2018-01-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.booli.se/annons/3061587
Lundagatan 48 Södermalm,
Storlek: 1,5a, 37 kvadratmeter
Avgift: 2000:-
bra föreningen och bra läge.
Pris: Sänkt pris med 19,7% pris: 70 000:-/m2 totalt: 2 650 000:-.

Nästan identiska lägenheter som såldes i samma port och förening för ett halvår sedan:
Lundagatan 48 Södermalm såld 2 sept 2017
Storlek: 2a, 37 kvadratmeter
Såldes för: 105 405:-/m2 totalt: 3 900 000:-

Lundagatan 48 Södermalm såld 13 juni 2017
Storlek: 1.5a 33 kvadratmeter
Såldes för: 106 061:-/m2 totalt: 3 500 000:-

Som ni ser går det fort och då är inte ens lägenheten såld ännu och utbudsexplosionen av lägenheter har inte ens startat, detta är bara början och tror botten finns runt 40 000:-/m2 i detta kvarter.

Edit: https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=476072&advanced=1
Ingen lägenhet på Lundagatan ute för mer än 75 000 kr/m2 och tror inte det är lockpriser precis då alla har legat ute innan och som ni ser är det sommar och grönt utanför också, även säljarna börjar nu att inse att förväntningarna måste sänkas.

Var de tidigare sålda också 1/2 trappa? Skiljer ofta rejält i pris, 1/2 trappa är aldrig lättsålt, idag mycket svårsålt.
2018-01-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hehe, jävlar... Måste ha kittlat lite i magen det första året. Det kan inte varit helt uppenbart att det bara kunde gå upp? Givet att man är en tänkande människa förstås, inte bara köper klassiska BLT-mentaliteten (numera inte så het längre kanske) om att priserna faktiskt bara kan gå upp och att bostäder är en investering.
Ja det var jävligt nervöst, och när det gick åt rätt håll mycket spännande. Dock var det perioder med stor ångest, tex hade jag bokat en våren 2008 och börsen kraschade -65% på hösten, blev en kort dipp på bostadsmarknaden ca -20% men riksbanken chocksänkte ju räntan så jag kom ur med vinst.
2018-01-08, 00:33
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Var de tidigare sålda också 1/2 trappa? Skiljer ofta rejält i pris, 1/2 trappa är aldrig lättsålt, idag mycket svårsålt.
Nej tre trappor var dom på, men som du ser på dom andra objekten som ligger ute i kvarteret så skiljer det inte något i kvm-pris även fast det är högre upp i husen, möjligen att ett av dom gamla objekten hade balkong! Lundagatan tror jag är insynsskyddade på BV i alla fall när jag var i kvarteret för ett tag sedan. Detta är ju en liten oas på Södermalm uppe på ett berg ett par minuter från Hornstull och det är inget "spring" i kvarteret heller.

Vembudar: Var lite ironiskt skrivet på hur Alphas tankegångar brukar gå! Finns massa kvarter där man märker stor skillnad på Södermalm där priserna ha "dumpats", vissa går ju helt ok fortfarande med sjunkande priser men det finns också där det är totala "fyndlägen" enligt vissa men som dom ändå inte lyckats får sålt.
Senast redigerad av sebno1 2018-01-08 kl. 00:37.
2018-01-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ja intressant frågeställning men alla Nyproduktionslägenheter på andra sidan Liljeholmsbron kanske har dragit ner priserna då det verkar vara polacker som har byggt upp det då priserna rasar där och då måste produktionskostnaden har sjunkit rejält, men jag är inte säker utan tror vi får vänta in ett 100% säkert svar från bagdad-Alpha helt enkelt...

Jag vet inte om jag skulle säga att det är billigt, reagerade i somras på Ikanos projekt i Årsta, där prisintervallet är 80 000-100 000 per m2. Priserna är så att säga, iaf enligt mig, väl tilltagna, ändå är mycket är bokat(i det första huset).

Gillar en del av de planerade projekten där, t ex Åke Sundvalls(planerad byggstart 2021), det är bra stadsmässiga volymer, lokaler i bottenplan och iaf inte urusel arkitektur, områdesplanen är lite förortig tyvärr så det kunde ju stadens kontor gjort bättre, men på det stora hela ett ok projekt.
2018-01-08, 00:45
Medlem
Citat:
Nej tre trappor var dom på, men som du ser på dom andra objekten som ligger ute i kvarteret så skiljer det inte något i kvm-pris även fast det är högre upp i husen, möjligen att ett av dom gamla objekten hade balkong! Lundagatan tror jag är insynsskyddade på BV i alla fall när jag var i kvarteret för ett tag sedan. Detta är ju en liten oas på Södermalm uppe på ett berg ett par minuter från Hornstull och det är inget "spring" i kvarteret heller.

Vembudar: Var lite ironiskt skrivet på hur Alphas tankegångar brukar gå! Finns massa kvarter där man märker stor skillnad på Södermalm där priserna ha "dumpats", vissa går ju helt ok fortfarande med sjunkande priser men det finns också där det är totala "fyndlägen" enligt vissa men som dom ändå inte lyckats får sålt.

Insynsskyddade hjälper inte, ingen vill bo så att knarkare kan klättra in när man sover ... nåja, bra spaning, lundagatan är ju en het adress så det är rejäla prisfall.
2018-01-08, 00:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Insynsskyddade hjälper inte, ingen vill bo så att knarkare kan klättra in när man sover ... nåja, bra spaning, lundagatan är ju en het adress så det är rejäla prisfall.

https://www.booli.se/annons/3061587
Lundagatan 48 Södermalm,
Storlek: 1,5a, 37 kvadratmeter
Avgift: 2000:-
bra föreningen och bra läge.
Pris: Sänkt pris med 19,7% pris: 70 000:-/m2 totalt: 2 650 000:-.

OBS! Just denna lägenhet såldes 14 augusti 2015: 81 081:-/m2 totalt: 3 000 000:- såg jag nu och det var ju innan tok-uppgången som har varit så det är ju helt klart intressant!
2018-01-08, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Det sista om dold prissänkning fann ju PresidentBahama tydliga bevis på för Besqab genom way back machine tidigare i tråden. Sjukt att man bara smyger ut det så.
Nu kallar Besqab de fyra osålda lägenheterna för "visningslägenheter". Samtidigt har en femte dykt upp med beteckningen såld. Verkar lite osannolikt att de skulle ha 4-5 visningslägenheter i ett projekt med 63 ettor. Men på det sättet kan det kanske va lättare för övriga köpare att svälja prisnedgången, och det kan också motivera varför dessa lägenheter nu legat och skvalpat osålda i månader efter färdigställandet:

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

----

I Kina blev lägenhetsköparna förbannade 2011 när grannarna fick köpa billigare:

"A group of around 400 homeowners in Shanghai demonstrated publicly and damaged a showroom operated by their property developer after the company said it cut prices. Home buyers had wanted to speak with the developer to refund or cancel their contracts but were unsuccessful, according to local media. One report said the price cuts exceeded 25% per square meter."

https://blogs.wsj.com/chinarealtime/2011/10/25/shanghai-homeowners-smash-showroom-in-protest-over-falling-prices/

=>
Nu begriper nog svenskar bättre än så, men ändå.

=>
Strasburg har nog rätt i att man smyger med prissänkningar.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 01:41.
2018-01-08, 06:25
Medlem
sasos avatar
hyrorna på nybyggda lägenheter ligger över 10 000kr för en tvåa
hur många har råd?
2018-01-08, 07:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hyrorna på nybyggda lägenheter ligger över 10 000kr för en tvåa
hur många har råd?
Alla som jobbar. 15-20% av lönen (på två stycken) med 0% kostnad för risk är inte en speciellt konstig ekvation. 30% om man vill bo ensam är inte heller speciellt konstigt. Alltså, vid 10k kan två studenter dela på det, även om det blir lite väl snålt i övrigt.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-08 kl. 07:29.
2018-01-08, 08:25
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag tror det är 23 dagar. Även om bostaden blir igenkänd av några så har dom normalt ingen koll på hur länge den legat ute. Nya spekulanter dyker upp hela tiden, få vågar köpa ett objekt som ingen annan velat köpa på 30, 60, 90, 120, 150 dagar etc.
28 dagar är det, men visst är det kört och många mäklare har passat på att göra just detta med objekt som inte blev sålda i höstas.

Detta var även min mäklares plan.
Klev själv av i oktober-november och fick sålt min och sambons lägenhet i grevens tid
2018-01-08, 08:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
nää 5% i omkostnader och 10% avkastning är inte rimligt, det är ett idiotiskt påstående. 0% i omkostnader och 3% i avkastning är rimligt.
Hur kan du driva ett företag med 0% i omkostnader? Skulle du investera i ett företag som bara ger 3% i avkastning?

Låter som du pratar ur nattmössan.
2018-01-08, 09:04
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Har inte de avtalen tillgängliga just nu, men jag kan det utantill. JM, Skanska, Peab, Bonava (NCC) har väldigt likartade avtal, andra aktörer i stort sett samma upplägg.

Steg 1. Bokningsavtal 20.000:-, båda kan ”hoppa av”, köpare får dock betala en adm avgift på ca 7.000:- vid avhopp. Byggare lägger projektet på is vid för få bokningsavtal. Kreditkontroll görs på köpare och ev krävs lånelöfte (numera).

Steg 2. Köpeavtal ca 8-10 månader senare 100.000:- (20k avräknas), bindande för båda ( byggare kan hoppa av vid för få sålda), avhoppande köpare betalar omkostnader och ev prisjustering vid omförsäljning av objekt (vid beaktansvärda skäl kan köpare få skjuta på tillträdet upp till ca 6 mån). Köpare kan hoppa av om avgift visar sej bli 10% högre än presenterad ek plan och ev vid kraftig försening. Byggare sätter spaden i jorden vid ca 80% bokning eller ca 60% köpeavtal, detta är bindande för byggare/säljare. Man brukar dela upp fastigheter i olika säljetapper om max 80-90 objekt per etapp. Byggare kan hoppa av men sällsynt, enda anledning vore om finansieringen fallerar eller något plötsligt blir extremt mycket dyrare, men då kan de hävda att avgifter måste bli x % högre och får då tillräckligt många avhopp att dom inte är bundna att fullfölja.

Steg 3 upplåtelseavtal ca 14-16 månader efter säljstart, ca 3 månader innan inflytt, huset klart, kök badrum kvar. Ek plan godkänd av statlig instans. Först nu kan en spekulant sälja sitt objekt. Dock måste spekulant tillträda, betala och kvittera ur nyckel, sedan kan hans köpare betala och tillträda enligt ök.

Skatteverket - lite luddigt, om syftet varit att aldrig flytta in utan att köpa sälja på spekulation är det inte 22% skatt på vinsten utan högre, vet ej exakt. Svårt bevisläge för skatteverket om det är en enskild affär, man får faktiskt ändra sig. Men gäller det flera objekt under kort tid så blir det uppenbart och man åker dit om man fastnar i kontroll, under min tid 2008-2016 var det troligen väldigt få som åkte dit.
Tack Strasburg!
Vad säger detta oss?
Eftersom byggarna kan hoppa av projektet tills den ekonomiska planen godkänts av myndighet bara genom att fiktivt fördyra projektet tillräckligt så kan inte de som bokat nyproduktion sälja sin nuvarande bostad förrän upplåtelseavtal tecknats. De sitter därmed helt inlåsta utan rimlig möjlighet att riskminimera. Vi kan därmed inte heller förvänta oss en panikförsäljning i vår av alla dessa bostäder som skall betala nyproduktion sent 2018 och 2019.

Köparna kan genom insikt dra ner priserna redan nu, men det kommer ingen 'panikförsäljning en masse' från säljarna. En utbudschock blir det dock pga allt som är Inflyttningsklart, de som hyrt ut bostadsrätten i andrahand och vill göra en vinsthemtagning och pensionärer som väljer solen och lugnet i Portugal framför iskyla och handgranater i kungariket Sverige.

Har man tid att vänta med att köpa så använder man 2018 enkom till att studera marknaden.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-08 kl. 09:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in