Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det kan ju finnas något försvårande motiv, som gör att han får ett högre straff.
Förmildrande är svårt att hitta, det medger jag! Men kanske om M erkänner eller "erkänner" (ljuger) att det handlade om en ömsesidigt önskad sexlek som gick snett, och det finns bevis för att K deltagit i sådant tidigare. Han kan ju säga att han velat skydda hennes eftermäle tidigare, skona de anhöriga och pojkvännen... och att det var därför han försökte med diverse olycksteorier först.
Hur förklarar han knivande i underlivet då? Det är knappast ett normalt inslag ens i den mest extrema bdsm-världen. Hur ömsesidigt det än var i ditt hypotetiska scenario har det ju vid den tidpunkten gått över i rent övergrepp. Knappast förmildrande för honom, oavsett vad dom lekt innan.
Och har knivandet skett efter döden (vilket du ju vill tro) är det inte heller sådär jättepositivt för PM. 'Tyvärr dog hon, jag mådde skitdåligt över det, men när hon ändå var död passade jag på att karva lite'...eh.
Sen: hans trovärdighet vad gäller eftermäle gentemot dom anhöriga är väl också hyfsat lågt. Det ser väl inte så jätteomtänksamt ut att vilja att dom inte ska få veta att hon dött, att stycka kroppen, samt dumpa den på olika ställen för att den aldrig ska hittas.
Har man gjort allt ovanstående klarar nog dom anhöriga av att höra om ev otrohet/bdsm-lek.