2018-01-14, 13:02
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Vet vi exakt vad för metoder som användes för mamman och flickorna?

Grejen med självmord är att det - statistiskt sett - är svårt att lyckas med. Desto smärtfriare desto osäkrare dessutom. Om han valde tabletter som en smärtfri metod för tjejerna att dö kan pappan ha stannat för att säkerställa att det faktiskt var döda innan han tog livet av sig själv med en våldsammare och säkrare metod. Sedan att han hängde sig i ett annat rum kan vara så enkelt som att det var bästa stället att knyta en snara på, det går inte varsomhelst liksom. När jag tittar runt i min lägenhet så ser jag ingen uppenbar plats som skulle fungera, till exempel.

Såvitt jag vet så vet vi inte exakt vilken metod men läste här nedan att någon med en källa påstår att barn och mamma tagit piller.
Jovisst, men tänker ändå att om man gemensamt tänker ta livet av sig kanske man vill göra det i samma rum åtminstone? Man kan ju ordna så att det går att hänga sig där man vill, köpa riktiga krokar och borra upp i taket och sånt - om man nu vill det..
Citera
2018-01-14, 13:02
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddboy
Nej, jag kan inte minnas att han på något sätt var avvikande.

Tack.
Oavsett vilket, tragiskt för samtliga inblandade och dess anhöriga. Må de vila i frid.
Citera
2018-01-14, 13:04
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Såvitt jag vet så vet vi inte exakt vilken metod men läste här nedan att någon med en källa påstår att barn och mamma tagit piller.
Jovisst, men tänker ändå att om man gemensamt tänker ta livet av sig kanske man vill göra det i samma rum åtminstone? Man kan ju ordna så att det går att hänga sig där man vill, köpa riktiga krokar och borra upp i taket och sånt - om man nu vill det..
Fast då är ju inte alla väggar bra att borra i, osv.

Det viktigaste var nog att metoden var effektiv och då är det nog värt att offra viss symbolik för att han skulle kunna vara säker.
Citera
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Begreppet hedersmord syftar till just hederskulturen där mannen/brodern tappar ansiktet pga något. För att återställa hedern måste syrran/mamman dödas.

Och för att begreppet finns så kan inte hedersrelaterade brott ske i Sverige bland svenskar?

Jag vidhåller min tro på att detta är ett hedersrelaterat brott även om juridiska termer lyckats trolla bort fenomenet i Sverige.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Hur funkar hemundervisning?

Kommer läraren under dagen medan föräldrarna är på jobb? Eller är det alltid med föräldrarna närvarande?

Gick pappan ner i arbetstid för att få mer tid med barnen... eller för att kunna övervaka hemundervisningen?

Med tanke på hans yrke, kunde han sköta det genom att jobba på plats i Lund de timmar/dagar som hans barn inte hade hemundervisning?

Vem tog i annat fall hand om de påstått väldigt sjuka barnen medan båda föräldrarna var på jobbet? Man lämnar väl inte barn som är så sjuka hemma... ensamma?
De kanske inte var så sjuka som föräldrarna ville ge sken av. De kanske var inlåsta och tillbringade dagarna framför teven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Nej, det som skett har inte varit planerat, det har skett impulsivt och det har skett så fort att gärningsmannen inte ens velat ta sin tid att skriva ett självmordsbrev.

Personer som tar livet av sig, de planerar ofta självmordet, och i nästan alla fall så efterlämnas ett självmordsbrev.

Fast i det mest självmordsbenägna landet Japan så har det forskats en hel del på detta. Även om det sker en ökning av antal självmord så ligger självmordsbreven på en konstant nivå mellan 23-36%.
Wikipedia har en del länkar som beskriver upp till 50% av de som tar livet av sig i vissa kulturer lämnar avskedsbrev. Var får du "I nästan alla fall" ifrån?

The finding that the incidence of note-leaving remains constant despite increasing suicide rates may suggest that the reasons for suicide do not affect note-leaving. There are cross-cultural, ethnic, and racial variations in suicidal behaviors. Although this finding may be specific in Japan, further studies of SN are needed to help clarify the suicidal states of mind.

Källa (finns fler om man orkar googla): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1819.2005.01364.x/abstract;jsessionid=7EEE43FC6174536D1E6D6071AE3482 6F.f04t03
Citera
2018-01-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Nej, det framgick av protokoll som journalister begärt ut och som sedan publicerats i flera artiklar, står på många ställen i tråden. Rektorn försökte i stället kraftigt överdriva deras tillstånd för att försvara hemundervisningen.

Elle så var det ett försök att undvika spekulationer genom att trycka på att det här i grunden inte handlar om en dysfunktionell familj med psykisk sjukdom, övergrepp och alla andra fruktansvärda rykten som nu florerar. Hon säger att det fanns en "oerhörd sjukdomsbild hos flickorna"(kan tyvärr inte hitta klippet när hon säger det, men rektorn ser ordentligt berörd ut), vilket också är förenligt med "en familj i djup kris". Föreställ dig vad det kan handla om?

Föreställ dig att du fått veta att dina barn, till exempel, har en genetisk defekt, en defekt som finns i alla kroppens celler, som inte går att bota eller ta bort. Ingen av dem kommer leva förbi sin 20-års dag. Och de har nu blivit sämre. Hade du velat att den diagnosen stod i offentliga protokoll, och hade du berättat om den för grannar, lärare och klasskamrater? Eller hade du velat skydda dina döttrar och gjort allt för att de skulle få leva ovetandes och normalt så länge som möjligt? Hade en orosanmälan från skolan till soc hjälpt dig i det läget, tror du?

Dina slutsatser om övergrepp och allt annat känns så oerhört långsökt. Och framför allt respektlöst.
Citera
2018-01-14, 13:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om alla utom han tog piller, kan det ha varit något symboliskt...? Den skyldige hängs. Som för att säga till de utomstående min fru var oskyldig?

Eller att de andra i familjen har äntligen fått vila nu ( från mig).
Citera
2018-01-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Tack, men detta anonyma PM säger inget annat än att mamman jobbat på plats i Malmö två dagar i veckan. Det motsäger inte chefens uttalande i media att hon haft möjlighet att jobba hemifrån.

Det kan ju bero på att man velat att någon av föräldrarna alltid skulle vara hemma för att kunna se till barnen, som ju var hemma hela dagarna. Inte så konstigt egentligen, men ovanligt nu för tiden. På 60-70-talet var det betydligt vanligare.
Citera
2018-01-14, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Fast i det mest självmordsbenägna landet Japan så har det forskats en hel del på detta. Även om det sker en ökning av antal självmord så ligger självmordsbreven på en konstant nivå mellan 23-36%.
Wikipedia har en del länkar som beskriver upp till 50% av de som tar livet av sig i vissa kulturer lämnar avskedsbrev. Var får du "I nästan alla fall" ifrån?

The finding that the incidence of note-leaving remains constant despite increasing suicide rates may suggest that the reasons for suicide do not affect note-leaving. There are cross-cultural, ethnic, and racial variations in suicidal behaviors. Although this finding may be specific in Japan, further studies of SN are needed to help clarify the suicidal states of mind.

Källa (finns fler om man orkar googla): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1819.2005.01364.x/abstract;jsessionid=7EEE43FC6174536D1E6D6071AE3482 6F.f04t03

Exakt, det är ovanligt med självmordsbrev.
Citera
2018-01-14, 13:09
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.

Alltså en video som förklarar orsaken till självmorden samt som visar hela tillvägagångssättet då eller?
Citera
2018-01-14, 13:09
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Tror du seriöst att den som tog livet av familjen gick till pannan och skruvade ner termostaten för att bevara liken ett dygn längre?
Wtf?

Jag tror ingenting i just det här fallet, jag tycker bara inte att dwt låter så befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in