2018-01-14, 16:46
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jag funderar på vad det kan vara som pappan berättat om på sin arbetsplats, med tanke på att den som insåg att något var väldigt fel var pappans chef?
Varken skolan eller mammans arbetsplats reagerade nämnvärt, skolan hade ju till och med varit hem till familjen och knackat på.
För vad det än varit som pappan berättat på sin arbetsplats så visade det sig ju stämma.
Sant
Citera
2018-01-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Om inte rektorn på skolan får sparken så är det en enda stor rättsskandal. Hon har fattat allvarliga felbeslut på helt felaktiga grunder och hon har dessutom sladdrat alldeles för mycket till media.

Och ja, jag har god kännedom om rektorsyrket och Skollagen.

Har du god kännedom så vet du att man får fatta beslut om hemundervisning om det föreligger medicinska skäl. Det finns stöd i skollagen att skolan måste ge en viss undervisning i hemmet om ett barn av medicinska skäl inte kan närvara i skolan.

Enligt det vi vet så inkom föräldrarna med ett intyg som styrkte deras önskan om hemundervisning. Utredningen som föräldarna pratar om på möten med skolan är en läkarutredning och intyget är med all sannolikhet skrivet av en läkare.

Sedan fattar rektorn ett beslut om hemundervisning utifrån detta intyg. Inget strider mot någon lag. Däremot kan man ifrågasätta intyget! Var de verkligen så sjuka?
Citera
2018-01-14, 16:48
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Julens ledighet blev påfrestande för den isolerade familjen som dolde något
Pappan mådde allt sämre och fick ett akut vredesutbrott slog ihjäl mamman
Sen var han så förstörd han slog ihjäl barnen och sedan tog livet av sig själv kanske ?

Nåt liknande har mina tankar också snuddat vid. Hade döttrarna sett ett mord begås så finns det många skäl att gå vidare med dem. För båda föräldrarna, också med mamman som gärningsman. Nu kunde polisen inte avgöra hur dom dött så det skulle i såna fall peka på giftmord i det fallet också.

Motiv: "när jag åker in i fängelse har döttrarna ingen förälder kvar".
+ "jag kan undvika att åka in om jag tystar mina vittnen".
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Att det är en psykiskt sjuk föräldrar som mördar sina barn instämmer jag med.

Det jag ifrågasätter är vad som hänt åren innan. Barnen har haft regelbunden kontakt med lärare och ingenting har framkommit som tyder på att någon reagerat på att barnen är "för friska". Då säger någon MbP... Ja, där gör en förälder barnen sjuka för att själva få medlidande. Visst, föräldrarna har fått medlidande från arbetsplatsen men vanligtvis brukar man söka sig till sjukvården för att få uppmärksamheten.

Jag tror, som jag skrivit ett antal gånger, att föräldrarna blev knäckta över situationen. Det är inte samma sak som att ursäkta morden eller att prata om barmhärtighetsmord.

Jag håller med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Om det inte inte regnar ute, vad är det för väder då?

Sparken vet jag inte, men nog verkar beslutet om hemundervisning något svagt, dessutom fattat av en elevvårdskonferens som var rumphuggen; vare sig skolpsykolog, specialpedagog eller skolläkare tycks ha närvarat.
Står att chefen för kommunens resurscenter deltog,där finns specialpedagoger, logopeder, medicinsk expertis, psykologer osv.
Dessutom är de protokoll som media publicerat inte beslutsprotokoll utan bara protokoll över möte
Citera
2018-01-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker inte alls att den enklaste och mest logiska förklaringen är att allt grundar sig i eventuell sjukdom hos barnen. För det första är det väldigt ovanligt att man hör talas om att föräldrar bestämmer sig för att mörda även mycket, mycket svårt sjuka barn. Fortfarande ovanligt (lyckligtvis) men ändå mer vanligt är att man hör talas om föräldrar som på grund av egen psykisk ohälsa mördar sin partner och, mer sällsynt då, ibland även sina barn. För det andra så har det i just detta fall dessutom inte framkommit något som tyder på att barnen var nära döden (inga uppgifter om vård i hemmet eller vård på sjukhus, inga uppgifter om till exempel medicinska hjälpmedel i hemmet, inga uppgifter om assistans, inga uppgifter om att man varit på väg att avbryta även hemundervisningen).

Sammantaget är den mest logiska slutsatsen enligt mig att detta fall, om än extremt, faller i kategorin "psykiskt sjuk förälder mördar sina barn" och att (den psykiska) sjukdomen hos föräldern är den avgörande faktorn.

Jag hade anteckningar igår, men som tyvärr är borta nu.
Men rektor sa under intervju att barnen hade aldrig hade varit till besvär, men att familjen hade problem.
Detta fritt ur minnet.
Och inte alls ovanligt att lägga skuld på egna barnen för att mörka något avvikande hos sig själv som förälder.
Citera
2018-01-14, 16:50
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jag funderar på vad det kan vara som pappan berättat om på sin arbetsplats med tanke på att den som insåg att något var väldigt fel var pappans chef?
Varken skolan eller mammans arbetsplats reagerade nämnvärt, skolan hade ju till och med varit hem till familjen och knackat på.
För vad det än varit som pappan berättat på sin arbetsplats så visade det sig ju stämma.

Intressant ja.
Citera
2018-01-14, 16:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Pappan har en syster som jobbar på Sveriges radio har jag läst, vet ej om det är bekräftat. Mamman vet jag inte

Lisa Henkow heter hon:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=220529

https://www.facebook.com/lisa.henkow

Tre år äldre än brodern Oskar. Otroligt lik brorsan till utseendet faktiskt.

Föräldrarna är sannolikt Bo och Jane Henkow som bor i Göteborg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mamman hade fortfarande fyra dagars semester kvar. Därför undrade ingen på hennes arbete.

Poängen var att vad än pappan berättat om sin familj på sin arbetsplats så visade sig det stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Exempelvis framgår det i en rad av de senaste artiklarna i media att familjen isolerat sig mer och mer från omvärlden. Däremot finns inga som helst belägg för påståenden om svåra genetiska sjukdomar eller döende i cancer. Eftersom media har etiska förhållningsregler att följa, litar jag mer på dem än anonyma spekulationer här.

Nej, media skriver att familjen isolerat sig. Det är en tolkningsfråga och baseras på uppgiften att pappan gått ner i arbetstid och arbetat mer hemifrån för att vara mer med familjen , samt att flickorna undervisats hemma. Ingen som känner familjen har uttryckt sig så.

Två rektorer har bedömt att det finns medicinska skäl för hemundervisning, alltså tecken till allvarlig sjukdom. I offentliga dokument från skolan framgår att föräldrarna tror att den yngre dottern har samma diagnos som sin syster. Alltså har systern vid detta möte fått en diagnos, även om denna inte specificeras.
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Nåt liknande har mina tankar också snuddat vid. Hade döttrarna sett ett mord begås så finns det många skäl att gå vidare med dem. För båda föräldrarna, också med mamman som gärningsman. Nu kunde polisen inte avgöra hur dom dött så det skulle i såna fall peka på giftmord i det fallet också.

Motiv: "när jag åker in i fängelse har döttrarna ingen förälder kvar".
+ "jag kan undvika att åka in om jag tystar mina vittnen".

Precis eller så dödade han mamman i sovrummet och funderade att döttrarna får absolut inte veta detta så han tog dem med sen visste han att han bara kunde göra en sak Ta livet av sig
Citera
2018-01-14, 16:53
Medlem
Strandslendans avatar
Det som slår en är ju att de måste haft mycket god ekonomi. Båda föräldrarna hade toppjobb och borde verkligen kunna konsten att skatteplanera. Dessutom enligt inlägg i tidigare i tråden fanns livförsäkring.

Paret var i medelåldern, då har man hunnit samla ihop en del pluring. Om mamman var döende i cancer hade pappan lätt kunnat sälja huset flyttat till en hyresrätt, slutat jobba och ägnat heltid åt barnen. Är helt övertygad om att det fanns ekonomiska möjligheter till det. Men enligt honom så var det inte en möjlighet, frågan är då varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in