2018-01-16, 02:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Säger inget om omfattningen de dagarna. Kanske bara var 1-2 timme per tillfälle lärarna var hemma hos flickorna. Typ 15-20 timmar per vecka. Dvs ingen 1,5 heltider.

Citat:
Att de följde full läroplan betyder inte läroledda timmar.
Västerås erbjöd en elev 1 timmes lärarledd tid i veckan för några år sen. Fick backning på det. Men att det är fulla dagar är inte troligt.

En lärare har inte undervisning alla timmar de jobbar Nej, men ni pratade om lärartjänster. Icke (resa till från, rättning mm)undervisningstid ingår i tjänsten.

En lärartid på 20 timmars undervisning med transporttid till och från flickornas hem fyller nog i vart fall en heltidstjänst för en lärare.
Det är rätt mycket att bekosta en hel lärartjänst enkom för två elevers undervisning. Skolor brukar få ta strid för varje extra lärartjänst de behöver - och de vinner inte alltid den budgetstriden.
Citera
2018-01-16, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Många vet jag inte. Det finns ju ett sådan föreställning som är allmänt spridd, men den behöver inte vara sann för det. De jag känt som tagit sitt liv, uppvisade en depression under lång tid innan de väl tog beslutet. Det finns inga sådana vittnesmål i detta fall vad jag känner till.

Sent och ska sova så orkara inte leta fler källor men detta var de första jag fick fram. Vidare vetskap kring människor kring mig som gjort detta så kommer detta fram hos flera. https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/om-sjalvmord/varningstecken-vid-sjalvmordsrisk/:

Verkar plötsligt lyckligare och lugnare

Ibland kan en självmordsnära person tvärtom upplevas som ovanligt lugn. Var särskilt uppmärksam på detta då det kan tyda på att personen tagit ett tyst beslut att fullfölja sin plan och inte längre plågas av ambivalens.

Fr sidan Suicide Zero - https://www.suicidezero.se/fakta-rad/myter-och-fakta-om-sjalvmord
Myt: En person som har varit djupt deprimerad en tid och nu verkar glad kommer inte att göra ett självmordsförsök eller ta sitt liv
Sanning: Under en svår depressionsperiod saknas ofta handlingskraften och även den mentala kraften att genomföra en självmordshandling. När depressionen inte är så djup, men samtidigt den bakomliggande orsaken till depressionen kvarstår, är risken oerhört stor att personen tar sitt liv. De flesta självmord inträffar inom tre månader efter att förbättring har skett eftersom handlingsförmågan att verkligen ta sitt liv har ökat. Därför är det viktigt att under den perioden vara särskilt vaksam på personen.

http://ki.se/forskning/fakta-om-sjalvmord
Självmord kan ofta föregås av att personen verkar må lite bättre.

Sant! En deprimerad person saknar ofta handlingskraft. Men när depressionen mattas av kan kraften återvända och detta kan innebära en ökad risk för självmord.
Citera
2018-01-16, 02:16
Medlem
Geggamojas avatar
Läkarna har alltså inte kunnat ställa en diagnos på barnen, men det syns utanpå att barnen är sjuka. Om ingen diagnos finns vet man inte om sjukdomen var dödlig. Ändå mådde föräldrarna/föräldern så dåligt över situationen att beslut togs om att barnen skulle mördas.

Både mamnan och pappan verkade vara karriärister. Kan de ha tagit det väldigt hårt att barnen inte skulle gå samma väg? Alla deras uppoffringar för barnen skulle resultera i att barnen kanske skulle behöva assistans livet ut. Någotslags jobb kanske men aldrig i samma klass som föräldrarna.Var det det som gjorde Oskar ledsen? Så ledsen att han var beredd på att döda?
Citera
2018-01-16, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Läs på lite om depression och psykologi. Detta är nog inget som någon i familjen visste skulle ske för 2 veckor sedan. Som vanligt stor oförståelse och hitta enkla svar från Flashback.

Okej. Jag har Dynamisk Psykiatri av Johan Cullberg här i bokhyllan. Likaså Psykologilexikon från Natur & Kultur, samt Psykologi, av Martin Levander och Bonniers Läkarbok.

VAR står det att det är normalt att julpynta och spela lyckliga familjen när man har en svår depression och har för avsikt att mörda sin familj? Och var står det att chefen inte någonsin anat att något är fel? Och inte lärarna? Och inte skolan? Och inte mammans jobb?
Citera
2018-01-16, 02:17
Avstängd
Hela tråden är sedan länge urspårad och det är riktigt svårt att hänga med i den. Synd för alla oss som vill hänga med i den men som inte har hela dagarna på oss att sitta här och läsa. Många saker här hör hemma i konspirationsforumet istället och kanske borde en tråd om detta skapas där så man kan hålla alla konspirationer borta här? För helt ärligt är väldigt många långsökta, befängda och saknar grund. Det är även så mycket som skrivs i denna tråden som är irrelevant och som inte alls är intressant att läsa. Okunskapen hos många är också väldigt stor. Man märker att det inte är de absolut smartaste som sitter här ibland. Snarare tvärtom. Ser fram emot att komma hem från jobbet imorgon och tråden är inne på sida 700... Suck...
Citera
2018-01-16, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Funderade länge på detta
Det som inte rimmar är att båda föräldrarna är tämligen högpresterande och samtidigt som de borde vara vana vid logiska resonemang så är det ändå synnerligen märkligt om de gemensamt kommer fram till samma slutsats, att avsluta båda sina döttrars liv. Jag har riktigt svårt att se hur de gemensamt kan komma fram till det här. Man kan såklart bara utgå från sig själv när man funderar kring det här men som förälder gör man allt för att skänka sina barn glädje och hopp om det så bara är för en dag i taget. Båda barnen kan rimligen inte varit så sjuka att varenda dag varit en enorm plåga helt utan inslag av glädje, att då gemensamt komma fram till att avsluta allt är oerhört svårt att ta in. (såklart)
Jo, men tänk såhär: Du är troligtvis sund och frisk, du har dina glasögon och har en uppfattning om när man eventuellt ska kasta in handduken, men hur du än tänker kommer din nivå att vara mycket mer oförstående och mindre öppen för möjligheten att man kastar in handduken.

Men eftersom en eller två av föräldrarna troligtvis just fattat det beslutet, så kommer deras analys ha landat på att det var dags. Tiden var inne. Det därför att det var just det som de gjorde.

Jämförelsen med sandkorn är intressant, fundera kring sannolikheten av att du tar upp ett sandkorn från stranden, före du gör det är det säger en väninna/vän att det var säkert en uträkning som är osannolikt liten möjlighet av att du just skulle plocka upp ett enda sandkorn istället för alla andra på hela jorden?

Jo, men det gäller ju bara före du gör det. för när du väl har tagit upp sandkornet så kan du inte börja resonera om hur anmärkningsvärt otroligt det var sett ur DIN synvinkel, eftersom när väl DU har gjort det så är sannolikheten 1:1 dvs du håller sandkornet i handen.

På samma sätt, hur kan vi förstå ett beslut vi aldrig själva skulle ta? Troligtvis begriper vi inte, men rimligtvis tyckte den eller de av föräldrarna i huset att det var lämpligt. Jag tror vi kan komma till slutledningen att vi inte kan hålla med, men vi kan väl förstå att de rimligen måste ha ansett att det var lämpligt/altruistiskt?
Citera
2018-01-16, 02:20
Avstängd
Citat:
Okej. Jag har Dynamisk Psykiatri av Johan Cullberg här i bokhyllan. Likaså Psykologilexikon från Natur & Kultur, samt Psykologi, av Martin Levander och Bonniers Läkarbok.

VAR står det att det är normalt att julpynta och spela lyckliga familjen när man har en svår depression och har för avsikt att mörda sin familj? Och var står det att chefen inte någonsin anat att något är fel? Och inte lärarna? Och inte skolan? Och inte mammans jobb?

Var står det att man planerar att mörda sina barn och gör det 2 veckor senare? Planerar man att mörda sina barn så är det något som sker rätt omgående.

Som svar på alla dina frågor så är det nog så att familjen inte orkat mer dagarna efter nyår. Varken mamman eller pappan visste nog att det skulle sluta så här på juldagen ens. Hur skulle skolan eller någon annan då veta om det? Bristningsgränsen har nog gått för någon och morden har nog skett timmar senare. Inte ens mördaren visste nog om detta 2 dagar innan. Du antar att man agerar rationellt men mår man så här agerar man irrationellt.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 02:22.
Citera
2018-01-16, 02:21
Medlem
[quote=Koppykatt|62921576]
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi

Okej, tack för svar. Och detta vet du gäller även aktuellt fall , att det var vuxna personer som kom till hemmet ?

Som sagt: klassföreståndare kallas nuförtiden "mentorer". Förvirrande, men så är det.
Citera
2018-01-16, 02:26
Bannlyst
Citat:
Var står det att man planerar att mörda sina barn och gör det 2 veckor senare? Planerar man att mörda sina barn så är det något som sker rätt omgående.

Som svar på alla dina frågor så är det nog så att familjen inte orkat mer dagarna efter nyår. Varken mamman eller pappan visste nog att det skulle sluta så här på juldagen ens. Hur skulle skolan eller någon annan då veta om det? Bristningsgränsen har nog gått för någon och morden har nog skett timmar senare. Inte ens mördaren visste nog om detta 2 dagar innan. Du antar att man agerar rationellt men mår man så här agerar man irrationellt.

Nej precis! Min uppfattning är att det är inget man kan planera i förväg. "Om två veckor så slår vi ihjäl syskonen!", utan det ligger helt i linje med det du skriver. Något exceptionellt och oåterkalleligt har inträffat, som man ömöjligen kan planera för. Exempelvis ett eller flera dödsfall.
Citera
2018-01-16, 02:33
Avstängd
Citat:
Nej precis! Min uppfattning är att det är inget man kan planera i förväg. "Om två veckor så slår vi ihjäl syskonen!", utan det ligger helt i linje med det du skriver. Något exceptionellt och oåterkalleligt har inträffat, som man ömöjligen kan planera för. Exempelvis ett eller flera dödsfall.

Nu hänger jag inte med här. Helt plötsligt verkar du hålla med mig och vi är inne på samma linje. Du menade väl i inlägget jag citerade först att du kritiserade att man julpyntade för att man ändå 2 veckor senare skulle slå ihjäl barnen?
Citera
2018-01-16, 02:33
Bannlyst
Citat:
http://ki.se/forskning/fakta-om-sjalvmord
[i]Självmord kan ofta föregås av att personen verkar må lite bättre.

Tack för källhänvisning Melkol! Den allmäna uppfattningen verkar stämma i praktiken då. Men som sagt, steget till att mörda sina barn, även om man själv är suicidal, måste vara ett stort kliv, särskilt om man aldrig har mördat tidigare.
Citera
2018-01-16, 02:37
Bannlyst
Citat:
Nu hänger jag inte med här. Helt plötsligt verkar du hålla med mig och vi är inne på samma linje. Du menade väl i inlägget jag citerade först att du kritiserade att man julpyntade för att man ändå 2 veckor senare skulle slå ihjäl barnen?

Ja jag menar att när man julpyntade så hade man inte för avsikt att ha ihjäl barnen. Annars är det ju fullständigt känslobefriat hela händelseförloppet. Jag tror tvärtom att detta har skett i affekt. Något stort och oåterkalleligt har hänt, som man inte kunnat planera inför. Man har då tappat greppet fullständigt och tagit ett ödesdigert beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in