Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 18:53
  #1
Medlem
Klotas avatar
En sak jag alltid undrat över, bortsett från min bestörtning över avsaknad av empati, moral, eftertänksamhet samt allmän kunskap om hur ett samhälle fungerar, är den "allmänna mörkläggningen" ni tjatar om. OM nu den fruktansvärda undergång ni uttalar vore sann varför skulle media, politiker, forskare, samhällsvetare och 80 % av Sveriges befolkning mörklägga detta? Varför är det bara 20 %, bevisligen okunniga SD samt övertydligt partiska medier så som fria tider vara de enda som vet "sanningen" om nu samhället står i en pågående, förgörande brand?
Citera
2018-01-08, 19:03
  #2
Medlem
0gKolhydraters avatar
Vänd på frågan och fråga dig själv varför du INTE tycker att det mörkläggs.

Läser man och tittar på mainstream media
så ifrågasätter man inte, som 80% av folket gör.
Citera
2018-01-08, 19:06
  #3
Avstängd
När dom nu börjar prata om att förbjuda alternativ media kanske du istället borde fundera på vart samhället är på väg?
Citera
2018-01-08, 19:11
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Du läser inte mer än Aftonbladet va?

Läs de tusentals trådar som redan finns i ämnet istället för att rapa upp en massa fördomar. Latbulle.
Citera
2018-01-08, 19:13
  #5
Medlem
Nu är ju inte jag någon SD-anhängare, men häromdagen lyssnade jag till P1, där man debatterade flyktinginvandring. Någon där sade ungefär såhär: "I förra valet varnade SD för en förestående katastrof i flyktingmottagningen. På sätt och vis måste man ju i efterhand ge dem rätt, men ... " och sedan den vanliga raddan av brasklappar.

Problemet är nog inte att de andra partierna inte märker hur jobbigt det blivit i Sverige; problemet är att dom inte vill att någon annan skall vrida makten ur händerna på dem. Så det är inte för att "lura" svenska folket som man talar tyst om problemen, det är för att det egna kontot hotar eka tomt den 25:e ifall dom gör det.

När våra norska vänner pratar om "det svenska tillståndet" så är det med medlidande, inte med skadeglädje.

Redan 2014, före massinvandringen, beskrev Anna Gaardslev på Danmarks Radio skillnaden mellan Sverige och Danmark (i migrationsfrågan):
Citat:
Danmarks Radios Europakorrespondent Anna Gaarsdlev berättar i SVT:s Agenda hur det danska folket har en annorlunda syn på invandring än vad det svenska folket i allmänhet har:

"Vi har aldrig sett oss själva som ett invandringsland, på samma sätt som ni i Sverige har gjort. Och det betyder att vi har pratat om migration och flyktingar på ett helt annat sätt än ni har gjort. Vi har aldrig tyckt att vi har en särskild plikt här i världen att ta emot många flyktingar. Det tycker inte danskarna. Och det gör att vår inställning, eller danska befolkningens inställning, till flyktingar skiljer sig, och har skiljt sig avsevärt från den svenska inställningen."

Och Andreas Johansson Heinö håller med om att landets självbild har betydelse.

– I Sverige ligger det mycket i självbilden att vi ser ett moraliskt värde av att hjälpa andra länder. Tidigare med biståndspolitik, och så småningom med flyktingpolitik och så vidare. Det blir nästan identitetsskapande att stå bakom den politiken. Och då får också den här typen av frågor en annan laddning, det blir inte bara vanlig politik. Medan man kanske i Danmark och Norge mer ser på invandringspolitiken som ett av många politikområden, där man kan ha olika uppfattningar.

Det kanske är vettigt att granska sina argument innan man går ut och påstår att hela världen är galen, och bara man själva förstår hur det ligger till.
Citera
2018-01-08, 19:16
  #6
Medlem
dajevlars avatar
Jag undrar också varför media pixlar utländska förövare och emfaserar att det är SVENSKAR det handlar om, varför politiker ena stunden säger att 'Sverige bygger inga murar', 'Welcome refugees' för att i nästa stund säga att man är naiv och måste minska volymerna, varför vissa forskare och samhällsvetare säger att invandring är lönsam (läs Sandvikensyndromet) medan andra klart visar att det kostar för mycket, och kanske det största frågetecknet av allt: Varför 80% av svenska folket hemma vid bordet säger att invandringen är kaotisk och borde minskas, och sedan ändå säger att de röstar sjuklövriskt.

Varför? Jag tycker också det är konstigt.

Själv tror jag att de som vill ha hit en massa folk lever i nån sorts konstig romantiserad verklighet där det inte finns konflikter (och OM de finns, så är det enbart SDs fel), att de helt enkelt är okunniga om samhället och dess befolkning, om orsak och verkan.... om konsekvenser, helt enkelt en stor oförmåga att kunna inse vartåt det barkar.

Tror inte många egentligen tycker att samhället blivit bättre de senaste åren precis....
Citera
2018-01-08, 19:17
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
(FB) Hur kan invandring kosta 387 miljarder kr?

Kort och gott till TS. Att 80% av befolkningen tror på något gör per automatik inte att det blir rätt.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-01-08 kl. 19:19.
Citera
2018-01-08, 19:20
  #8
Medlem
ParkLane66s avatar
2015 varnade SD för invandringen och vill ha hårdare tag mot invandring bla gränskontroller, försvårad anhöriginvandring mm. Dom varnade också för att integrationen inte skulle funka. Alla kallade då dom för rasister och så skulle det inte alls bli/vara. Det var bara fascister från SD som svartmålade Sverige
Facit idag: vi har gränskontroller, anhöriginvandring är svårare att få idag, till och med dom rödgröna anser idag att integrationen inte funkar.
Så vem är okunnig?
Citera
2018-01-08, 19:29
  #9
Medlem
Klotas avatar
Varför stänga tråden när ni tillåts rapa samma gamla trams hela tiden. Fått många svar men inte ett enda svar som korrekt svarar på min fråga.
Jag är inte intresserad av några få citat, okontrollerbar "fakta" påhopp, eller egna "slutsatser"
som förmodligen är färgade av någon annan. Vänligen läs frågan igen och ge mig ett svar!
Citera
2018-01-08, 19:35
  #10
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klota
En sak jag alltid undrat över, bortsett från min bestörtning över avsaknad av empati, moral, eftertänksamhet samt allmän kunskap om hur ett samhälle fungerar, är den "allmänna mörkläggningen" ni tjatar om. OM nu den fruktansvärda undergång ni uttalar vore sann varför skulle media, politiker, forskare, samhällsvetare och 80 % av Sveriges befolkning mörklägga detta? Varför är det bara 20 %, bevisligen okunniga SD samt övertydligt partiska medier så som fria tider vara de enda som vet "sanningen" om nu samhället står i en pågående, förgörande brand?

Det är du som saknar empati, moral, eftertänksamhet samt allmän kunskap om hur ett samhälle fungerar. Varför du är sådan, och är det andras skyldighet att svara på?
Citera
2018-01-08, 19:41
  #11
Medlem
Klotas avatar
Jag menar inte att man inte ska vara allmänt kritisk men ni är motsägelsefulla när ni köper denna partiska fakta så blint. Vet ingen annan med en politisk inställning som gör det. Det är osunt och skrämmande.


Låt mig omformulera mig och förenkla: varför skulle majoriteten tjäna på och bidra till en undergång? Skjuta sig själv i skallen för man inget annat vågar köper jag inte.
Citera
2018-01-08, 19:42
  #12
Medlem
Ett litet råd till Klota, läs Tino Sanandajis bok Massutmaning. Så ska du nog efter det märka att SD inte är helt fel ute med sin oro för Sveriges väl o ve. En mer faktaspäckad bok får du nog leta efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback