2018-01-10, 11:15
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Polisen verkar ju inte ha någon presskonferens på gång, så jag misstänker att Lomma-kommun har fått panik och inte förstått hur de ska agera. Att en kommun håller presskonferens bara för att två barn har dött, det är så ovanligt så att det har aldrig hänt tidigare. Då skulle ju alla kommuner behöva hålla konferenser efter bilolyckor etc etc. Nä, kommunen har flippat och slagit lite för stort på sin trumma.
Eller har kommunen bortsett att det är grava missförhållanden i familjen och nu panikartat håller presskonfa?
Citera
2018-01-10, 11:16
Medlem
Enligt kommunens presskonferens hade båda barnen hemundervisning, ett av barnen sedan länge och det andra barnet en kortare tid. Hemundervisning pga medicinska skäl enligt kommunen.
Citera
2018-01-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vet din kontakt varför barnen hade hemundervisning?

Nej, min kontakt har kollegor som sitter i krismöte, men har själv inte haft kontakt nog med BO för att behöva det. Så min kontakt får inte så mycket detaljer, men kanske mer än allmänheten får i detta läget, förstås..
Citera
2018-01-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, extremt ovanligt med TVÅ barn som är så sjuka, hm...

Svår OCD/autism?

Orsaken går nog att finna i barnens situation
Citera
2018-01-10, 11:17
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det kan ju vara svår epilepsi, med ideliga krampanfall, som bara blev värre och värre...
Citera
2018-01-10, 11:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har du några källor på detta?

Nej, men det har slagit mig väldigt ofta när jag läst om sådana fall. WT pucklar såklart på kärringen och ungarna på fyllan, och ibland så illa att de dör - men det är inte vad polisen menar med en "familjetragedi".
Citera
Medlem
Men hur dog familje?Av vilka skador?
Pölisen säger inte ett ord om det.
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Nej nej nej.. Jag skäms, jag klarar inte av att se presskonferensen, det känns enormt oproffsigt. Undrar om polisen ens blivit informerade om att denna presskonferens skulle hållas?! Och vad säger den övriga familjen? Kan ju knappast kännas bra att kommunen outar såhär mycket privata saker om barnen i familjen, särskilt inte bara några timmar efter händelsen.

Nu är de berörda förvisso avlidna men jag undrar om inte detta bryter mot någon form av tystnadsplikt.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, extremt ovanligt med TVÅ barn som är så sjuka, hm...

Svår OCD/autism?

Kan ju varit något genetiskt fel dom drabbat båda barnen och som gjort livet besvärligt för familjen.
Citera
2018-01-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Av det lilla som framkommit om familjen så får man bilden av en fru och två barn som sitter instängda i en liten box.
Och allt ser så sparsmakat ut kring familjen?
Och morden verkar vara så arrangerade och planerade.
Allt är så robotaktigt?

Närmast ritualmässigt också det med de fördragna gardinerna, förutsatt att den informationen nu stämmer. Allt ska ske i avskildhet och ensamhet och med någon slags värdighet över allting?
Den av dem som gjort detta har inte "flippat", utan gått systematiskt och beslutsamt tillväga.
I stillhet och under tystnad.

Och varför skulle döttrarna mördas?
Kan en familj vara så sluten och sammansvetsad att den tillsammans beslutar sig för att dö? Ja, det kan den väl, har hänt förr.
Det är något sektmässigt över denna familjen och sedan pappan då som ser ut som en fanatisk troende.
Jag hoppas att förklaringar kommer att komma fram, för några signaler borde väl familjen ha sänt ut på att något inte stått rätt till?
Hur är det möjligt att en hel familj går från 0 till 100 och som det tydligen ska ha gjort här?

Du vet ju inget. Varför ska pappan vara fanatiskt troende. Varför måste familjen sänt ut signaler? Du tänker otroligt snävt.
Citera
2018-01-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Enligt kommunens presskonferens hade båda barnen hemundervisning, ett av barnen sedan länge och det andra barnet en kortare tid. Hemundervisning pga medicinska skäl enligt kommunen.

Hur instängda har de egentligen varit dessa barn?

Jag skrev strax innan detta om barnens hemskolning postades om att familjen framstår nästintill "sektmässig", nu blev allt mycket obehagligt.
Det här var ingen normal familj, det borde väl ändå skola och annan omgivning ha reagerat på?
Citera
2018-01-10, 11:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Jag tror inte att det rörde sig om ett familjedrama.Och polisens snabba slutsats är märkliga.
Hur dog familjen förresten?Vilka skador?Helst tyst om det.Fortfarande!
Mördaren eller mördarna ville nog att det skulle förefalla som en familjetragedi.
O.H. verkar ha kombinerat sin tjänst vid Lunds universitet med jobb åt EU-kommissionen och Världsbanken. Jag läste att det han hade skrivit på sociala medier hade raderats kort före mordet. Detta hände också den 33-årige medborgarjournalisten Bechir Rabani, som arbetade för Megafonerna innan han hittades död i sin säng.

Det tror inte jag heller.
Det låter det osannolikt att han mitt i top-karriären som få uppnår till och mitt i livet skulle mula hela familjen bara sådär. Sen ser han väldigt ödmjuk ut av bilderna att döma, och en bild säger mer än 100 ord.
Jag kan sätta min högra arm på att han är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in