2018-01-14, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vill ta upp ett spår som inte diskuterats så mycket. Scientologi. Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. Scientologi har angivits som en av de farligaste sekterna och läser man om vad avhoppare vittnar om så verkar man gradvis involveras, isoleras från omgivningen och det är svårt att ta sig ur.
Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö. Kanske lika för denna familj och skälet att de höll sig för sig själva? Det kan rentav vara därför man uppgav för omgivningen att barnen hade ME, en diagnos en normal barnläkare knappast skulle ställa och krävt att barnen skulle undervisas hemma. (Passande nog rekommenderas det på ME förbundets hemsida, trots att det går emot andra rekommendationer för sjuka barn). Vad som sedan har gått snett och varför de dog är en gåta men flera avhoppare från Scientologerna vittnar om att de varit nära att ta livet av sig.
Inte omöjligt. Verkar till att vara en galen sekt som är svår att bryta sig loss ifrån. Finns det något som tyder på att de var medlemmar där förutom att han varit och föreläst där? En scientologskola som vill veta mer om moms. Märkligt kan jag tycka. Kanske var han där av någon annan orsak.
Citera
2018-01-14, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Polisen säger ju sig veta vad orsaken är, men att dem behöver stöd från bevisningen som du säger allt från obduktioner, rapporter, NFC och hela köret.

Men eftersom att det inte finns någon förundersökning att bedriva mot någon gärningaman och ingen åtal ska väckas så bör det finnas någon fup sekretess, då inte risken för att förundersökningen ska föratöras, finns?

Man kan jue gå ut med ngt preliminärt?

Förundersökningen kommer ju läggas ner då inget åtal väcks om man kommer fram till att gärningsmannen redan är avliden (vilket allt tyder på). Och det är när åtal väcks som den blir offentlig. Så här kommer den förmodligen bara försvinna ner i akriven och inte bli offentlig av respekt för de avlidna och deras anhöriga.
Citera
2018-01-14, 05:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Jag vill ta upp ett spår som inte diskuterats så mycket. Scientologi. Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. Scientologi har angivits som en av de farligaste sekterna och läser man om vad avhoppare vittnar om så verkar man gradvis involveras, isoleras från omgivningen och det är svårt att ta sig ur.
Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö. Kanske lika för denna familj och skälet att de höll sig för sig själva? Det kan rentav vara därför man uppgav för omgivningen att barnen hade ME, en diagnos en normal barnläkare knappast skulle ställa och krävt att barnen skulle undervisas hemma. (Passande nog rekommenderas det på ME förbundets hemsida, trots att det går emot andra rekommendationer för sjuka barn). Vad som sedan har gått snett och varför de dog är en gåta men flera avhoppare från Scientologerna vittnar om att de varit nära att ta livet av sig.
Även Aftonbladet har tagit upp självmord i samband med den kyrkan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11781846.ab
Citera
2018-01-14, 05:31
Medlem
JohnDonovans avatar
Hur funkar hemundervisning?

Kommer läraren under dagen medan föräldrarna är på jobb? Eller är det alltid med föräldrarna närvarande?

Gick pappan ner i arbetstid för att få mer tid med barnen... eller för att kunna övervaka hemundervisningen?

Med tanke på hans yrke, kunde han sköta det genom att jobba på plats i Lund de timmar/dagar som hans barn inte hade hemundervisning?

Vem tog i annat fall hand om de påstått väldigt sjuka barnen medan båda föräldrarna var på jobbet? Man lämnar väl inte barn som är så sjuka hemma... ensamma?
Senast redigerad av JohnDonovan 2018-01-14 kl. 05:46. Anledning: Konstig mening
Citera
2018-01-14, 05:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Jo, det har diskuterats!
Citera
2018-01-14, 06:02
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Scientologi, var har ni fått det ifrån?

1. Det attraherar väl mest vilsna själar. Känns inte som detta högpresterande par direkt är urtypen för sektoffer.
2. Scientologi är inte pro-självmord, de är pro-pengar. De hade givetvis pumpat varenda spänn ur paret inkl deras flermiljonsvilla på "behandlingar" innan de dumpat dem. SEN kanske de hade beågtt självmord iofs.

Nä, lite mer substans ang scientologin behövs det nog.

1. Mja, känner till ett par personer som rekryterats under sina läkarstudier.

2. Nu var det ju ingen lyxvilla, den kan dessutom varit belånad över taknocken.
Citera
2018-01-14, 07:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur vet ni att detta är en av döttrarna?

Hon är väldigt lik pappan. Jag vet dock inte hur de hittade hennes instagram?
Citera
2018-01-14, 07:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När sågs den äldste utomhus? 2011 enligt min karta. Dvs sex år sedan.

Ja, du kan ha rätt. Det var den yngsta som sågs under mellandagarna.
Citera
2018-01-14, 07:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om båda flickorna hade varit så dödssjuka att ett barmhärtighetsmord vore den enda vägen, hade då skolan framhärdat i att utbilda flickorna in i det allra sista? Med privatlektioner tre respektive fyra dagar i veckan! Medan föräldrarna jobbade på ?
Läraren var och knackade på för undervisning samma dag som de hittades. Lärarna måste ju ha sett hur sjuka de var. Varför var de inte inlagda på sjukhus?

Naturligtvis hade skolan utbildat in i det sista, så länge som familjen önskade och så länge som det var humant. Skolan är skyldig att utbilda.
Citera
2018-01-14, 07:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Helt otroligt hur folk i tråden fortsätter älta dödssjuk mamma och barn. Lägg ner! Mamman var inte ens sjukskriven och barnen påstods lida av kronisk trötthet, inte någon mystisk genetisk sjukdom som gör att de borde barmhärtighetsmördas.

Ingen här vet ju hur det förhåller sig. Eller hur? För man ett logiskt resonemang är det de slutsatser man kommer fram till om man är någorlunda intelligent anser jag.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-14 kl. 08:30.
Citera
2018-01-14, 07:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför kan inte alla acceptera att det är en familjetragedi.
Det undrar jag också.

Att detta är frågan om djupaste förtvivlan känner iaf jag efter att ha läst lite här och i media.

Om flickorna hade AT hade de en ytterst mörk och smärtsam, och kort, framtid. Om nu mamman fått cancer, vilket är vanligt bland bärare av den muterade genen, och om även hon hade det mörkaste mörka framför sig är det då konstigt om föräldrarna ville skona sina barn från det mörkaste mörka?

Jag tycker att man bör läsa om AT innan man funderar vidare.

OM det nu var AT de led av. Det låter sannolikt anser jag men inget är ju bekräftat.

Edit: jag menar att jag har stor förståelse för utgången om flickorna led av AT. Inte att jag anser att man skall döda sina barn hur som helst.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-14 kl. 07:49.
Citera
2018-01-14, 07:51
Medlem
Om någon förälder mot förmodan skulle få för sig att ta livet av sina barn för att skydda dem från lidande så vore det rimligt att välja ett tillvägagångssätt som inte är aggressivt. Jag menar att det måste ju stor skillnad på att förgifta så att barnen somnar in eller får hjärtstillestånd jämfört med att strypa barnet ett och ett eller bruka annat dödligt våld. Utifrån det som skrivits i tråden har ju mamman och flickorna hittats i sina sängar. Kan det inte vara så att mamman giftmördat barnen och sedan sig själv. När pappan kommer hem och finner sin familj blir han förtvivlad, inser att han inte kan leva vidare och hänger sig. Med tanke på den planerade konferensen låter det ej som det var planerat från hans sida. Dessutom, om föräldrarna skulle gjort det i samråd borde väl han valt samma tillvägagångssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in