken vapen-ovana hon säkert hade..
Citera
2018-01-10, 10:20
Medlem
Professor David Wilson i Birmingham, som forskat om fäder som mördar sina barn, har delat hittat fem grupper av orsaker till varför de gör det:

- Hämnd på frun/partnern vid skilsmässa/uppbrott. Pappan har ofta varit kontrollerande och självömkande under förhållandet. När kvinnan lämnar honom tar han livet av barnen för att hämnas på henne. Ett exempel är fallet på Dalarö för några år sedan där en pappa brände inne sina söner. Sen skickade han ett SMS med texten "Hämnden är ljuv din jävla idiot" till exfrun.

- Våld som bara blir värre. Pappan har länge varit våldsam mot barnen och till sist har han ihjäl dem. Ett exempel är fallet med Bobby i Småland för tio år sedan som misshandlades svårt under lång tid av sin styvfar tills han dog.

- Psykisk sjukdom. Pappan kan ha olika problem med psyket som depression, psykoser/schizofreni eller andra vanföreställningar. Han dödar ofta barnen i tron att han räddar dem från något värre, t ex när sociala myndigheter ska ta hand om dem.

- Förlorad heder/vanära. Detta är vanligare i s k hederskulturer och drabbar oftast äldre döttrar. Döttrarna vägrar acceptera pappans auktoritet på olika sätt. Pappan känner sig ifrågasatt och dödar dem för att visa att det är han som bestämmer. Fadime, Pela och flera andra stackars flickor är kända fall.

- Den snygga fasaden rämnar. Pappan har länge haft en dyr eller på andra sätt tjusig livsstil som han i längden inte har råd med. När han förlorar denna blir skammen så stor att han dödar barnen eftersom han tror att det är bättre än att de får uppleva den skam han själv känner över att behöva gå ifrån det fina huset, bilen och prylarna. Ett känt fall är fransmannen Jean-Claude Romand. Han lurade hela släkten under 20 år att han var en framgångsrik forskare på WHO i Genève och fick släktingarna att ge honom sina pengar att investera på bankerna där. I själva verket var han ingenting alls, han tog alla pengar själv och när sanningen kom fram sköt han frun, barnen, sina föräldrar och svärföräldrar. Ett annat fall är dansken Sören Dethler. Han sålde målarfärg men hade lånat till en stor villa i en fin Köpenhamnsförort som han inte hade råd med. När det blev klart att villan skulle säljas på tvångsauktion ströp han frun och barnen, försökte bränna ner huset och begick till sist självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in