2018-01-13, 14:54
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Varför skulle Israel annektera VB + Gaza, vilket innebär självmord?
Israels ledande politiker vill ha ett judiskt hemland som omfattar det historiska Judéen. Det kräver naturligtvis etnisk rensning av araber på Västbanken, vilket kanske är att föredra som policy.

Citat:
<25%, inte 35%, är icke-judar. Om befolkningsökningen fortsätter i samma takt dröjer det måååånga år tills de når 35%.
Jag skrev när för att indikera futurum -- och du har fel angående befolkningsökningens takt.

Citat:
Dessutom höjs arabernas levnadsstandard i Israel, vilket vanligtvis innebär färre barn i längden.
Det är ovidkommande. Hög levnadsstandard i exempelvis gulfstaterna har ingen inverkan på de styrandes förhållningssätt till Israel. Du verkar ständigt återkomma till någon diffus folkopinion, trots att denna är negligerbar i diktaturer.

Citat:
Och vad menar du med "etnostat"?
Israel identifierar sig såsom judisk stat, vilket är en tydlig indikation på att judisk etnicitet premieras. Det faktum att aliyah bara avser personer med judiska rötter utgör en nagel i ögat för landets araber, vilka uteslutande stödjer en så kallad "right of return".

Citat:
Ja, det är OT. Vi kanske borde avsluta/flytta den här diskussionen.
Gärna. För övrigt tror jag att vi har en snarlik syn på tonårsligisten Ahed Tamimi, dvs. en mycket enkel juridisk omständighet. Israel såsom rättsstat kommer att garantera att hennes grundläggande rättigheter upprätthålls.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och det är just innevånarnas rättigheter vi talat om.
Nej, vi har talat om territoriets status, närmare bestämt Västbankens. Flytta inte målstolparna.

Citat:
Meningslösheten här är att diskutera med dig som självsäkert talar om folkrätt du inte har en aning om.
Folkrätten är konsensusberoende och utgår från FN-stadgans luddiga formuleringar och inte från Fjärde Genèvekonventionen, vilken avser skyldigheter för stater i krig. Till dess FN erkänner "Palestina" som nationalstat finns ingen folkrätt för dess regim och inga rättigheter i krig för dess terrorister.

Citat:
Likafullt anser du dig här ha rätt avfärda internationella domstolens utslag.
Utslag som berör sedvanerätt är inte straffrättsligt bindande. Du får gärna gråta dig till sömns, men det ändrar inte denna enkla och självklara ordning. Det internationella systemet är anarkiskt, det saknar en internationell larmcentral, polis och militär.
Senast redigerad av Diazeugma 2018-01-13 kl. 15:28.
Citera
2018-01-13, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Nej, vi har talat om territoriets status, närmare bestämt Västbankens. Flytta inte målstolparna.
Du var den som av någon anledning ville dra in Guam med argumentet: " Jämförelsevis ockuperade USA Guam 1898 -- ett territorium som stals från dåtida kolonialmakten Spanien -- och än i dag är Guams invånare inte fullvärdiga amerikanska medborgare med politisk representation i Representanthuset och Senaten." dvs det var just medborgarnas status du ville framhäva. Du är den som velat flytta målstolparna.
Citat:
Folkrätten är konsensusberoende och utgår från FN-stadgans luddiga formuleringar och inte från Fjärde Genèvekonventionen, vilken avser skyldigheter för stater i krig.

Krig och ockupation, i det här fallet ockupation. ICJ är helt tydlig.
Citat:
Utslag som berör sedvanerätt är inte straffrättsligt bindande. Du får gärna gråta dig till sömns, men det ändrar inte denna enkla och självklara ordning. Det internationella systemet är anarkiskt, det saknar en internationell larmcentral, polis och militär.
Jag förbehåller mig rätten att påpeka att Israel bryter mot folkrätten vare sig detta är "straffrättsligt bindande" eller ej. Jag tror ICC håller på att utreder den saken för närvarande så vi får se.

Finns det någon gräns där även du tycker att en ockupationsmakt går för långt så omvärlden bör agera? Vad är din syn på förintelsen? En rent intern fråga för Tyskland som omvärlden inte skulle blanda sig i eller ett brott?
Citera
2018-01-13, 16:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
PressTV rapporterar om ni sammandrabbningar på Västbanken i protester för Ahed Tamimi
http://www.presstv.com/Detail/2018/01/13/548796/Palestinian-protesters-Israeli-troops-clash

Citat:
Jag har ansträngt mig för att svara på dina frågor också. Men jag blev lite besviken för att du tror på billiga konspirationsteorier. Då kan man inte ha konstruktiva diskussioner.
Ok, de var tråkigt du känner så, jag vill ändå ge dig kudos för att kunna diskutera ett ämne som är sällsynt att folk kan! (och jag uppskattar även om jag inte håller med dig, så gav du en inblick i hur folk tänker utan de sedvanliga hokus pokus orden för tysta en debatt och det ska du ha credit för!)
Citera
2018-01-13, 16:19
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ok, de var tråkigt du känner så, jag vill ändå ge dig kudos för att kunna diskutera ett ämne som är sällsynt att folk kan! (och jag uppskattar även om jag inte håller med dig, så gav du en inblick i hur folk tänker utan de sedvanliga hokus pokus orden för tysta en debatt och det ska du ha credit för!)
Tack, detsamma. Du har oftast bemött mig med sakliga argument istället för "hokus pokus" och det uppskattar jag med.
Citera
2018-01-13, 17:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Provokationen är klar och tydlig, hon skriker slår och sparkar på soldaterna.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/ahed-tamimi-latest-palestinian-girl-14-years-prison-kicking-spitting-israeli-soldiers-protest-family -a8149411.html

Testa att göra samma sak på ett par poliser i Sverige.
Eller i Frankrike, eller i USA, eller i Australien, eller i Japan, eller i Egypten, eller i Ryssland, eller i vilket land som helst.....

Israel agerar på helt rätt sätt som skyddar sina egna medborgare mot våldsverkare, terrorister och våldtäktsmän. Som kontrollerar vem som kommer i landet för att gynna landet och dess medborgare och inte försöka första nationalstaten.
Alla länder borde agera som Israel gör.
Och det gör de absolut flesta nationerna i världen, med undantag för västvärlden, där man istället försöker tvinga samma skit på Polen och Ungern. Israel gör inte fel, de gör helt rätt, och Sverige och övriga västvärlden borde följa deras exempel. Men istället så agerar judarna för att västvärlden ska förstöras medans Israel ska bevaras. För alla vet, såväl du som jag och judar och palestinier, att om Israel skulle agera enligt samma självförstörande regler som EU, så skulle Israel väldigt snabbt upphöra att existera. Brottsligheten skulle öka, välfärden skulle förstöras, samhällets olika funktioner skulle sluta fungera. Precis det som vi nu ser i Sverige.
Riskerar man 14 år i finkan för det brottet någon annanstans?
Om man r typ 14 år?
Citera
2018-01-13, 17:21
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Riskerar man 14 år i finkan för det brottet någon annanstans?
Om man r typ 14 år?
Hon är 16, inte 14.
I de flesta länder hade hon blivit skjuten istället.
Citera
2018-01-13, 17:21
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du var den som av någon anledning ville dra in Guam med argumentet: " Jämförelsevis ockuperade USA Guam 1898 -- ett territorium som stals från dåtida kolonialmakten Spanien -- och än i dag är Guams invånare inte fullvärdiga amerikanska medborgare med politisk representation i Representanthuset och Senaten." dvs det var just medborgarnas status du ville framhäva. Du är den som velat flytta målstolparna.
Nej, exemplet avsåg territoriets status (unincorporated). De rättigheter som tilldelas invånarna är i sammanhanget ovidkommande.

Citat:
Krig och ockupation, i det här fallet ockupation. ICJ är helt tydlig.
Nej. Ockupation är inte en rättslig kategori och varje dom måste dessutom godkännas av FN:s säkerhetsråd (UNSC). Det är alltså en politisk institution i stormakternas intressen.

Citat:
Jag förbehåller mig rätten att påpeka att Israel bryter mot folkrätten vare sig detta är "straffrättsligt bindande" eller ej.
Du har all rätt att tro på såväl spöken som demoner, vilket är lika verklighetsförankrat som att tilldela statliga rättigheter till icke-existerande nationalstater. Jag har återkommande förklarat för dig att folkrätt inte omfattar människor utan nationer erkända av FN. Vad du upprepar är fantasier.

Citat:
Jag tror ICC håller på att utreder den saken för närvarande så vi får se.
ICC är en brottmålsdomstol som inte utreder så kallade brott mot folkrätten. Brott mot mänskligheten, krigsförbrytelser och folkmord är de brottskategorier som avses. Vad avser crimes of aggression (suveränitetsbrott) finns ingen jurisdiktion.

Citat:
Finns det någon gräns där även du tycker att en ockupationsmakt går för långt så omvärlden bör agera?
I ett anarkiskt system är stater fria att agera efter eget intresse. Om du dock avser världssamfundets/UNSC:s förmodade skyldighet att agera är svaret nej.

Citat:
Vad är din syn på förintelsen? En rent intern fråga för Tyskland som omvärlden inte skulle blanda sig i eller ett brott?
USA förklarade krig mot Japan i december 1941 efter attacken mot Pearl Harbor. Bara några dagar senare förklarade Tyskland krig mot USA, vilket replikerades omedelbart. Förintelsen hade ingenting med USA:s inträde i andra världskriget att göra.
Citera
2018-01-13, 17:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Utmaning: när var Palestina ett land? Nämn ett årtal.
En fråga bara.
Har det funnits ett land som hette israel före 1945?
Jag är okunnig.
Men, fanns det ett folk för jättelänge sedan som hette israeliter?
Citera
2018-01-13, 17:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
En fråga bara.
Har det funnits ett land som hette israel före 1945?
Jag är okunnig.
Men, fanns det ett folk för jättelänge sedan som hette israeliter?
Det har funnits judiska kungariken i området ända sedan järnåldern. Deras namn har dock varierat mellan Israel, Judea mfl. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kungariket_Israel

Namnet "Palestina" uppfanns av romarna ca 135 e.kr. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Palestina

Dagens muslimska palestinier började dock inte immigrera till området förrän från medeltiden fram tills 1900-talet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_Palestine_(region)
Senast redigerad av Memestar 2018-01-13 kl. 17:48.
Citera
2018-01-13, 18:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hon är 16, inte 14.
I de flesta länder hade hon blivit skjuten istället.
Den där polisen var ju inte speciellt orolig och han uppträdde som en övermakt bör.
Polisen försvarade sig knappt.
Men att en 16åring som obstruerar ska riskera samma straff som mord känns konstigt.
Citera
2018-01-13, 18:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det har funnits judiska kungariken i området ända sedan järnåldern. Deras namn har dock varierat mellan Israel, Judea mfl. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kungariket_Israel

Namnet "Palestina" uppfanns av romarna ca 135 e.kr. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Palestina

Dagens muslimska palestinier började dock inte immigrera till området förrän från medeltiden fram tills 1900-talet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_Palestine_(region)
För undervisningens skull.
Vilka bodde där innan 1900?
Citera
2018-01-13, 19:10
Medlem
Memestars avatar
Råkade göra dubbelt inlägg, gå till nästa sida. (FB) Ahed Tamimi, 16 en av alla barn gripna av Ockupationsmakten i Palestina
Senast redigerad av Memestar 2018-01-13 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in