2018-01-08, 08:10
Medlem
En av SC’s uppgifter som jag tycker är intressant är att han var backad utifrån.

Det finns inlägg tidigare i tråden där användare antytt samma sak, och sedan, precis som SC, tagit tillbaka vad de sagt, lämnat tråden och ursäktat sig.

Med backning utifrån tänker jag någon kriminell organisation. Man ”backas väl inte utifrån” av Kalle och Jonte i parallellklassen? Upplys gärna, någon som är bevandrad med såna uttryck.

Det finns alltså uppgifter i tråden om att familjen Ammouri kan ha råkat i luven på fel personer. Outbetalda löner, obetalda lån, och eventuellt utpressning. Detta har polisen naturligtvis inte missat, men pappan Ammouris uttalanden genom åren får mig att tro att han inte varit så samarbetsvillig med polisen utan snarare tvärtom. De flyttade också från staden ganska omgående. Behöver inte vara anmärkningsvärt alls. Vad jag vill komma till är att polisen kan ha kollat upp det här spåret, men om familjen inte velat dela med sig av nödvändig information till polisen därför att den avslöjat oegentligheter om den egna verksamheten så är det inte säkert att polisen fått den sista pusselbiten på plats när de försökt pussla ihop motivbilden.

En teori som jag tror varit uppe i tråden tidigare, och lyfts fram för några år sen av en av de mer insatta användarna och med personliga kontakter till personerna det handlar om, är att det hela handlade om en person som stod i skuld till en kriminell organisation. Han hade inte möjlighet att betala skulden och var tvungen att göra den här handlingen, antingen för att, som SC skrev, ”bevisa sig för gruppen”, eller som en slags avbetalning av sin skuld.

Min fråga, vad fanns det för kriminella organisationer som var verksamma i trakten vid tiden? Fick upp OG när jag sökte runt lite. Och bråk mellan nassar och AFA. Måste funnits x antal mc-gäng också?

En annan grej, brandattentatet mot McDonalds skedde 2000. När ägde rättegångarna rum, och byggde åtalet på vittnesuppgifter? De som dömdes måste väl ha kommit ut runt 2004?

En av de som stod åtalade för brandattentatet friades helt tack vare en teknikalitet. Kan det i sig ha skapat en osämja som den friade personen var tvungen att göra bot för? Är det 100% att den personen, dvs MF, är topsad i det här fallet?

Finns det något som kan ha fått in MN i det här? MF började vid den här tiden, enligt egen utsago, efter många år av gatuslagsmål mot nazister och allmänt stök, att intressera sig för datorer. Det kan ha fått deras vägar att korsas, även om det väldigt långsökt då inget för sig talar för att någon av dem är inblandade i dubbelmordet. Så att båda skulle vara det är väl inte troligt.
Citera
2018-01-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Tack!

Kan vara svårt att hitta en psykopat som aldrig funnits inom vård.

Jag kan tro att han är psykisk sjuk men jag kan även tro att han är psykopat.

Mitt förnuft säger mig att han är psyksjuk. Statistiken talar för det. Men min magkänsla säger att han är psykopat. Han har fantiserat om att mörda och njuter av det. Han ska ha varit vältränad, man kan tänka sig att han tränade någon sport, till exempel fotboll. Han passar in socialt och ingen misstänker att den trevliga idrottskillen kan vara en psykopat. Hans närmaste vet säkert om hans mörka sidor.
Citera
2018-01-08, 11:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det vet vi alla och att krimteknikerna har hans DNA samt att han har är nordeuropé omkring de 20 åren.

Saint har fört in som nyhet på tråden att gm är psykopat, kan fungera i samhället utan att vara ångerfull.

SaintCosme avfärdade detta pga det hade stått i Aftonbladet. För att vara någon som 'läst mycket om detta mordet' är det konstigt att han inte kände till eller underkände detta.
Citera
2018-01-08, 11:20
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
SaintCosme avfärdade detta pga det hade stått i Aftonbladet. För att vara någon som 'läst mycket om detta mordet' är det konstigt att han inte kände till eller underkände detta.
Det är som det skall vara: alla skribenter på FB sparkar på Aftonhoran, med rätt eller orätt spelar ingen roll. SC visar där vilket lag han spelar i,
Citera
2018-01-08, 11:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är som det skall vara: alla skribenter på FB sparkar på Aftonhoran, med rätt eller orätt spelar ingen roll. SC visar där vilket lag han spelar i,

Jo, jag vet.

Men det diskuteras i tråden om SaintCosme bidrog med något alls i tråden. Jag menar att har man missat detaljen att mördaren skadade sig, kan man inte vara så värst påläst. Kanske kan man värdera hans övriga uppgifter i tråden i det ljuset.
Citera
2018-01-08, 12:01
Medlem
Citat:
Jo, jag vet.

Men det diskuteras i tråden om SaintCosme bidrog med något alls i tråden. Jag menar att har man missat detaljen att mördaren skadade sig, kan man inte vara så värst påläst. Kanske kan man värdera hans övriga uppgifter i tråden i det ljuset.
Oavsett ger SC intryck av att ha en genomtänkt förklaring som han undan för undan hintar om. Han bör antingen vara jäkligt bra inläst på fallet för att kunna bygga upp en egen förklaringsmodell som t o m ger ett väldigt trovärdigt intryck, eller så är han insyltad på ett eller annat sätt.
Citera
2018-01-08, 12:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Oavsett ger SC intryck av att ha en genomtänkt förklaring som han undan för undan hintar om. Han bör antingen vara jäkligt bra inläst på fallet för att kunna bygga upp en egen förklaringsmodell som t o m ger ett väldigt trovärdigt intryck, eller så är han insyltad på ett eller annat sätt.

Ja, nåt lurt är det med SC's inlägg. Men som sagt, konstigt att han missat detaljen att mördaren skadade sig och lämnade blod på vapen och tidningsställ.
Citera
2018-01-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Jag kan tro att han är psykisk sjuk men jag kan även tro att han är psykopat.

Mitt förnuft säger mig att han är psyksjuk. Statistiken talar för det. Men min magkänsla säger att han är psykopat. Han har fantiserat om att mörda och njuter av det. Han ska ha varit vältränad, man kan tänka sig att han tränade någon sport, till exempel fotboll. Han passar in socialt och ingen misstänker att den trevliga idrottskillen kan vara en psykopat. Hans närmaste vet säkert om hans mörka sidor.

Den typen av motiv är nog det mest ovanliga enligt statistiken misstänker jag.
Att GM har någon form av psykiatrisk störning tror jag däremot också.
För min del så lutar motivet ändå åt en konflikt som uppstår i anslutning till mordet.
BO kan ha sett eller sagt något som triggar GM:s extremt dåliga morgonhumör.
Kan även förklara GM:s beteende under flykten. Känns inte så iskallt utan mer ett handlande i chock.

Gärningsmannaprofil:

Småkriminell alt. involverad i något gäng*, rökare (bekräftat), förmodligen skilda föräldrar alt. stökigt hemma (fader/moder sysslar med alkohol/droger etc.), bor hemma hos mamma (som jobbar natt) i Ryd eller Skäggetorp (alt. andra getton), dålig impulskontroll, IQ under medel, trasslig grundskola, ej börjat gymnasiet, arbetslös, 16-18 år, har en (o)diagnostiserad (neuro)psykiatrisk störning.

*Butterflykniv + klädsel + rökare + socialgrupp + bostadsområde tyder på det.
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-01-08 kl. 12:16.
Citera
2018-01-08, 12:16
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jo, jag vet.

SC kom sent in i tråden och tillkännager att han inte orkat läsa igenom hela tråden.

Orkar inte läsa genom hela tråden men undrar hur man med säkerhet vet att mördaren var nikotinist? #8473

När SC konfronteras om blodspåren tar han till den gängse jargongen mot Aftonhoran.

o det verka ju konstigt? Varför skulle Hen blöda och dessutom smeta ner ett tidninsställ med sitt eget blod. Det var ju inte Hen som fick kniven i sig. Har du kanske läst Aftonbladet där det ju understundom kan bli tvärtom.... #8531

SC är inte ensam om att tycka det är ett märkligt att en gm smetar ner ett tidningsställ med sitt eget blod.
Senast redigerad av MossTrums 2018-01-08 kl. 12:22.
Citera
2018-01-08, 12:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
SC kom sent in i tråden och tillkännager att han inte orkat läsa igenom hela tråden.

Orkar inte läsa genom hela tråden men undrar hur man med säkerhet vet att mördaren var nikotinist? #8473

När SC konfronteras om blodspåren tar han till den gängse jargongen mot Aftonhoran.

o det verka ju konstigt? Varför skulle Hen blöda och dessutom smeta ner ett tidninsställ med sitt eget blod. Det var ju inte Hen som fick kniven i sig. Har du kanske läst Aftonbladet där det ju understundom kan bli tvärtom.... #8531

SC är inte ensam om att tycka det är ett märkligt att en gm smetar ner ett tidningsställ med sitt eget blod.

Han påstår sig ju ha läst mycket om mordet:

Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Ja, jag har väl också läst mycket om detta mordet och kanske kan se runt hörn.

[...]
Citera
2018-01-08, 12:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Han påstår sig ju ha läst mycket om mordet:
Alla som läser dags- eller kvällstidningar någon gång har läst om dubbelmordet utan att hänga på Flashback. Mordet har dessutom varit uppe i flera krimprogram på TV.

edit: jag hoppas kunna återkomma till att SC kan se runt hörn
Citera
2018-01-08, 12:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Alla som läser dags- eller kvällstidningar någon gång har läst om dubbelmordet utan att hänga på Flashback. Mordet har dessutom varit uppe i flera krimprogram på TV.

Ja. Det verkar som vi talar förbi varandra.

Jag menar endast att det är en märklig detalj att en person som påstår sig ha läst mycket om mordet har missat att mördaren skadade sig och lämnade blod på kniv och ställ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in