Citat:
Ursprungligen postat av
Pressombudsmannen
Läs vad jag skrev. Bibeln hade inte överlevt 2000 år och blivit världens största religion om det enbart varit en sagobok.
I den mening att det i bibeln berättas om exempelvis verkliga historiska platser, så är det ju inte enbart en sagobok, visst. Men frågan är om det är blott detta du syftar på? Det intressanta är ju såklart de extraordinära påståendena om övernaturliga händelser/varelser.
Anser du att dessa måste vara sanna bara för att många trott på dem länge? Notera att jag enbart frågar och inte försöker tillskriva dig någon åsikt du inte har.
Men oavsett vad, så är det inte antalet människor som tror på något och hur länge trosföreställningarna existerat som avgör huruvida det finns någon sanning i dem eller ej.
Det är ett argumentum ad populum som tidigare nämnts. Ett argumentationsfel.
Citat:
Bibeln är inte helt perfekt eftersom den inte är skriven av gud utan av människor inspirerande av gud.
Vilka belägg har du för att det finns en gud som inspirerat människor till att skriva bibeln?
Citat:
Vissa fragment av texter saknas och en del av de äldsta historierna har överförts muntligt innan de skrevs ner.
Vad gäller nya testamente och Jesus är bibeln mera pålitlig eftersom de skrevs närmare vår tid.
Igen säger jag hur många gånger har du hört någon komma tillbaka från en nära döden upplevse som säger sig ha sett sjöjungfrun rymdödlor eller tomtar?
Det är desto vanligare att träffa Jesus eller få en syn av himlen eller helvetet.
Måste det handla om nära döden upplevelser? Anekdotisk information finns ju som sagt om hur mycket extraordinärt som helst. Det är inget som gör en nära döden upplevelse speciell på det viset. Det handlar om extraordinära påståenden om övernaturliga upplevelser. Och såna finns det många vittnesmål om även när det gäller sjöjungfrur och små gröna män.
Poängen är att anekdotisk bevisföring är värdelöst när det gäller sådant. Vi skulle få tro på precis allting om ska anamma den metoden för att avgöra sanningshalten. Varenda religion exempelvis, trots att de motsäger varandra.