2018-01-15, 11:03
Avslutad
Uppföljning av PEABs projekt Derbyt i Råsunda och Members Club i Arenastaden.

2017-11-05
Brf Derbyt ca 90 osålda lgh
Brf Members Club ca 60 osålda lgh

2017-12-14
Brf Derbyt osålda lgh: 93
Brf Members Club osålda lgh: 60

2018-01-08
Brf Derbyt osålda lgh: 97

2018-01-15
Brf Derbyt osålda lgh: 97

www.peabbostad.se

Minnesanteckning för att kunna se eventuella prisförändringar i framtiden:

Derbyt A1201 - 5 300 000 kr - avgift - 4 188 kr
Members Club E-1204 - 3 950 000 - avgift - 3 379
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 11:19.
2018-01-15, 11:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Jag fortsätter att följa Besqabs projekt Studion i Bagarmossen. Ursprungligen var ett 60-tal ettor till salu, och jag tror att försäljningen gick bra i början. Sedan verkar det ha stannat upp nån gång ifjol. Trots prissänkningar med 10% (enligt archive.org och Wayback Machine) ligger de fyra kvarvarande ettorna osålda i prisspannet 2 100 000 kr - 2 300 000 kr.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

Nu är det åter en lägenhet i projektet ute på Booli till 1 895 000 kr, och den uppges vara prissänkt med 355 000 kr.
https://www.booli.se/annons/3055955

Ligger dessutom en för 2 230 000. Den uppges vara prissänkt med 70 000 kr.

1 895 000 kr ger för lägenheten ifråga ett kvadratmeterpris på 59,2 kkr/m2.

Det här projektet var det som fick mig att inse att vi verkligen har ett nyproduktionsutbudsöverskott. Besqab började annonsera i tunnelbanan före sommaren om nästan inflyttningsklara ettor. Kändes som ett tydligt tecken på att priset var helt fel. Efter det började jag spana mer seriöst.

Edit: Den som säljs via Notar för 1 895' kostade, enligt den ekonomiska planen, från början 2 150'. Så spekulanten gör, med detta pris, en förlust med 255'. De hade väl lagt på 100' på grundpriset i första annonsen.

Edit 2: De som finns kvar på Besqabs sida:
Objekt // Nuvarande pris // Pris enligt ekonomisk plan
1006 // 2 170' // 2 420'
1007 // 2 100' // 2 350'
1207 // 2 200' / 2 450'
1308 // 2 300' // 2 550'
Som du säger, alla prissänkta med ca 10 %
Senast redigerad av Tullius 2018-01-15 kl. 11:39.
2018-01-15, 11:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Vi kommer snart att få en väldigt kraftig börskrash på närmare 50% globalt. Det kommer att ske på några veckor.

Bostadsbubblan som spruckit är ett tidigt tecken.

Så akta er
Afasen kan du inte skriva här några dagar innan nedgången kommer?
Det är lite som med Jehovas vittnen, dom snackar alltid om jordens undergång, men när man frågar om dom kan säga när det ska ske så får man inget svar.
Att vi går mot dåliga tider i Sverige är rätt säkert, men globalt vet jag inte.
Jag ligger kvar med mina investeringar utomlands ett tag till.
När kronan faller så går dom upp.
2018-01-15, 11:21
Medlem
Eftersom tråden ligger under nationalekonomi så passar jag på att lägga en länk på studie i bostadsbubblor i 140 år.

We use novel instrumental variable local projection methods to demonstrate that loose monetary conditions lead to booms in real estate lending and house prices bubbles; these, in turn, materially heighten the risk of financial crises. Both effects have become stronger in the postwar era.

http://www.nber.org/papers/w20771#fromrss
2018-01-15, 11:22
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ja det kommer bli panik över en period. Men på lång sikt kommer det lösa sig iallafall för USA - De kommer ta sig ur starkare än någonsin.
Hur det går för Sverige som sålt sin röv till arabländer och till EU globalisterna. Svårare att säga.

Kommer att ha så lite som möjligt i SEK samt inte köpa bostäder förrän folk avråder en från att köpa bostäder. Då är det dags att gå in igen.
Hur går det med USAs skuld på 20 trilljoners triljarder?
2018-01-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det här projektet var det som fick mig att inse att vi verkligen har ett nyproduktionsutbudsöverskott. Besqab började annonsera i tunnelbanan före sommaren om nästan inflyttningsklara ettor. Kändes som ett tydligt tecken på att priset var helt fel. Efter det började jag spana mer seriöst.

Edit: Den som säljs via Notar för 1 895' kostade, enligt den ekonomiska planen, från början 2 150'. Så spekulanten gör, med detta pris, en förlust med 255'. De hade väl lagt på 100' på grundpriset i första annonsen.

Edit 2: De som finns kvar på Besqabs sida:
Objekt // Nuvarande pris // Pris enligt ekonomisk plan
1006 // 2 170' // 2 420'
1007 // 2 100' // 2 350'
1207 // 2 200' / 2 450'
1308 // 2 300' // 2 550'
Som du säger, alla prissänkta med ca 10 %

Man kan ju undra vad det är för loser som köper en etta på 30m2 för ca 2 miljoner när priset inte stiger?

Jag menar, för ngn med en lön på 30k är det 8 årslöner efter skatt (20 års sparande kanske) för en etta i Bagarmossen med en prislapp som sjunker och är förlorade pengar även om man säljer. Om ett år kommer en sådan där vara värd runt miljonen högst.
2018-01-15, 12:02
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hemnet Stockholms län nådde knappt 8 500 igår, nu 8 421. Ska vi gissa att de affärer som följer av söndagens visningar bör avräknas idag och imorgon...

Min bild är att mäklare lägger ut lägenheter under hela veckan med en topp fre-lör. Sedan sätter oftast budgivningen igång på tisdagar efter visningar på söndagen och måndag kväll. Så lägenheter tas bort tis-tors om budgivningen tagit rejäl fart. Vi bör alltså inte se en effekt förrän tidigast i morgon.

Att notera, 71 objekt har tillkommit under dagen i Sthlms län. Behovet att sälja är enormt, men det vet vi ju redan.
2018-01-15, 13:29
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Just nu finns det 8495 stycken objekt till salu på Hemnet i Stockholms län och antal med budgivning pågår är 498 stycken. Den stora visningsdagen av lägenheter var idag söndag och imorgon måndag kommer mäklarna att ringa runt och starta budgivningarna det skall bli intressant och se om den kommer igång igen på marknaden för ett tag eller om det blir mer kämpigt.

Hur många antal objekt har lagts upp sedan förra söndagen är det någon som har den statistiken så borde man ju kunna räkna ut tillgång och efterfrågan lite ytligt om antal objekt möter budgivningarna så att säga?!

14/1-18
Antal objekt: 8495
Budgivning pågår: 498

15/1-18
Antal objekt: 8459
Budgivnig pågår: 670

Känns inte som att startade budgivningar och borttagna före visning riktigt matchar upplagda objekt senaste veckan, skall bli kul och se hur detta fortsätter framöver.
2018-01-15, 13:35
Avslutad
Skulle någon kunna ge en liten uppdatering kring hur stora provisioner mäklarna får i t ex Stockholm?
2018-01-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag känner till bl.a några skilsmässofall i Göteborg under 2017 där killarna blivit bostadslösa och sen fått ett rent h-e att hitta nånting vettigt.
Att köpa bostadsrätt är inget alternativ i de fallen då samtliga inte har pengar till kontantinsats, och då rör det sig om vanliga arbetare i fyrtioårsåldern med medellöner.
Att få hyresrätt i gbg idag är mycket svårt men en av dom lyckades få ett förstahandskontrakt på en nybyggd lägenhet som han i praktiken inte har råd med, (svindyr hyra). En annan av grabbarna har en betalningsanmärkning som han drog på sig av ren försummelse så han kan förmodligen inte få ett förstahandskontrakt och än mindre lån.

Resultatet av en totalt havererad bostadspolitik, fler personliga tragedier lär ske.

Stod dom inte på kontraktet? Hade dom en större lägenhet borde dom ha kunnat byta till sig två nya, men mindre utan större problem, det är ju i princip lappar för sådana lägenhetsbyten överallt, iaf där jag bor, dvs par som söker större, en av mina närmaste vänner har gjort hyreskarriär så, några lägenhetsbyten senare och så bor dom, dvs han med fru och barn i en fin och stor lägenhet med bruksvärdeshyror(dvs dirt cheap). För ca 10 år sedan, ungefär när jag flyttade hemifrån, kunde man köpa bostäder för ca 20 000 per m2 i helt ok områden.

Exempel nedan. Området stod inflyttningsklart i april 2007, typ granne med Mannerströms gamla hak, Sjömagasinet.

Citat:
Det blir blandande lägenheter, från ettrummare på 43 kvadrat till femrummare i etage på 122 kvadratmeter. Insatserna varierar från 900 000 kronor till 2 245 000 kronor. Avgifterna för boendet ligger mellan 2 800 till 6 730, värme ingår. Samtliga lägenheter är sålda.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-15 kl. 13:54.
2018-01-15, 13:43
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Man kan ju undra vad det är för loser som köper en etta på 30m2 för ca 2 miljoner när priset inte stiger?

Jag menar, för ngn med en lön på 30k är det 8 årslöner efter skatt (20 års sparande kanske) för en etta i Bagarmossen med en prislapp som sjunker och är förlorade pengar även om man säljer. Om ett år kommer en sådan där vara värd runt miljonen högst.

Är det en förstagången köpare så står ju personen med långnäsa men om det är en person som har spekulerat senaste tio åren med snitt på 1-2 lägenheter er år så skulle ju försluten vara försumbar om personen har valt att lägga pengarna på hög, har personen däremot slösat upp pengarna så kommer det ju kännas i vilket fall som helst.

I det huset med så pass många ettor så tror jag det är en kombination av dessa tre typer av personer men spekulerar man så vet man ju vad man ger sig in på så att säga. Eftersom "Bagis" har blivit populärt bland barnfamiljer och yngre så tror jag väl att botten kanske ligger ner mot 1,2-1,3 miljoner men själv hade jag inte velat bott där gratis, men ändå en av dom förorterna på södra sidan som känns lite "som förr" innan bönderna invaderade stan och det är ju alltid ett plus i kanten.
2018-01-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Är det en förstagången köpare så står ju personen med långnäsa men om det är en person som har spekulerat senaste tio åren med snitt på 1-2 lägenheter er år så skulle ju försluten vara försumbar om personen har valt att lägga pengarna på hög, har personen däremot slösat upp pengarna så kommer det ju kännas i vilket fall som helst.

I det huset med så pass många ettor så tror jag det är en kombination av dessa tre typer av personer men spekulerar man så vet man ju vad man ger sig in på så att säga. Eftersom "Bagis" har blivit populärt bland barnfamiljer och yngre så tror jag väl att botten kanske ligger ner mot 1,2-1,3 miljoner men själv hade jag inte velat bott där gratis, men ändå en av dom förorterna på södra sidan som känns lite "som förr" innan bönderna invaderade stan och det är ju alltid ett plus i kanten.
haha, bonnläppen här är du, lallare från valfri Sthlmsförort är ointelligenta bonnläppsmuppar som har noll koll på bostadspriser. Alla inflyttande från valfri småstad har totalkoll på bostadspriser och är betydligt mer framgångsrika och intelligenta, väljer knappast att bo i Bagis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in