2018-01-07, 12:10
Administrator
admins avatar
Ett flertal samlingstrådar om drogshoppar har stängts tills vidare, med följande motivering:

"Denna tråd är tills vidare stängd pga missbruk.

Syftet med tråden är att kunna diskutera och recensera olika webbshoppar, men detta fungerar enbart ifall inläggen har en viss nivå av trovärdighet.

Det gynnar inte användarna att läsa inlägg om hur bra en viss shop är ifall inläggen postats av shopägaren eller av "kunder" som fått betalt för att posta vad som egentligen är uppenbar reklam. I vissa fall har "kunderna" fått ekonomisk betalning, i andra fall "gratis" varor.

Det gynnar inte heller användarna att läsa inlägg om hur dålig en viss shop är ifall inläggen enbart postats av ägaren till shoppens konkurrent. Därför väljer jag att tills vidare låsa tråden."

Berörda trådar:
(FB) Drogshoppar - Bensodiazepiner (samlingstråd)
(FB) Drogshoppar - Centralstimulantia
(FB) Drogshoppar - Opiater (samlingstråd)
(FB) Drogshoppar - Övriga droger
(FB) Drogshoppar - Cannabis (Läs första inlägget!)
(FB) Drogshoppar - Hallucinogener
(FB) Melanotan 2 - Leverantörer?

Det finns fortfarande några samlingstrådar kvar där missbruket inte varit lika stort, och där vi anser oss kunna hantera problemen bättre. I de övriga forumen så kommer trådarna att vara stängda tills vidare.

Vi kommer endast att öppna trådarna ifall vi hittar en lösning på de aktuella problemen.

En tidigare diskussion om beslutet finns även här:
(FB) Admin stänger trådarna om drogshoppar

admin
Citera
2018-01-07, 13:02
Medlem
Mackan52s avatar
Vad sägs om att moderatorerna i motsvarande forum får makten att godkänna/utse ett fåtal skribenter i ämnet eller att det blir som "laidback", ett visst antal inlägg alt en viss tid av verksamhet krävs för tillgång till trådarna eller att få skriva där?
Citera
2018-01-07, 13:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vad sägs om att moderatorerna i motsvarande forum får makten att godkänna/utse ett fåtal skribenter i ämnet eller att det blir som "laidback", ett visst antal inlägg alt en viss tid av verksamhet krävs för tillgång till trådarna eller att få skriva där?
Att jag som moderator skulle bestämma vem och vad som får skrivas? - nej tack.
Trådarna i drogforat hade redan krav på lb-status dvs 200 inlägg och 6 månaders medlemskap, för att kunna posta inlägg.
Citera
2018-01-07, 13:41
Bannlyst
Citat:
Finns redan, 200 inlägg + 6 mån medlemskap.

@admin, hur ska man nu hitta drogshoppar? Flashback är inte ett drogforum, men det är samtidigt platsen vi räknar med när vi ska hitta försäljare av dödsknark.

Nu blir det svårt. Jag är nykterist men behovet av sådana här trådar är stort. Om KnarkNet har 50 gröningar, så vet man iallafall att man får det man betalar för, eftersom så många är nöjda. Om det inte finns någon feedback, så kan det vara vilken skit som helst (t.ex. spice).

Jag förstår att shoppar som grönar sig själva är ett problem, men en uppenbar lösning är väl strängare krav för att få posta där?

Istället för minst 200 inlägg och 6 månader så tar vi minst 400 inlägg i cannabisforat och medlem i 24 månader. Att det blir för få skribenter är knappast ett problem då kvalité är viktigare än kvantité.

Om BFC skriver att KnarkNetDeluxe säljer skitbra knark, så litar jag fullt på det av uppenbara skäl. Om 17 konton som alla har strax över 200 inlägg och reggade i >6 mån så är det inte värt någonting.

Öppna trådarna igen, men rensa skiten. Ta bort inläggen eller arkivera trådarna och skapa nya.

Just nu så har ni gett drogshopparna fritt fram att göra en exit-scam. Alla shoppar som är gröna kommer vara gröna tills ni öppnar dom, oavsett hur dom beter sig. Precis som narkotikapolitiken så blir det mer skada med restriktioner än utan.

Mitt förslag:
• Nya avdelningar för drogshoppar
• En tråd per drogshop
• Mycket stränga krav för att få posta en tråd
• Samma gamla krav för att få svara i en tråd
• Klistrade trådar med exit-scams, med laidback-status, fritt fram att göra korta inlägg med målsättning att samla all information om shoppens ägare

Om ni inte gör som jag säger så tänker jag bli mod en dag och banna er hela bunten.
Citera
2018-01-07, 13:45
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Att jag som moderator skulle bestämma vem och vad som får skrivas? - nej tack.
Trådarna i drogforat hade redan krav på lb-status dvs 200 inlägg och 6 månaders medlemskap, för att kunna posta inlägg.

Men det gör ni ju redan efter forumets regler
Citera
2018-01-07, 13:49
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Finns redan, 200 inlägg + 6 mån medlemskap.

@admin, hur ska man nu hitta drogshoppar? Flashback är inte ett drogforum, men det är samtidigt platsen vi räknar med när vi ska hitta försäljare av dödsknark.

Nu blir det svårt. Jag är nykterist men behovet av sådana här trådar är stort. Om KnarkNet har 50 gröningar, så vet man iallafall att man får det man betalar för, eftersom så många är nöjda. Om det inte finns någon feedback, så kan det vara vilken skit som helst (t.ex. spice).

Jag förstår att shoppar som grönar sig själva är ett problem, men en uppenbar lösning är väl strängare krav för att få posta där?

Istället för minst 200 inlägg och 6 månader så tar vi minst 400 inlägg i cannabisforat och medlem i 24 månader. Att det blir för få skribenter är knappast ett problem då kvalité är viktigare än kvantité.

Om BFC skriver att KnarkNetDeluxe säljer skitbra knark, så litar jag fullt på det av uppenbara skäl. Om 17 konton som alla har strax över 200 inlägg och reggade i >6 mån så är det inte värt någonting.

Öppna trådarna igen, men rensa skiten. Ta bort inläggen eller arkivera trådarna och skapa nya.

Just nu så har ni gett drogshopparna fritt fram att göra en exit-scam. Alla shoppar som är gröna kommer vara gröna tills ni öppnar dom, oavsett hur dom beter sig. Precis som narkotikapolitiken så blir det mer skada med restriktioner än utan.

Mitt förslag:
• En tråd per drogshop
• Klistrade trådar med exit-scams, med laidback-status, fritt fram att göra korta inlägg med målsättning att samla all information om shoppens ägare

Om ni inte gör som jag säger så tänker jag bli mod en dag och banna er hela bunten.

Håller med om att stängning gör mer skada än nytta. All negativ marknadsföring borde även av sig självt tjäna som en de-facto svart lista.

Citera
2018-01-07, 14:45
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Men det gör ni ju redan efter forumets regler
Fast det är ju en stor skillnad på att efterfölja ett regelverk som berör alla än att vi ska få utse enstaka användare som får skriva i vissa delar.
Citera
2018-01-07, 14:49
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Fast det är ju en stor skillnad på att efterfölja ett regelverk som berör alla än att vi ska få utse enstaka användare som får skriva i vissa delar.

Förvisso men har svårt att se andra lösningar än att låta forumet vara stängt (vilket är trist för då minskar innehållet) eller att bara rensa som det gjorts tidigare i forumet även om det är ett sisyfosarbete för moderatorerna.
Citera
2018-01-07, 14:52
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Mitt förslag:
• En tråd per drogshop
För det första har vi redan haft en hel forumdel för den typen av diskussioner. Det fungerade inte, varför vi gick över till en samlingstråd per drogkategori. (FB) Nätapotek och drogshoppar. För det andra har vi stränga krav på berörda trådar. Dels krävs s. k. Laidback-status, dels ställer vi krav på de sidor som får diskuteras i trådarna. Vilka stränga krav, utöver dessa, föreslår du?
Citat:
Fast det innebär ju att Flashback tar ställning till de nätbutiker som säljer knark på nätet. Flashback är inte en kvalitetssäkringssajt för att handla knark på nätet. Det enda Flashback erbjuder är att användare får en plats att diskutera de ämnen som de är intresserade av.
Citera
2018-01-07, 15:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Om KnarkNet har 50 gröningar, så vet man iallafall att man får det man betalar för, eftersom så många är nöjda. Om det inte finns någon feedback, så kan det vara vilken skit som helst.

Du har inte förstått problemet alls. Om KnartNet hade 50 gröningar kunde 49 vara fake. Det är ju det som är problemet.
Citera
2018-01-07, 15:39
Medlem
HentaiMannens avatar
Meh, gillar inte detta. Är nästan lika beroende av de trådarna som dödsknarket jag stoppar i mig. Undvikit scam flertal gånger och hittat shoppar som jag sen handlar av i flera år.

Som någon annan skrev, nu kan shopparna scamma loss då ingen rapporterar om dem.

Gör det ännu strängare än LB-status. Typ, idk, 1 års medlemskap och 500 inlägg. Men kanske resulterar i mer reklam.
Citera
2018-01-07, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vilka stränga krav, utöver dessa, föreslår du?
Dom jag skrev?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har inte förstått problemet alls. Om KnartNet hade 50 gröningar kunde 49 vara fake. Det är ju det som är problemet.
Läs mitt inlägg igen.

Citat:
Ursprungligen postat av HentaiMannen
Meh, gillar inte detta. Är nästan lika beroende av de trådarna som dödsknarket jag stoppar i mig. Undvikit scam flertal gånger och hittat shoppar som jag sen handlar av i flera år.

Som någon annan skrev, nu kan shopparna scamma loss då ingen rapporterar om dem.

Gör det ännu strängare än LB-status. Typ, idk, 1 års medlemskap och 500 inlägg. Men kanske resulterar i mer reklam.
Hoppa över till Flugsvamp istället (72rajmk) så har du tillgång till ditt naziknark din nazikuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in