2018-01-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var nåt nytt- att mamman skulle ha cancer.
Har du någon källa på det?

Inte mer än det som skrivits i tråden, att det har "läckt" information från Lund, vilket ju inte är osannolikt då det borde finnas bekantas bekanta som rullar igång djungeltrumman.

Det skulle också kunna förklara varför bägaren rann över, det var kanske den trigger som gjorde detta möjligt.
Citera
2018-01-10, 16:48
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om man läser på diagnostiseringskriterierna får jag uppfattningen att den inte är "autoimmun sjukdom med tydliga förändringar i immunsystemet". Tvärt om är det en sjukdom som diagnosticeras genom att man betar av en drös mer eller mindre diffusa symptom som man ska ha upplevt ett antal av och alla ska ha försegått längre än 6 månader. Till skillnad från till exempel MS som inte bygger på att man utesluter upplevda symptom utan genom MR och prov kan konstatera sjukdomen.

http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier
Precis så. ME är en exklusionsdiagnos där AVSAKNADEN av patologiska värden i kombination med anamnes ger diagnos.

Detta är dock OT.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Procentuellt... någon som vet hur vanligt att både mamman och pappan tillsammans gör liknande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var nåt nytt- att mamman skulle ha cancer.
Har du någon källa på det?

Skrevs tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad jag förstår, efter att han pratat med Lunda-folk, så hade mamman cancer.
Citera
2018-01-10, 16:49
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
ME är en sällsynt diagnos hos barn. Orkar man ens med hemundervisning om man har ME? Mer sannolikt är väl att modern hade ME i så fall, men inget tyder väl på det.

Kan det ha varit FKassan/kommunen som dragit in assistans för de sjuka barnen?
Det har ju debatterats en hel del på senare tid.
Kommunen har väl en del på sitt samvete i så fall.
Presskonferensen kanske är ett sätt att skyla över det i så fall.
Sanningen lär väl knappast komma fram dessvärre i så fall.
Ja, att kommunen fick panik och drog ihop presskonf verkar skumt. Har det hänt förut att en kommun gör det?? Känns som att de vill slippa få jobbiga frågor av reportrar när dessa har hunnit få information dagen efter händelsen.
Citera
2018-01-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfitta
Så om det skulle varit en mudlkm skulle vi varit säkra på hedersrelaterat men nur det en vit familj så då är det logiska att det är samtidigt insjuknande i MS hos hela familjen.

Att pappan kaaan ha varit en psykopat antar vi inte ens. Jag bara däger kaan vi vet inte

Är du skön eller? Jag framlade redan tidigt teorin om att pappan dels var högfunderande och högpresterande men sannolikt också psykopat. Varför vi tror att sjukdom kan vara inblandat är därför att det finns indikationer på det. Att muslimer (och kristna) från diverse skitområden har en utbredd hederskultur som skulle kunna vara en trolig faktor i ett sådant scenario är väl inte konstigt. Nu vet vi att familjen är etniskt svensk, och då pekar det mer på andra faktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"-ow" verkar vara preussiskt. Men finns ju också -ov och -of – "-ow" skulle kunna vara en förfining av något av de senare.

Det finns många svenska namn som slutar på -ow, t.ex Herslow, Blennow, Beskow, Winnow. De är ofta är de "tagna" och baserade på ortnamn, men klingar tyskt och lite adligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Skrevs tidigare i tråden:

intermittentexplosivitet Var ju den som först skrev att barnen var sjuka, långt innan media. Så han verkar ha trovärdiga källor.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Om det stämmer att mamman hade dödlig cancer och två sjuka barn:

1) Mamman står inte ut och dödar mannen och sedan barnen, hon stänger ner alla social medier som hon kan.

2) Mer troligt: föräldrarna inser hur svårt det är, väljer att tillsammans låta döttrarna somna in och tar sedan sina liv.

3) Mest troligt: pappan dödar sin familj, snart dör hustrun och han står där med två sjuka barn. I hans högpresterande tillvaro funkar inte detta.

Om mamman utvecklat cancer och är döende så är det klart att pappans tillvaro plötsligt kantrar. Det gör honom åter till främste "misstänkte". Men det börjar för mig nå därhän att man kanske måste låta saken utredas av myndigheterna ist för här.

Det kommer visa sig. Det är djupt tragiskt och närmast obeskrivligt, men som det ser ut inte riktigt åtkomligt för ytterligare lösa bollar.

Frid vare med dem...
Citera
2018-01-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Ja, att kommunen fick panik och drog ihop presskonf verkar skumt. Har det hänt förut att en kommun gör det?? Känns som att de vill slippa få jobbiga frågor av reportrar när dessa har hunnit få information dagen efter händelsen.

Ursprungligen postat av mammanilund

Äntligen ett klokt inlägg. Tack!

Med tanke på all okunskap här, kan man ju förstå hur det har varit för familjen i deras försök till hjälp. Försäkringskassa/vårdinstanser som ifrågasätter och bara lägger på mer bördor på en redan hårt pressad familj.
Flickorna hade ME och mamman var hemma mycket med dem. De hade problem med sina kontakter inom vård och myndigheter. Källa: en av mammans få Facebook-kontakter (dvs en nära person med tidigare insyn).

Du har en punkt.
Citera
2018-01-10, 16:53
Medlem
remixutoheavens avatar
Var precis ett liknade fall i Irland för några veckor sen. Där mördade pappan hela familjen med kniv och hängde sig sen. Samma sak här, han var en respektabel lärare och allt såg bra utåt, kommer inte ihåg om han var deprimerad eller hon skulle skilja sig som var motivet. Dock var han sjyst nog att skriva en lapp där det stod "ring polisen och gå inte in" samt bad om ursäkt.

Tror det kan vara liknade här, väldigt sällan att det är just mamman som genomför sådana här dåd.
Senast redigerad av remixutoheaven 2018-01-10 kl. 16:55.
Citera
2018-01-10, 16:54
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Nu vet inte jag om du är dum i huvudet eller inte, men jag svarar ändå. Detta är alltså teorier om vad som har hänt, precis som vi brukar göra på Flashback när vi diskuterar och funderar kring olika händelser.

Har du själv några tankar om vad som hänt? Kände du familjen?

Dum i huvudet eller inte, oväsentligt. Jag håller inte med någon av dina teorier.

Ber om ursäkt för mitt bryska svar. Och nej, känner inte familjen. Känner en kollega till mannen i familjen.

Det är bara flashbackare som orkar spekulera nu. De "nära" är såklart i någon form av chock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in