2018-01-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.karlbergsvagen77fastighetsab.se/sv/

Kris på gång i ett bolag med två fastigheter ?

Det har varit lite av en absurd notering(april) from the off....

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det mest absurda noterade börsbolaget inom fastighetssektorn är Karlbergsvägen 77(First North), det är precis som det låter, en fastighet. Jag gillar arkitekturen dock.

Jag gillar fortfarande visionen dock.
2018-01-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det har varit lite av en absurd notering(april) from the off....

Jag gillar fortfarande visionen dock.

Var en rätt lång artikel i SvD idag men hittade inte den på nätet.
2018-01-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Härligt, då kan du ju bryta ner just detta inlägg av Cornu och vissa alla faktafel så vi andra får se lögnerna.
Jag gör ju det här i tråden då och då. Och du inte minst brukar ju får psykbryt och koleriska utbrott när jag släpar fram fakta som kolliderar med dina föreställningar.

Citat:
I sig kanske korrekt på årsbasis, men det skildrar alltså inte pågående utveckling.
Första bisatsen är väl inte att säga så mycket om. Han medger ju att det stämmer.

Andra bisatsen må vara. Men blir gravt oseriöst när han kallar artikeln fake news bara för att det adresserar något annat än vad han vill höra. Förstår ni vad jag skriver?

Booli talar om förändring i ett längre tidsperspektiv. Cornu vill prata om senaste veckorna med försäljning på låg volym. Och så kallar han Boolis budskap fake news bara för att de väljer att basera sig på större försäljningsvolym under längre period.

Fö kan jag pigga upp genom att berätta att Boolis värdering av mitt hus är på all time high nu. Trots svarta rubriker i tidningarna så bara stiger det. (Och det är med viss förvåning jag konstaterar det. Det har gått upp mycket de senaste åren så jag hade väntat mig en korrigering och utplaning).
2018-01-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.karlbergsvagen77fastighetsab.se/sv/

Kris på gång i ett bolag med två fastigheter ?
Är det så borde bubbelpratare ha ett problem. Det talas om prisfall på 50% (+-20%).
Dvs halva försäljningspriset borde vara vinst. Hur kan då bolaget få kris. Det måste vara ytterst temporärt i så fall. Med sådana vinster hägrande borde eventuella problem kunna städas undan ganska bekymmersfritt.

Om nu halva försäljningspriset är vinst borde det inte ha dykt upp fler företag i branschen under de senaste 10-15 åren?
2018-01-10, 14:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag gör ju det här i tråden då och då. Och du inte minst brukar ju får psykbryt och koleriska utbrott när jag släpar fram fakta som kolliderar med dina föreställningar.

Första bisatsen är väl inte att säga så mycket om. Han medger ju att det stämmer.

Andra bisatsen må vara. Men blir gravt oseriöst när han kallar artikeln fake news bara för att det adresserar något annat än vad han vill höra. Förstår ni vad jag skriver?

Booli talar om förändring i ett längre tidsperspektiv. Cornu vill prata om senaste veckorna med försäljning på låg volym. Och så kallar han Boolis budskap fake news bara för att de väljer att basera sig på större försäljningsvolym under längre period.

Fö kan jag pigga upp genom att berätta att Boolis värdering av mitt hus är på all time high nu. Trots svarta rubriker i tidningarna så bara stiger det. (Och det är med viss förvåning jag konstaterar det. Det har gått upp mycket de senaste åren så jag hade väntat mig en korrigering och utplaning).

Det är ju då att varje gång jag eller någon annan försöker förklara marknadsekonomi för dig så faller dina tankar ihop i en hög.
Planekonomi, som du älskar så mycket, fungerar sällan i längden.

Som du själv skriver, Booli förskönar bilden, i detta fall har ryssädde Cornu rätt och det är det han skriver.
Om Booli om 12 månader skriver att priserna inte rasat men sen drar ut kurvan 6-10 år så tror du att det säger något om dagens situation?

Du tror väl fortfarande att rsset vi ser nu är ett mindre hack i kurvan?
Senast redigerad av biljon 2018-01-10 kl. 14:17.
2018-01-10, 15:24
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Du måste komma ifrån landsbygden? Kan förstå om man tror så då.
I städerna ser det helt annorlunda ut kan jag tala om isåfall
Medellönen ligger väl runt 30 idag? Men medelsvennen bor i lägenhet.

har man pengar, ska man njuta. är min teori
2018-01-10, 15:37
Avslutad
Uppdaterat 15:37

Antal slutbud, ettor/tvåor, booli.se

9-11 januari 2017

Stockholms län: 116
Stockholms kommun: 77
Göteborgs kommun: 26
Malmö kommun: 19

8-10 januari 2018

Stockholms län: 41
Stockholms kommun: 24
Göteborgs kommun: 10
Malmö kommun: 13

=>
Det ser alltmer ut som att volymerna kollapsar i Stockholm och Göteborg "as we speak".

Kanske fick även de sämst informerade i befolkningen några allvarliga samtal med släkt och vänner under Julhelgen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 15:45.
2018-01-10, 15:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Håller med. Men lån till ett hus i de större städerna får man inte för några fjuttiga 30.
2018-01-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

9-11 januari 2017

8-10 januari 2018

=>
Det ser alltmer ut som att volymerna kollapsar i Stockholm och Göteborg "as we speak".

Kanske fick även de sämst informerade i befolkningen några allvarliga samtal med släkt och vänner under Julhelgen.

Är det inte enklast att inkludera från 1 januari båda åren? I vilken utsträckning registreras slutbud ett par dagar (veckor?) i efterhand? Eller är de alltid dagsfärska?
2018-01-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Folk med den preferensen brukar inte gå så bra ihop med ägd bostad. Det innebär nämligen att de måste avstå en del konsumtion för att spara i bostaden.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Håller med. Men lån till ett hus i de större städerna får man inte för några fjuttiga 30.
Det beror dock på hur stor kontantinsats man har.
Mer centrala BR och villor närmast kräver mer än 15%. Det är väldigt få som har tillräcklig lön för att låna 85%.
2018-01-10, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Är det inte enklast att inkludera från 1 januari båda åren? I vilken utsträckning registreras slutbud ett par dagar (veckor?) i efterhand? Eller är de alltid dagsfärska?
Jag tvekar kring detta. Jag tittade även på de tre och en halv arbetsdagarna 2-5 januari igår, vilka tydde på ökad aktivitet i år. Något säger mig ändå att det är efter Trettonhelgen som det är bäst att börja jämföra. För både 2017 och 2018 blir det då också start på en måndag. (2016 är mer komplicerat att ta med.) Mellandagarna verkar va något skumma med små volymer. Bäst vore om vi finge lite "konkurrerande" siffror, så andra får gärna utarbeta andra mått.

Vi har också en ren kalenderskillnad med 2017, eftersom Trettondagen då låg på en fredag och i år på en lördag. Så att rakt av titta på t ex 1-10 januari vore missvisande.

Ja, Boolis rapportering av BR-slutbud verkar va väldigt snabb. Däremot för villor så tror jag de väntar in statistik från (Lantmäteriet?) vilket tar månader.
----
Hemnets utbud har gjort ett litet skutt idag, Stockholms län 7 365 just nu. Det var 6 471 vid lunch den 5 januari. Men jag saknar perspektiv på om detta är en snabb ökning eller ej.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-10 kl. 16:32.
2018-01-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

9-11 januari 2017

8-10 januari 2018

=>

Jag gör samma spaning själv att om man jämför med förra året borde volymerna ta fart idag. Däremot är ju stora visningshelgen i Stockholm nu till helgen? Jag vet inte hur den låg förra året.

Kan det vara så att försäljningar efterregistreras eller att datat släpar efter?

Annars bör väl tolkningen vara att det råder osäkerhet på marknaden och vi behöver invänta större volymer för att säkert säga riktningen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in