2018-01-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Inlägg 4633
Tack, men detta anonyma PM säger inget annat än att mamman jobbat på plats i Malmö två dagar i veckan. Det motsäger inte chefens uttalande i media att hon haft möjlighet att jobba hemifrån.
Citera
2018-01-14, 12:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det finns alla tänkbara fasansfulla möjligheter om vad som kan ha skett. Det är inte ens säkert att polisen någonsin kommer att veta exakt hur det gått till.

Man kan exempelvis tänka sig att alla tagit gift tillsammans, men att mannen har vaknat upp senare, sen levt i flera dagar i villan med sin döda familj och därefter hängt sig.

Eller typ en miljon andra förlopp.
Citera
2018-01-14, 12:48
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Jo, det är precis att nedtona och ursäkta som du sysslar med.

(Jag bortser från det uppenbart tokiga när du pratar om "utometniska" personer. Rymdvarelser?)

Skillnaden mellan riktiga hedersmord och så kallade "familjetragedier"/"utökade självmord" (jag gillar inte de termerna) handlar INTE om sin egen heder utom om den omgivande kulturens uppfattning om denna heder.

Antag att en svensk man mördar sin familj. Vill du påstå att det finns en enda etniskt svensk man i detta land som skulle läsa om detta och känna något i stil med "tråkigt, men han upprätthöll ju i alla fall sin heder"?

Så när hedern gäller den egna personen så blir det familjetragedier för att inte förringa andra kulturers hedersmord?

Utomordentligt utomjordiskt argument.
Citera
2018-01-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
För att fördröja förruttnelsen. Tycker inte att det verkar så konstigt att man skulle vilja göra. Även om det säkert är vanligare i fall där någon dödat en annan och sedan drar nervärmen för att fördröja upptäckt och därmed få ett försprång. Men ifall man tänker att morden och självmordet i det här fallet bottnade i någon form av, om än förvrängd, kärlek, så skulle ju värmen ha kunnat dras ner för att offren skulle vara så välbevarade som möjligt då de hittades.

Jag har ingen aning om hur det var i det här fallet, men jag tycker inte att det hade varit konstigt i ett sådant fall om värmen stängts av.
Kanske inte du har det. Men jag har problem med det.,nu tror jag inte att värmen har skruvats ned.
MEN om så är fallet så är det den ledande i detta som gjort det. Pappan alt mamman.
Citera
2018-01-14, 12:50
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag kan nästan garantera att den som utfört dådet gjort det i egen vilja, dvs. utan någon annans samtycke.

Avsaknad av självmordsbrev stärker min tes. Jag har tagit upp fallet med Dr. Paul från Philadelphia (år 1990) som har väldigt mycket gemensamt med detta fallet, men med den stora skillnaden att Dr . Paul efterlämnade ett självmordsbrev samt planerade mordet på sin familj (med sonens hjälp) i syfte att "rädda familjen från deras lidande".

Jag tror att det som skett O.H familj varit en oplanerad, impulsiv handling. Ta t.ex. Dr. Paul, han anordnade en vikarie att vikarie i en hel vecka samma vecka som han utförde sitt planerade "massmord", men O.H hade ett fullspäckat schema (med konferenser, föreläsningar och resor), barnen sågs leka och vara relativt "sociala", mamman hade julledigt (vittnar om en arbetsför kvinna)..

Nej, det som skett har inte varit planerat, det har skett impulsivt och det har skett så fort att gärningsmannen inte ens velat ta sin tid att skriva ett självmordsbrev.

Personer som tar livet av sig, de planerar ofta självmordet, och i nästan alla fall så efterlämnas ett självmordsbrev.
Senast redigerad av Pletheneis 2018-01-14 kl. 12:52.
Citera
2018-01-14, 12:52
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Kanske inte du har det. Men jag har problem med det.,nu tror jag inte att värmen har skruvats ned.
MEN om så är fallet så är det den ledande i detta som gjort det. Pappan alt mamman.

Ja?
Citera
2018-01-14, 12:52
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddboy
Jag gick lågstadiet med OH i Bromma, närmare bestämt Smedslättskolan. Om jag inte minns helt fel gick ett par av kungabarnen där senare.
Han var, som jag minns det, redan då oerhört skicklig att spela fiol och under en lucia eller om det var julavslutningen så spelade han ett stycke av Beethoven.
Han började i mellanstadiet på Adolf Fredriks musikskola men höll sig kvar i basketlaget där vi bodde. Kan inte säga att jag har några klara minnen av honom som person men jag var hemma hos honom och lekte ett par ggr under lågstadiet vill jag minnas.

Hej igen,

Vad jag förstår så var både OH och hans syster oerhört musikaliska. Förstår att du inte kan veta mer än någon annan av oss som spekulerar här i tråden, men utifrån det som du skriver var OH (på den tiden) ingen avvikande personlighet (åtminstone inte utåt)? Omgav sig med både fritidsintressen och vänner...
Citera
2018-01-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Så när hedern gäller den egna personen så blir det familjetragedier för att inte förringa andra kulturers hedersmord?

Utomordentligt utomjordiskt argument.
Begreppet hedersmord syftar till just hederskulturen där mannen/brodern tappar ansiktet pga något. För att återställa hedern måste syrran/mamman dödas.
Citera
2018-01-14, 12:53
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, och att förhållandet mellan föräldrar och skola varit minst sagt komplicerat skulle kunna förklara varför kommundirektionen kallade till pressträff direkt. Det är så sorgligt hur titlar och status i samhället skrämmer folk, en outbildad wt-mamma på 24 år hade aldrig fått sitt förslag om hemundervisning godkänt.

OT kanske, men du har förmodligen helt rätt. Det är skrämmande.
Citera
2018-01-14, 12:54
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom? Känns som ett jobbigt sätt att dö på, om detta dessutom är något som föräldrarna gemensamt tagit beslut om - varför lägger inte han sig också i sängen exempelvis? Kanske att övriga familjen fått någon slags ”sederingsdöd” och att tabletterna eller vad det kan vara tar slut och därför väljer han ett annat tillvägagångssätt?
Vet vi exakt vad för metoder som användes för mamman och flickorna?

Grejen med självmord är att det - statistiskt sett - är svårt att lyckas med. Desto smärtfriare desto osäkrare dessutom. Om han valde tabletter som en smärtfri metod för tjejerna att dö kan pappan ha stannat för att säkerställa att det faktiskt var döda innan han tog livet av sig själv med en våldsammare och säkrare metod. Sedan att han hängde sig i ett annat rum kan vara så enkelt som att det var bästa stället att knyta en snara på, det går inte varsomhelst liksom. När jag tittar runt i min lägenhet så ser jag ingen uppenbar plats som skulle fungera, till exempel.
Citera
2018-01-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom? Känns som ett jobbigt sätt att dö på, om detta dessutom är något som föräldrarna gemensamt tagit beslut om - varför lägger inte han sig också i sängen exempelvis? Kanske att övriga familjen fått någon slags ”sederingsdöd” och att tabletterna eller vad det kan vara tar slut och därför väljer han ett annat tillvägagångssätt?

Konstigt är det ju att fyra liv samtidigt blivit släckta här det kan jag hålla med om, nästan sektliknande det som inträffat och mystiskt. Men samtidigt inte särskilt märkligt tillvägagångssätt när det nu har hänt utan det kan tyda på att både mannen och kvinnan gjorde ett gemensamt beslut. Typiskt kvinnligt beteende att självskada, ta sitt eget eller till och med andras liv genom att mixtra med mediciner eller gifter. Och män är ofta mer explosiva i sitt beteende och hänger sej, skjuter sej eller skjuter andra eller liknande när de flippar ur.

(Men vi vet inte alla detaljer ännu om hur de avlidit dock)
Senast redigerad av MrNoShow 2018-01-14 kl. 13:10.
Citera
2018-01-14, 12:55
Medlem
HelsingborgDagblads avatar
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in