2018-01-14, 12:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Personer som tar livet av sig, de planerar ofta självmordet, och i nästan alla fall så efterlämnas ett självmordsbrev.

Helt fel. Färre än en fjärdedel efterlämnar något som skulle kunna tolkas som ett avskedsbrev.
Citera
2018-01-14, 12:57
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hängningen väljs säkert för att det går fort, är oblodigt och att det inte fanns vapen att tillgå.

Ja, det går ju fort om man lyckas göra rätt på en gång, annars kan det ju bli rätt plågsamt..
Citera
2018-01-14, 12:57
Medlem
JanTalibans avatar
Hur förklarar vi frånvaron av skvaller och personkännedom i den här tråden?

Jag pratade med en boende (i Lomma kommun). Sträckan Lomma–Haboljung–Bjärred är känd som ”valiumkusten”, eftersom den präglas av pillerknaprande hemmafruar i strandnära villor.

Den äldre delen av Bjärred består av överdådiga strandvillor, avskärmade med tokhöga murar, staket och grindar. Inåt land utbreder sig en deprimerande öken av villamattor (där Björkvägen ingår), vilket ÄR själva Bjärred.

Inget stadsliv, inget uteliv (utom en strandkiosk med tillresta besökare), inga invandrare, inga arbetsplatser och inte ett uns av social gemenskap!

Vad är det för folk som frivilligt flyttar till Bjärred? Fantasilösa höginkomsttagare som är livrädda för ”problem” och som ser ned på andra människor – och som följaktligen inte ägnar minsta intresserade åt sina grannar.
Senast redigerad av JanTaliban 2018-01-14 kl. 13:00.
Citera
2018-01-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Ja?
Tror du seriöst att den som tog livet av familjen gick till pannan och skruvade ner termostaten för att bevara liken ett dygn längre?
Wtf?
Citera
2018-01-14, 12:59
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Börjar ju alltmer likna en Josef Fritzl-historia. En tilltagande mentalsjuk pappa som vill isolera sin familj mer och mer till varje pris.

Antagligen har någon liten intern revolt inträffat mot pappans alla arrangemang för att stänga ute världen utanför. Han såg sig då nödgad att mörda de uppstudsiga familjemedlemmarna.

Jag tycker det låter sannolikt. Den äldsta dottern var tonåring och identifierade sig GOT-karaktären Arya Stark, jag kan tänka mig att hon likt en typisk upprorisk tonåring började ifrågasätta pappans auktoritet. Kanske upplevde pappan att den äldsta dottern och frun började bli för självständiga och att han höll på förlora kontrollen över familjen.
Citera
2018-01-14, 12:59
Medlem
oddboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Hej igen,

Vad jag förstår så var både OH och hans syster oerhört musikaliska. Förstår att du inte kan veta mer än någon annan av oss som spekulerar här i tråden, men utifrån det som du skriver var OH (på den tiden) ingen avvikande personlighet (åtminstone inte utåt)? Omgav sig med både fritidsintressen och vänner...

Nej, jag kan inte minnas att han på något sätt var avvikande.
Citera
2018-01-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Tack, men detta anonyma PM säger inget annat än att mamman jobbat på plats i Malmö två dagar i veckan. Det motsäger inte chefens uttalande i media att hon haft möjlighet att jobba hemifrån.

Precis, hon befann sig inte på arbetet annat än 2 dagar i veckan och var inte sjuk. Vet inte om hon arbetade deltid men det spelar ingen roll.
Citera
2018-01-14, 13:01
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag kan nästan garantera att den som utfört dådet gjort det i egen vilja, dvs. utan någon annans samtycke.

Avsaknad av självmordsbrev stärker min tes. Jag har tagit upp fallet med Dr. Paul från Philadelphia (år 1990) som har väldigt mycket gemensamt med detta fallet, men med den stora skillnaden att Dr . Paul efterlämnade ett självmordsbrev samt planerade mordet på sin familj (med sonens hjälp) i syfte att "rädda familjen från deras lidande".

Jag tror att det som skett O.H familj varit en oplanerad, impulsiv handling. Ta t.ex. Dr. Paul, han anordnade en vikarie att vikarie i en hel vecka samma vecka som han utförde sitt planerade "massmord", men O.H hade ett fullspäckat schema (med konferenser, föreläsningar och resor), barnen sågs leka och vara relativt "sociala", mamman hade julledigt (vittnar om en arbetsför kvinna)..

Nej, det som skett har inte varit planerat, det har skett impulsivt och det har skett så fort att gärningsmannen inte ens velat ta sin tid att skriva ett självmordsbrev.

Personer som tar livet av sig, de planerar ofta självmordet, och i nästan alla fall så efterlämnas ett självmordsbrev.
Vi vet inte om det fattas ett självmordsbrev, som jag skrev tidigare så är det snarare troligt att polisen har ett sådant men det går de inte ut med i nuläget.

Förresten har du helfel om att självmord oftast är planerade och att det i regel lämnas självmordsbrev.

Citat:
A total of 48.0% of the participants were impelled by sudden inclinations to attempt suicide. Impulsive attempters were younger, unmarried and less physical illness than non-impulsive attempters, whereas no significant differences were found on psychiatric history and previous suicide history
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4965648/

Det fetade i synnerhet rimmar illa med det här fallet.

Citat:
A minority, varying between 3-42%, of all suicide victims leave a note.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22759663
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson."

Det fanns ett intyg, enligt rektorn i alla fall. Antar att det gällde det yngre barnet.
Äldre barnet gick väl på en annan skola.

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Jag har aldrig påstått att det inte fanns något intyg för det yngre barnet, men det tog tid innan föräldrarna på skolans uppmaning kunde visa upp ett sådant. För det äldre fanns kanske inget. Oavsett har har intyget handlat vagt om någon slags kronisk trötthet. Något som tyder på att inte ens läkarna kunnat ställa någon egentlig diagnos utan gått på vad föräldrarna hävdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.
Kära nån. En video? Hoppas verkligen att polisen berättar när de är klara med utredningen.
Citera
2018-01-14, 13:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom? Känns som ett jobbigt sätt att dö på, om detta dessutom är något som föräldrarna gemensamt tagit beslut om - varför lägger inte han sig också i sängen exempelvis? Kanske att övriga familjen fått någon slags ”sederingsdöd” och att tabletterna eller vad det kan vara tar slut och därför väljer han ett annat tillvägagångssätt?

-Tabletterna var slut ?
-Ville se att alla var döda innan han själv..
-Kanske han kom hem till ett fullbordat (att modern var bakom allt) faktum, och det bara "rasade ihop" för honom..

Det ovanstående är givetvis bara spekulationer..
Citera
2018-01-14, 13:02
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Så när hedern gäller den egna personen så blir det familjetragedier för att inte förringa andra kulturers hedersmord?

Som jag sade, jag tycker inte att termen "familjetragedi" är ett bra ord alls. Men - det är inte i närheten samma sak - som jag redan också redan skrivit. "Hedern" är den kulturella omgivningens förväntan på hederns upprätthållande som i det yttersta kan dras till mord. Detta existerar helt enkelt inte i normal svensk uppfattning, oavsett hur gärna vissa önskar att det vore så för att kunna relativisera.

Här kan du studera den allra första meningen i Wikipedia-artikeln om just hedersmord:

"Hedersmord, eller skammord, är ett ofta planerat mord på en familjemedlem eller släkting för att återställa familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersmord

Du kan ju gå in och "rätta" den så att det även innefattar "svensk man blir knäpp och mördar sin familj och alla övriga i samhället tycker det är enbart fruktansvärt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in