2018-01-10, 16:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad för typ av cancer och i vilken stage?
Lite oklart, men tydligen har hon varit sjuk en period och ingen behandling bet. Gissar på lymfom av något slag.
Citera
2018-01-10, 16:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Utvidgat självmord är ett etablerat begrepp inom kriminologin. När en person har ihjäl sin familj (eller partner) och därefter sig själv så brukar någon krönikör ha ungefär de synpunkter du gör uttryck för. Exempelvis: https://www.dn.se/arkiv/ledare/utvidgade-sjalvmord-finns-inte/

Men det används ibland också lite slarvigt. Utvidgat självmord är inte samma sak som att ha ihjäl någon eller några andra, och sedan sig själv. Så som jag begripit handlar det om att man anser att man gör en barmhärtig gärning mot den eller de man har ihjäl. Men om man exempelvis dödar sin familj på grund av hat, och sedan tar livet av sig för att man inte vill leva med skammen eller sitta av ett fängelsestraff, så är rör det sig inte om ett utvidgat självmord.

Just fallet i Bjärred har jag inte sett att någon media beskrivit som utvidgat självmord.

Jag kan se vitsen med din definition men upplever inte att det används på det sättet. Låt vara att marknaden för detta kanske primärt är USA och att behovet av termen här varit mindre.

Det är kanske logiskt att tala om utvidgat självmord när exv en familjeförsörjare tar livet av sin familj (omyndiga/underåriga) samtidigt som sig själv, men vi vill väl tro att det inte borde behövas så ofta (vilse i öknen; utsatta för överhängande fara).

Men å andra sidan är ju det en form av barmhärtighetsmord också.

"Utvidgat självmord" har för mig inga förmildrande accenter utan antyder arrogans, egenmäktighet, självsvåldighet och egocentricitet. Man ska ta sitt liv men bestämmer sig för att ta med några andra på samma gång, för att skapa lite buller eller ge sken av att man har tillräckligt goda skäl för att ta någons liv och vet vad man pysslar med. Vilket man förstås inte gör...
Citera
2018-01-10, 16:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så det vet du säkert?

Det vet du de facto inte!

Så det finns det?

Märkligt att ni tre ovan vet så säkert vad som hänt. Vad beror det på? Har ni nån insyn i utredningen som inte vi andra har?

Mitt citat är borttaget. En skribent hade blandat ihop fall. Min kommentar gällde Dalbyfallet.

Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej.
Det fanns ett ekonomiskt motiv:försök till bedrägeri genom att ta ut flera livsförsäkringar på sitt offer.
Troligen ville han bli fri för att återigen kunna jobba utomlands.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-01-10 kl. 16:40.
Citera
2018-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad jag förstår, efter att han pratat med Lunda-folk, så hade mamman cancer.
Låter inte fel med tanke på att rektorn sa att familjen var i en djup kris.
Citera
Medlem
Började just läsa om detta, tragiskt...

Att man inte söker efter någon gärningsman tycker jag tyder på att någon av föräldrarna alternativt båda föräldrarna utfört det.

Time will tell
Citera
Medlem
ME är en sällsynt diagnos hos barn. Orkar man ens med hemundervisning om man har ME? Mer sannolikt är väl att modern hade ME i så fall, men inget tyder väl på det.

Kan det ha varit FKassan/kommunen som dragit in assistans för de sjuka barnen?
Det har ju debatterats en hel del på senare tid.
Kommunen har väl en del på sitt samvete i så fall.
Presskonferensen kanske är ett sätt att skyla över det i så fall.
Sanningen lär väl knappast komma fram dessvärre i så fall.
Citera
2018-01-10, 16:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Låter inte fel med tanke på att rektorn sa att familjen var i en djup kris.
Grymt. Anledningen till att mina källor inte vet mer detaljerat är att de helt saknar koppling till henne och har bara viss koppling/kännedom till/om Os*ar.
Citera
2018-01-10, 16:39
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Detta påminner mycket händelsen som inträffade i Danmark för 1 år sedan, då dog 6 st.

(FB) 6 personer hittad döda i ett hus i Ulstrup Danmark 2017-01-09
Citera
2018-01-10, 16:40
Medlem
Om det stämmer att mamman hade dödlig cancer och två sjuka barn:

1) Mamman står inte ut och dödar mannen och sedan barnen, hon stänger ner alla social medier som hon kan.

2) Mer troligt: föräldrarna inser hur svårt det är, väljer att tillsammans låta döttrarna somna in och tar sedan sina liv.

3) Mest troligt: pappan dödar sin familj, snart dör hustrun och han står där med två sjuka barn. I hans högpresterande tillvaro funkar inte detta.
Citera
2018-01-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinaAndrea
Jisses vad mycket okunskap om ME. Känner att jag måste skriva något, trots att jag antagligen kommer att bli rätt dålig efteråt. ME är en autoimmun nervsjukdom som ger tydliga förändringar i immunsystemet, citronsyracykeln och centrala nervsystemet. Enligt mätningar är NK-cellerna i immunsystemet oftast ickefungerande - de dödar knappt några virus, vilket gör att virus kan härja lite som de vill. Enligt mätningar har man även kommit fram till att det anaeroba systemet inte fungerar alls eller mycket dåligt vid ME, vilket gör att cellerna inte kan producera energi efter att energin som finns i blodet när man börjar röra sig eller tänka hårt tar slut, vilket i sin tur leder till kraftig utmattning och sjukdomskänslor. Plus att syreupptagningsförmågan i cellerna minskar i takt med att aktivitetsnivån ökar - vid ordentlig överansträngning kan hjärtat stanna eller andningsmuskulaturen sluta fungera, plus att det gör att man blir skitsvag (i mellandagarna, ett par dagar efter jul hade jag några timmar där jag inte ens kunde hålla uppe huvudet eller lyfta en arm - min man fick mata mig och hjälpa mig flytta armar och ben). Enligt mätning är utvecklar många med ME MCAS, vilket gör att mastcellerna blir överaktiva och reagerar på allt från tyger mot kroppen till i stort sett all mat. Enligt mätningar ger överansträngning, och kraftiga sinnesintryck även kraftiga immunreaktioner hos alla ME-sjuka - dess stegras vanligen under två dygn efter aktivitet och ger känslan av att ha drabbats av en svår influensa innan de börjar gå tillbaka (två dagar efter nyår låg jag i soffan och skakade och var tvungen att koncentrera mig stenhårt på att andas - jag kunde knappt röra mig och minsta ljud gav kraftiga kväljningar, ungefär som vid kraftig migrän). Enligt mätningar i spinalvätskan innehåller den en stor mängd udda proteiner som friska människor inte har - det är en viss överlappning med MS som också har udda proteiner. Enligt voxelmätning av hjärnvolym är delar av hjärnan förtvinad vid ME, detta syns tydligast vid svår sjukdom - tyvärr är voxeltekniken ovanligt och jag vet inte ens om det finns någon MR-maskin i Sverige som klarar det. ME ger ofta även plack på hjärnan på samma sätt som MS, fast mycket mindre fläckar som sitter på andra ställen än vid MS (jag har själv dessa fläckar/hjärnskador enligt analys)

Det är INTE en psykisk sjukdom - det är rent nys att det skulle vara det, och de studier som försöker visa det och att det går att behandla med psykologhjälp är rena bedrägerier som har blivit en rätt stor skandal inom vissa kretsar. Sjukdomen FINNS. Sjukdomen leder till helveted på jorden för den drabbade. Har flera i den här familjen drabbats förstår jag att de kan ha valt att avsluta allt. Som en av de 25% svårt sjuka som är bundna till hemmet och blir svårt sjuk av minsta aktivitet eller starkare sinnesintryck tänker jag själv ofta på att göra så. Läs även Anne Örtegrens avskedsbrev för att få en aning om hur det kan vara: http://lobel.nu/anne.html

Sjukdomen är även dödlig. Den är väldigt lik MS rent symptommässigt (kolla jämförelsen: http://www.hfme.org/mevsms.htm), men ger bredare och mer omfattande symptom som påverkar förmågan att tänka och ta in intryck, liksom förmågan att röra sig. Jag mår till exempel mycket mycket sämre än min mamma som har haft MS i 30 år - och hon har det inte helt lätt hon heller. ME ger enligt studier 25 år kortare livslängd i genomsnitt (från de svårast sjuka till dem som fortfarande kan arbeta); hjärtat kan stanna, andningen kan ge upp, och cancerrisken blir mycket förhöjd på grund av att immunsystemet har packat ihop och gått hem. Även självmordsfrekvensen bland just ME-drabbade påverkar dock medellivslängden.

Det finns idag inget känt botemedel (även om vissa cancermediciner, immunoglobulin, och immunmodulerande medel har visat sig kunna hålla nästan alla symptom i schack hos runt hälften av de drabbade) och vården är fruktansvärt dålig när det gäller ME. Läkare har ingen koll alls och har ofta fel kunskap och ger rent skadliga råd och behandlingar. Dessutom är ME-forskningen ungefär en tiondel av de näst minst efterforskade större sjukdomar. Livskvalitén är den sämsta av alla undersökta sjukdomar enligt senare studier, sämre än cancer och AIDS veckorna innan döden.

Dessutom kan ME i vissa fall vara ärftligt eller smitta. Det finns flera exempel på ME-epidemier i olika delar av världen och de med de gener som ger autism eller genetiska bindvävssjukdomar har ofta en mycket förhöjd risk att drabbas av ME.

Och "kronisk trötthet" är helt fel namn, då myalgisk encefalomyelit är så mycket mer än bara lite trötthet. Det är som att kalla cancer för illamåendesyndrom.

Så är det ME som är boven, förstår jag dem.

Och efter att ha skrivit det här kommer jag sannolikt att vara utslagen i ett par dagar ...

Och ursäkta eventuella stavfel, händerna och huvudet hänger inte riktigt med.
Om man läser på diagnostiseringskriterierna får jag uppfattningen att den inte är "autoimmun sjukdom med tydliga förändringar i immunsystemet". Tvärt om är det en sjukdom som diagnosticeras genom att man betar av en drös mer eller mindre diffusa symptom som man ska ha upplevt ett antal av och alla ska ha försegått längre än 6 månader. Till skillnad från till exempel MS som inte bygger på att man utesluter upplevda symptom utan genom MR och prov kan konstatera sjukdomen.

http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier
Citera
2018-01-10, 16:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten

1) Mamman står inte ut och dödar mannen och sedan barnen, hon stänger ner alla social medier som hon kan.

2) Mer troligt: föräldrarna inser hur svårt det är, väljer att tillsammans låta döttrarna somna in och tar sedan sina liv.

3) Mest troligt: pappan dödar sin familj, snart dör hustrun och han står där med två sjuka barn. I hans högpresterande tillvaro funkar inte detta.

Det var nåt nytt- att mamman skulle ha cancer.
Har du någon källa på det?
Citera
2018-01-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten

Tror på tredje teorin. Att en människa vill ta livet av sina barn är extremt extremt ovanligt. Att två till synes normala människor skulle vilja göra det finns inte på kartan. Henkow har väl varit en högfungerande psykopat som nu tröttnat på livet. Kanske satt döttrarna och frun på info han inte ville skulle ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in