2018-01-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Tror du att allmänheten får veta det?

Polisen är medvetna om att det finns ett stort allmänintresse. Dessutom är det så att om man lägger locket på så skapas bara en grogrund för konspirationsteorier och vilda spekulationer.

Jag hoppas verkligen att man kommer att släppa någon avgörande information även om man kanske inte kommer att avslöja alla detaljer.
Citera
2018-01-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Hur kommer det sig att vi vet så lite efter sidan 476, nästan inget har kommit fram de senaste 325 sidorna. Är det möjligen så att något mer allvarligt har hänt? Som t.ex styckning, avrättning eller liknande?

Inget illa mot anhöriga, men det är väldigt märkligt att så få verkar ha med familjen att göra trots att fadern lärnha haft hundratals med elever under åren.
Läs mitt inlägg 5718.
De kommer inte säga något alls förrän man vet mycket mer.
Citera
2018-01-15, 13:05
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-19/s320x320/23163993_1992373581037704_969777892877664256_n.jpg
Mig veterligen inte bekräftat om det är hennes IG. Förstår inte hur man skulle kunna vara säker då det är privat. Hur som helst, jämför man ögonen på bilden med OHs så är det en slående likhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla
Det här fallet har berört mig djupt. På en del håll har det beskrivits att O.H är en högpresterande person på en hög akademisk nivå. Jag undrar om inte den bilden behöver korrigeras. Visst han har skrivit en del böcker och artiklar men har han inte tappat greppet? Läs hans senaste artikel i Skattenytt (2017, nr 11-finns på nätet).
Har inte tiden att läsa igenom. Kan du nämna några exempel?

Länk till PDF:en: http://skattenytt.se/wp-content/uploads/2017/11/SN2017nr11_A2_Henkow.pdf
Senast redigerad av lakritc 2018-01-15 kl. 13:21.
Citera
2018-01-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, orosanmälning kan göras av många andra anledningar. Om man exempelvis misstänker att barnen hålls hemma utan uppenbar anledning. Det har skrivits om att barnen led av kronisk trötthet. Barnen borde väl åtminstone kunnat vara i skolan någon timme per dag? Skolan borde gjort en orosanmälan för att utreda hur hemförhållandena såg ut. Var det utegångsförbud som var anledning till tröttheten?

En del i ME/CFS är att man har mycket längre återhämtningstid än normalt.
Man tål inte intryck som ljud, ljus etc. att sitta i en ljus och bullrig skolsal blir då extremt tröttande. Att ta sig till skolan och vara där i ett par timmar 1 dag, kan göra att man blir helt utslagen och behöver vila i flera dagar, vilket gör att hemundervisning blir det enda vettiga alternativet.

Men vad som egentligen ligger bakom det hela vet vi ju inte än.

Jag gissar att skolan säkert försökt vara tillmötesgående. Att skapa konflikter och försöka tvinga barnen till skolan är knappast något som gynnar barnens bästa. Det handlar ju inte heller om några aggressiva WT-föräldrar i allmänhet utan högt aktade akademiker med verbal förmåga och god ekonomi.
Citera
2018-01-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Mördares anhöriga ärver, åtminstone såtillvida att mördares (oskyldiga) barn ärver exv morföräldrarna även om mamman slagit ihjäl dessa. Om det inte går att göra sak av att mordet skett just i det syftet, kanske. Men många ggr finns inga andra rimliga anspråk som skulle motivera att barnbarnen inte ärvde. Hur det blir här undrar man ju, men har de gått hädan i samråd får det väl göras upp lite i godo, hoppas man.
Eftersom det inte finns några barn kvar, så går man nog vidare i arvsordningen, dvs OHs föräldrar kommer ärva. Det är eg inte intressant för oss. Det är jurister som kommer in där och gräver. Jurister utbildade på dödsbon.
Citera
2018-01-15, 13:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Det är möjligt men inte särskilt sannolikt. För att man ska få för sig att mörda familjen i desperation krävs nog någon form av bakomliggande mental sjukdom.

Finns väl ingen motsättning därvidlag. En mentalt sjuk person blir väl ofta desperat i kritiska situationer.
Citera
2018-01-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ingen kan bli klok på det här och inte heller jag. När det gäller klassificeringen av familjemördare så verkar inget stämma in längre. Anomisk passar inte in på en mördare som inte kan ha känt sig besviken i sin karriär. Tvärtom så hade han stor sannolikhet att återgå till en proffecur. Hans kollegor vittnar om att han är ytterst kompetent, social och omtyckt. Paranoid eller besviken?
Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur? Man behöver ju inte hänga sig i taket. Minns någon kändis för länge sedan knöt en snara runt halsen, satte sig i en stol och drack tills han blev så omtöcknad att han föll av och stryptes av det.
Avskedsfilmen sägs komma från båda föräldrarna. Stämmer det? Om den INTE gör det kan man spekulera om ifall HB är mera skyldig än vi tror och kanske drogade hela sin familj.
Det viktigaste för utredningen borde väl vara en film - där båda förklarar sitt dåd - men det tycker jag polisen skulle gått ut med i en presskonferens efter ett par dagar. Varför vänta med en sån sak? En inspelad video borde vara 100% bevis. Sen kunde de gått ut med mera detaljer om när, vad och hur.
Är du dum på riktigt? Varför skulle polisen i inledningsskedet gå ut med var när hur? Bara för att stilla våran nyfikenhet? De vet förmodligen inte allt i detalj själva ännu
Citera
2018-01-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Tror du att allmänheten får veta det?
detta är säkert nåt med #Metoo stämmer med tiden

- barnen leker i poolen
- frun säljer saker på blocket
- köper ny bil i oktober och mkt inplanerat framöver

sen det här?

nån har satt press
tänkt avslöja nåt
Citera
2018-01-15, 13:09
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Har verkligen ingen ny fakta kommit till sedan i lördags? Har jag fel så
PMa eller skriv så lägger jag till i listan..
//
Vad verkar sant!
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Ena dottern har fått Borrelia med följdsjukdomar och konsekvenser (bekräftat av närstående via PM)
- Dottern som fått Borrelia vart tvungen att sluta med fotbollen (bekräftat av närstående via PM)
- Modern har Facebookvän som arbetar i förening som är aktiva mot självmord (Föreningen MIND)
- Bild på en glad Han*a Bre*to* (n) finns om man söker på namnet + skatteverket + göteborg
//
Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.

Ang bild på HB så har det framkommit några ggr tidigare i tråden att ingen hittills lyckats hitta någon bild på rätt person.
Citera
2018-01-15, 13:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt enig med dig.

Man skulle kanske kunna förmoda att den föreställda och fruktade omedelbara framtiden för familjemedlemmarna, för pappan stod i katastrofal relation till idealet för honom som familjefar, make och barnens beskyddare.

I så fall har han nog föreställt sig inte bara barnens omänskliga och därmed "ovärdiga" lidande utan även sin egen maktlöshet inför detta och sitt eget möjliga, "ovärdiga" sammanbrott.

Det kan ju låta tramsigt att spekulera i nyanserna av detta men alltså apropå begreppet anomisk familjemördare: skammen är inte den sociala/statusmässiga i simpel mening utan en där skräcken för risken att svika de anhöriga/ döttrarna i deras nöd blir övermäktig. Det går säkert att säga mer om det...

Han upplever sig skydda deras integritet (och gör så i en bemärkelse förstås) men skyddar samtidigt föreställningen om sig själv som handlingskraftig far. Han bibehåller formell status quo (vad gäller hälsa, bilden av mänsklig funktion, den sammanhållna, obrutna familjen, frihet från smärta, rollen som beslutsför förälder, vad det kan vara) men till priset av allt genast upphör.

Han likställer då möjligen livets (minimi-)värdighet för dem, tillsammans, med "livets helgd", dvs. allt där bortom vore utom hans kontroll och ett svek mot fr.a. barnens livsuppfattning och förväntningar på honom och livet. (Hur förklarar man sexualbiologins "rysk roulette" för en fjortonårig dotter?)

Jag föreställer mig att det hinner ske ett ganska avancerat spel av 'överföringar', projektioner och maskerade självrättfärdiganden i skallen på familjefadern (och ev mamman). Därav förstås också anledningen till att beslut i sådana frågor inte ska tas av ej beslutsför styrelse vid enskild "riksdag". Enligt lag är det inte hans beslut att ta, naturligtvis. Han är smart, han har ekonomiska resurser men har just därigenom ev. även växlat in sin maktlöshet i annan "valuta", snarare än att vända sig till det allmänna och ödmjukt överlämna familjemedlemmarna och ev. sig själv i dess omsorg och låta liven löpa ut i laga ordning.

Han befinner sig inte heller i öknen, med fem dagsritter till närmsta saloon.

Men...

Om detta är vad som skett.

Han (eller de) valde ett "privat alternativ" (som inte har licens), det allmänna må döma honom...
Citera
2018-01-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
detta är säkert nåt med #Metoo stämmer med tiden

- barnen leker i poolen
- frun säljer saker på blocket
- köper ny bil i oktober och mkt inplanerat framöver

sen det här?

nån har satt press
tänkt avslöja nåt
Men sluta nu.
Barnen leker i poolen = #metoo???
Frun säljer saker på blocket = #metoo?
Köper bil i oktober och mkt inplanerat = #metoo?

Var får du allt ifrån? Bilinköpet visar bara att han definitivt inte då planerat att döda sin familj. Att frun säljer saker på blocket innebär bara att hon rensar lite hemma. Det gjorde jag med i höstas. Att köpa ny bil har inget med meetoo att göra.
Blir bara så trött.
Citera
2018-01-15, 13:12
Medlem
Snubban007s avatar
Borde inte alla som under helgen skickar pm pgr av nyreggade konton, få lov att skriva öppet i tråden typ nu? Var är Alla? 🤔
Info kommer ju att bli mer trovärdig när man kan läsa direkt från personen och kunna ställa frågor... ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in