Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 08:22
  #4561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lusen65
Autistiska personer saknar i varierande grad förståelse för andras upplevelser. Han kanske hade stort behov av struktur och familjen verkar ha varit under press. Har via mitt jobb mött olika personer med Aspergers som begått rätt bisarra brott, i våra ögon, då de tänker på ett annat sätt, mer rationellt och mindre känslostyrt. Under press kan de agera våldsamt. (Ex Rödeby fallet).

En spekulation, kan vara så, och mamman kan också ha haft autistiska drag, ingen kontakt med den nya omgivningen, har jag läst.
Citera
2018-01-14, 08:24
  #4562
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
I klippet skymtar även fönstret till som någon tidigare efterlyste en bild på. Fast det är väl inte så troligt att det skulle finnas kvar en hängd person där efter att journalister fått nys om nyheten, eller ...
Rektorn uttalande här att "det har funnits en sjukdomsbild på barnen som är ofattbar" funderar jag på om det kan ha betytt att hon faktiskt inte fattade vad det var för sjukdom ? "ofattbar"

Nej. Ofattbar betyder oändlig/enorm etc.
Citera
2018-01-14, 08:29
  #4563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenvig
Alls sjukdomar syns inte utåt.

Nä precis! och vad är det då för sjukdomar som är möjliga? Och ger tillräckligt stort lidande för att det skall vara ett motiv till "mord" ?

Båda behöver ju faktiskt inte ha samma sjukdom heller. Men det borde gå att skala ner antalet kraftigt med tanke på vittnesmålen. Dessutom skall den yngre flickan inte haft ett läkarintyg ens, ändå beviljas hemundervisning. Någonting är skumt, kanske där fanns ett psykologikt intyg?
Citera
2018-01-14, 08:32
  #4564
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det behövs inget läkarintyg. Allt beror på omständigheterna.

Inom skolansvärld finns de som kallas hemmasittare, elever med mycket hög frånvaro som slutar att gå i skolan av olika anledningar. Dessa barn vill man få tillbaka till skolan, det råder ju skolplikt, och det är inte helt ovanligt med hemundervisning i dessa fall. Man börjar mjukt för att senare kunna slussa dem tillbaka. Det behövs inget läkarintyg men naturligtvis föregås detta av en mängd möten och insatser.

Någon skrev tidigare att 200 barn i Sverige har hemundervisning. 1 miljon barn går i grundskolan. Det måste väl ändå anses som en väldigt liten del om siffrorna stämmer.

Sedan kanske "hemmasittarna" inte räknas med i den statistiken då den är ytterst tillfällig?
Citera
2018-01-14, 08:32
  #4565
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Nu har jag hittat den sjukdom pappan troligtvis hade drabbats av. Inte undra på att han handlade som han gjorde. Utifrån hans perspektiv var det rätt. Det måste vi respektera - som så många här i tråden antytt....


Att han isåfall mördat sina två barn? Nej det är inget jag någonsin skulle respektera
Citera
2018-01-14, 08:32
  #4566
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
För att förstå allt måste man nog kartlägga hur isolerade barnen var. (om dom nu var det)
Var tillbringade dom jul/nyår?
Kompisar?
Var föräldrarna med när lärare kom?
Att sjukdomen är OFATTBAR kan menas med att man normalt inte är så sjuk i den diagnosen som föräldrarna uppgett. Och att föräldrarna hittat på den.
Brukade dom åka på semester?
Tror jag hittade att oskar var med i halvmaraton år 2000. Vilket tyder på att han iaf borde
vara mån om sin hälsa och ge sig ut på joggingturer då och då.
Sågs barnen någonsin själva vara i affären. Fritidsgården (om det finns där)?

Ofattbar betyder inte att man inte fattar utan att något är oerhört/enormt osv
Citera
2018-01-14, 08:37
  #4567
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vill ta upp ett spår som inte diskuterats så mycket. Scientologi. Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi.

Har du någon länk?
Citera
2018-01-14, 08:39
  #4568
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Att han isåfall mördat sina två barn? Nej det är inget jag någonsin skulle respektera

Schizofreni bryter inte bara ut när man är i medelåldern, den debuterar uteslutande i åldern 16-20.
Citera
2018-01-14, 08:39
  #4569
Medlem
[Wizard]s avatar
Jag vill bara kommentera till er som klagar högljutt på "isolerade barn" där föräldrarna för deras talan i skolan och finner detta absurt och vedervärdigt.
Mina barn är autistiska och är "isolerade" på fritiden, men det är av eget val då de helt enkelt inte har samma behov som normalstörda barn vad gäller att "umgås" med vänner. Mina barn har andra sätt att umgås på och det är online med lite olika spel.
Jag har också fört deras talan i skolan i alla år - mest bråkandes för att de skall få den skolgång som de har rätt till, vilket inte är så enkelt för barn med osynliga handikapp... Tro mig, jag har fått bråka nästan oavbrutet de sista 12 åren...
Hemundervisning har aldrig varit aktuellt för mina barn då jag krävt att skolan fick anpassa sig för mina barn, och de har extremt lite frånvaro - oftast minst i sina klasser.

Det går inte att dra alla över en kam för vissa barn, som t ex autistiska barn, har mycket svårt i skolan eftersom de inte hör vad lärarna eller andra säger och med dagens krav på att de skall diskutera och resonera fram lösningar i klassen går ju inte alls för dessa barnen, vilket är orättvist.

Jag har dock alltid haft uppbackning från HAB i mötena med skolan för att säkerställa att barnen får en fungerande skolgång, men barnen är inte med på dessa mötena eftersom de tycker bara det är jobbigt när vi bara sitter och pratar och de inte har en aning vad vi pratar om - dessutom en massa människor de inte känner ordentligt.

Vad som var som orsak att dessa flickorna inte kunde gå i skolan skall man inte genast fördöma med teorier som att föräldrarna var för styrande eller hade konstiga idéer för man får inte hemundervisning bara genom att be om det då det krävs intyg från flera instanser för att ens detta skall komma till bordet.
Resonera kan man göra men döm ingen på förhand för ni sitter inte på alla fakta, bara teorier och "fakta" från anonyma PM's och liknande som är motsägelsefulla då flera av dessa "fakta" strider mot varandra.

Det enda vi vet är att flickorna har lidit av narkolepsi eller liknande samt eventuellt andra diagnoser och de orkade inte vara på skolan de sista åren. Hade detta varit humbug hade hemundervisningslärarna märkt det direkt.

Jag har också mått dåligt under årens lopp med allt tjafs och bråkande med skola, kommun och myndigheter - men aldrig att jag skulle låta det gå ut över barnen! Snarare tvärtom har det gjort mig starkare, men jag har mött väldigt många i min situation som inte orkat/klarat bråka så mycket som jag har gjort.

Det måste ha varit en gigantisk tragedi som denna familjen befunnit sig i som var så stor att någon/några i familjen valde att avsluta det hela. Det finns inte ord att beskriva hur tragiskt detta är, men döm ingen innan ni har alla detaljer - även om jag också tycker att oavsett problematik så var det fel att sluta det som de gjorde. Det finns alltid andra vägar. Jag hade aldrig orkat som jag har gjort om jag inte trodde det.

Tänk också på att anhöriga till denna familjen kanske är här inne och läser och man skall kanske tänka en extra gång på vad man skriver hur det kan kännas om man är helt ute och cyklar medans man anklagar någon för totala lögner och falsarium. De var trots allt människor i enorm kris och vad vet vi inte än...
Citera
2018-01-14, 08:39
  #4570
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposte...-innan-morden/
Citera
2018-01-14, 08:39
  #4571
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Någon skrev tidigare att 200 barn i Sverige har hemundervisning. 1 miljon barn går i grundskolan. Det måste väl ändå anses som en väldigt liten del om siffrorna stämmer.

Sedan kanske "hemmasittarna" inte räknas med i den statistiken då den är ytterst tillfällig?

Ja, det är ju inte vanligt med hemundervisning.

Hemmasittare är oftast inte tillfälligt utan kan pågå flera år, ett mycket svårt problem för skolan att komma tillrätta med. Jag tror nog att hemmasittare är inräknade i den statistik du nämner.

Edit: naturligtvis är hemundervisning det skolan tar till i sista hand, efter att allting annat har provats. Dock kan det ju förhålla sig så att sjukdomsbilden hos ett barn ger vid handa att hemundervisningen inte behöver föregås av en massa andra åtgärder.

Ps. Jag har precis skrivit ett skolutvecklingsarbete rörande problemet frånvaro i skolan.
__________________
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-14 kl. 08:50.
Citera
2018-01-14, 08:50
  #4572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vill ta upp ett spår som inte diskuterats så mycket. Scientologi. Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. Scientologi har angivits som en av de farligaste sekterna och läser man om vad avhoppare vittnar om så verkar man gradvis involveras, isoleras från omgivningen och det är svårt att ta sig ur.
Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö. Kanske lika för denna familj och skälet att de höll sig för sig själva? Det kan rentav vara därför man uppgav för omgivningen att barnen hade ME, en diagnos en normal barnläkare knappast skulle ställa och krävt att barnen skulle undervisas hemma. (Passande nog rekommenderas det på ME förbundets hemsida, trots att det går emot andra rekommendationer för sjuka barn). Vad som sedan har gått snett och varför de dog är en gåta men flera avhoppare från Scientologerna vittnar om att de varit nära att ta livet av sig.
Naturligtvis vill vi alla leva i ett kontrollerat och tryggt samhälle och dessutom få beröm för hur smarta, goda vi är. Speciellt svenskar som samlar på tyckasyndom poäng och arrogant vet allas bästa och ger egna poäng och ryggklappar från andra bananer i klasen. Välkommen till Flashback där ordet nästan är fritt!

Så jag började med att titta på en video presentation som MG haft med länk på forumet. Min tanke var "stackars fånge bland sterila siffror och ord". En perfekt kandidat för sekter som lovar guld och gröna skogar bort från alla tvivel. När sedan det skrevs om besök i en kyrka i Malmö så var fallet klart hos mej, men jag har haft fel sällan förr, hm. Min tes är att han ville hoppa av eller var trött av annan anledning på kyrkan, hade ljugit om sina barn och då reinkarnation erbjuds från denna sekt så fanns en utväg eller en önskan att ge igen på sekten som inte levererat. Han var nog bättre på att kontrollera siffror och ord än människor, känslig som få och ville allas väl i denna vår värld av krig eller förberedelse för nya krig medan fröken google står till tjänst med att söka i allt skit.

Har ni aldrig varit med i en sån sekt som det talas om här eller liknande sekt så vg skriv inget här om detta då ni inte begrip som Stenmark sa till journalisterna när dom frågade "varför". Visst är det tragiskt men för fn hela livet är tragiskt och folk dör som flugor i detta nu ute i världen när ni leker spanare på andras liv för att glömma ert eget trista liv. Livet gav och Livet tog tillbaks och det är inte alltid en dans på rosor när man tror att egen tanke kan styra Livet. Snarare en balansgång där "döden alltid står och lurar bakom trasiga koraller". Varför då är det på detta viset? Tja, fråga Skaparen och glöm inte bort att fråga den som skapade Skaparen osv... Livet är programmerat för utveckling, expansion och var så god!

När väl nya fakta kommer så står alltid ett nytt "varför" och lurar bakom dessa, hopplös väg men ger en massa hopp som en drog. Strindberg hade rätt i min värld. "Det är synd om människorna". Och rusa nu inte iväg till kyrkan i dag för h.....e bara för att det kallas söndag. Livet duger bra om du inte fyller det med en massa drömmar om att vara speciellt utvald. Andas in din ångest av att aldrig veta något väsentligt så skingras dimman, ta en kopp kaffe och ha en hyfsat bra dag, vetja då det räcker långt när tankarna får vila efter forum gymnastik. Tids nog får vi veta vad farbror blå säger. Kaffe tack/fd sektvän
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback