Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 13:15
  #5725
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom det inte finns några barn kvar, så går man nog vidare i arvsordningen, dvs OHs föräldrar kommer ärva. Det är eg inte intressant för oss. Det är jurister som kommer in där och gräver. Jurister utbildade på dödsbon.

Jo. Men man kan ju inflika att allmänintresset kommer anse det märkvärdigt om inte HB:s föräldrar ärver också.

Därtill kan man säkert förvänta sig ev färdiga handlingar eller transaktioner i sådana frågor som makarna förberett.
Citera
2018-01-15, 13:18
  #5726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo. Men man kan ju inflika att allmänintresset kommer anse det märkvärdigt om inte HB:s föräldrar ärver också.

Därtill kan man säkert förvänta sig ev färdiga handlingar eller transaktioner i sådana frågor som makarna förberett.
Självklart handlar det om HB också. De var gifta. Sen kommer det till tillgångar och skulder som skall redovisas. Det är giftorätt och en massa såna saker. När ekonomin är utredd så kommer allt delas upp mellan OHs och HBs föräldrar - och/eller efter testamente om sådant finns. Nå, tycker vi lämnar det därhän. Vi har inte en susning hur de gjort med sin ekonomi.
Citera
2018-01-15, 13:19
  #5727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Är du dum på riktigt? Varför skulle polisen i inledningsskedet gå ut med var när hur? Bara för att stilla våran nyfikenhet? De vet förmodligen inte allt i detalj själva ännu

Man skall faktiskt inte underskatta människors vilja att få veta sanningen. Man säger sig måna om de anhöriga, men i det här fallet är hela familjen död och de verkar inte ha haft många anhöriga. Då väger svenska folkets intresse ganska tungt.
Dessutom så leder locket på bara till att en det skapas en grogrund för vilda spekulationer och konspirationsteorier. Ibland är det faktiskt bättre att sanningen kommer fram än att man hemligstämplar allt. Det har även med förtroendet för våra myndigheter att göra. Gömmer man sanningen så känner folk att myndigheterna försöker dölja något.
Citera
2018-01-15, 13:19
  #5728
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Borde inte alla som under helgen skickar pm pgr av nyreggade konton, få lov att skriva öppet i tråden typ nu? Var är Alla? 🤔
Info kommer ju att bli mer trovärdig när man kan läsa direkt från personen och kunna ställa frågor... ?

PM-sekten har nått sina mål - gjort sitt. Sått tvivel.
Citera
2018-01-15, 13:23
  #5729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skall faktiskt inte underskatta människors vilja att få veta sanningen. Man säger sig måna om de anhöriga, men i det här fallet är hela familjen död och de verkar inte ha haft många anhöriga. Då väger svenska folkets intresse ganska tungt.
Dessutom så leder locket på bara till att en det skapas en grogrund för vilda spekulationer och konspirationsteorier. Ibland är det faktiskt bättre att sanningen kommer fram än att man hemligstämplar allt. Det har även med förtroendet för våra myndigheter att göra. Gömmer man sanningen så känner folk att myndigheterna försöker dölja något.
Enligt vad man skrev i tidningen så hade de 10 NÄRA anhöriga. Dvs syskon och föräldrar på båda sidor. Och det är dessa som man månar om. Nej, svenska folkets intresse väger inte så tungt om du väger mot de anhöriga. Men man KOMMER informera. Men de värsta detaljerna kommer inte ut, det vågar jag nog sätta en slant på.
Citera
2018-01-15, 13:25
  #5730
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Borde inte alla som under helgen skickar pm pgr av nyreggade konton, få lov att skriva öppet i tråden typ nu? Var är Alla? 🤔
Info kommer ju att bli mer trovärdig när man kan läsa direkt från personen och kunna ställa frågor... ?

Det kanske är det som är skälet att dom inte skriver i tråden. Men det ger ju oss en god möjlighet att bedöma trovärdigheten i alla PM som förekommit i tråden
Citera
2018-01-15, 13:32
  #5731
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skall faktiskt inte underskatta människors vilja att få veta sanningen. Man säger sig måna om de anhöriga, men i det här fallet är hela familjen död och de verkar inte ha haft många anhöriga. Då väger svenska folkets intresse ganska tungt.
Dessutom så leder locket på bara till att en det skapas en grogrund för vilda spekulationer och konspirationsteorier. Ibland är det faktiskt bättre att sanningen kommer fram än att man hemligstämplar allt. Det har även med förtroendet för våra myndigheter att göra. Gömmer man sanningen så känner folk att myndigheterna försöker dölja något.

Detta är så sant!
Polisens lust nuförtiden att hemlighålla lite för mycket än vad som egentligen behövs, är ibland rent kontraproduktivt.

Som uttalandet att det här var två vuxna och deras barn, att alla var döda och identifierade, att anhöriga var informerade - men att polisen inte ville gå ut med barnens ålder..? Varför gör polisen detta?
Vad har man att vinna på detta hemlighållande - annan än om möjligt öka spekulationerna?

Allmänheten måste ha viss information - annars känner invånarna att polis och invånare inte arbetar för samma sak. Det går istället vilda spekulationer och slutligen kanske polisen anklagas för att mörka sanningen.
Glöm aldrig Kevinfallet där vi den stora allmänheten varken direkt, eller indirekt via domstol, fick insyn i polisens arbete. Som efteråt nu visade sig varit helt undermåligt.
Citera
2018-01-15, 13:32
  #5732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finns väl ingen motsättning därvidlag. En mentalt sjuk person blir väl ofta desperat i kritiska situationer.

Det jag menar är att många verkar resonera som att det vore ett rationellt och väl överlagt beslut när det mest sannolikt handlar om psykisk sjukdom som utlöst handlingarna. I frisk tillstånd skulle antagligen den skyldige aldrig göra så mot sin familj.
Citera
2018-01-15, 13:34
  #5733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt vad man skrev i tidningen så hade de 10 NÄRA anhöriga. Dvs syskon och föräldrar på båda sidor. Och det är dessa som man månar om. Nej, svenska folkets intresse väger inte så tungt om du väger mot de anhöriga. Men man KOMMER informera. Men de värsta detaljerna kommer inte ut, det vågar jag nog sätta en slant på.

Ja men varför skulle de anhöriga vilja att svenska folket skall gå och tro att familjen var med i en religiös sekt och att pappan slog ihjäl familjen på rent djävulskap. Om familjen verkligen var svårt sjuk och begick kollektivt självmord så skulle i alla fall jag vilja att sanningen kom ut till alla.

Det är viktigt att folket får information om viktiga händelser, annars är det bättre att vi förbjuder nyhetssändningar över huvud taget. Man kan inte först gå ut och säga "Det har hänt en fruktansvärd händelse" och sedan säga, "men ni får inte veta mer än så" . Har man sagt A så får man säga B.
Citera
2018-01-15, 13:34
  #5734
Medlem
Fick följande i PM igår efter jag gjort min summering tidigare i tråden.

Citat:
Du befinner dig nära sanningen

Har läst tråden nu. Av den insyn jag har stämmer dina spekulationer. Gardasilvaccinet i 5:an verkar har triggat igång den yngres symptom och föräldrarna misstänkte samband då, vilket de inte gjorde när den äldre drabbades, då misstänkte man Borrelia.
Vet inte om det rör sig om narkolepsi eller ME (med inslag av POTS), vilket är vanligt bland de som får biverkningar. Dock var den kroniska tröttheten ett stort hinder och problem.
Om mamman hade cancer vet jag ej något om.
Har genom bekant fått höra att det rör sig om knivmord ja, tre mord och ett självmord.
Kan inte kommentera ännu, men alla dessa diskussioner om sekt och psykopater är fåniga och osmakliga.
Familjen befann sig i en DJUP kris. Jag förmodar att båda föräldrar mådde dåligt förstås men kan bekräfta att pappan hade en djup depression och gick ner i arbetstid för att stötta därhemma.

Skribenten känns trovärdig, men jag kan naturligtvis varken säga bu eller bä.
__________________
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-15 kl. 13:37.
Citera
2018-01-15, 13:34
  #5735
Avstängd
Avd.9s avatar
https://scontent-arn2-1.cdninstagram...77664256_n.jpg[/quote]

En undran bara.
Är vi helt säkra på att detta är dottern, eller är det bara nått vi tror?
Citera
2018-01-15, 13:37
  #5736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men varför skulle de anhöriga vilja att svenska folket skall gå och tro att familjen var med i en religiös sekt och att pappan slog ihjäl familjen på rent djävulskap. Om familjen verkligen var svårt sjuk och begick kollektivt självmord så skulle i alla fall jag vilja att sanningen kom ut till alla.

Det är viktigt att folket får information om viktiga händelser, annars är det bättre att vi förbjuder nyhetssändningar över huvud taget. Man kan inte först gå ut och säga "Det har hänt en fruktansvärd händelse" och sedan säga, "men ni får inte veta mer än så" . Har man sagt A så får man säga B.
Det funkar ju inte så. Polisen äger förundersökningen och de beslutar efter sitt eget omdöme vad som skall släppas ut eller ej. Sen vet jag inte om de gör detta i samråd med anhöriga. Men skulle det vara skitiga detaljer (läs: komprometterande för son eller dotter - dvs OH eller HB) så tror jag inte de vill att detta ska släppas till allmänhet (vänner, skolkamrater etc). Men jag har ingen aning hur de tänker. Vi får vänta och se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback