2018-01-15, 12:43
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Personer som jobbat med OH verkar bokstavligt talat hylla hans kompetens. Nyfiken på hur kompetent han verkligen var, finns det någon föreläsning eller dyl. inspelat som han hållt i så man kan skapa sin egen uppfattning?

Jag har problem med min flash player, så jag kan ej se inslaget.
Men det är möjligt att Oskar finns med här.
https://www.ideff.pt/en/ini_detail.php?zID=26&aID=292
Citera
2018-01-15, 12:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det förklarar inte varför äldsta flickan inte varit i skolan på så lång tid. Hemskolning är och förblir en kortsiktig lösning. Att sen yngsta går samma väg.. Skolan skulle dragit i stora bjällran för längesedan.

Det må så vara, jag svarade bara på en begränsad fråga.
Citera
2018-01-15, 12:48
Medlem
Citat:
Familj i kris borde föranleda BUP:s involvering. Inte ett ljud hittills om detta.
En kurator har ju knappast befogenheter att avstyra deras inblandning gällande familjesituationen.
Likaväl kommunens socialsekreterare, som också arbetar preventivt. Enbart skola kan inte ansvara för det som framkommit i media. Skolan har rutiner att vidtaga via automatik vare sig flickorna har diagnos eller inte. Speciellt när skolsituationen är så avvikande från gängse formen. Vi får inte glömma att flickorna var fristående individer, med rätt till tänk och tyckanden utifrån dem själva.
Föra sin egen talan. Väldigt skumt alltsamman.

Chefen för kommunens resurscenter var med på möte enligt protokoll, där finns specialpedagoger, psykologer osv.
Citera
2018-01-15, 12:48
Medlem
bongsongs avatar
Lär nog ta minst några veckor innan svar kommer på hur de gick till
Citera
2018-01-15, 12:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte alls de var omöjliga. Vi har ingen aning om hur döttrarna mådde. De verkar ha lagt ner otroligt mycket tid för att få de bästa förutsättningarna för flickorna så att de skulle klara skolan. Hur många föräldrar skiter inte i sina barn? Låter dom gå vind för våg för att bara se till sig själva? Jag tror många av er bara känner hat i det här fallet, och därmed gärna blundar för att de faktiskt kan ha varit bra föräldrar. Sen tog det hela en fruktansvärd vändning, men om det vet vi inget. Än.

Mindre bemedlade kanske inte har den ork, ekonomi, språk, hälsa, arbete och status mm. som krävs för att upprätthålla uppfostrandet. Kanske pendlar de mellan framgång och nederlag. Vissa får hjälp för sent eller ens någon. Vi får inte glömma att barn har egen vilja och vara orubbliga. Ändå är det ovanligt att förälder/föräldrar mördar dessa barn.

Bubblan sprack i Bjärred!
Citera
2018-01-15, 12:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Chefen för kommunens resurscenter var med på möte enligt protokoll, där finns specialpedagoger, psykologer osv.

Men fanns döttrarna med?
Citera
2018-01-15, 12:56
Medlem
Per Feckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Jag har problem med min flash player, så jag kan ej se inslaget.
Men det är möjligt att Oskar finns med här.
https://www.ideff.pt/en/ini_detail.php?zID=26&aID=292

Den fungerar om man kollar i Chrome, och klickar på "already have Flash Player" och sedan Klickar för att godkänna tillägget.
Rätt vass verkar han vara.
Citera
2018-01-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongsong
Lär nog ta minst några veckor innan svar kommer på hur de gick till
Tror du att allmänheten får veta det?
Citera
2018-01-15, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag begriper vad du skriver. Men tvivlar starkt på att man kommer ta hänsyn till sånt i ett sånt här fall. Vad man kommer se är att mamman avled före maken. Ingen annan kan ha hängt honom utom han själv, så därmed bör det vara han som är den skyldige i fallet. Så visst, tar man hänsyn till arvsordning så ärver maken först och därefter blir det den normala arvsordningen. Problemet här är att maken är mördare och såna ärver överhuvudtaget inte sitt offer. Och det krånglar till det lite grand. Jag vet inte huruvida man tar hänsyn till detta. Kanske det beror på hur det hela gått till? Förmildrande omständigheter? Hänsyn till efterlevande kan ligga i botten också.

Jag tror vi sätter punkt där. Det hör nog inte till topic. OT.

Mördares anhöriga ärver, åtminstone såtillvida att mördares (oskyldiga) barn ärver exv morföräldrarna även om mamman slagit ihjäl dessa. Om det inte går att göra sak av att mordet skett just i det syftet, kanske. Men många ggr finns inga andra rimliga anspråk som skulle motivera att barnbarnen inte ärvde. Hur det blir här undrar man ju, men har de gått hädan i samråd får det väl göras upp lite i godo, hoppas man.
Citera
2018-01-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Tror du att allmänheten får veta det?
Man skrev i media att polisen uttalat att "Vi kommer inte gå ut med något alls förrän vi vet vad som faktiskt hänt". Och det uttalet borgar för att man kommer gå ut med en förklaring. Men jag tror inte vi får veta några direkta detaljer. Men VARFÖR lär vi få veta. Allmänheten kommer inte tolerera annat. Dock tror jag att de kommer hålla det ganska allmänt, av hänsyn till efterlevande familj.

Minns du fallet med flickan som hittades för ett par månader sedan, nyförlöst. Barnet låg dött i handfatet (en massa blodiga detaljer som jag dessutom fick via PM). Där har de inte kommit ut med ett enda dugg. FUP har sekretessbelagts också. Dock var det fallet inte lika upphaussat av tidningarna som det här Bjärred-caset.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-15 kl. 13:03.
Citera
2018-01-15, 13:02
Medlem
Citat:
Men fanns döttrarna med?
Inte på det protokoll som tidningen redovisat men inget säger att de inte varit med under diverse andra möten och samtal den tid hemskolning bedrivits. Kan nog tänkas att döttrarna inte varit med på möten där deras sjukdom redovisas om det talas om hur förloppet för sjukdom brukar fortskrida eftersom föräldrar med stor säkerhet vill få barn som är sjuka att inte ge upp hoppet
Citera
2018-01-15, 13:02
Medlem
Out-of-Steps avatar
Hur kommer det sig att vi vet så lite efter sidan 476, nästan inget har kommit fram de senaste 325 sidorna. Är det möjligen så att något mer allvarligt har hänt? Som t.ex styckning, avrättning eller liknande?

Inget illa mot anhöriga, men det är väldigt märkligt att så få verkar ha med familjen att göra trots att fadern lärnha haft hundratals med elever under åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in