2018-01-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Min tolkning är att p1 &2 avser inom-/utomhusmiljö och p3 är exklusivt för "Lik som ligger i vatten".

Del av Metroartikeln som du länkade:
Förruttnelsens färger (1)
Kroppens förruttnelse har förenklat tre färger. Vit, grön och brun. En person som nyligen avlidit eller en kropp som läggs i vatten ser vit ut, en kropp som ligger i rumstemperatur blir grön och en kropp som ligger i svalare temperatur blir brun.

Kroppen mumifieras i svalare temperatur (2)
Inom någon vecka då vävnaderna är i upplösning bildas blåsor i huden.
– En kropp som ligger svalt och ventilerat torkar och blir brun. Det är vad man kallar för mumifiering, huden blir väldigt hård och läderaktig och smälter inte bort, säger Martina Olsson Frisk.

Kroppen blir skör i vatten (3)
Lik som ligger i vatten blir vita, får skrynklig hud och ser ut att vara gjorda av vax då fettvävnaderna stelnar. En kropp som ligger i vatten bevaras men blir skör och så ömtålig att kroppsdelarna går av vid hantering berättar Martina Olsson Frisk. När kroppen tas upp ur vattnet ruttnar den väldigt snabbt.
Länk: https://www.metro.se/artikel/rättsläkaren-det-här-händer-i-kroppen-när-du-dött-xr

Ang båtresan så vill jag minnas att PM spenderade en del av tiden i enskildhet som "egen tid". På däck eller i ruffen vet jag dock inte, utgick bara ifrån att han då satt i ruffen.

Jo, han har erkänt styckningen. Om han erkänner för att skydda någon eller ej får framtiden utvisa.
1/Inte i vatten då kroppen flöt,ena sidan av kroppen har befunnit sig i vatten,den andra ovanför på ytan,(tänk båt eller flotte.) Den del av torson som flutit ovanför vattnet har befunnit sig i kylig utomhustemperatur och troligtvis blivit brunfärgad.
2/ Men vem skulle han skydda utom sin egen heder? Hela ubåtsfärden är kartlagd med hjälp av radar. Pm har inte varit vid land på hela tiden enligt polisen.Polisen har ju dessutom förberett ett mordåtal. Har du ingen tilltro till Polisens utredare? Trots att de lyckades med den otroliga bedriften att finna KiMs samtliga kvarlevor,kläder,kniven samt en såg.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-11 kl. 22:29.
Citera
2018-01-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]
Du svarade visst på ett tidigare inlägg om skuldfrågan.
Vad jag menar är att PM är skyldig men att jag tvivlar lite på om han var psykiskt frisk under gärningen.
Vi vet ju inget om förloppet på ubåten. Tid för döden osv. Det har varit olika uppgifter om det.
Själv tänker jag att KW avled på kvällen 10/8. Det finns saker som tyder på det. Men det behöver inte vara så.
Och då är mina funderingar fel.

Visst. Han behöver inte ha varit psykiskt frisk alls, kanske inte heller nu, men det är likväl han som har begått vidrigheterna - såvida det inte redan från start låg någon annan jävel som också gillade sexualsadism gömd nere i ubåten. Vilket är otroligt i så fall, men inte otänkbart till 100%.

Var då PM med om dådet så vore det ju i så fall planerat. Om han inte var det så är han rädd att avslöja vem det var. Men jag tror inte alls på det scenariot.

KW kan ha dött i ett tidigt skede och han åkt omkring och vimsat. Men själva styckandet kan ha skett senare under färden då han fick panik?

Kanske när KW kände sig obekväm med PM och ville in till land för att bli avsläppt och han ville förhindra att hon anmälde honom för våldtäkt? Det finns ett par tänkbara möjligheter. Nu är det bara PM själv och polisen som vet det.
Citera
2018-01-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst. Han behöver inte ha varit psykiskt frisk alls, kanske inte heller nu, men det är likväl han som har begått vidrigheterna - såvida det inte redan från start låg någon annan jävel som också gillade sexualsadism gömd nere i ubåten. Vilket är otroligt i så fall, men inte otänkbart till 100%.

Var då PM med om dådet så vore det ju i så fall planerat. Om han inte var det så är han rädd att avslöja vem det var. Men jag tror inte alls på det scenariot.

KW kan ha dött i ett tidigt skede och han åkt omkring och vimsat. Men själva styckandet kan ha skett senare under färden då han fick panik?

Kanske när KW kände sig obekväm med PM och ville in till land för att bli avsläppt och han ville förhindra att hon anmälde honom för våldtäkt? Det finns ett par tänkbara möjligheter. Nu är det bara PM själv och polisen som vet det.
1/Men var har då denna person tagit vägen? Bara en självmordskandidat skulle försöka sig på att simma
i strömt vatten (i nattmörker i så fall för att undvika upptäckt).
Och skulle verkligen PM skydda den personen? Och själv åka dit ensam på livstid eller längre.Knappast troligt.
2/ Jag vill gärna tro det för Kims skull. Det finns en del som tyder på det. Men inte säkert.
3/ Inga spår av våldtäkt.(Normalt samlag.) Det hade de säkerligen upptäckt via DNA.
(Jag har för mig att polisen sagt detta. Men jag kommer inte ihåg exakt. Någon ordentlig i tråden som minns?)
Citera
2018-01-11, 22:57
Medlem
Citat:
1/Inte i vatten då kroppen flöt,ena sidan av kroppen har befunnit sig i vatten,den andra ovanför på ytan,(tänk båt eller flotte.) Den del av torson som flutit ovanför vattnet har befunnit sig i kylig utomhustemperatur och troligtvis blivit brunfärgad.
2/ Men vem skulle han skydda utom sin egen heder? Hela ubåtsfärden är kartlagd med hjälp av radar. Pm har inte varit vid land på hela tiden enligt polisen.Polisen har ju dessutom förberett ett mordåtal. Har du ingen tilltro till Polisens utredare? Trots att de lyckades med den otroliga bedriften att finna KiMs samtliga kvarlevor,kläder,kniven samt en såg.
Med all respekt, Inte i vatten? Kroppen har ju legat i havet! Förutom de 3-4 tim som den flöt vid ytan har den vistats under vattenytan. Kriteriet "ligga i vatten" är uppfyllt med råge, eller? Den kan inte bli brun på 3-4 tim, och absolut inte när den flyter omkring i havet. Annars är det nått jag inte förstår.

T ex personerna ombord på räddningsbåten. Ev nattliga medhjälpare i gummibåt fastnar inte på radarn.

Jo jag har tilltro till utredarna, tror dock att man mörkar något viktigt. Varför skulle annars alla mediauppgifter om den upphittade torsons färg försvinna från alla medier så plötsligt? Samma med den efterlysning av KW som gick ut efter nämnda fynd, den borde inte ställa till nått förtret i historieböckerna kan jag tycka.
Citera
2018-01-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, inte ser han direkt missnöjd eller lidande ut där han kliver iland med tummen i vädret:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/24/09/438314D400000578-4818812-image-m-3_1503563229714.jpg
Han har nyss förlorat sin högt älskade ubåt och borde närmast vara i upplösningstillstånd.
Hysterisk, storgråtandes, tillintetgjord in i hjärteroten.
Uteblev allt av sånt.
Nej, förlusten av Nautilus var ett pris han var mer än villig att betala då han till slut fick
genomföra det han gått och fantiserat om bra länge. Kanske i åtskilliga herrans år, vem vet?

Och bota honom och andra som honom finns det i dagsläget inga möjligheter till dessvärre:

"Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time. However, as male sadists grow older their ability to commit such acts decrease. Sexual sadism is rarely diagnosed in men over fifty. The prognosis is poor; there is no cure for sexual sadism; and an effective therapy and/or psychotropic medication regimen has not been developed. "

F.d. gärningsmannaprofileraren hos FBI, Robert Hazelwood, ger här goda råd om hur
man bör tackla en förövare av det sexualsadistiska slaget, låter oss få veta vad man
ställs inför:

"The sexual sadist is essentially the great white shark of sexual crimes. He is the ultimate predator. These criminals are ritualistic and psychopathic offenders who have no conscience. "

https://www.officer.com/investigations/article/10233107/the-sexual-sadist

"The ultimate predator": http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/b8c7a609-c610-4d3b-8139-f2372b98e510.jpg?publicKey=drupal&t[0]=tv2cropping:width=940,height=529&accessToken=cc9c 198682ba7ff40e2991d4c43b0b8bf3a9219a33cbc27959b8e4 6584f76d87

Tack för länkarna.
Det är intressant det som står i spoilern: den som förhör en sexualsadist måste (låtsas)vara iskall själv, annars får psykopaten övertaget. Inte en blinkning, inte ett minspel. Psykopaten är experter på att spela på andras känslor och därmed plocka poäng. Inget nytt men ändå intressant att du tar upp det.
Citera
2018-01-11, 23:42
Medlem
Citat:
Med all respekt, Inte i vatten? Kroppen har ju legat i havet! Förutom de 3-4 tim som den flöt vid ytan har den vistats under vattenytan. Kriteriet "ligga i vatten" är uppfyllt med råge, eller? Den kan inte bli brun på 3-4 tim, och absolut inte när den flyter omkring i havet. Annars är det nått jag inte förstår.

T ex personerna ombord på räddningsbåten. Ev nattliga medhjälpare i gummibåt fastnar inte på radarn.

Jo jag har tilltro till utredarna, tror dock att man mörkar något viktigt. Varför skulle annars alla mediauppgifter om den upphittade torsons färg försvinna från alla medier så plötsligt? Samma med den efterlysning av KW som gick ut efter nämnda fynd, den borde inte ställa till nått förtret i historieböckerna kan jag tycka.
1/Varför inte?Vi vet inte heller hur länge den legat på grunt vatten. Den upptäcktes 15.42.
Men den kan ju flutit i land redan under natten.Och det var en väldigt kylig dag, som en höstdag.
2/Det finns en länk ett par dagar tillbaka i tråden,en intervju med räddarna.
De verkar vara helylle. Tillbringade hela dagen med att undfly journalister sedan. De ville tala med polisen först och främst innan de uttalade sig i pressen. Om du läser intervjun på danska så förstår du själv.
3/ Av ETISKA skäl kan man tänka. Det där j-a vittnesmålet skulle aldrig publicerats från första början. KWs pojkvän bor i Köpenhamn. Tänk själv om han råkade läsa det här om sin älskade, som PM påstår att han givit en värdig sjöbegravning.
Och sedan hade den artikeln spridits vidare i press i hela världen.Ska KWs anhöriga och vänner traumatiseras än mer än vad de redan var? Så därför åkte den väldigt oetiska artikeln bort fortare än kvickt pga hänsyn till anhöriga.
EDIT: Som jag minns det fanns artikeln bara i BT.dk
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-12 kl. 00:15.
Citera
2018-01-12, 00:22
Medlem
Citat:
1/Varför inte?Vi vet inte heller hur länge den legat på grunt vatten. Den upptäcktes 15.42.
Men den kan ju flutit i land redan under natten.Och det var en väldigt kylig dag, som en höstdag.
2/Det finns en länk ett par dagar tillbaka i tråden,en intervju med räddarna.
De verkar vara helylle. Tillbringade hela dagen med att undfly journalister sedan. De ville tala med polisen först och främst innan de uttalade sig i pressen. Om du läser intervjun på danska så förstår du själv.
3/ Av ETISKA skäl kan man tänka. Det där j-a vittnesmålet skulle aldrig publicerats från första början. KWs pojkvän bor i Köpenhamn. Tänk själv om han råkade läsa det här om sin älskade, som PM påstår att han givit en värdig sjöbegravning.
Och sedan hade den artikeln spridits vidare i press i hela världen.Ska KWs anhöriga och vänner traumatiseras än mer än vad de redan var. Så därför åkte den väldigt oetiska artikeln bort fortare än kvickt pga hänsyn till anhöriga.
EDIT: Som jag minns det fanns artikeln bara i BT.dk
1/ Dels därför att det oavsett är för kort tid för att kroppen ska hinna bli så torr att den antar en brun färg, dels därför att ju tidigare den flutit iland desto kortare tid för förflyttning från dumpnings- till fyndplats. Fyndplatsen är heller inte någon särskilt torr miljö.

2/ Jo, men jag syftade på publicerade tidningsartiklar som snabbt försvann. Jag utgår från att de intervjuade hade klart för sig vad de fick och inte fick säga. De hade ju, som du säger, pratat med polisen innan. Vilket hedrar dem! Möjligheten till nattligt assistans med gummibåt kvarstår oavsett.

3/ För att förtydliga mig får jag nämna att det egentligen var uppgiften om den bruna färgen som försvann, övriga uppgifter som avsaknad av lemmar och huvud är som bekant fortfarande officiella. Jag har svårt att förstå att det skulle vara mer etiskt förkastligt att berätta att kroppen var ljusbrun än att gå ut med övriga detaljer.

Det kan inte vara särskilt traumatiserande att läsa att torson hade en ljusbrun färgton. Däremot övriga snaskiga detaljer, som att huvud, armar och underben saknades. Ingen rolig läsning - för någon...

Så nej, om artikeln ska anses som oetisk så gäller det definitivt inte uppgiften om den bruna hudfärgen. Så ser jag på saken.
Senast redigerad av GoHaremBuntland 2018-01-12 kl. 00:35.
Citera
2018-01-12, 00:40
Medlem
Citat:
1/ Dels därför att det oavsett är för kort tid för att kroppen ska hinna bli så torr att den antar en brun färg, dels därför att ju tidigare den flutit iland desto kortare tid för förflyttning från dumpnings- till fyndplats. Fyndplatsen är heller inte någon särskilt torr miljö.

2/ Jo, men jag syftade på publicerade tidningsartiklar som snabbt försvann. Jag utgår från att de intervjuade hade klart för sig vad de fick och inte fick säga. De hade ju, som du säger, pratat med polisen innan. Vilket hedrar dem! Möjligheten till nattligt assistans med gummibåt kvarstår oavsett.

3/ För att förtydliga mig får jag nämna att det egentligen var uppgiften om den bruna färgen som försvann, övriga uppgifter som avsaknad av lemmar och huvud är som bekant fortfarande officiella. Jag har svårt att förstå att det skulle vara mer etiskt förkastligt att berätta att kroppen var ljusbrun än att gå ut med övriga detaljer.

Det kan inte vara särskilt traumatiserande att läsa att torson hade en ljusbrun färgton. Däremot övriga snaskiga detaljer, som att huvud, armar och underben saknades. Allrahelst om man har ambitionen att visa någon som helst hänsyn mot anhöriga.

Så nej, om artikeln ska anses som oetisk så gäller det definitivt inte uppgiften om den bruna hudfärgen. Så ser jag på saken.
1/ Nu blir jag nyfiken här. Vem skulle PM så ädelt skydda när han riskerar förvaring i fängelse eller på rättspsyk kanske livet ut.
2/Polisen åkte på natten till Trelleborg för att informera KWs anhöriga. Något de själv tyckte var väldigt, väldigt tungt.
Att informera dem om deras dotters torso med 15 knivstick,som saknade huvud, armar och ben.Bara detta är ju helt fruktansvärt. Men tror du att polisen också plågade dem med en massa läbbiga detaljer om kroppen? Groteska detaljer behöver de INTE VETA. Bara vad som hänt.
Jag läste artikeln den lilla stunden den fanns i BT.dk. Det som var matnyttigt var sänket. Det andra var läbbig sensationslystnad och inget av allmänintresse alls.Vem behöver veta det där? Möjligen rättsmedicin men ingen annan.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-12 kl. 00:50.
Citera
2018-01-12, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
En orsak kan vara att, om man nu kommer yrka på forvaring, så ska det dras inför det som är vår Riksåklagare, "Statsadvokaten"

3.3. Forelæggelse af påstanden om foranstaltning eller forvaring for statsadvokaten
Statsadvokaten skal have forelagt sager, hvor der er spørgsmål om at nedlægge påstand om anden sanktion end almindelig straf. Det er derfor statsadvokaten, der afgør, hvilken foranstaltning anklagemyndigheden skal nedlægge påstand om.

Sager, hvor der er spørgsmål om at nedlægge påstand om forvaring, skal således også forelægges for statsadvokaten, inden der rejses tiltale.https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/fca9380b-c98e-45b7-b641-55a4f1e7e264#ID0E6PAE

Han el hon ska ju då hinna sätta sig in i fallet, det tar väl sin tid antar jag.

Inom de närmaste dagarna väntas åtalet komma mot den danska ubåtskonstruktören Peter Madsen som misstänks ha mördat den svenska journalisten Kim Wall ombord på sin ubåt Nautilus.

Om Peter Madsen anses skyldig av rätten kan han dömas till inlåsning på obestämd tid, förvaring. Trine Maria Ilsøe är rättskorrespondent vid Danmarks Radio

– Åklagaren har antytt att det i åtalet kommer vara något som indikerar på vilket straff de kommer åberopa, det brukar de inte och det kan tyda på att de söker en förvaringsdom, säger Trine Maria Ilsøe.

Om rätten finner honom skyldig kan Peter Madsen dömas till fängelse, rättspsykiatrisk vård eller alltså till förvaring, om han av det rättsliga rådet i Danmark bedöms vara särskilt farlig.

– Man kan kalla de ett farlighetsdekret, säger Trine Maria Ilsøe.

Skulle han dömas låses han in på en särskild anstalt tillsammans med de cirka 70 andra i Danmark som avtjänar samma straff. Efter tre år görs en prövning om den dömda personen fortsatt anses farlig eller bör släppas efter det sker en årlig prövning, men i teorin kan han vara inlåst hur länge som helst. Men väldigt långa inlåsningar är ovanliga berättar Trine Maria Ilsøe.

– Knappt 15 år är snittiden som en person som dömts till förvaring sitter inlåst, men det kan bli kortare, säger Trine Maria Ilsøe.

Rättegången mot Peter Madsen är planerad att inledas i mars.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6856717
Citera
2018-01-12, 06:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
....
[i]Skulle han dömas låses han in på en särskild anstalt tillsammans med de cirka 70 andra i Danmark som avtjänar samma straff. Efter tre år görs en prövning om den dömda personen fortsatt anses farlig eller bör släppas efter det sker en årlig prövning, men i teorin kan han vara inlåst hur länge som helst. Men väldigt långa inlåsningar är ovanliga berättar Trine Maria Ilsøe.– Knappt 15 år är snittiden som en person som dömts till förvaring sitter inlåst, men det kan bli kortare, säger Trine Maria Ilsøe.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6856717
Sexualsadistiska mord är mycket ovanligt, sexualsadistiska styckmord ännu mera sällsynt.
De ytterst försvårande omständigheterna i detta fall med ett offer instängt i hans ubåt, utan möjligheter att fly och de sanslöst grymma, sadistiska detaljerna vi fått vetskap om - gör att detta brott t.o.m inom statistiken för sexualsadistiska mord sticker ut som synnerligen grymt, våldsamt och groteskt. Ingen vill se detta monster upprepa sin gärning. För det kommer han att vilja göra, det visar all forskning inom sexualsadistiska mord och förövare.
Därför tror jag på en mycket lång inlåsning denna gång, förhoppningsvis på livstid.
Citera
2018-01-12, 06:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, inte ser han direkt missnöjd eller lidande ut där han kliver iland med tummen i vädret:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/24/09/438314D400000578-4818812-image-m-3_1503563229714.jpg
Han har nyss förlorat sin högt älskade ubåt och borde närmast vara i upplösningstillstånd.
Hysterisk, storgråtandes, tillintetgjord in i hjärteroten.
Uteblev allt av sånt.
Nej, förlusten av Nautilus var ett pris han var mer än villig att betala då han till slut fick
genomföra det han gått och fantiserat om bra länge. Kanske i åtskilliga herrans år, vem vet?

Och bota honom och andra som honom finns det i dagsläget inga möjligheter till dessvärre:

"Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time. However, as male sadists grow older their ability to commit such acts decrease. Sexual sadism is rarely diagnosed in men over fifty. The prognosis is poor; there is no cure for sexual sadism; and an effective therapy and/or psychotropic medication regimen has not been developed. "

F.d. gärningsmannaprofileraren hos FBI, Robert Hazelwood, ger här goda råd om hur
man bör tackla en förövare av det sexualsadistiska slaget, låter oss få veta vad man
ställs inför:

"The sexual sadist is essentially the great white shark of sexual crimes. He is the ultimate predator. These criminals are ritualistic and psychopathic offenders who have no conscience. "

https://www.officer.com/investigations/article/10233107/the-sexual-sadist

"The ultimate predator": http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/b8c7a609-c610-4d3b-8139-f2372b98e510.jpg?publicKey=drupal&t[0]=tv2cropping:width=940,height=529&accessToken=cc9c 198682ba7ff40e2991d4c43b0b8bf3a9219a33cbc27959b8e4 6584f76d87
Tack för intressant och skrämmande läsning! Mest skrämmande var nästan bilden på Madsen du länkade till, man får fan kalla kårar.

Några viktiga saker att tänka på, ur din text, när det gäller det ultimata rovdjuret - ett sådant som Madsen är.

These criminals are ritualistic and psychopathic offenders who have no conscience

Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time.

The prognosis is poor; there is no cure for sexual sadism; and an effective therapy and/or psychotropic medication regimen has not been developed.

The sadist views himself as more intelligent than the rest of society, especially law enforcement personnel. Additionally, he has usually mastered the art of deception. Even if he is confronted with hard evidence he will invariably rationalize his actions. He will not be moved by pleas for compassion; he is unable to feel guilt or remorse.
Citera
2018-01-12, 06:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är nu än farligare.
Absolut, så är det.
Som beskrivs i inlägg av #Grandioso där FBI:s gärningsmannaprofilerare beskriver det ultimata rovdjuret - den sexualsadistiske mördaren:
Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time.
Vilket verkligen får mig att fundera över om Madsen dödat fler kvinnor.
Om detta makabra brott var hans debut - då blir man mörkrädd när man tänker på hur fortsättningen blivit om han inte låsts in.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-01-12 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in