2018-01-10, 16:41
Avslutad
Uppdaterar

Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
nov: 86,9
dec: 84,1
jan: 89,1 (7 objekt)

Kungsholmen
aug: 95,4
sep: 91,4
okt: 88,0
nov: 85,9
dec: 81,8
jan: 93,3 (7 objekt)

Vasastan+Östermalm
aug: 104,6
sep: 101,5
okt: 99,7
nov: 95,5
dec: 92,6
jan: 86,1 (10 objekt)

Bromma
aug: 65,6
sep: 60,8
okt: 57,3
nov: 55,0
dec: 54,9
jan: 55,4 (5 objekt)

Solna
aug: 63,7
sep: 63,1
okt: 59,3
nov: 57,2
dec: 57,6
jan: 50,5 (9 objekt)

Sundbyberg
aug: 63,6
sep: 62,7
okt: 62,8
nov: 59,6
dec: 59,3
jan: 54,0 (6 objekt)

Järfälla
aug: 42,8
sep: 43,5
okt: 37,3
nov: 36,1
dec: 37,4
jan: 34,0 (3 objekt)

Täby
aug: 52,7
sep: 46,8
okt: 43,2
nov: 39,3
dec: 43,8
jan: 32,2 (1 objekt)

Uppsala
aug: 48,8
sep: 44,9
okt: 42,1
nov: 39,8
dec: 39,4
jan: 37,5 (5 objekt)

Nacka
aug: 60,3
sep: 55,8
okt: 48,4
nov: 50,5
dec: 50,6
jan: 39,7 (9 objekt)

*Oklart i vad mån slutbud också blivit slutpris.

=>
Januarisiffrorna bör nog tas med en grävskopa salt. Både de som stiger galet, och de som faller galet.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 16:55.
2018-01-10, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag gör samma spaning själv att om man jämför med förra året borde volymerna ta fart idag. Däremot är ju stora visningshelgen i Stockholm nu till helgen? Jag vet inte hur den låg förra året.

Kan det vara så att försäljningar efterregistreras eller att datat släpar efter?

Annars bör väl tolkningen vara att det råder osäkerhet på marknaden och vi behöver invänta större volymer för att säkert säga riktningen
Nå, söndagen den 7 kallades på vissa håll "stora visningsdagen".

Booli verkar helt enkelt spana av mäklarnas web-sidor och när objekt tas bort därifrån "antar" man att de blivit sålda till sista budet. Men exakt hur detta går till verkar inte va allmänt känt, så man får ta allt detta för vad det är. Mina siffror här kan aldrig va bättre, bara sämre, än vad jag läser av på Booli. Så om Booli är skräp, så är mina siffror minst lika mycket skräp.
2018-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nå, söndagen den 7 kallades på vissa håll "stora visningsdagen".

Booli verkar helt enkelt spana av mäklarnas web-sidor och när objekt tas bort därifrån "antar" man att de blivit sålda till sista budet. Men exakt hur detta går till verkar inte va allmänt känt, så man får ta allt detta för vad det är. Mina siffror här kan aldrig va bättre, bara sämre, än vad jag läser av på Booli. Så om Booli är skräp, så är mina siffror minst lika mycket skräp.

Ok det verkar ju vara en rimlig metodik som förmodligen ger ett rätt bra resultat från boolis sida.
2018-01-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
har man pengar, ska man njuta. är min teori

Och det gör du genom att klippa gräset och rensa trädgårdslandet?

Komfort är ju enligt mig serviced apartments, med t ex 24/7 room service. Nu hör ju inte det till vanligheterna i detta landet, men villor hamnar ungefär i andra änden av spektrat, det skulle väl gå an om man anlitar någon som tar hand om underhållet.

Edit: Den hederliga gamla devisen smaken är som baken.... passar in här.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-10 kl. 17:33.
2018-01-10, 17:45
Avslutad
Det gick bra att sänka räntorna trots rusande bostadsmarknad, men nu börjar Ingves skaka kring om det ska gå att höja under en fallande marknad. Från dagens publicerade protokoll:

"Ett tredje riskscenario är att inbromsningen på bostadsmarknaden mer kraftigt dämpar resursutnyttjandet. Vid en kraftig avmattning på bostadsmarknaden riskerar dock även kronan försvagas rejält, vilket skulle kunna driva upp inflationen och bidra till att skapa ett penningpolitiskt dilemma i avvägningen mellan resursutnyttjande och inflation. I ett sådant scenario gäller det att hitta en lämplig balans mellan stabiliseringen av inflationen runt inflationsmålet, som ju kommer först, och stabiliseringen av realekonomin på några års sikt."

Som vanligt är det Henry Ohlsson och Martin Flodén som har råg i ryggen, medan Ingves, Skingsley och af Jochnick sitter och darrar. Jansson å andra sidan är den tvättäkta duvan, han skulle nog sänka kronan till noll för att rädda Sveriges mest överbelånade hushåll.

Det komiska är att både höken Ohlsson och duvan Jansson är överens om att beslutet som togs var ett hyckleri, dvs att man i realiteten fortsatte att köpa obligationer.

Nettot av detta återstår att se. Skingsley kan nog röra sig i riktning mot Ohlsson/Flodén, men även då kommer Ingves röst att vara avgörande.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Penningpolitiska-protokoll/2017/Protokoll-fran-det-penningpolitiska-motet-19-december-2017/
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 17:51.
2018-01-10, 17:57
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Det gick bra att sänka räntorna trots rusande bostadsmarknad, men nu börjar Ingves skaka kring om det ska gå att höja under en fallande marknad. Från dagens publicerade protokoll:

"Ett tredje riskscenario är att inbromsningen på bostadsmarknaden mer kraftigt dämpar resursutnyttjandet. Vid en kraftig avmattning på bostadsmarknaden riskerar dock även kronan försvagas rejält, vilket skulle kunna driva upp inflationen och bidra till att skapa ett penningpolitiskt dilemma i avvägningen mellan resursutnyttjande och inflation. I ett sådant scenario gäller det att hitta en lämplig balans mellan stabiliseringen av inflationen runt inflationsmålet, som ju kommer först, och stabiliseringen av realekonomin på några års sikt."

Det är så korkat att man baxnar. Ingenting förvångar mig längre.

Först inför man NEGATIV styrränta (som aldrig har provats tidigare) och som bygger upp en bubbla av episka proportioner och sänker kronan. Och sedan vågar man inte rätta till problemet av rädsla för att göra det värre? WTF?

Och med vilken rätt skall vi som INTE har kunnat gå all-in i bubbelekonomin betala för kalaset med en sänkt kronkurs och ökad inflation? Vi som inte har kunnat spekulera stort i fastigheter, aktier eller billiga lån?
2018-01-10, 18:34
Medlem
Citat:

Som vanligt är det Henry Ohlsson och Martin Flodén som har råg i ryggen, medan Ingves, Skingsley och af Jochnick sitter och darrar. Jansson å andra sidan är den tvättäkta duvan, han skulle nog sänka kronan till noll för att rädda Sveriges mest överbelånade hushåll.

Det komiska är att både höken Ohlsson och duvan Jansson är överens om att beslutet som togs var ett hyckleri, dvs att man i realiteten fortsatte att köpa obligationer.

Nettot av detta återstår att se. Skingsley kan nog röra sig i riktning mot Ohlsson/Flodén, men även då kommer Ingves röst att vara avgörande.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Penningpolitiska-protokoll/2017/Protokoll-fran-det-penningpolitiska-motet-19-december-2017/
Det var just detta läge som Anders Borg såg framför sig när han talade om att det skulle komma behövas en exit-strategi den dag stimulansåtgärderna måste avvecklas. Jag tror dom målat in sig i ett hörn.
2018-01-10, 18:39
Avslutad
Åter när det gäller detta med prisuppgångar i januari, så kan jag se en avgörande mix-effekt också på de ettor och tvåor som jag tittar på. För Kungsholmen var det så att det i december omsattes 56 tvåor och 17 ettor. Nu under de första 10 dagarna av januari har vi hittills 5 ettor och 5 tvåor. Om vi då betänker att ettorna i januari haft ett medianpris på 96,7 kkr/m2 medan tvåorna haft 79,9 kkr/m2, så kan vi enkelt sammanfatta:

=> orsaken till prisuppgången på Kungsholmen 1-10 januari är en ovanligt stor andel ettor under denna period.

Sedan kan man gå vidare och fråga sig varför det omsätts så mycket ettor de första veckorna i januari, och varför denna effekt inte syns i Vasastan eller Solna.

Det ska sägas att i december var inte prisgapet i kkr/m2 mellan ettor och tvåor lika stort som i januari.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 18:43.
2018-01-10, 18:48
Avslutad
Uppdaterat 18:48

Antal slutbud, ettor/tvåor, booli.se

9-11 januari 2017

Stockholms län: 116
Stockholms kommun: 77
Göteborgs kommun: 26
Malmö kommun: 19

8-10 januari 2018

Stockholms län: 50
Stockholms kommun: 31
Göteborgs kommun: 15
Malmö kommun: 14

=>
Stockholm verkar tappa halva omsättningen jämfört med motsvarande dagar ifjol. Siffrorna ändras fortfarande.

Jämförelsetal inför morgondagen:

Torsdagen 2017-01-12

Stockholms län: 110
Stockholms kommun: 70
Göteborgs kommun: 25
Malmö kommun: 11

=> "Gigantiska" volymer torsdagen den 12e ifjol som synes. Nästan lika mycket som 9-11 januari 2017 ihop.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 19:15.
2018-01-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det är så korkat att man baxnar. Ingenting förvångar mig längre.

Först inför man NEGATIV styrränta (som aldrig har provats tidigare) och som bygger upp en bubbla av episka proportioner och sänker kronan. Och sedan vågar man inte rätta till problemet av rädsla för att göra det värre? WTF?

Och med vilken rätt skall vi som INTE har kunnat gå all-in i bubbelekonomin betala för kalaset med en sänkt kronkurs och ökad inflation? Vi som inte har kunnat spekulera stort i fastigheter, aktier eller billiga lån?
Ja herregud så orättvist, vi borde få en rejäl kompensation, typ skattebefriade resten av livet, asså fyfan för dom som har tjänat pengar på bubbelekonomin, det är fan kriminellt, väldigt väldigt orättvist, det ska fan vara rättvist, alla ska tjäna lagom lika. Vi borde äga alla tillgångar tillsammans och dela lika, adminstrationen kan skötas centralstyrd, även produktionsplanering centralstyrs enligt fem-års planer.
2018-01-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Ja herregud så orättvist, vi borde få en rejäl kompensation, typ skattebefriade resten av livet, asså fyfan för dom som har tjänat pengar på bubbelekonomin, det är fan kriminellt, väldigt väldigt orättvist, det ska fan vara rättvist, alla ska tjäna lagom lika. Vi borde äga alla tillgångar tillsammans och dela lika, adminstrationen kan skötas centralstyrd, även produktionsplanering centralstyrs enligt fem-års planer.
Är detta inlägg ironiskt eller är det allvarligt?
2018-01-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Är detta inlägg ironiskt eller är det allvarligt?
Självklart ironiskt mot citerad skribent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in