2018-01-13, 14:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det skulle vara fantastiskt om någon klev fram och kunde ge oss en klarare bild av mammam.
Många ? tecken, skulle nog rätas ut och bilden av allt detta skulle såklart bli lite tydligare i alla fall.
Håller helt med dej.

Jag undrar också väldigt mycket vad det är som har hänt men samtidigt tycker jag det är väldigt bra att ingen direkt info har kommit ut. Vi har ingen rätt att veta något alls om denna familj. Mycket proffsigt av polis och sjukvård att inte läcka någon info. Hur skulle man själv vilja att det skulle se ut om det handlade om ens egen familj/anhöriga? Vårat intresse över vad som hänt är mindre viktigt än att bevara det privata/tystnadsplikten runt denna familj.
Citera
2018-01-13, 14:45
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Av alla dessa pm som skickas.... varför vill inte dessa som känner till familjen, hjälpa oss som inte kände familjen att få en klarare bild om mamman???

Jag vill veta hur hon var som människa?
Hur hon var med sina flickor?
Stämmer det att hon var cancersjuk?
Hur firade familjen jul och nyår?

Oskar har vi alla fått en relativt klar bild Av, och att hans person troligtvis ändrat sig den sista tiden . Förmodligen pgr av depression..
Men mamman då??

Alltså, jag vill kliva ur huset en stund. Allting är så instängt och obehagligt och skuldbelagt på O.H
Varför vet man inget om mamman, har hon nån form av problem från Göteborg, ett ex el dyl, som inte släpper taget, kan det vara så att efter 2016, som grabben skrev, som hade varit fosterbarn där, att hon blivit hittad, hotad, stress, (de har ju ej samma namn).
Kan det vara så att skolan, polisen mfl, vet detta, varpå oron infinner sig då O.H inte kommer till konferancen, kan det vara så att de håller sig isolerade av rädsla och O.H försöker säkra sin familj.
Kan det vara så att någon annan ÄR misstänkt, men det tystas ner, kan det vara så att de inte orkade med pressen och allt gick åt helvete.
Sjukdomarna kan då vara påhittade för att alla hjälper dem att skydda sig, pressen blir hårdare och VEM som är förövaren vet egentligen ingen alls!!!!
Det kan ju även handla om utpressning. Det finns mycket här, men jag tror att alltför mycket focus ligger i alla sjukdomar, som jag inte ens tror på....... Mina egna funderingar. Polisen kanske redan vet, men de kanske inte kan röja det, för de kanske spanar utåt, utan att vi ska veta det. Jösses, men som nån skrev, ibland överträffar verkligheten dikten................
Citera
2018-01-13, 14:46
Medlem
Om föräldrarna valde att ta ett gemensamt beslut så har de säkert efterlämnat en film om det till sina efterlevande, föräldrar och syskon. Ett avskedsbrev verkar mindre troligt och nästan old fashion. Lättare för efterlevande om de får se sina kära berätta rakt in i en kamera.
Citera
2018-01-13, 14:46
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag undrar också väldigt mycket vad det är som har hänt men samtidigt tycker jag det är väldigt bra att ingen direkt info har kommit ut. Vi har ingen rätt att veta något alls om denna familj. Mycket proffsigt av polis och sjukvård att inte läcka någon info. Hur skulle man själv vilja att det skulle se ut om det handlade om ens egen familj/anhöriga? Vårat intresse över vad som hänt är mindre viktigt än att bevara det privata/tystnadsplikten runt denna familj.

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.
Citera
2018-01-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflax
Gissar på lite andra reaktioner till GM:s agerande om det istället hade varit WT-svensson eller MENA iblandade. Kan inte fatta hur det kan vara ursäktligt att mörda barnen oavsett om far-mor varit överens om "beslutet". Finns många som fortsätter kämpa på i de värsta situationer, medan andra fullt friska personer självmördar och mördar. Så jag antar att det är mer psykiska faktorer (än bara sjukdom) inblandade i detta fall.
Det har ju alla begripit att en fullt mentalt frisk människa absolut inte skall göra så här. Vid en klinisk depression händer det en hel del fysiska saker i hjärnan. Vissa signalsubstanser blir lägre, hela lustcentrat slutar fungera och därigenom livslusten. Det finns helt enkelt inga skäl att leva. Det logiska tänkandet finns inte. "Vi skiter i det här" är dock logiskt när man drabbats av en klinisk depression. Och konsekvenstänkande är också fullständigt frånvarande. Tanken på efterlevande lyser med sin frånvaro. Jag tror ingen som inte upplevt det kan förstå. Man måste ha varit där. Det är fullständigt nattsvart.
Citera
2018-01-13, 14:48
Medlem
Det jag tycker är konstigt är vart alla närstående är, vi har inte hört något om att de hade sagt upp kontakt eller var osams på något sätt. Varför kom inte någon farmor, farfar mormor, morfar och hjälpte till hemma hos dem? Det skulle iaf min familj gjort o säkert många andras, ibland skriver ni att barnen ligger o skriker att de vill dö, och ibland skriver ni att de tjoar i Polen o är i affär o har hemundervisning fyra dagar i v, det går inte ihop med ett barn som är sängliggande o skriker att den vill dö, antar att man är sängliggande om det är så illa att barn vill dö.. Barn brukar vara rädda för döden, inte vilja dö, barn tänker inte de första de gör att de vill dö när något händer, det låter så konstigt i mina öron. Det är vuxna som tänker på döden när det blir jobbigt, kan de ha intalat barnen om att död vore bäst, att det var bättre att dö, med tanke på hans momsberättelse så kan han ju dikta ihop vadsomhelst.. Manipulerat barnen att tro att död var lösning. Om mamman jobbat fram till jul så kan hon inte varit så pass sjuk som vissa påstår, den här händelsen är ett stort frågetecken ❔
Citera
2018-01-13, 14:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
De som mördar nån i det andra gänget har även de orsaker till sitt handlande, taskig barndom med mera. Bara för att denna familj såg bra ut från utsidan kan man inte ursäkta förälderns mord på sina barn. Som vuxen bör man kunna hantera problem som uppkommer på ett adekvat sätt. Föräldern måste ha en djup störning från början som mördar sina egna barn som lösning på sina egna problem.

Här i tråden fanns en skribent med nicket er#k #st som skulle kunna göra samma sak om något av hans barn blev allvarligt sjuk. Fruktansvärt.

Du pratar bara runt. Jag har inte ursäktat mord, och ämnet diskuteras under Aktuella brott o kriminalfall, vilket jag inte har något att invända emot. Du och andra tar hedern av en person ohörd för att vinna billiga poäng på "livets helgd". Om du ser dig omkring så finns det mycket mer av det att försvara på annat håll. Här är varför och hur vad som står på spel. Du skriver en förståndig sak: "Som vuxen bör man kunna hantera problem som uppkommer på ett adekvat sätt." Det är väl frågan om diskrepansen mellan det och vad som verkligen skett som är intressant att få reda på, och som är en djupt mänsklig angelägenhet. Hur kommer det sig att en på distans och ytligt sett ideal familj raderas ut? Givetvis har någon begått ett fel, men naturen av det felsteget är ju livsviktigt att påvisa, eller hur? Att det är fel att döda vsste vi. Är de romantiker under hysterisk press? Var alla sjuka? Vem skulle godvilligt döda sina barn en dag innan allt hopp var ute?

Att döma är en domstols sak, när den har alla fakta. Att insistera på att det är förbjudet att döda är fördummande. Vi vet att det är förbjudet att döda. Och det finns förbannat goda skäl till det. Mördare är i allmänhet de som tror att det okej, bara man inte åker fast.

Det är väl klart att något gått snett. Men ett glatt "upp på hästen igen" kanske inte ger alla svar.
Citera
2018-01-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja pappan hade hängt sig, vet inget om sjukdomen/sjukdomarna annat än att mamman hade dödlig sjukdom. Det i sig kan ju vara rätt brett som begrepp. Allt ifrån att hin hittat en knöl som läkarna befarar är cancer till ett 100% besked om en sjukdom som är dödlig i alla former.

Som sagt mycket återstår att reda ut, men det finns ju ett överflöd av information, skolan sjukvården kommunen, källor i hemmet, brev och datorer osv osv

Men som sagt, det som är högintressant är att föräldrarna verkar ha varit eniga. Håller släkt och vänner med om att det var rätt beslut, troligen inte. Kan man förstå mamman och pappan? Ja, det tror jag.

Men hur logiskt är det att en moder med dödlig sjukdom arbetar full tid ända in i julledigheten? Vidare har hon ork och tid att hjälpa kollegor etc. En superwoman, men troligen i en hjälteberättelse, snarare än i verkligheten.

Tror inte heller oddsen att en mor skulle resonera och besluta om sina barns död och enas med fadern om utvidgat självmord. Hon har fött dessa barn och burit dem inuti sig själv. Mödrar brukar inneha beskyddarinstinkt mot avkomman. Att båda föräldrarna plötsligt börjar reagera och agera irrationellt samtidigt anser jag osannolikt.
Citera
2018-01-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nej han var hemma mer pga sin egen depression som en skrev här. De skrev fel i tidningen att det var pga barnen. ALLA i denna familjen mådde dåligt! Några sjuka andra både sjuka och deprimerade.

Det är extremt osannolikt att var och en i en hel familj skulle drabbas av så svåra sjukdomar att "barmhärtighetsmord" är enda utvägen. Det motsägs också direkt av att föräldrarna jobbat på nästan som vanligt. Pappan var inplanerad som huvudtalare på en konferens, frun väntades tillbaka till sitt jobb efter julledigheten. Barnen skulle på sikt återvända till skolan.

Återigen: det handlar om en dysfunktionell familj där en eller två föräldrar dragit med sig övriga familjen som medberoende. Psykisk ohälsa leder ofta till en ond cirkel och sätter sig ibland i kroppen, vilket visar sig i form av ifrågasatta diagnoser som fibromyalgi, kronisk trötthet eller mer diffus smärtproblematik.

Föräldrarna har faktiskt ett ansvar att söka hjälp!! Det är otroligt tragiskt att skolan troligen bidragit till att förvärra problemen för flickorna och till att de faktiskt blev mördade. Bra att de nu ska rannsaka sig själva och måtte alla skolor framöver se krav på hemundervisning som en varningssignal!
Citera
2018-01-13, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Återigen idioter här som ”har full förståelse att man mördar sina barn”, uppsök psykologer!

Tror inte att någon här inne säger att det är rätt att barmhärtighetsmörda någon.
Däremot är vi ett stort gäng som kan förstå, och har förståelse för varför detta kan ske.
Citera
2018-01-13, 14:50
Medlem
MorT2s avatar
Vad heter flickan på Instagram?
Endast hon som har ett konto på social media?
Citera
2018-01-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

Tror inte heller oddsen att en mor skulle resonera och besluta om sina barns död och enas med fadern om utvidgat självmord. Hon har fött dessa barn och burit dem inuti sig själv. Mödrar brukar inneha beskyddarinstinkt mot avkomman. Att båda föräldrarna plötsligt börjar reagera och agera irrationellt samtidigt anser jag osannolikt.

Ja, att pappan blir psykiskt sjuk Ch vill mörda barnen är extremt ovanligt. Att även mamman skulle drabbats av liknande vrickade tillstånd är extremt extremt osannolikt.

Polisen har dessutom gått ut med att det rör sig om mord med EN gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in