2018-01-13, 16:12
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosroth
Är det någon som lyckas begripa hur omregistrering på tidigare kurs via webben sker på SU?

Jag möts att tre olika meddelanden, som säger att omregistrering sker som vanligt via fastreg, att omregistrering endast sker via http://mitt.su.se/ och slutligen att omregistrering via fastreg tillfälligt ligger nere. Har någon fått något alternativ att fungera?

Oerhört luddigt jag håller med. Läste att omregistrering endast görs dagen efter kursstart. Så på tisdag antar jag att man kan omregga sig.
Citera
2018-01-13, 18:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjlarsson
Ska bli spännande att se resultatet från januaritentan (UU). Jag testade en ny teknik. Öppnade inte böckerna en enda gång från det sista seminariet fram till tentan och njöt av ett långt jullov istället. Kändes sjukt bra under skrivningen faktiskt. Tror att jag vilade mig i form!

Haha. Vilken termin?
Citera
2018-01-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Haha. Vilken termin?

Skrev för T2
Citera
2018-01-14, 08:29
Medlem
En av tentafrågorna på T2 UU utgick från AD 2017 nr 49 för den som är nyfiken.
Citera
2018-01-14, 18:17
Bannlyst
Vad tror folket om jur.kand + en examen i beteendevetenskapligt kandidatprogram? Är det lika attraktivt som jur.kand + ek.kand? Det verkar nämligen som att beteendevetenskap i Uppsala ligger i paritet med ekonomi om man tittar på antagningsstatistiken. Jag kommer dock in via hp-kvoten, precis som jag gjorde på juristprogrammet vid UU.
Citera
2018-01-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vad tror folket om jur.kand + en examen i beteendevetenskapligt kandidatprogram? Är det lika attraktivt som jur.kand + ek.kand? Det verkar nämligen som att beteendevetenskap i Uppsala ligger i paritet med ekonomi om man tittar på antagningsstatistiken. Jag kommer dock in via hp-kvoten, precis som jag gjorde på juristprogrammet vid UU.

Vad antagningspoängen ligger på säger ingenting om hur attraktiv en utbildningskombination är.

Vad är målet med att läsa beteendevetenskap tillsammans med juridik?
Citera
2018-01-14, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad antagningspoängen ligger på säger ingenting om hur attraktiv en utbildningskombination är.

Vad är målet med att läsa beteendevetenskap tillsammans med juridik?
Naturligtvis, men jag kan tänka mig att utbildningen attraherar jurister, det är ju trots allt ämnen som ligger juridiken nära.

Beteendevetenskap är intressant och jag kan tänka mig att det är meriterande för jurister inom rättsväsendet. Hur folk agerar i olika situationer och dylikt.
Citera
2018-01-14, 18:31
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Om jag har förstått saken rätt så undervisade han enbart för ekonomistudenter och ej på juridicum.

Stämmer, han huserade uppe på EC och undervisade i handelsrätt.
Citera
2018-01-14, 18:37
Bannlyst
Beteendevetenskapliga programmet vid UU antog 39 studenter förra hösten, dessa kunde gott ha kommit in på juristprogrammet med tanke på deras betyg/hp-poäng. Av dem var 9 över 25 år och kan alltså rent teoretiskt sett ha en jur.kand i bagaget.
Citera
2018-01-14, 19:36
Medlem
at95s avatar
Citat:
Beteendevetenskapliga programmet vid UU antog 39 studenter förra hösten, dessa kunde gott ha kommit in på juristprogrammet med tanke på deras betyg/hp-poäng. Av dem var 9 över 25 år och kan alltså rent teoretiskt sett ha en jur.kand i bagaget.

Ingen vettig människa läser juristprogrammet och beteendevetenskapliga programmet efter varandra i meritsyfte. Det är inte värt mödan i merithänseende om utbildningarna inte läses samtidigt. Tveksamt om det är värt mödan överhuvudtaget egentligen, men det ger i alla fall tingspoäng.

Ek. kand + jur. kand är en bättre kombination än fil. kand i beteendevetenskap + jur. kand, enligt min mening. Till och med om du jobbar på en domstol.
Citera
2018-01-14, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Ingen vettig människa läser juristprogrammet och beteendevetenskapliga programmet efter varandra i meritsyfte. Det är inte värt mödan i merithänseende om utbildningarna inte läses samtidigt. Tveksamt om det är värt mödan överhuvudtaget egentligen, men det ger i alla fall tingspoäng.

Ek. kand + jur. kand är en bättre kombination än fil. kand i beteendevetenskap + jur. kand, enligt min mening. Till och med om du jobbar på en domstol.
Okej, det gav svar på tal.
Citera
2018-01-14, 20:52
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Okej, det gav svar på tal.
Det gav ett svar, dock inte svaret. En karriär är inte en linjär ekvation. Gå t ex in på HD:s hemsida och titta på justitierådens CV:n (här); det enda alla har gemensamt är att de suttit ting, men utöver det ser vägarna dit ut på olika sätt. Förutsatt du vet och på riktigt tänkt igenom varför du gör det du gör, och är övertygad om att det kommer hjälpa dig med vad du vill göra, så finns inga rätt eller fel. Jag menar folk skapar sina egna tjänster, uppfinner nya branscher, produkter... om beteendevetenskapliga programmet är din väg, så kör på. Om du tänkt läsa det utan att egentligen vilja det eller förstå varför, i syfte att på ett abstrakt sätt "bli mer konkurrenskraftig", kan du nog dock följa at95:s råd och skippa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in