2018-01-11, 14:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så om en bok har överlevt i nått tusen år eller så och växt till att ha massvis med följare så betyder det att den är sann?
Ja men det är bra, då vet vi att koranen är sann och ger kunskap om gud och hur man ska leva ett gott liv.

Eller Bhagavad Gita.
Citera
2018-01-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad har du för källa på det?
Här har du en diskussion med experter på dessa områden, framför allt början av klippet där Bibelns sammanställning förklaras är intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=CAEpc1zhcuo&t=499s
Citera
2018-01-11, 15:52
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bech33
På vilket sätt menar du att folket har spiritualitet idag? Tvärtom är det ju.

Jag tror att det finns en rädsla för att vända sig till Jesus och gud för att många tror att domen blir hård och att det inte går att få förlåtelse. Men det är fel.

Vi har ju ingen spiritualitet idag för att kristendomen/judeo fortfarande har stulit den sade jag ju.
De har dessutom förvrängt den.
Var hittar du värderingsfri vilja och sann individuell självförverkligande i bibeln?? Bibeln har i stort blandat sanning och Lögn invävt i amsagor som till viss del hänt på riktigt.
Citera
2018-01-11, 17:01
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Vi har ju ingen spiritualitet idag för att kristendomen/judeo fortfarande har stulit den sade jag ju.
De har dessutom förvrängt den.
Var hittar du värderingsfri vilja och sann individuell självförverkligande i bibeln?? Bibeln har i stort blandat sanning och Lögn invävt i amsagor som till viss del hänt på riktigt.

Du är fri att vara hur spirituell du vill utan kristendomen.
Individuellt självförverkligande är inte spirituellt. Tvärt om.
Värderingsfri vilja leder till synd vilket leder till döden.
Citera
2018-01-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Om bibeln bara var en sagobok skulle den inte överlevt 2000+ år och växa till världens största religion.
Bibeln är en mäktig historiebok som ger kunskap om gud och hur man ska leva ett gott liv.
Så något som är väldigt gammalt är per definition sant och bra?
Exakt hur gammalt måste det vara och vad har det för koppling till sanningshalten?

Finns ju massvis av påståenden som är mycket äldre än bibeln, som bevisligen inte stämmer. Hur gammalt något är, är helt enkelt irrelevant.

Citat:
Det finns massor vittnesmål från personer som dött och som sett himmelriket och träffat Jesus. Tror du alla dessa ljuger?
Judar kristna och muslimer har samma gud. Buddhism har ingen gud. Hinduism har flera gudar.

Anekdotisk information går finna om i princip alla sagoväsen du kan tänka dig. Om detta är något du bygger din tro på så måste du medge att det även finns rymdödlor, spöken, tomtar och sjöjungfrur, om du ska vara konsekvent i ditt (felaktiga) tänk.
Citera
2018-01-11, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ett cirkelargument att hänvisa till bibeln som belägg för bibelns sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Å andra sidan finns det inget som går att bevisa utan cirkelargument,

Bara i "absolut filosofi". I relativistisk filosofi användas mycket stora sannolikheter som "bevis".
Citera
2018-01-11, 17:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle nog säga att din ståndpunkt verkar vara lite väl svartvit.
Den uppfattning jag fick när jag suderade denna bok i min ungdom(Ja jag är nörd och var bunden p.g.a en trafikolycka i ca 6 mån). Är att det är en samling av äldre berättelser som förts vidare av tradition för att senare skrivas ner(GT) Sen har man faktiskt kunnat knyta faktiska händelser(Geologiska fynd som stärker en del av berättelserna men inte i detalj eller exakt tid) med många av berättelserna. Så ren lögn är det inte men snarae ett försök till historie beskrivning. Sen är ju många av berättelserna förändrade/Förbättrade genom att de förts vidare via tal i många generationer.
NT är lite mer en samling berättelser av händelser av vissa specifika person (Vilka finns dokumenterade i Romarrikets dokumentation) Men som givetvis har en egen agenda.

Försök vara lite mera specifik. Ovanstående ledar ju varken till det ena eller det andra vad angår bibelns sanning.
Citera
2018-01-11, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om bibeln bara var en sagobok skulle den inte överlevt 2000+ år och växa till världens största religion.

Argumentum ad populum är värdelöst.
Citera
2018-01-11, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns massor vittnesmål från personer som dött och som sett himmelriket och träffat Jesus.

Citat:
Tror du alla dessa ljuger?

Falsk dikotomi. Frågan är hur valid denna anekdotiska information är.

Citat:
Judar kristna och muslimer har samma gud.

Inte helt samma.

Citat:
Buddhism har ingen gud.

Det finns 'guder' i buddhismens metafysik.

Citat:
Hinduism har flera gudar.

Och?

*

När blir din retorik trådämnes-relevant?
Citera
2018-01-11, 18:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Dödahavsrullarna var otroliga mängder med dokument. Där har man hittat stora delar av Gamla testamentet.
Enligt bokstavstroende är bibelns GT Guds ord. Sen har du NT som är blandat t ex lärjungarnas varianter som alla liknar varandra.
Troligaste är att de orden gått från mun till mun innan de tecknades ner första gången.

Så "yes" with an "if" , or "no" with a "but" .
Citera
2018-01-11, 18:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bech33
Jag tror att det finns en rädsla för att vända sig till Jesus och gud för att många tror att domen blir hård och att det inte går att få förlåtelse. Men det är fel.

Vad har det med frågan om bibelns sanning att göra? Förtydliga gärna din poäng.
Citera
2018-01-11, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är fri att vara hur spirituell du vill utan kristendomen.
Individuellt självförverkligande är inte spirituellt. Tvärt om.
Värderingsfri vilja leder till synd vilket leder till döden.

Och vad har det med frågan om bibelns sanning att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in