2018-01-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Nej, du har helt rätt. Det är så det går till när det går rätt till.

Skolan i Lomma kommun där Bjärred tillhör säger själva:
- vi kanske litat för mkt på föräldrarna
- vi ska rannsaka oss sälva
- samt något om "hjärtat"

Skolan har agerar emmotionellt i sina beslut och inte följt de riktlinjer som finns framtagna.

Skola och kommunen gick också snabbt ut med en press konferens, har det ens hänt någon gång tidigare att det sker. Där och på efterföljande intervjuer så läcker de som ett såll personlig information om möten och samtal som skett med familjen.

Någon eller flera inom Lomma kommun kommer att få det svettigt framöver.

Det är väl ingen hemlighet att föräldrarna anser sig veta mer än lärare o rektor. Generellt problem i dagen skolor. Inte lätt att vara lärare eller rektor idag... Det enda jag kan tycka är att skolan i det här fallet gjort för mycket, varit för lättövertalade men hade de inte varit det så hade någon klagat på det också.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-01-13 kl. 16:34.
Citera
2018-01-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentSkurt
Är det någon som sagt något annat? Dela gärna med dig av dina tankar
Nä ingen har väl uttalat att det är ngn annan det gäller.....! Jag ber om ursäkt att jag är relativt ny här och inte vet hur slipstenarna ska dras. Jag är liksom rak och direkt och det är inte greppet här kan man ana?
Citera
2018-01-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Som alla andra har jag ingen aning om vad som är sant och inte, men att mamman ska ha haft palliativ vård kan man i princip utesluta helt baserat på expressen-artikeln som sade att hon åtminstone jobbat fram till jul. Palliativ vård ges till riktigt svårt sjuka personer, som är i slutskedet av en allvarlig sjukdom.

Sanning per modifikation - i mitt arbete ger jag palliativ vård och det är inte sagt att man är sängbunden och/eller medvetslös för att vårdas palliativt. Man kan vara väl fungerande fram till sista andetaget. I stora drag handlar palliativ vård inte om att bota utan om att lindra, sjukdomen (vilken den nu må vara) går inte att bromsa, stoppa eller behandla utan nu handlar det om att den återstående tiden ska vara så smärtfri och bekväm som möjligt utifrån den enskildes behov. Det handlar mycket om smärtlindring men även om själavård, att möta ångest etc.

Jag har inte en aning om mamman var sjuk och isåfall hur men att hon jobbat fram till jul är fullt möjligt även om man är döende.
Citera
2018-01-13, 16:34
Medlem
Spanare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Börjar tro att det är äldsta dottern som ligger bakom. Tror inte polisen skulle använt ordet "familjetragedi" annars.

Hur tänker du då skulle man ju vilja veta?
Citera
2018-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det är väl ingen hemlighet att föräldrarna anser sig veta mer än lärare o rektor. Generellt problem i dagen skolor. Inte lätt att vara lärare eller rektor idag... Det enda jag kan tycka är att skolan i det här fallet gjort för mycket. Hur de än gjort så skulle de gjort fel.

Klart att föräldrar vet bäst om sina barn, men det betyder ju inte att föräldrar kan göra och sticka ifrån normen hur de vill, måste ju finnas någon som säger stopp 🛑 och tar tag i saken och har ett möte med olika krisgrupper typ soc osv för att gemensamt komma på något bra för barnets bästa, tror inte att isolera barnen är det bästa hur sjuk man än är. Isf borde man få grov psykiskt stöd från kommunen samt socialtjänsten, familjekontakter vårdhem osv..
Citera
2018-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Ja det verkar inte bättre.. Man är mindre värd som förälder om man inte är akademiker o högutbildad då antagligen.. Det är ju skrämmande

Handlar snarare om att välutbildade människor har en större vana av att läsa in sig på fakta och sedan argumentera för sin sak. Ingår i utbildningen.
Citera
2018-01-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Börjar tro att det är äldsta dottern som ligger bakom. Tror inte polisen skulle använt ordet "familjetragedi" annars.

Kan inte sådana här dumma inlägg raderas innan de förspiller 3 sekunder av våra liv. Om man är något så när normalbegåvad och kan svenska så förstår man innebörden av ordet familjetragedi. Familj + tragedi: precis vad det är och inte ett utryck för vem som gjort vad!!!!!

Alla vila i frid inlägg och sånt skit kan ju sluta läsa tråden om det nu stör era patetiska liv så mycket!

Detta är ett av landets största brottsfall och kommer att kunna lägga grund för helt nya rutiner inom all skola och omsorg. Inte så konstigt att intresset för vad som hänt är massivt.

Kan någon i detta avlånga land försöka få till något om mamman ?

Alla teorier och info om barnen och pappan är nästan in absurdum.

Mamman är just nu den pusselbit som saknas i vårt pussel här i alla fall
Citera
Medlem
vargaretass avatar
Detta ÄR och förblir intressant....... Jag håller mig lite ifrån alla sjukdomar så länge.
Men, denna artikel gör att jag tänker ifrån en annan synvinkel, är det förödande för familjen, skolan, kommunen el helt enkelt utredningen?????

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/01/10/sydsvenskan-om-bjarred-tragedin-gatunamnet-borde-inte-ha-publicerats/
Citera
Medlem
Det här fallet har berört mig djupt. På en del håll har det beskrivits att O.H är en högpresterande person på en hög akademisk nivå. Jag undrar om inte den bilden behöver korrigeras. Visst han har skrivit en del böcker och artiklar men har han inte tappat greppet? Läs hans senaste artikel i Skattenytt (2017, nr 11-finns på nätet). Håller den verkligen måttet för en blivande professor? Nu är jag inte så bevandrad inom momsjuridiken men tycker att artikeln saknar stringens och en logisk röd tråd, se en del märkliga exempel i fotnötterna. Artikeln har heller inte tagits upp på momsinstitutet.se, trots att O.H var ordförande för detta. Har hört på en del håll att han fick kraftig kritik för artikeln-något som kanske la ytterligare sten på bördan som gjorde att han drevs mot en psykos?
Citera
2018-01-13, 16:37
Medlem
Har för mig att skatteverket har foto på alla, i alla fall dom med högre post på sin sida.
Citera
2018-01-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Ja verkligen, när vi på Flash blandade folk i olika samhällsklasser och åldrar t.om fattar att det är något som inte står rätt till.. Det är ändå hennes jobb.. Vi är inte utbildade som hon (om de nu inte finns nån rektor här)

Skolan och som det verkar mest pappan har tillsammans fått se över och värdera och avgöra barnens medicinska status. De var alltså ofattbart fysiskt sjuka- rektors ord.
Var fanns vården och var är de medicinska besluten som skulle legat till grund för de samtal de haft i sina möten kring barnen? Barn dessutom så stora att de kunnat medverka själva.
Se bara här hur det står:
Dokument från kommunen visar att föräldrarna och personal från skolan hade en tät dialog om flickornas skolgång.
Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Då var den dottern 12 eller 13 år, men allt sköttes över hennes huvud. Hennes medicinska status avgjordes av skolpersonal och pappan.
Citera
2018-01-13, 16:41
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Lägg ner, fel Hannah och fel land

Jo. Jag vet det. Var ett svar till en som lagt ut samma bild i miniformat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in