2018-01-10, 16:54
Avslutad
Kan se det framför mig.

Två handikappade barn, allas liv tills dom dör är en stor börda.

Ingen kärlek kvar, efter nyår säger till sist frun det de känt i fem år nu... "jag vill skilja mig".

Pappan nickar. dagarna efter planerar han allt.
Citera
2018-01-10, 16:55
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Enligt kommunens presskonferens hade båda barnen hemundervisning, ett av barnen sedan länge och det andra barnet en kortare tid. Hemundervisning pga medicinska skäl enligt kommunen.
Jag hade kanske rätt i min gissning https://www.flashback.org/sp62859068:
"Han uppehåller sig öht väldigt mycket vid "sjukhuset" i sagan. Det kan också tala för att någon (barnen?) var allvarligt sjuk och gjorde många besök där. Han ser ut som den "pigmenttyp" som har ökade anlag för maligna cancersjukdomar. Var något av/båda barnen dödligt sjuka? Det hela verkar ju ganska premediterat med tanke på borttagna förekomster på nätet och sålda bilar."
Citera
2018-01-10, 16:56
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot

För vilka kan det bli svårt?
Anhöriga borde väl haft insyn i familjen?

En förklaring kan vara ett psykosliknande tillstånd, depression, misshandel ... inget anhöriga vill basunera ut. Stigmatisering och skam följer i spåren av sådan information.

Citat:
Det tycks inte finnas en typisk förövare när det gäller föräldrar som dödar sina barn. Man kan urskilja olika grupper: föräldrar som dödar barn som hämnd mot partnern, misshandel som med eller utan avsikt får dödlig utgång, samt barmhärtighetsmord.

– I bara 15–20 procent av fallen beror dödsfallet på aggressivitet mot barnet. Men i de allra flesta fallen av filicid är barnet bara ett verktyg i en konflikt mellan föräldrarna eller ett offer för förälderns depression som leder till utvidgat självmord där även barnet dödas, säger Hans Temrin.

Till skillnad från andra mord har förövaren i många fall en tanke om att det är barmhärtigt att döda barnet i samband med att föräldern tar sitt eget liv. Det som föräldern upplever som ett hot kan vara en verklig svårighet, men det kan också vara verklighetsfrånvänt och del av en psykotisk bild.

Citat:
Filicid skiljer sig en del från andra typer av mord och dödligt våld, bland annat genom att förövaren ofta tar sitt liv i samband med händelsen. I drygt 42 procent av fallen i den aktuella studien begick föräldern självmord efter att ha dödat sitt barn

– I jämförelse med andra morddömda är tidigare självmordsförsök och suicidalt beteende något som tydligt sticker ut för den grupp som dödat sitt barn, säger Henrik Lysell.
http://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn
Citera
2018-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kan se det framför mig.

Två handikappade barn, allas liv tills dom dör är en stor börda.

Ingen kärlek kvar, efter nyår säger till sist frun det de känt i fem år nu... "jag vill skilja mig".

Pappan nickar. dagarna efter planerar han allt.

Om det är sant om hennes cancer enligt FBkällor så är detta inte alls troligt.
Citera
2018-01-10, 16:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Det finns många svenska namn som slutar på -ow, t.ex Herslow, Blennow, Beskow, Winnow. De är ofta är de "tagna" och baserade på ortnamn, men klingar tyskt och lite adligt.

Tack. De härmar i så fall en uppfattad bättrestatuskultur vid tiden. Eller enskilda sådana namnbärare. Som Ronny och Jimmy senare.

Tufft om och när vindarne vänder...

Ortsnamn? Härslöv – Herslow?
Citera
2018-01-10, 16:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Var precis ett liknade fall i Irland för några veckor sen. Där mördade pappan hela familjen med kniv och hängde sig sen. Samma sak här, han var en respektabel lärare och allt såg bra utåt, kommer inte ihåg om han var deprimerad eller hon skulle skilja sig som var motivet. Dock var han "sjyst nog" att skriva en lapp där det stod ring polisen och gå inte in samt bad om ursäkt.

Tror det kan vara liknade här, väldigt sällan att det är just mamman som genomför sådana här dåd.

Senaste "familjetragedin" innan denna i Sverige var det dock mamman. Det var också låst från insidan. Pappan var ändå den först som polisen misstänkte innan utredningen visade att var mamman som var skyldig. Dock var det bara hon och barnen och det är väl än mer ovanligt om en mamma tar kål på pappan också. Men helt osannolikt är det inte.
Citera
2018-01-10, 16:59
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Skivarp kan jag nog minnas att det var, ja. Jag hade i o f s för mig att de hade finskt påbrå.

I Bjärredfallet så får jag det till att bägge de vuxna boende där är gifta men de har inte samma efternamn. Den på adressen boende kvinnan har inte mycket skrivet på sociala medier heller, vad jag kan se. Men jag är inte med på alla sådana så det kanske någon annan vet?

I Skivarp var det gasläcka med kombinerad fylla som orsakade att ett antal män dog. Dessa var b.la en finne och en herre som lystrade till ett ungersktklingande efternamn.

Skatteexperten i Bjärred framstår som väldigt målinriktad, han har väldigt imponerande cv och antagligen har karriären varit spikrak och haft hög prioritet.

Han har studerat intensivt , forskat och arbetat hela tiden. Knappast någon som tagit ett sabbatsår för att resa eller slappa. Undrar om han ens har haft andra intressen än jobbet och familjen ?

En perfektionist som inte tolererar nederlag, men något gick snett. Skatteexperten blev pressad och då rasade hela hans värld samman. Ungefär samma sak med japanerna som beger sig till Aokigahara-skogen när de kuggat tentan eller fått sparken från företaget.
Citera
2018-01-10, 17:01
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/genombrott-i-forskningen-om-me-slash-cfs-2098665

Fyfan för folk som dig, hade du sett ME på nära håll hade du aldrig sagt så. Men du med din expertis kan ju ringa forskarna på stanford så kan dom lägga ner direkt då.

Finns det pengar att ansöka om så finns det de som är villiga att forska,
De jag stött på som påstår sig ha ME har tidigare haft elallergi, eller oral galvanism - även dessa är "sjukdomar" som det forskats på av mer eller mindre seriösa personer.
Citera
2018-01-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. De härmar i så fall en uppfattad bättrestatuskultur vid tiden. Eller enskilda sådana namnbärare. Som Ronny och Jimmy senare.

Tufft om och när vindarne vänder...

Ortsnamn? Härslöv – Herslow?

Namnet är inte "nytaget" utan det fanns t.ex. 1950 16 st med namnet Henkow, de flesta av männen verkar ha tillhört ett högre socialt skikt (godsägare, hovrättsfiskaler etc.) så MGM är nog infödd i "överklassen". För övrigt är ju nästan alla efternamn, exklusive nedärvda "stelnade" patronymikon, tagna.
Citera
2018-01-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Namnet är inte "nytaget" utan det fanns t.ex. 1950 16 st med namnet Henkow, de flesta av männen verkar ha tillhört ett högre socialt skikt (godsägare, hovrättsfiskaler etc.) så MGM är nog infödd i "överklassen". För övrigt är ju nästan alla efternamn, exklusive nedärvda "stelnade" patronymikon, tagna.
Fanns redan på 1880-talets slut
Citera
2018-01-10, 17:06
Medlem
Att barnen hade ME och mamma cancer är osannolikt. Barnen mådde väl så dåligt av mammas sjukdom att de hemskolades. Pappan kanske tryckte undan sorgen via sin karriär, men så brast väl allt och han orkade inte med tanken på ett liv utan sin fru och ville nog inte lämna barnen ensamma. En sjuk människas verk.
Senast redigerad av Florman 2018-01-10 kl. 17:08.
Citera
2018-01-10, 17:06
Medlem
elimes avatar
Är det bekräftat att flickorna hade ME eller är det bara spekulationer pga en sida som mamman gillade på facebook?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in