2018-01-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har en fundering. Var det for flickorna pappan var mkt hemma? Är det konstaterat? Om jag läst ratt hade han anstallning pa universitetet men hade ocksa nagra egna bolag. Rätta mig om det är fel. Det var kanske dom han ville skota nar han satt hemma?
Är man anstalld vid universitetet far man inte ha hur mkt bisyssla som hellst for det anses kunna inverka menligt pa den 100%-tjanst man har. Fullt förstaeligt. Han kanske blev tvungen att ta tjanstledigt fran sin tjanst for att skota de privata firmorna? Samtidigt kunde han givetvis ha koll pa flickorna.

Från Expressen:
"Han ville prioritera tid med familjen"
Chefen vill inte uttala sig närmare om den medicinska situationen i familjen, men säger:

– Det är klart att jag har varit bekant med den situationen och det är därför vi har försökt lägga upp det på ett sätt så att det ska fungera så bra som möjligt.

– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.

Man kan se det på olika sätt, att antingen är det på grund av döttrarna han måste jobba hemifrån eller då att han själv har behov av det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Skriva samtidigt som man riktar fokus är inte alltid det bästa. Jag läste precis igenom vad jag skrivit och vill förtydliga att det KAN vara ett troll man fått PM från. Inte att alla är det.

Pappan är mördaren i alla påståenden, Men det är hur han mördat familjen som skiljer sig åt.
Trotts säkra källor...

Jag har inte tagit del av någon som påstår något annat än att han hittades hängd exempelvis. Eller någon som säger något annat än att barnen och frun hittades i sina sängar med skador.

Folk är ärligare än man tror.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Det är sant att den överhängande majoriteten av deprimerade människor klassas som apatiska alternativt handlingsförlamade och uppfattar sig själva som sådana också för den delen. Detta är också ett viktigt kriterium för att uppfylla kraven för en sjukskrivning.

Men observera att en kategori deprimerade personer förblir utanför psykiatrins synfält och behandling. Denna kategori faller under radarn och brukar dröja med att söka hjälp. Detta gäller i första hand högpresterande individer som har svårt att be om hjälp eftersom de inte är vana att identifiera sig med att vara offer, eller i beroendeställning. Deras självbild blir så att säga naggad i kanten, och eftersom de varken varken vill eller är ute efter att slippa arbeta och bli sjukskrivna så uppsöker de inte psykiatrin och kan därför gå obehandlade i åratal. Kroniskt obehandlad depression är dödlig. Denna kategori av deprimerade personer fortsätter som vanligt fastän det inre motståndet ökat avsevärt, speciellt om de har grava sömnproblem. De kämpar med eller emot en dränerande energilöshet och utmattning.

Allt vi vet av utsagorna i detta fall är att fakta tyder på att vad vi har här är två högfungerade föräldrar: välutbildade, sociala, omtyckta och hjälpsamma människor som gjort ett gott intryck på omgivningen. Följdfrågan blir då: Var i består då den felande länken?

En av dessa föräldrar skulle nu börja arbeta mindre. Det är ett faktum. Men de som går ner i tid av familjeskäl brukar vanligtvis inte radera hela familjen.

Människor blir inte heller deprimerade över en natt utan det smyger sig på. Igångsättningen kan vara en chockerande upplevelse, ibland en eller flera händelser över tid som så att säga inte tillåter återhämtning utan du kan hamna i en känsla av krisberedskap pågående.

Depressionen har inte en förhand en förutsägbar kurva som kan läsas av utan den kan variera något från person till person och framstår som tydligast i efterhand.

En del som är rationella och målinriktade som friska individer tar med sig detta in i depressionen däremot blir det rationella och logiska twistat pga tankegångar som leder fel. Agerar du på felaktiga tankemönster betyder det inte att frågeställningen är fel men att den deprimerade dragit en felaktig slutsats. Därav alla självmord pga depressionen.

Klokt. En ev. omställning i pappans fall från en som hållt sig upprät med hjälp av närvaro på jobbet i hög grad kan råka i stora problem om han plötsligt ska sköta nya sysslor i hushållet utan att ändå släppa ansvar i jobbet. Detta under tryck från en svår och hjälpkrävande familjesituation. Ev. utan stöd längre från hustruns ev. tidigare instruktioner. Det går liksom inte att vara ensamt familjeansvarig för tre hjälpbehövande personer och samtidigt sköta ett intellektuellt arbete med väldiga krav på tid och fokus och uppmärksamhet. Om detta har skett. Det är svårt nog om alla är friska och raska och normalbegåvade. Frånvaron av intellektuell stimulans hos en person i depression som ev. varit van vid akademins livssätt som OH tycks ha varit lär bli/kan bli svårt lidande från sekund ett. Att veta om barnens och mammans ev korta framtid eller svårigheter lär bidra till att bryta ner personen.
Citera
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lusen65
Kan pappan ha varit en högfungerande asperger? Eller är familjen helt slutkörd efter många års kämpande och ser till slut ingen annan utväg? Låter depressivt isf. Sett deprimerade ta livet av andra i syfte utökat självmord men sedan inte klarat att döda sig själva. Så en deprimerad kan visst ha handlingskraft, det beror på var i depressionen man befinner sig. En djupt deprimerad orkar inte ens ta sig upp ur sängen.

Jag förstår inte kopplingen om pappan skulle haft högfungerande Asperger?
Skulle de med Asperger vara mer benägna att mörda menar Du?
Citera
2018-01-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Uppgifterna är inte så spridda som du påstår. Allt tyder på någon form av våld mot fru och barn där pappan hängde sig.
Inget tyder på våld mot fru och barn. Inget. Att mannen har hängt sig är troligt. Om fru och barn somnar in med tabletter (vilket är mest troligt ifall de bestämt illsammans att familjen ska lämna allihopa) så vill han säkerställa att han själv ska försvinna, hängning är därför mest troligt.
Citera
2018-01-13, 14:04
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Fick ett PM

"Så mycket spekulationer från människor som uppenbart inte har en aning om hur det kan vara att vara förälder till sjuka barn. Särskilt om sjukdomstillståndet är diffust. Det finns många ofattbara tillstånd barn kan drabbas av med blandade neurologiska och psykiatriska symtom, t ex ME, encefaliter, PANS/PANDAS, smärttillstånd etc etc. Att se sina barn få panik, ha ont, gråta, slåss och skrika "jag vill dö, låt mig bara dö!!!" är det mest nedbrytande som finns. Att inte få tillräcklig hjälp för att ingen hjälp finns att få. Att kämpa, orka orka orka, och stå ut med att se dem man älskar mest lida. De flesta tycks inte ha en aning om vilken outhärdlig smärta sånt kan leda till. Rättfärdigar det mord?? Givetvis inte!! Kan man förstå att sådant kan tippa människor över kanten??? Ja!!
Oerhört tragiskt!!!
Mycket tacksam om du postar i mitt ställe. Tack!"

Tack!
Jag hoppas innerligt att det ligger sanning i detta.
Citera
2018-01-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Jag förstår inte kopplingen om pappan skulle haft högfungerande Asperger?
Skulle de med Asperger vara mer benägna att mörda menar Du?

Finns enligt forskning sådan koppling, ja.

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-finds-significant-portion-of-mass-murderers-and-serial-killers-had-neurological-disorders-incl uding-autism/?utm_term=.83dc65042685
Citera
2018-01-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Inget tyder på våld mot fru och barn. Inget. Att mannen har hängt sig är troligt. Om fru och barn somnar in med tabletter (vilket är mest troligt ifall de bestämt illsammans att familjen ska lämna allihopa) så vill han säkerställa att han själv ska försvinna, hängning är därför mest troligt.

Polisen har sagt att det rör sig om ett grovt våldsbrott. Polisen om några är trovärdiga.
Citera
2018-01-13, 14:08
Medlem
Citat:
Polisen har sagt att det rör sig om ett grovt våldsbrott. Polisen om några är trovärdiga.
Ja, men ett grovt våldsbrott innebär att någon eller några har tagits av daga. Inte att det är blod platsen. Herregud.
Citera
2018-01-13, 14:09
Medlem
Snubban007s avatar
Av alla dessa pm som skickas.... varför vill inte dessa som känner till familjen, hjälpa oss som inte kände familjen att få en klarare bild om mamman???

Jag vill veta hur hon var som människa?
Hur hon var med sina flickor?
Stämmer det att hon var cancersjuk?
Hur firade familjen jul och nyår?

Oskar har vi alla fått en relativt klar bild Av, och att hans person troligtvis ändrat sig den sista tiden . Förmodligen pgr av depression..
Men mamman då??
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Fick ett PM

"Så mycket spekulationer från människor som uppenbart inte har en aning om hur det kan vara att vara förälder till sjuka barn. Särskilt om sjukdomstillståndet är diffust. Det finns många ofattbara tillstånd barn kan drabbas av med blandade neurologiska och psykiatriska symtom, t ex ME, encefaliter, PANS/PANDAS, smärttillstånd etc etc. Att se sina barn få panik, ha ont, gråta, slåss och skrika "jag vill dö, låt mig bara dö!!!" är det mest nedbrytande som finns. Att inte få tillräcklig hjälp för att ingen hjälp finns att få. Att kämpa, orka orka orka, och stå ut med att se dem man älskar mest lida. De flesta tycks inte ha en aning om vilken outhärdlig smärta sånt kan leda till. Rättfärdigar det mord?? Givetvis inte!! Kan man förstå att sådant kan tippa människor över kanten??? Ja!!
Oerhört tragiskt!!!
Mycket tacksam om du postar i mitt ställe. Tack!"
Det hela är mycket märkligt. Barnen som ville dö måste ju haft tät kontakt med sjukvården i sådana fall. Det enda man har hört om är kontakten med skolan. Sedan om barnen blir isolerade mår de förstås dåligt av det.
Citera
Medlem
Muppelainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
I höstas var jag med om en sådan tragedi. I andra veckan efter insättande av Sertralin ökade tvångstankarna och personen avslutade sitt liv i ett obevakat ögonblick. Personen ville leva och hade mycket planer om framtiden. Oerhört älskad och saknad. Så..
Jag tycker inte läkarna tar något större ansvar.

Därför jag skrev ”Läkare med normal hyfs.”
Beklagar din förlust. 😣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in