Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det fungerar uppenbarligen inte med bostadsproduktionen. Privata fastighetsbolag har inte skapat något överflöd av billiga bostäder för obemedlade.
Man ser ju redan nu att de bostäder som byggs av privata näringslivet är lyxiga lägenheter i attraktiva lägen. Dessa kan man ta rejält betalt för av kapitalstarka köpare. Dessutom bygger man inte mer än att det är en konstant brist på bostäder, motsatsen skulle pressa ner priserna och ge sämre vinster.
Samma fenomen kan ses när det gäller vård, omsorg och skola. Privata företag bedriver vård och utbildning för patienter och elever som är lönsamma. Ingen privatföretagare lägger vårdcentral i en norrländsk avfolkningskommun, där finns inga pengar att tjäna.
Precis, dom svinen drar ner produktion. Förhalar byggstart fast detaljplan är klar. Omvandlar nyproduktion nu till hyresrätter, för att hålla uppe priset haha.
Dom ska fortsätta producera i den kapacitet dom har, få konkurrens, tvingas effektivsera och kostnadsminimera, sen sänka priset och den 50% vinsten, så funkar en fri marknad och övrig varuproduktion.
Bostäder är som oljeproduktionen i saudi, när det finns överskott av olja stryper dom kranen, skapar medveten brist(scarcity) för att få upp priset.
Varför leverarar dom inte vad folket efterfrågar? Varför byggs det inte massivt med boklok hus och sabo kombohus, 12-13 000 m2, 10% vinst max av produktionen och 4% direktavkastning (bättre avkastning än skog för samma risk) för värden. Efterfrågan är massiv från konsumenterna, även mig, jag köper en boklok bostadsrätt billigt eller hyr en nyproducerad prefab hus direkt så jag slipper lyhördheten i min lgh.
i 2 år har jag läst om sabo kombohus och prefab, inget händer, det är bara allmänyttan som byggt ett antal hus runt om i landet.