2018-01-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Låter märkligt, har inte sett något sådant fall i Danmark, men kanske är så?

Forvaring er i dansk ret formelt ikke en straf, men en foranstaltning, der træder i stedet for straf. Sondringen mellem foranstaltning og straf er dog i denne sammenhæng ret teoretisk, og reelt ligger det nærmest at opfatte forvaring som en tidsubestemt straf.

Dom til forvaring forudsætter, at tre krav er opfyldt:

1) Den tiltalte skal findes skyldig i drab, røveri, alvorlig voldsforbrydelse, alvorligere trusler, brandstiftelse, voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse eller i forsøg på en af de nævnte forbrydelser (kriminalitetskravet).

2) Den tiltalte skal antages at frembyde nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed (for voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse dog kun ”væsentlig” fare). Denne antagelse skal baseres på karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om gerningsmandens person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet (farlighedskravet).

3) Anvendelse af forvaring i stedet for fængsel skal findes påkrævet for at forebygge denne fare (nødvendighedskravet).

Forvaring idømmes således ikke på grundlag af en psykiatrisk karakteristik af lovovertræderen, forvaring bruges dog i det væsentlige over for personer, som er præget af karaktermæssige afvigelser.
http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Forvaring-2355.aspx

Jävligt krånglig text. Svår att tyda kan jag tycka. Och jag kan minnas fel dessutom. Vi får väl avvakta och se. Om jag inte minns fel så är rättegångens första dag satt till 8 mars va?
Citera
2018-01-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jävligt krånglig text. Svår att tyda kan jag tycka. Och jag kan minnas fel dessutom. Vi får väl avvakta och se. Om jag inte minns fel så är rättegångens första dag satt till 8 mars va?

Ja den 8/3 börjar allvaret för PM
Enkelt översättning av det fetade: Förvaring är i dansk rätt, formellt, inte ett straff men en åtgärd som träder i kraft isf straff. Skillnaden är dock rent teoretisk och förvaring är i praktiken ett tidsobestämt straff.

Sen är ju vägen lång till vi slutligen vet var detta landar, lär väl hamna i landsret för avgörande. Nu ser jag väldigt mycket fram emot åtalet o att det där finns en utförlig gärningsbeskrivning.
Senast redigerad av diva59 2018-01-08 kl. 13:01.
Citera
2018-01-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ja den 8/3 börjar allvaret för PM
Enkelt översättning av det fetade: Förvaring är i dansk rätt, formellt, inte ett straff men en åtgärd som träder i kraft isf för straff. Skillnaden är dock rent teoretisk och förvaring är i praktiken ett tidsobestämt straff.

Sen är ju vägen lång till vi slutligen vet var detta landar, lär väl hamna i landsret för avgörande. Nu ser jag väldigt mycket fram emot åtalet o att det där finns en utförlig gärningsbeskrivning.

Jag har svårt att se att han kommer sitta inlåst mindre än 20 år. Troligen mer, med tanke på hur dådet gick till och hur skyddslös Kim var i den där konservburken i u-läge. Men väntar otåligt på åtalet. Nån sa i tråden nånstans att det kan dröja ett par veckor EFTER att åtalet väckts, tills vi verkligen kan få se stämningen och gärningsbeskrivningen.
Citera
2018-01-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har svårt att se att han kommer sitta inlåst mindre än 20 år. Troligen mer, med tanke på hur dådet gick till och hur skyddslös Kim var i den där konservburken i u-läge. Men väntar otåligt på åtalet. Nån sa i tråden nånstans att det kan dröja ett par veckor EFTER att åtalet väckts, tills vi verkligen kan få se stämningen och gärningsbeskrivningen.

7 dagar efter att åtalet lämnats in blir det offentligt så det börjar bli dags tycker jag
Citera
2018-01-08, 13:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Dom til forvaring forudsætter, at tre krav er opfyldt:

1) Den tiltalte skal findes skyldig i drab, røveri, alvorlig voldsforbrydelse, alvorligere trusler, brandstiftelse, voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse eller i forsøg på en af de nævnte forbrydelser (kriminalitetskravet).

2) Den tiltalte skal antages at frembyde nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed (for voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse dog kun ”væsentlig” fare). Denne antagelse skal baseres på karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om gerningsmandens person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet (farlighedskravet).

3) Anvendelse af forvaring i stedet for fængsel skal findes påkrævet for at forebygge denne fare (nødvendighedskravet).

Forvaring idømmes således ikke på grundlag af en psykiatrisk karakteristik af lovovertræderen, forvaring bruges dog i det væsentlige over for personer, som er præget af [b]karaktermæssige afvigelser.[/i]http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Forvaring-2355.aspx

Madsen har ju ingen tidigare (känd) kriminalitet, så då lär det inte bli förvaring för honom.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-08 kl. 13:15.
Citera
2018-01-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Madsen har ju ingen tidigare (känd) kriminalitet, så då lär det inte bli förvaring för honom.

Här är en post jag tidigare skrivit ang forvaring: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-01-08, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Här är en post jag tidigare skrivit ang forvaring: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

OK jag har läst. Det kan alltså räcka med en kombination av att personen anses vara mycket avvikande psykiatriskt, och att det enda brott han begått (eller beslagits med) är tillräckligt grovt. Vi får väl se var det landar!
Citera
2018-01-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tänker praktiskt på problemet våldspsykopater. Naturligtvis måste samhället ha dem i förvar. Kanske på livstid.
Men att plåga dem psykiskt som hämnd och ta ifrån dem alla deras rättigheter,allt hopp och avhumanisera dem och kalla dem för "det" osv. Då är vi "friska" inga bra förebilder,vi är tom värre än dem som inte är normalt funtade. För ingen kan väl säga att PM är normalt funtad? Eller ABB som inte ens har någon sjukdomsinsikt. Som bara accepterade att bli skjuten eller fängelse som straff. Eftersom att ABB vill bli ansedd som tillräknelig(?!). Nu sitter han i förvaring och gnäller rysligt över allt som han lider av.
Förvaring/fängelse/rättspsyk alltsammans är straff och lidande nog som det är. Än att vi ska ta ifrån dem hoppet också.
Även om vi VET att de kanske aldrig kan släppas ut igen.

För allas bästa måste de ha den strafflängden de tilldömts av rätten. Men däremot kan jag tänka mig att de skulle kunna få det bättre på andra sätt. T.ex mer än en timme/dag utomhus om de vill. Kanske annat också.
Citera
2018-01-08, 13:53
Medlem
Citat:
Du tror inte att en rullator kan vara ett hinder i "återfallsrisken" när det gäller Madsen?

Jag tror det inte bara handlar om deras förmåga att kunna förflytta sig. Man ska inte underskatta ens en 85-åring bara för att denna inte kan ta sig fram för egen maskin. Han kan få andra att utföra brott åt sig. Tänker främst på mördarpedofilen, vad han nu hette, han som dog nyligen på psyket och aldrig kunde begripa att han hade gjort något fel. Han var väl runt 85 och hade suttit inne i 50 år? Honom släppte de inte för de visste att han fortfarande var livsfarlig.
Citera
2018-01-08, 13:58
Medlem
Citat:
Med tanke på sjukhusmaten (urk) och maten som serveras inom äldreomsorgen så är det nog inte svårt ens för dig, att föreställa dig fängelsematen. Den gamle pedofil fabrorn som dog nyligen tex, han rymde bland annat för att han ville gå på restaurang och äta biff,potatis och brunsås. Jag tyckte det lät väldigt sorgligt att de inte ens har måltider att se fram emot.
I häktet fick PM en tallrik med ett anklår på Julafton. Ja,bättre än sjukhus som serverar en bit sladdrig lutfisk (vem sjutton äter sån skit nuförtiden!) på julafton.Tack och lov att man slipper tillbringa livet på ett sjukhus. Man kan iallafall gå som man vill och fika i sjukhuscafeterian och handla godis i kiosken.Så man slipper gå hungrig.
Det kan man inte i ett fängelse/förvaring eller rättspsyk.
Så det är inte bara tomhet i fängelse. Utan alla de där små valen vi gör varje dag utifrån våra egna behov. Köpa varma morgonfrallor tex och allt som sätter guldkant på ett normalt liv.

De har förverkat sin rätt till guldkant på tillvaron. Att få lov att strosa ner till en cafeteria, om så den ligger på en anstalt, kan innebära stora risker. Insmuggling av droger, övervåld mot personalen på fiket, att tillskansa sig något vapenliknande etc etc.

Fängelsematen lär vara mycket god och näringsriktig. Inte ens fångarna klagar på den, i alla fall inte i Sverige. Den är betydligt bättre än sjukhus- och äldreboendematen.
Citera
2018-01-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De har förverkat sin rätt till guldkant på tillvaron. Att få lov att strosa ner till en cafeteria, om så den ligger på en anstalt, kan innebära stora risker. Insmuggling av droger, övervåld mot personalen på fiket, att tillskansa sig något vapenliknande etc etc.

Fängelsematen lär vara mycket god och näringsriktig. Inte ens fångarna klagar på den, i alla fall inte i Sverige. Den är betydligt bättre än sjukhus- och äldreboendematen.
Meningen med fängelse är väl att de inte ska gå fritt i samhället om de utgör en fara. De ska, för de vanliga medborgarnas skull, hållas undan. Och så är det ett straffvärde i alla brott. Ju mer man stryper deras "guldkant" desto mer benägna blir de att hitta på hyss för att skaffa sig en guldkant. De ska behandlas som människor. Men de ska också behandlas som de brottslingar de är. Madsen är fullständigt livsfarlig med tanke på hans morbida intressen. Och han står väldigt lågt i kurs även hos fängelsekunderna. Han hamnar i det fängelse i Danmark där de vidrigaste brottslingarna sitter. Om han nu inte hamnar i tvångströja på psykvården.
Citera
2018-01-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror det inte bara handlar om deras förmåga att kunna förflytta sig. Man ska inte underskatta ens en 85-åring bara för att denna inte kan ta sig fram för egen maskin. Han kan få andra att utföra brott åt sig. Tänker främst på mördarpedofilen, vad han nu hette, han som dog nyligen på psyket och aldrig kunde begripa att han hade gjort något fel. Han var väl runt 85 och hade suttit inne i 50 år? Honom släppte de inte för de visste att han fortfarande var livsfarlig.

Den som suttit i forvaring längst tid i Danmark har suttit i 21 1/2 år:
* Det er lykkedes Kriminalforsorgen at indsamle detaljerede oplysninger om 65 af fangerne. Den person, der har afsonet længst, har siddet i forvaring i 21 et halvt år.https://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/fakta-hvad-er-en-forvaringsdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in