2018-01-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Ja herregud så orättvist, vi borde få en rejäl kompensation, typ skattebefriade resten av livet, asså fyfan för dom som har tjänat pengar på bubbelekonomin, det är fan kriminellt, väldigt väldigt orättvist, det ska fan vara rättvist, alla ska tjäna lagom lika. Vi borde äga alla tillgångar tillsammans och dela lika, adminstrationen kan skötas centralstyrd, även produktionsplanering centralstyrs enligt fem-års planer.

Är du igång igen och gråter för att folk blir förbannade på er parasiter som går bankernas och politikernas ärenden och hjälper till att blåsa upp bubblan? De som genom bostadsspekulation har hjälpt till att blåsa upp den här kreditbubblan borde rimligtvis sättas i fängelse under lång framtid. De hårdare straffen såsom dödsstraff är det väl rimligt att det avgränsas för arktitekterna och de politiska möjliggörarna (Ingves, Borg, Reinfeldt, Löfven, m.fl.) av systemet som har tilllåtit denna kriminella överföring av resurser från de som har minst till de som har mest.

Det är fullt rimligt och sunt att bli förbannade på samhällsparasiter som med berått mod snor andras pengar i ett människofientligt system som suger upp resurser från andra produktiva medborgare. Institutioner och individer som tjänar sitt uppehälle på spekulation är och kommer alltid vara parasiter, som med rätta blir föraktade av människor ur alla socioekonomiska samhällsklasser och av människor med olika politisk åskådning. Du försöker få det till att du skulle vara en respektabel person som t.ex. en framgångsrik företagare som bygger upp ett produktivt företag och tjänar ordentligt med pengar på det. Men det är du helt enkelt inte. Du är och förblir en parasit som passat på att sko dig på medmänniskor när chansen uppenbarade sig i ett korrupt politiskt och ekonomiskt system.

Nu kommer du borde gasta om kommunism, helt intellektuellt ovetandes om att dagens kaosliberala system som möjliggjort din och andras spekulation i bostäder är mycket likt kommunism, och att samma banker som driver upp kreditbubblor världen över också var de som finansierade boljevismen och kommunismen i ryssland.
Senast redigerad av tryhardereminem 2018-01-10 kl. 19:16.
2018-01-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det gick bra att sänka räntorna trots rusande bostadsmarknad, men nu börjar Ingves skaka kring om det ska gå att höja under en fallande marknad. Från dagens publicerade protokoll:

"Ett tredje riskscenario är att inbromsningen på bostadsmarknaden mer kraftigt dämpar resursutnyttjandet. Vid en kraftig avmattning på bostadsmarknaden riskerar dock även kronan försvagas rejält, vilket skulle kunna driva upp inflationen och bidra till att skapa ett penningpolitiskt dilemma i avvägningen mellan resursutnyttjande och inflation. I ett sådant scenario gäller det att hitta en lämplig balans mellan stabiliseringen av inflationen runt inflationsmålet, som ju kommer först, och stabiliseringen av realekonomin på några års sikt."

Som vanligt är det Henry Ohlsson och Martin Flodén som har råg i ryggen, medan Ingves, Skingsley och af Jochnick sitter och darrar. Jansson å andra sidan är den tvättäkta duvan, han skulle nog sänka kronan till noll för att rädda Sveriges mest överbelånade hushåll.

Det komiska är att både höken Ohlsson och duvan Jansson är överens om att beslutet som togs var ett hyckleri, dvs att man i realiteten fortsatte att köpa obligationer.

Nettot av detta återstår att se. Skingsley kan nog röra sig i riktning mot Ohlsson/Flodén, men även då kommer Ingves röst att vara avgörande.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Penningpolitiska-protokoll/2017/Protokoll-fran-det-penningpolitiska-motet-19-december-2017/

Vad läser du in i Riksbankens uttalande? Jag läser att inflationsmålet som nu är ett spann på 1-3 procent är det som kommer först.
2018-01-10, 20:17
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Ja herregud så orättvist, vi borde få en rejäl kompensation, typ skattebefriade resten av livet, asså fyfan för dom som har tjänat pengar på bubbelekonomin, det är fan kriminellt, väldigt väldigt orättvist, det ska fan vara rättvist, alla ska tjäna lagom lika. Vi borde äga alla tillgångar tillsammans och dela lika, adminstrationen kan skötas centralstyrd, även produktionsplanering centralstyrs enligt fem-års planer.

Tror du missuppfattar mig fullständigt. Kanske medvetet? Jag skiter väl fullständigt om du eller någon annan gör grova pengar på att spekulera i lägenheter. Snarare tvärtom, jag kan glädja mig åt att andra har tjänat pengar. Men jag vill fan inte vara med och rädda kalaset när det går åt helvete. Varken direkt genom skattehöjningar eller indirekt genom inflation. Det är riktigt kommunism.
2018-01-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det är så korkat att man baxnar. Ingenting förvångar mig längre.

Först inför man NEGATIV styrränta (som aldrig har provats tidigare) och som bygger upp en bubbla av episka proportioner och sänker kronan. Och sedan vågar man inte rätta till problemet av rädsla för att göra det värre? WTF?

Och med vilken rätt skall vi som INTE har kunnat gå all-in i bubbelekonomin betala för kalaset med en sänkt kronkurs och ökad inflation? Vi som inte har kunnat spekulera stort i fastigheter, aktier eller billiga lån?
Vad har vi haft för realränta då?
Och på vad sätt har den skilt från tidigare?

Hur skulle fö en låg ränta kunna öka på priserna på en vara som produceras?
Har du sett att t ex platt-tv stigit i pris under 2000-talet pga låga räntor?
Om nu inte de stiger i pris, varför skulle då andra varor stiga i pris? Hur lyder principen som förklarar räntans påverkan på såväl platt-tv som andra varor?

Sänkt kronkurs får vi pga att facket driver upp arbetslösheten och Riksbanken åker på att sänka reala lönekostnader för näringslivet, så att Sverige inte blir ett u-land. Att det blir dyrare och dyrare att bygga bostäder har Riksbanken inget med att göra.
Låt arbetsmarknaden vara fri och ta bort bidragen så slipper ni det mesta av räntemanipulation från en centralbank.
Men kan ni inte acceptera en fri och bidragslös arbetsmarknad då ska ni inte heller lipa över Riksbankens åtgärder.

Något för bubbelpratare att grunna över:
Om kostnaden för att nyproducera bostäder legat kvar på 2003 års nivå, hur skulle då priserna utvecklats sedan dess?
(Glöm nu inte att det finns konkurrens, och om marginalerna stiger kommer dessutom nya konkurrenter att dyka upp).
2018-01-10, 20:54
Medlem
Trillskes avatar
Vi snackade en del tidigare om att det var lite väl många indikationer på att Booli/SBAB i panik försökte tona ned prisnedgången. Man kan lugnt säga att deras nedstängda API i samband med att de gick ut med lögnen att fallande priser är en lögn blev en tillfällighet för mycket.

Som jag påpekat tidigare (även när det var frid och fröjd): statliga SBAB är den största clownen i cirkusen svensk bostadsmarknad. De är huvudnumret. Det kommer förr eller senare skrivas mycket om vad de pysslat med senaste åren.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-10 kl. 20:57.
2018-01-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur skulle fö en låg ränta kunna öka på priserna på en vara som produceras?
Har du sett att t ex platt-tv stigit i pris under 2000-talet pga låga räntor?
Om nu inte de stiger i pris, varför skulle då andra varor stiga i pris? Hur lyder principen som förklarar räntans påverkan på såväl platt-tv som andra varor.
Jag har en 42-tums platttv hängande på en betongvägg, inköpt år 2000 för 16.000 kr, vikt enligt instruktionsboken 38,3 kg, en tung rackare. Dagens motsvarighet tar man i ena handen och bär med sig hem. Hade nyproducerade bostäder genomgått liknande viktminskning så skulle sannolikt priserna också varit lägre. Tror inte man ska dra alltför långtgående slutsatser av att jämföra bostäder med tv-apparater.
Senast redigerad av Externalist 2018-01-10 kl. 21:12.
2018-01-10, 21:08
Avslutad
Uppdaterat 21:08

Antal slutbud, ettor/tvåor, booli.se

9-11 januari 2017

Stockholms län: 116
Stockholms kommun: 77
Göteborgs kommun: 26
Malmö kommun: 19

8-10 januari 2018

Stockholms län: 56
Stockholms kommun: 36
Göteborgs kommun: 17
Malmö kommun: 16

=>
Detta ser inte bra ut för mäklarskrået i Stockholm anno 2018.
2018-01-10, 21:17
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Är det så borde bubbelpratare ha ett problem. Det talas om prisfall på 50% (+-20%).
Dvs halva försäljningspriset borde vara vinst. Hur kan då bolaget få kris. Det måste vara ytterst temporärt i så fall. Med sådana vinster hägrande borde eventuella problem kunna städas undan ganska bekymmersfritt.

Om nu halva försäljningspriset är vinst borde det inte ha dykt upp fler företag i branschen under de senaste 10-15 åren?

Har intresserat mig lite för ädelmetaller och kanadensiska gruvaktier på sistonde (Har inte stoppat in några pengar, bara läst på lite.)
Vissa förståsigpåare hävdar att guldpriset absolut inte kan krasha eftersom genomsnittskostnaden för brytning av guld, säg 1100$, är såpass hög. Andra (klokare?) röster menar att detta är strunt -Det enda som händer om guldpriset hamnar under 1100$ är att de gruvor med högst omkostnader / lägst guldhalt får stänga ned. Omvänt, om guldpriset dubblas så kommer sämre gruvor som fn ligger i träda tas i bruk igen, med följden att genomsnittskostnaden för brytning stiger i motsvarande grad. MAO: Priset marknaden är beredd att betala är hönan, produktionskostnaden är ägget, inte tvärtom.

Nu finns det ju såklart både i fallet med guldbrytning och bostadsbyggande ett golv för produktionskostnad *någonstans*. Gruvnäringen har dock i möjlig mån annammat industriell produktion och är utsatt för internationell konkurrens, något man knappast kan säga om den svenska byggbranschen. Så golvet för bygg verkar betydligt mer poröst.

Jag är själv agnostiker gällande huruvida vi i närtid kommer se något större prisfall på bomarknaden. Jag vet bara att risken att bli skuldslav på livstid fn är för hög för min smak. Men utveckling av priserna styrs av politiska beslut, inte av någon slags fungerande marknad. Så jag säger inte att du nödvändigtvis har fel i sak om du tror att det inte blir någon drastisk nedgång, men jag tycker att du använder fel argument.
2018-01-10, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har intresserat mig lite för ädelmetaller och kanadensiska gruvaktier på sistonde (Har inte stoppat in några pengar, bara läst på lite.)
Vissa förståsigpåare hävdar att guldpriset absolut inte kan krasha eftersom genomsnittskostnaden för brytning av guld, säg 1100$, är såpass hög. Andra (klokare?) röster menar att detta är strunt -Det enda som händer om guldpriset hamnar under 1100$ är att de gruvor med högst omkostnader / lägst guldhalt får stänga ned. Omvänt, om guldpriset dubblas så kommer sämre gruvor som fn ligger i träda tas i bruk igen, med följden att genomsnittskostnaden för brytning stiger i motsvarande grad. MAO: Priset marknaden är beredd att betala är hönan, produktionskostnaden är ägget, inte tvärtom.

Nu finns det ju såklart både i fallet med guldbrytning och bostadsbyggande ett golv för produktionskostnad *någonstans*. Gruvnäringen har dock i möjlig mån annammat industriell produktion och är utsatt för internationell konkurrens, något man knappast kan säga om den svenska byggbranschen. Så golvet för bygg verkar betydligt mer poröst.

Jag är själv agnostiker gällande huruvida vi i närtid kommer se något större prisfall på bomarknaden. Jag vet bara att risken att bli skuldslav på livstid fn är för hög för min smak. Men utveckling av priserna styrs av politiska beslut, inte av någon slags fungerande marknad. Så jag säger inte att du nödvändigtvis har fel i sak om du tror att det inte blir någon drastisk nedgång, men jag tycker att du använder fel argument.

Det du säger om guld är såklart sant. Men vänd på resonemanget. Du utgår fortfarande likt 99% av alla från att guld är något som prissätts i "något annat" - dollar, euro, kronor. På så sätt kan guldpriset både rusa och krascha. Men guld har ju den egenheten att vara ytterst stabilt. Mängden är ytterst begränsad och det går inte att trolla fram hur mycket man än lägger ner på gruvbrytning. Det är bara priserna i fiatvalutor som varierar.
2018-01-10, 22:05
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vi snackade en del tidigare om att det var lite väl många indikationer på att Booli/SBAB i panik försökte tona ned prisnedgången. Man kan lugnt säga att deras nedstängda API i samband med att de gick ut med lögnen att fallande priser är en lögn blev en tillfällighet för mycket.

Som jag påpekat tidigare (även när det var frid och fröjd): statliga SBAB är den största clownen i cirkusen svensk bostadsmarknad. De är huvudnumret. Det kommer förr eller senare skrivas mycket om vad de pysslat med senaste åren.

Ja, SBAB verkar ha skruvat upp kreditkranen ordentligt när det begav sig. Minns ff historien med deras samarbetspartner bättre bolån/erik olsson: (FB) Bolåneförmedlare blåste SBAB på 60 millar

Undrar hur många liknande fall det funnits? Där icke kreditvärdiga personer fått ta lån.

Läste i cornus kommentarsfält att api-tillgången varit nere ett tag. Gick inte att kolla via wayback machine hur länge tyvärr. Skulle inte förvåna mig om de stänger det helt inom kort.

Håller med om att de försöker vinkla hårt. Frågan är om det är direktiv eller egenintressen hos br-medlemmarna som jobbar på booli.
Senast redigerad av VemBudar 2018-01-10 kl. 22:08.
2018-01-10, 22:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det du säger om guld är såklart sant. Men vänd på resonemanget. Du utgår fortfarande likt 99% av alla från att guld är något som prissätts i "något annat" - dollar, euro, kronor. På så sätt kan guldpriset både rusa och krascha. Men guld har ju den egenheten att vara ytterst stabilt. Mängden är ytterst begränsad och det går inte att trolla fram hur mycket man än lägger ner på gruvbrytning. Det är bara priserna i fiatvalutor som varierar.

Så är det. Var egentligen inte ute efter att uttrycka någon åsikt om guldpriset. Tycker bara det är tröttsamt när Alpha ständigt kör argumentet "Byggbranschen har för små marginaler för att priserna skall kunna gå ner". Anser att det argumentet är ganska kasst, och drog därför en parallell med kostnaden för guldproduktion. Min poäng var bara att den genomsnittliga kostnaden för brytning av guld anpassar sig efter marknadspriset, och att man misstar sig om man tror att det är tvärtom.
Senast redigerad av RustyShackleford 2018-01-10 kl. 22:37.
2018-01-10, 22:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det var just detta läge som Anders Borg såg framför sig när han talade om att det skulle komma behövas en exit-strategi den dag stimulansåtgärderna måste avvecklas. Jag tror dom målat in sig i ett hörn.
Hade vi inte haft allahiansens vansinniga asylturism. Då hade vi kunnat bygga upp rejäla överskott som hade kunnat användas till skattesänkningar och andra stimulanser. En exitstrategi värd namnet.
Nu är skägget fast i brevlådan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in