2010-02-23, 01:05
Medlem
Okey, jag skulle frga hur farligt det r att dricka destillerat vatten. jag vet att det r farligt att dricka det men det str olika p olika stllen. Som p wikipedia knns det som de menar att det inte r farligt s lnge du fr i dig salterna och mineralerna som bruka finnas i vanligt vatten. Min vldigt smarta vn sger att det r farligt eftersom kroppen inte klarar avjonat vatten (och spelar ingen roll om du fr i dig salter p annat stt). Isf vad exakt hnder om man dricker det?
Citera
2010-02-23, 01:08
Medlem
https://www.flashback.org/t376494

Sk och du skall finna
Citera
2010-02-23, 01:11
Medlem
Din kompis har inte riktigt klart fr sig.

Mycket riktigt r destillerat vatten avjonat. Drmed innehller den inga nringsmnen eller salter.
Du kan aldrig verleva endast p avjonat vatten.
Lngre konsumtion medfr nringsbrist och kan drfr ge stora komplikationer.

Det r inte farligt att smaka.
Citera
2010-02-23, 01:14
Medlem
Man man nu sger att man dricker destillerat vatten under lngre tid och fr i sig alla de andra mnena p annat stt. r det farligt d?

Edit: tack fr lnken. sorry att jag inte gjorde det frst. behver inga fler kommentare iaf s tack fr hjlpen
Senast redigerad av iTomG 2010-02-23 kl. 01:19.
Citera
2010-02-23, 01:44
Medlem
morkfromorks avatar
en del flask-vatten utomlands r ju dest vatten.
Citera
2010-02-23, 06:38
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
en del flask-vatten utomlands r ju dest vatten.

Woot?

Har aldrig sett detta. Eller jo, destvatten med tillsatta mineraler&salter ( = joner) Vattnet r destillerat fr att avlgsna massa bakterier.

Eller menar du att det finns rent destvatten som sljs?
Citera
2010-02-23, 22:43
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iTomG
Man man nu sger att man dricker destillerat vatten under lngre tid och fr i sig alla de andra mnena p annat stt. r det farligt d?

Edit: tack fr lnken. sorry att jag inte gjorde det frst. behver inga fler kommentare iaf s tack fr hjlpen
Om du tar salt i samband med att du dricker destillerat vatten, kan du dricka detta vatten utan problem. Bst r att blanda i salt, i rtt mngd dvs. s att salthalten blir ungefr samma som kroppens naturliga salthalt, i frvg. Fr att p s stt pverka kroppen s lite som mjligt.

Frskvatten brukar ha en salthalt p ca 1-2g per liter. Tjohej!
Citera
2010-02-24, 12:21
Medlem
Du kan utan vidare dricka enbart destilerat / avjoniserat vatten i flera r. De salter du behver f i dig fr att kroppen ska fungera tillgodoses med rge via dina vriga nringsintag. Teoretiskt sett r det inte hlsosamt att dricka avjoniserat vatten endast. Praktiskt har det absolut ingen betydelse d vra dagliga saltintag ligger lngt ver minimum.

Dricksvatten p hangarfartyg r avjoniserat, och astronaterna dricker destilerat / kondenserat vattten.
B!
Citera
2010-02-24, 20:26
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Att det skulle vara direkt farligt eller ver huvud farligt r bland det dummaste jag har hrt! Visst, dricker du det fr du inte i dig salter och drfr blir du aldrig riktigt hydrerad (eller vad man nu kallar vtskemotsvarigheten till mtt fr).
Citera
2010-02-24, 20:38
Medlem
wuus avatar
Ja detta har man ju hrt ngra gnger... Vad r det fr mineraler det talas om att man skulle f brist p? Kalcium, magnesium? De r ju inte direkt ovanliga i fda.
Citera
2010-02-24, 23:45
Medlem
Digums avatar
Dricker man tillrckligt mycket under kort tid s r det vl att cellerna sprngs. Tvrtom mot om man dricker fr salt vatten, d cellerna krymper till ingenting.
Citera
2010-02-25, 00:17
Medlem
Dricker man mycket nog drabbas man av Hyponatremi. Brist p natriumjoner i blodet. Man har helt enkelt sptt ut blodet fr mycket. Ngot som intrffar om man dricker kranvatten med, kan tillggas...
B!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in