Citat:
Ursprungligen postat av
teamflashh
Kommer INTE att gå under 2014 nivåer! Hur många procent nedgång är det då? kan någon räkna? Tror själv på en nedgång till 2015 max.
Citat:
Ursprungligen postat av
teamflashh
inte enligt deras graf. i vissa områden kan det stämma det du sa men i för övrigt så är det långt kvar till dessa nivåer.
http://www.valueguard.se
Vad man skall räkna på är väl beroende på vad man är intresserad av; BR eller villa, Sthlm, Gbg, Malmö eller resten av landet? Den graf du länkade till är ju för Sverige som helhet och då blir det ju 'bara' ett abstrakt indexvärde som är intressant ur nationalekonomiskt perspektiv men som inte direkt går att överföra till priser på marknaden.
När jag har räknat för att lägga upp en inköpsstrategi har jag använt HOX Sthlm BR för att bedöma förändringar från månad till månad, sedan har jag tittat på månadssiffran från Mäklarstatistik som man hittar i deras grafer över specifika områdens prisutveckling 48 månader/årsstatistik för att få områdesinformation. Mäklarstatistiks rullande medelvärden finns ingen som helst anledning att titta på.
Själv har jag helt övertygad om att vi 'snart' är under 2014 års nivåer. För Sthlms innerstad är vi just nu tillbaka på priserna från sommaren 2015.