2018-01-09, 12:48
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Aftonbladet har börjat blockera läsare som har ad-block installerat. Eftersom jag inte tänker skänka några click baits till Aftonbladet så surfade jag vidare.

Är det desperation som driver Aftonbladet till detta? Expressen har inte vidtagit samma desperata åtgärd ännu.

Det är en så kallad "mjuk" blockering.
Om du använder uBlock Origin, vilket du borde.
Så klickar du i "inaktivera kosmetiska filter", detta gör att AB funkar bra igen trots adblock.
Citera
2018-01-09, 13:05
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den svassande långintervjun med nån PKkändis som har varit ett hårt lanserat inslag i bilagan hade ryckts in i kulturdelen.

Ser framför mig hemmahos reportage hos Nicklas & Jenny Strömstedt...

Jag läste också DN, senast på 90-talet, tom. prenumererade ett tag de hade fina erbjudanden då.
Citera
2018-01-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Ser framför mig hemmahos reportage hos Nicklas & Jenny Strömstedt...

Ja, eller Henrik Schyffert. DN:s helgbilaga är som sagt bedrövlig på alla sätt som finns.
Citera
2018-01-09, 17:50
Medlem
oberoendemedias avatar
Trots toppen av högkonjunktur så fortsatte annonsraset 2017:

Dagspress kväll: -18.9%
Dagspress storstad: -20.3%
Dagspress landsort: +2.7%
Citera
2018-01-09, 18:40
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia

Oj oj oj, det var inga små minskningar heller. Det går fort nu!

Verkar rimligt att landsortstidningar har en större annonsmarknad med lokala företag som är mer relevanta för läsaren.

Kommer minskningen innebära fler sparkade journalister på lite sikt tro?
Citera
2018-01-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Oj oj oj, det var inga små minskningar heller. Det går fort nu!

Verkar rimligt att landsortstidningar har en större annonsmarknad med lokala företag som är mer relevanta för läsaren.

Kommer minskningen innebära fler sparkade journalister på lite sikt tro?

Ja det är oundvikligt. Annonsern är en mycket viktig intäkt.
Citera
2018-01-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia

Södermalms-journalisterna tappar mest med andra ord.
Citera
2018-01-10, 11:04
Medlem
Det är mycket tidningsägarna skulle behöva göra nu genast, helst igår. Framför allt skulle man behöva öka tillgängligheten genom att göra gemensamma satsningar, så att inte läsare behöver sitta med ett antal olika digitala prenumerationer (inte för att det finns något att läsa i de där tidningarna, men i alla fall). Man behöver också, aktivt, skapa produkter som människor vill ha, och framför allt ta igen det stora förtroendetapp som uppstått genom att man låtit politisera hela nyhetsbevakningen och helt inriktat tidningsmakandet på folkuppfostran. En majoritet av de potentiella läsarna vill inte ha sådant. Man kräks över det.

Vad gör man? Typ ingenting. Sitter som nedkissade dementa gamlingar och väntar på döden. Man uppvisar, och har uppvisat, samma totala brist på långsiktigt tänkande rörande den egna verksamheten som man har gjort i förhållande till den mest brännande politiska frågan i Sverige idag: invandringen.

Glädjekalkyler och det-ordnar-sig-tänkande, ovilja att ta in verkligheten sådan den är, och sen står man där med dynga upp till midjan.

Varför är egentligen mediemänniskor så efterblivna? Det har inte alltid varit så.
Citera
2018-01-10, 11:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Varför är egentligen mediemänniskor så efterblivna? Det har inte alltid varit så.

Tror det är flera faktorer. Dels var jobbet lättare på envägskommunikationens och annonsmonopolens tid, och dels var journalistkrået något mindre segregerat då. Man har också tappat talanger till framförallt pr-branschen på senare år. Jag misstänker att de som blir kvar sist inte är de mest flexibla och kompetenta.

Uppenbarligen har man inte alls lyckats följa med tidsandan de senaste 10-20 åren, och här är det svårt att inte se den politiska och sociala likriktningen som ett problem. Man kan jämföra med hur branschen tidigare varit ivrig att snappa upp diverse unga vänstertomtar för att "hänga med". Om samma princip hade gällt nu hade man anlitat de bästa skribenterna från alternativmedierna och de hade i sin tur kunnat vitalisera både ledar-och kultursidorna och allmänjournalistiken. Men istället är de svartlistade.

Att det finns en viss amatörism på den kanten är inget argument - kom ihåg att det här är branschen som rekryterade direkt från Vietnambulletinen, Gnistan och liknande källarprojekt. Det handlar helt enkelt om småborgerlig, gubbig ovilja. De lever i sitt reservat och trivs med det. Helst ska det fortsätta i all evighet, finansierat av skattepengar.
Citera
2018-01-10, 14:56
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Man kan jämföra med hur branschen tidigare varit ivrig att snappa upp diverse unga vänstertomtar för att "hänga med". Om samma princip hade gällt nu hade man anlitat de bästa skribenterna från alternativmedierna och de hade i sin tur kunnat vitalisera både ledar-och kultursidorna och allmänjournalistiken. Men istället är de svartlistade.

Att det finns en viss amatörism på den kanten är inget argument - kom ihåg att det här är branschen som rekryterade direkt från Vietnambulletinen, Gnistan och liknande källarprojekt.
Med tanke på att Gnistans första chefredaktör Nils Holmberg tidigare varit redaktör för Arbetartidningen och suttit i riksdagen för kommunisterna skulle jag inte kalla det ett källarprojekt.

På 60-talet var ett bildat skriftspråk en klassmarkör. Det var inte många arbetarungdomar i studentrevolterna. Att rekrytera några enstaka "fattiga men begåvade studenter" till media rubbade inte den sociala ordningen.

Alternativmediapersonligheter kan ha vilken bakrund som helst. Skulle man rekrytera dem i stor skala blir det problem när personer som har ärvt sina meriter ska ha jobb.
Citera
2018-01-10, 18:09
Medlem
Hlewagastirs avatar
Stampen har tappat mer än hälften av besökarna sen de började med betalväggen:
http://www.kiaindex.se/?site_name=L%C3%A4gg+till+webbplatser+%28svt.se%2C +sr.se%29&sites_compare=Stampen+Media+Total&comp_f rom_year=2017&comp_from_week=20&comp_to_year=2018& comp_to_week=1&compare_col=visits

Uppgången vecka 46 beror på förmodligen på denna händelse: (FB) Tonåring död i smitningsolycka Trollhättan 27 nov 2017
Citera
2018-01-10, 22:14
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tror det är flera faktorer. Dels var jobbet lättare på envägskommunikationens och annonsmonopolens tid, och dels var journalistkrået något mindre segregerat då. Man har också tappat talanger till framförallt pr-branschen på senare år. Jag misstänker att de som blir kvar sist inte är de mest flexibla och kompetenta.

Jag kan bekräfta detta. Flytten började faktiskt i liten skala när reklambranschen blev digital i mitten av 80-talet. Vissa som skulle ha varit en tillgång för tidningarna gick istället till reklambyråerna. Nästa steg var digitaliseringen av tidningsredaktionerna några år senare och korrekturläsare och fotolabb började försvinna. När tidningarna fick egna hemsidor skrotades ofta korrekturen helt.

Gammelmedia är enligt mig styrt av gubbar och kärringar som överlag är stingsliga och framstegsfientliga. Jag är ingen gröning själv, det är inte deras fysiska ålder utan deras ålderdomliga syn på upphovsrätt, arbetsupplägg och de värsta stofilerna anser att kunden har fel som vill kunna läsa artiklar på annat än papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in