2018-01-06, 11:53
Medlem
Danskarna tror på 10% lägre bopriser och dämpad tillväxt i Sverige. Nordea i sin tur tror på att bopriserna vänder. Jag i min tur hoppas på att bopriserna stabiliserar sig på lägre nivåer så att fler har råd med att köpa bostad.

Danskarna tror att lägre bopriser dämpar tillväxt. Jag tror att den kraftiga näringslivskonjunkturen och bättre konjunkturer utomlands hjälper till att flytta eventuell ledig kapacitet från bostadsbyggande till byggande av infrastruktur och andra heta sektorer. Hoppas på en vitamininjektion på andra områden. Tycker att det har byggts för mycket fel bostäder och det är önskvärt att den verksamheten lugnare ned sig till förmån för andra. Även mindre byggföretag som förlorade sina anställda till stora byggprojekt kan förhoppningsvis får lättare att anställa. Mycket byggande sker i tätning av villaområden som sköts av mindre företag.

Här Danske Banks analys

http://www.privataaffarer.se/bostad/danske-bank-svensk-bnp-okar-16-i-ar-boprisnedgang-dampar-947892
2018-01-06, 12:48
Medlem
Hoppas på att utbudet ökar snart, varit riktigt dåligt senaste tiden (gissningsvis på grund av att det stormat). Finns i skrivandes stund endast 1-2 bostäder där jag ens tycker det är lönt att gå på visningen, i den här takten lär det ta evigheter att hitta nytt.
2018-01-06, 12:53
Medlem
sebno1s avatar
Där sprängde vi vallen på sjutusen lägenheter i Stockholm (inklusive kommande) och i dagsläget är det: 7 034 stycken. Detta kan bli våren som kickar i gång raset på riktigt och jag har sagt att i Mars kommer stora smällen och det står jag fast vid.
2018-01-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Knappast, snarare en japansk situation med deflation och svårigheter att få folk att konsumera.
Dock finns det enorma mängder fläsk att skära bort från grisen Staten.
Kraftigt sänkta bidrag, slopad service. Större klasser, färre vårdplatser, högre egenavgifter etc etc.
Givetvis stoppad asylturism och kraftigt reducerade bidrag till asylturisterna.
Det kan ge utrymme för skattesänkningar och en nystart för ekonomin.
Bostadssektorn kommer kollapsa vid nästa lågkonjuktur.
Ska vi gissa på 50-60% ned från toppen 2017.
+1 på ditt svar, Japan är nog skräckscenariot. Och hur tar man ur det? Det går givetvis att katastrofhöja fastighetsskatten för att folk skall börja med inneboende men det går inte att få igång ekonomin. Snarare som du skriver måste vi skära bort fettet på grisen och införa "simma eller sjunk" som statsideologi men det lär vara ogörligt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här är en artikel om modernisering av bostäder.
https://www.byggahus.se/renovera/hus-totalforvandlats-efter

Kostar en del att göra detta. Och då stiger "priset" för bostaden ungefär lika mycket beroende på hur mycket de högst betalande gillade moderniseringen.

Detta är en bidragande orsak till att bostadspriser stiger. För att anlita folk för att göra sådana här saker kostar.
Jovisst, husen ser jättefina ut men det kostar.....1 eller 2 millar? Och bruksvärdet höjs inte och jag ser inte att man får in fler boende eller bygger en separat lägenhet. Attefallarna har ju inte blivit någon succe, tyvärr.

Jag tror att en sak som skulle kunna fungera är att återinföra fastighetsskatten och samtidigt göra uthyrning till inneboende skattefri. Och begreppet inneboende skall i så fall inkludera alla som bor inom din fastighet, dvs även Atterfallare, de som bor i dina husvagna osv. Skulle gärna ställa upp ett par husvagnar åt studenter på garageuppfarten. Har även en gillestuga i sutterrängplanet där jag skulle kunna ha madrassplatser åt studenter. Jag skulle lätt kunna pensionera mig och leva på B&B om detta blev verklighet. Jag har en rätt kass bergig tomt men får nog in tre husvagnar och 6 studenter i gillestugan. Plus att jag kan hyra ut ett par sovrum där uppe. Kan även laga frukost och lunchlåda. Studenterna slipper ju betala 7 tusen eller vad ett korridorrum kostar.
2018-01-06, 13:10
Medlem
Citat:

Kostar en del att göra detta. Och då stiger "priset" för bostaden ungefär lika mycket beroende på hur mycket de högst betalande gillade moderniseringen.

Detta är en bidragande orsak till att bostadspriser stiger. För att anlita folk för att göra sådana här saker kostar.

Det är antagligen sånt som inte folk begriper... Många läser förmodligen denna tråd för att få en uppfattning om vart bostadspriserna är på väg. Kanske borde KreditUtgivarFöreningen (kuf) avlöna ett par gubbar/gummor som bevakade denna tråd för att oavbrutet förklara att det inte finns någon anledning till oro.
2018-01-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Där sprängde vi vallen på sjutusen lägenheter i Stockholm (inklusive kommande) och i dagsläget är det: 7 034 stycken. Detta kan bli våren som kickar i gång raset på riktigt och jag har sagt att i Mars kommer stora smällen och det står jag fast vid.

Hur såg det ut samma tid förra året?
Går det att se någonstans? Är även intresserad av hur det såg ut i Göteborg
2018-01-06, 13:38
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Knappast, snarare en japansk situation med deflation och svårigheter att få folk att konsumera.
Dock finns det enorma mängder fläsk att skära bort från grisen Staten.
Kraftigt sänkta bidrag, slopad service. Större klasser, färre vårdplatser, högre egenavgifter etc etc.
Givetvis stoppad asylturism och kraftigt reducerade bidrag till asylturisterna.
Det kan ge utrymme för skattesänkningar och en nystart för ekonomin.
Bostadssektorn kommer kollapsa vid nästa lågkonjuktur.
Ska vi gissa på 50-60% ned från toppen 2017.

Svensson kommer man givetvis trycka dit med rejäla nerdragningar inom välfärden.

De åtgärder du pekar på ovan har vi till faktum redan, vi har redan en havererad välfärd men kostnaderna kvarstår.

Tror du verkligen på deflation?, Ingves och Co verkar kunna gå hur långt som helst med minusräntan om deflationshotet uppstår och kan man trycka mera pengar för att uppnå samma motverkande effekt samtidigt som man kan sponsra skenpolitiken så blir det ett vinnande koncept med just kronkurshaveri som kontenta.

Haveriet på kronan kommer man försvara med att den "behövs" för att få fart på ekonomin/export och därmed kommer dumsvensken nicka förstående när de läser Aftonbladets ekonomispalt.

Allt handlar om ett pyramidspel som man skjuter upp till nästa mandatperiod, det får kosta precis vad som helst och då även att frun och dottern blir gruppvåldtagna i parken.

I den värld som då växer fram kommer inte fastighetspriser ligga på agendan. Agendan blir att överleva dagen och ta sig från helveteshålet Sverige blivit.

Pensionärerna kommer dessutom få ett helvete då de inget har kvar att leva på då kronan tappat köpkraften.

Det sjuka i detta är att vi till faktum redan haft ett haveri på kronan på -15% internationellt men botten är oändlig.

Ändå hoppas jag du har rätt, jag är definitivt på din sida i åsiktspektrumet.
Senast redigerad av Mes 2018-01-06 kl. 13:43.
2018-01-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBaraLurka
10% i avkastning på 2,4M = 240k/år = 20k i månaden.

3k avgift, 1,5% ränta och 5% omkostnader = 16k i månaden. Dina siffror ger utgifter (edit: om priserna inte stiger kontinuerligt) på 36k i månaden.
5% i omkostnader per år för en etta i Solna?? 120.000:-!!!, vad fan är det för idiotiskt antagande?? Är det hushålls-el och hemföräkring? nää skribenten Bortamatchen är helt borta i huvet. Sen ligger inte månadsavgifte för en etta i Solna på 3.000:-, snarare närmare 2.000:-.

Lån 2,4 milj, kostnad: 525:- /månad
avgift 2.000:-
Summa 2.525:-

Uthyrning 9.000:-

avkastning på 2,4 milj = 3,2%. Det är den avkastning på fastighetsinvesteringar är vad man kan räkna med i storstad, i mindre städer får du kanske 6% avkastning för att risken för värdefall på fastigheten är större och risken för outhyrt är större.
2018-01-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är också en teori om kostnad. Så om vi räknar på det.
En 1a i Solna som är en acceptabel förort. Kostar 2,4M. Avgift ca 3k, Ränta på 1,5%. Sedan lägger vi på 5% för extra omkostnader och sedan 10% i avkastning för värden. Rimligt?

Jag får det till 7050 kr i månaden.

Motsvarande 1a på Östermalm kostar 3,6M och då får man en hyra på 8775kr med samma kalkyl.

Faktiskt något lägre än vad jag väntat mig, speciellt på ö-malm. Fortfarande en bra bit över vad FBerntsson tyckte var rimligt.
nää 5% i omkostnader och 10% avkastning är inte rimligt, det är ett idiotiskt påstående. 0% i omkostnader och 3% i avkastning är rimligt.
2018-01-06, 14:11
Avslutad
Citat:

Jag brukar ibland fundera på vad det skulle kosta att köpa alla reservdelar som finns till en Volvo, och sedan anlita någon att plocka ihop bilen. Det är ett universum. Sedan kan man åka till en skrothandlare och köpa en komplett fullt fungerande Volvo för nästan ingenting. Det är ett annat universum. Dock är det svårt att från någotdera av dessa universa diskutera vad en ny Volvo från Göteborg bör kosta.
2018-01-06, 14:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Lömskt att köpa nu. Kom ihåg att Maggan kommer att göra PRECIS VAD SOM HELST för att stabilisera marknaden fram till valet. Sedan får vi se. Jag kan tänka mig att Maggan efter valet introducerar den s k "SverigeUtjämningen", där man återinför fastighetsskatten som används för att subentionera hyror i nybyggen så att festen kan fortsätta och byggfacken är glada.

Då minskar även kommunernas kostnader när de som flyttar in i nybyggena, t ex Barkarby, inte kan betala. Och det kostar inte ett öre för Svenne betalar. För att ytterligare förbättra SverigeUtjämningen gör vi så att man får avdrag av bolåneräntor utan begränsning på den skyhöga fastighetsskatten (2%+) så att det i praktiken blir så att man kramar ut arvet från pensionärer med o- eller lågbelånade äldre villor. Just pensionärer som bor kvar i lågbelånade villor är en hittills orörd kapitalreserv som kan kramas ur för att hålla igång festen ett tag till.

Kan du ange en tidpunkt i historien då det inte var "lömskt" att köpa? När hade vi en situation fri från faror, inbillade eller verkliga?
2018-01-06, 14:52
Avslutad
Ur ett par gamla SVD-artiklar om etablering av butiker i Sverige:

"Under två år har den tyska lågpriskedjan Lidl kämpat för att ta sig in i Sverige. Över 70 kommuner har kontaktats, men ännu har inga butiker öppnats.
I går rapporterade Näringsliv om de etableringsproblem som nya aktörer i dagligvarubranschen stöter på ute i kommunerna. För att få tillstånd att etablera sig krävs ofta goda relationer med kommunpamparna."

"Kommunerna kan ha skuld till de höga matpriserna. De anklagas för att stoppa nya aktörer och hålla etablerade handlare om ryggen och strunta i konkurrensfrågor. Nu kräver Konkurrensverket ändrade lagar.
Konkurrensen inom dagligvaruhandeln fungerar dåligt. Axfood, Coop och Ica dominerar, med sammanlagt över 90 procent av marknaden.
På vissa orter står en av de tre stora aktörerna ensamma på täppan. Det finns kommuner där exempelvis Ica har över 60 procent av marknaden. En dominerande aktör betyder bristande konkurrens med höga matpriser som följd"

=>
Det gick bra att få ner matpriserna i Sverige, när kommunerna inte längre motade undan konkurrens.

Man lärde sig till slut. Och EU-medlemskapet påverkade.

Samma förhållanden gäller för "bostadsetableringar" och prisläget där. Kommunerna styr markpriserna genom att släppa ut mer eller mindre mark till försäljning. Samtidigt påverkar detta befintliga bostadsägare i kommunen. Det finns därför en frestelse, att hålla tillbaka med markförsäljningar och därmed rigga priserna. Förr eller senare kommer dock vissa kommuner att släppa till rejält med mark, och detta knäcker då denna riggning och vi får ett massivt prisfall och billigare bostäder till folket.

Jag tror att vi kommit dit nu, tack vare kommuner som Järfälla. De gör en insats för Sverige, samtidigt som de själva får acceptera att nominella bostadsvärden hålls nere/rasar. Men eftersom de hålls nere/rasar överallt, så är ändå Järfälla relativ vinnare pga den ökning av skattebetalare de får.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 15:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in