Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Men du förstår nu att marknadsekonomi i sig inte går ut på att bara producera lyx för de rikaste?
Oja. Problemet med att förlita sig på marknadskrafterna är att man riskerar att det bara produceras sådant som man kan tjäna mycket pengar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Nej, detta är direkt fel. Det byggs ju massor av bostäder i rena obygder. För övrigt bor 75% av Sveriges befolkning i endera ägda hus eller bostadsrätter. Fast du kanske menar att 75% av befolkningen bor i lyx i attraktiva lägen?
Nja, obygder är snarast avfolkningsbygder. Inte byggs det i Norrlands inland? Däremot i attraktiva områden i Stockholms närförorter som Årsta, Hammarby sjöstad, Täby, Liljeholmen. Där kan man ta ordentligt betalt av kapitalstarka köpare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Källa? Eller är det mest en konspirationsteori?
Nej, jag har ingen källa på detta. Inte har jag samlat några tidningsartiklar om det heller, det får jag erkänna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
I min, iofs inte norrländska, ursprungskommun på landet med utflyttningsproblem så har man sedan länge privat läkarmottagning. I hela Australien (om du vill tala låg befolkningsdensitet) är primärvården så gott som uteslutande privat (men tillgänglig för alla via en sorts vårdpeng).
Fast då är det ju inte längre de fria marknadskrafterna som styr. Dessa bara används för själva tjänsten, som sedan regleras av stat eller Landsting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Att städsla marknadskrafterna för att producera är effektivt, sen kan man, om man vill, fördela med hjälp av riktade bidrag till de få som inte kan betala själva.
Säger inte emot detta, men än en gång: då är det inte längre marknadskrafterna som släpps lösa, dessa bara används som ett instrument för produktionen. Precis som med kapitalismen själv måste marknadskrafterna hållas i strama tyglar för att inte dess inneboende destruktiva krafter ska göra mer skada än nytta.