Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-07, 09:58
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du gör så stora generaliserande hopp hela tiden, nu missade du att judarna blev utslängda från i princip hela arabvärlden så fort Israel bildades.

Etnisk rensar du en arabisk stat och stjäl deras land så kommer du få en reaktion från Arabländerna. Var det rätt? Nej. Men nån reaktion kommer du att få. Hade tex Ryssar etnisk rensat halva Sverige så är jag ganska säker på att en och annan svensk hade hatat Ryssar i kvarvarande områden...

Citat:
Ja hur många då jämfört med hur många som bodde där 1947?

Turkiet tog emot judar som flydde från Nazi-Tyskland under andra världskriget också. En del har säkert flytta till Israel. Ca 3.1 miljoner judar har flyttat till Israel efter andra världskriget.

Citat:
850k judar blev fördrivna från arabvärlden, alltså fler än palestinierna. Men det spelar ingen roll? Varför?

Efter det att judarna etnisk rensade Palestina på dess befolkning. Dessutom 3.1 miljoner Israeler har emigrerat till Israel. Bla från Europa, Ryssland, Östeuropa och USA. Ger det här nu rätten för judar att bedriva etnisk rensning/ockupera/kolonisera dessa länder? Eller är det bara araber och muslimer som förtjänas att etnisk rensas/ockuperas/koloniseras för att judar flyttade in från deras länder?

Citat:
Vilket fortfarande är färre än 850k judar.

Ja, det är färre än 3.1 miljoner judar som flyttade in i Palestina och stal deras mark.

Citat:
Kanske för att palestinierna inte använder den. Kanske för att de är trötta på att höra hur de ska döda alla judar. Kanske för att de är giriga. Kanske en blandning av alla tre.

Är det så tjuvar tänker? Grannen använder inte sin bil, då kan jag stjäla den. Kioskägaren äter inte det där chipset, då kan jag stjäla den.

Citat:
Fast är det rimligt med en tvåstatslösning rent praktiskt? Hur ska kommunikationerna mellan Gaza och Västbanken se ut? En tunnel? En bro?

Judarna är fria att flytta tillbaka där de kom från om de tycker att dessa problem är monstruösa. Annars går det att hitta lösningar ganska enkelt, västberlin låg inom Östtyskland i ca 50 år utan problem. Sånt går att lösa.
Citera
2018-01-07, 11:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Etnisk rensar du en arabisk stat och stjäl deras land så kommer du få en reaktion från Arabländerna. Var det rätt? Nej. Men nån reaktion kommer du att få. Hade tex Ryssar etnisk rensat halva Sverige så är jag ganska säker på att en och annan svensk hade hatat Ryssar i kvarvarande områden...

Återigen, palestinierna fördrevs först efter att de förklarade krig mot Israel, inte tvärtom.

Citat:
Turkiet tog emot judar som flydde från Nazi-Tyskland under andra världskriget också. En del har säkert flytta till Israel. Ca 3.1 miljoner judar har flyttat till Israel efter andra världskriget.

Frågan var hur många som bodde i Turkiet och Iran 1947.

Citat:
Efter det att judarna etnisk rensade Palestina på dess befolkning. Dessutom 3.1 miljoner Israeler har emigrerat till Israel. Bla från Europa, Ryssland, Östeuropa och USA. Ger det här nu rätten för judar att bedriva etnisk rensning/ockupera/kolonisera dessa länder? Eller är det bara araber och muslimer som förtjänas att etnisk rensas/ockuperas/koloniseras för att judar flyttade in från deras länder?

Samma bristfälliga logik gäller från din sida, varför ska enbart Israel kompensera palestinier och inte arabländerna kompensera mark som de stulit både från palestinier och judar?

Citat:
Ja, det är färre än 3.1 miljoner judar som flyttade in i Palestina och stal deras mark.

Snyggt hopp du gjorde där, från att göra ett argument om hur många som fördrevs till hur många som judarna välkomnade in från en hotfull omvärld.

Citat:
Är det så tjuvar tänker? Grannen använder inte sin bil, då kan jag stjäla den. Kioskägaren äter inte det där chipset, då kan jag stjäla den.

När det gäller obebodd mark har det varit så i större delen av mänsklighetens historia och så har det varit i Palestinaområdet även under en stor del av 1900-talet. Mycket av problemen handlar om att beduinkulturen inte accepterar traditionellt ägandekoncept utan man rör sig över mark som man känner för och om det uppstår friktioner så löser man det med diskussion eller våld.

Citat:
Judarna är fria att flytta tillbaka där de kom från om de tycker att dessa problem är monstruösa. Annars går det att hitta lösningar ganska enkelt, västberlin låg inom Östtyskland i ca 50 år utan problem. Sånt går att lösa.

Vi kanske ska kicka ut alla turkar från Europa också då, de kan sticka tillbaka till centralasien där de hör hemma.
Citera
2018-01-07, 11:33
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Återigen, palestinierna fördrevs först efter att de förklarade krig mot Israel, inte tvärtom.

Inget konstigt reaktion, hade en massa Ryssar börjar kolonisera Sverige så hade svenskarna reagerat på samma sätt. Alla normala människor i världen försvarar sitt land vid behov.

Citat:
Frågan var hur många som bodde i Turkiet och Iran 1947.

Som jag nämde tidigare 3.1 miljoner flyttade in. Det du anklagar den islamiska världen borde gälla för alla andra också i så fall. Ge gärna statistik på om du har dessa.

Citat:
Samma bristfälliga logik gäller från din sida, varför ska enbart Israel kompensera palestinier och inte arabländerna kompensera mark som de stulit både från palestinier och judar?

Varför kompensera? Ge människorna rätten att åtevända till sina hem. Både judar och palestinier. Hade Israel slutat med sin aggressiva expansionspolitik och accepterat tvåstatslösningen så hade detta kunnat ske.

Citat:
Snyggt hopp du gjorde där, från att göra ett argument om hur många som fördrevs till hur många som judarna välkomnade in från en hotfull omvärld.

Ingen hopp. Din logik är ju att muslimer är så onda att 800.000 flydde till Israel. Då kommer nästa fråga, vad tycker du om 2,3 miljonerna som kom från icke-arabiska länder? Lägg märke till att arabernas agg berodde på att palestinierna etnisk fördrevs från sitt land.

Citat:
När det gäller obebodd mark har det varit så i större delen av mänsklighetens historia och så har det varit i Palestinaområdet även under en stor del av 1900-talet.

Är det bara judar som har rätt att bosätta sig på "obebodd mark" på andras bekostnad? Kan turkar bara åka till Israel(eller nån annanstans för den delen) och bosätta sig på "obebodd mark" i hundratusentals? Eller gäller det privilegiet bara judar?

Citat:
Vi kanske ska kicka ut alla turkar från Europa också då, de kan sticka tillbaka till centralasien där de hör hemma.

Ja, om turkar ockuperade Europeiska länder militärt, tvingade dess lokalbefolkning leva i olika flyktingläger och bombade en massa civila i deras länder, upprättade murar och checkpoints samt driv bort civilbefolkningen från sina hem så tror jag att många hade ställt frågan du ställer här.
Citera
2018-01-07, 11:40
Medlem
Memestars avatar
Yasko vill alltså att Israels judar med förfäder som immigrerade från Europa ska flytta "tillbaka" till Europa.

För det första - vad fan gör du i Sverige om du har turkisk bakgrund? Enligt din egna logik har du "inget att göra" här.

För det andra - om man går ännu längre bakåt i tiden ser man att Ashkenazijudar immigrerade till Europa från det gamla Israel. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews
Så om man är född i Israel, har rötter i Israel, men har vissa förfäder som bodde i Europa X år så anser du att man bor på stulet land och måste flytta "tillbaka" till Europa? Wtf...
Citera
2018-01-07, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Yasko vill alltså att Israels judar med förfäder som immigrerade från Europa ska flytta "tillbaka" till Europa.
En hel del har redan flyttat eller skulle vilja:
http://foreignpolicy.com/2011/07/05/the-million-missing-israelis/
"And recent opinion polls find that almost half of Israeli youth would prefer to live somewhere else if they had the chance. Again, the most often-cited reason to emigrate is because the situation in Israel is viewed as "not good."

" One survey found close to 60 percent of Israelis had approached or were intending to approach a foreign embassy to ask for citizenship and a passport. An estimated 100,000 Israelis have German passports, while more are applying for passports based on their German ancestry. And a large number of Israelis have dual nationality, including an estimated 500,000 Israelis holding U.S. passports (with close to a quarter-million pending applications). "

Gammal artikel, men jag tror inte situationen förändrats. Statistiken över israeler som bor utomlands eller har dubbelt medborgarskap är dock känslig.
Citera
2018-01-07, 12:31
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En hel del har redan flyttat eller skulle vilja:
http://foreignpolicy.com/2011/07/05/the-million-missing-israelis/
"And recent opinion polls find that almost half of Israeli youth would prefer to live somewhere else if they had the chance. Again, the most often-cited reason to emigrate is because the situation in Israel is viewed as "not good."

" One survey found close to 60 percent of Israelis had approached or were intending to approach a foreign embassy to ask for citizenship and a passport. An estimated 100,000 Israelis have German passports, while more are applying for passports based on their German ancestry. And a large number of Israelis have dual nationality, including an estimated 500,000 Israelis holding U.S. passports (with close to a quarter-million pending applications). "

Gammal artikel, men jag tror inte situationen förändrats. Statistiken över israeler som bor utomlands eller har dubbelt medborgarskap är dock känslig.
Dubbla medborgarskap är till för praktiska orsaker, tex resor. Det är inte detsamma som att permanent flytta utomlands.

Dessutom ifrågasätter jag starkt den statistiken. Den känns mycket överdriven och jag har aldrig sett någon källa som listar ens i närheten så höga siffror. På vilket sätt är situationen i Israel inte bra? Topp 20 HDI, topp 30 demokrati osv.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-07 kl. 12:40.
Citera
2018-01-07, 21:12
Medlem
pollenpers avatar
Trist OTtråd.
Inte ett jävla förslag, utom mina egna naiva.
När, det viktigaste är inte att diskutera vad som hände förr.
Vi lever i nuet och vi måste utgå från det.

Vad kan göras?

Hamas slutar skjuta raketer och Israel tar en ödmjukare hållning med kolonisationen.
Det får duga till att börja med.
Sen måste det till en stor insats för att få nationerna att lita på varandra.
Det finns kunnigare människor än jag här, men för fan, i den här tråden, släpp historien.
Hur ska vi bli fredliga?
Citera
2018-01-07, 22:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Trist OTtråd.
Inte ett jävla förslag, utom mina egna naiva.
När, det viktigaste är inte att diskutera vad som hände förr.
Vi lever i nuet och vi måste utgå från det.

Vad kan göras?

Hamas slutar skjuta raketer och Israel tar en ödmjukare hållning med kolonisationen.
Det får duga till att börja med.
Sen måste det till en stor insats för att få nationerna att lita på varandra.
Det finns kunnigare människor än jag här, men för fan, i den här tråden, släpp historien.
Hur ska vi bli fredliga?
Bra start. Sedan kan man sätta press på PLO att komma tillbaks till förhandlignsbordet, som Trump och Netanyahu verkar vara redo att göra nu. Det finns trots allt fler sätt att påskynda tvåstatslösningen än att expandera bosättningarna.
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-01-07/netanyahu-backs-trump-attack-on-un-s-palestinian-refugee-agency-jc4sy03l
Citera
2018-01-07, 22:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inget konstigt reaktion, hade en massa Ryssar börjar kolonisera Sverige så hade svenskarna reagerat på samma sätt. Alla normala människor i världen försvarar sitt land vid behov.

Du insinuerar att det fanns ett land nu igen. En bättre liknelse skulle kunna vara samernas kolonisering av Lappland efter att Sveriges nation hade bildats. För mig inget att orda om då svenskarna inte var intresserade av Lappland förrän man hittade mineraler där.

Citat:
Som jag nämde tidigare 3.1 miljoner flyttade in. Det du anklagar den islamiska världen borde gälla för alla andra också i så fall. Ge gärna statistik på om du har dessa.

Jag vet inte vad din intelligens försöker att åstadkomma här, kan det vara så att du inte förstår själv vad du pladdrar om?
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_population_by_country

Citat:
Varför kompensera? Ge människorna rätten att åtevända till sina hem. Både judar och palestinier. Hade Israel slutat med sin aggressiva expansionspolitik och accepterat tvåstatslösningen så hade detta kunnat ske.

Fniss. Ja, säkert.

Citat:
Ingen hopp. Din logik är ju att muslimer är så onda att 800.000 flydde till Israel. Då kommer nästa fråga, vad tycker du om 2,3 miljonerna som kom från icke-arabiska länder? Lägg märke till att arabernas agg berodde på att palestinierna etnisk fördrevs från sitt land.

Nej, arabernas agg beror på att Israel är allokerat på mark som brukade vara muslimsk mark och det ogiltigförklarar Allah som den mäktigaste krigsguden och islams auktoritet som den sanna religionen.

Vi ser gång på gång på gång igen att araber skiter fullständigt i palestinska rättigheter, arabers rättigheter eller mänskliga rättigheter. Hela den här cirkusen är så jävla skitnödigt meningslös, jag fattar inte vem du försöker lura. Hur många Assads, Husseins eller Erdogans behöver du se innan du fattar?

Citat:
Är det bara judar som har rätt att bosätta sig på "obebodd mark" på andras bekostnad? Kan turkar bara åka till Israel(eller nån annanstans för den delen) och bosätta sig på "obebodd mark" i hundratusentals? Eller gäller det privilegiet bara judar?

Nej, det var en speciell tid när det fanns ett stort territorialutrymme som räckte sig från Franska nordafrika till Iran, allt under brittiskt mandat och britterna inte hade tid och råd att administrera det. Så liknelsen skulle väl snarare vara under koloniseringen av den amerikanska kontinenten (vaddå det bodde ju indianer där - ja men inte överallt).

Att säga att araberna skulle ha hela området för att de måste manspreada så mycket luktar lite turkdusch som man säger.

Citat:
Ja, om turkar ockuperade Europeiska länder militärt, tvingade dess lokalbefolkning leva i olika flyktingläger och bombade en massa civila i deras länder, upprättade murar och checkpoints samt driv bort civilbefolkningen från sina hem så tror jag att många hade ställt frågan du ställer här.

Ja, det är ju inte som om det armeniska folkmordet eller kriget mot kurderna ringer några klockor när du säger det där. Erdogan verkar vara en riktig demokratikämpe också.
Citera
2018-01-08, 14:31
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du insinuerar att det fanns ett land nu igen. En bättre liknelse skulle kunna vara samernas kolonisering av Lappland efter att Sveriges nation hade bildats. För mig inget att orda om då svenskarna inte var intresserade av Lappland förrän man hittade mineraler där.

Existerade inte folket i Palestina? 700000 människor fördrevs ju av judarna. Du kan väl hålla med om att de levde i Palestina innan judarna kom. Eller säger Israelisk historiebeskrivning annat?

Citat:
Jag vet inte vad din intelligens försöker att åstadkomma här, kan det vara så att du inte förstår själv vad du pladdrar om?
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_population_by_country

Du vet mycket väl vad jag syftar på. Ge mig en statistik på att judarna har minskat i Turkiet efter andra världskriget. Jag vill gärna se en jämförelse med andra länder också. Åter igen 2,3 miljoner judar som har emigrerat till Israel kommer ju från icke-arabiska länder. Om 800.000 judar kommer från arabiska länder och att detta gör arabiska till ovanlig grymma människor, vad säger du om ursprungsländerna för resterande 2,3 miljoner som emigrerat till Israel. Väldigt enkel fråga...

Citat:
Fniss. Ja, säkert.

Varför inte, de bodde ju i Palestina och islamiska världen i århundraden utan problem. 800.000 människor existerade tex i arabvärlden i århundraden. Men när judarna kom till Palestina så fördrev de 700.000 Palestinier inom några få år. Skillnad där på tolerans. Berätta nu om dina rövarteorier om "kulter" igen...

Citat:
Nej, arabernas agg beror på att Israel är allokerat på mark som brukade vara muslimsk mark och det ogiltigförklarar Allah som den mäktigaste krigsguden och islams auktoritet som den sanna religionen.

Eller så beror det på att man brutalt fördrev 700.000 palestinier från sina hem...

Citat:
Vi ser gång på gång på gång igen att araber skiter fullständigt i palestinska rättigheter, arabers rättigheter eller mänskliga rättigheter. Hela den här cirkusen är så jävla skitnödigt meningslös, jag fattar inte vem du försöker lura. Hur många Assads, Husseins eller Erdogans behöver du se innan du fattar?

Så din påstående/fördomar om muslimer rättfärdigar judars etniska rensning? Har alltid undrar hur en sionist resonerar. Inte så stor skillnad med nazister egentligen märker jag...

Citat:
Nej, det var en speciell tid när det fanns ett stort territorialutrymme som räckte sig från Franska nordafrika till Iran, allt under brittiskt mandat och britterna inte hade tid och råd att administrera det. Så liknelsen skulle väl snarare vara under koloniseringen av den amerikanska kontinenten (vaddå det bodde ju indianer där - ja men inte överallt).

Fransmännen och Britterna lämnade sina kolonier så småningom dock. Att amerikanerna bedrev folkmord ger inte judar rätt att fördriva människor.
Citera
2018-01-08, 15:41
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

I vilken dimension anses fördrivandet av obeväpnad civilbefolkning vara en instans av landsförsvar?
(Undrar om du applicerar detta som en generell regel. Skulle du försvarat ett systematiskt fördrivande av civila Turkmener i norra Irak av KRGs myndigheter som en respons på ödeläggelsen av tusentals
kurdiska byar i Turkiet som korresponderade med skapelsen av miljoner flyktingar?)

Arabernas antisemitism är INTE och har aldrig varit en respons på sionistiska illdåd. Denna
hatiska föreställning om judar existerar oberoende av sionismens existens. Omfattande
historisk dokumentation av massakrer och systematisk diskriminering av judar i den muslimska världen före publikationen av Hertzls bok bär vittne till detta faktum. Farhud, Hebronmassakern, pogromer i Libyen och Syrien innan staten Israels godkännande i konjunktion med hot om folkmord från arabiska ledare vid FN;s annonsering av delningsplan.

Turkarna har gjort sig skyldiga till likvärdiga illdåd som sionisterna bara i större omfattning, skall turkarna lämna östra anatolien (armeniska folkmordet och grek-turkiska befolkningsutbytet)? Norra Cypern?
Eller är du en själsrutten nationalist oförmögen att erkänna din egen nations förbrytelser med en stor prägel av moraliskt hyckleri i relation till andra nationers orättvisor?
Senast redigerad av chimpsky666 2018-01-08 kl. 15:47.
Citera
2018-01-08, 18:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Existerade inte folket i Palestina? 700000 människor fördrevs ju av judarna. Du kan väl hålla med om att de levde i Palestina innan judarna kom. Eller säger Israelisk historiebeskrivning annat?

Det verkar som din svenska språkförståelse är lite bristfällig. Folket existerade men staten existerade inte. Det handlar därför inte så mycket om vem som var där först utan huruvida palestinierna hade någon rimlig anledning och rätt att neka judarna att skapa en stat på mark som judarna ägde. Dina konstiga liknelser om Sverige haltar rätt grovt.

Citat:
Du vet mycket väl vad jag syftar på. Ge mig en statistik på att judarna har minskat i Turkiet efter andra världskriget.

Vad fan jag länkade ju precis en wikipedia-sida där du kan se hur många som bor i Turkiet. Är du helt förståndshandikappad eller behöver du gå om lågstadiet?

Citat:
Jag vill gärna se en jämförelse med andra länder också. Åter igen 2,3 miljoner judar som har emigrerat till Israel kommer ju från icke-arabiska länder. Om 800.000 judar kommer från arabiska länder och att detta gör arabiska till ovanlig grymma människor, vad säger du om ursprungsländerna för resterande 2,3 miljoner som emigrerat till Israel. Väldigt enkel fråga...

Skillnaden att 800k blev utslängda utan val medans 2.3 miljoner flyttade dit p.g.a andra orsaker men kunde förväntas att ex. sälja sin bostad i Sverige eller Frankrike utan att få den konfiskerad.

Citat:
Varför inte, de bodde ju i Palestina och islamiska världen i århundraden utan problem. 800.000 människor existerade tex i arabvärlden i århundraden. Men när judarna kom till Palestina så fördrev de 700.000 Palestinier inom några få år. Skillnad där på tolerans. Berätta nu om dina rövarteorier om "kulter" igen...

Jag beskrev precis anledningen. Islam accepterar inte Israel eftersom Israels existens negerar islams auktoritet som en sann religion. Om de skulle acceptera Israel skulle det betyda att islam kan förlora mark och krig.

Israel behöll länge Västbanken och Gaza just i syftet att Palestina och grannländerna skulle acceptera Israels existens. Egypten och Jordan valde istället att ge upp anspråken på områdena istället för att acceptera Israel. Så mycket för din teori.

Citat:
Eller så beror det på att man brutalt fördrev 700.000 palestinier från sina hem...

Du har inte fattat att Assad dödat jävligt många fler araber de senaste åren än vad Israel har gjort under hela dess existens? Likaså Saddam Hussein. Var är arabernas intifador mot dem? Nej just det, lyser med sin frånvaro.

Citat:
Så din påstående/fördomar om muslimer rättfärdigar judars etniska rensning? Har alltid undrar hur en sionist resonerar. Inte så stor skillnad med nazister egentligen märker jag...

Så man är en nazist om man konfronterar en arab eller muslim varför araben eller muslimen barar bryr sig om äganderättigheter när det bygger på Koranen?

Citat:
Fransmännen och Britterna lämnade sina kolonier så småningom dock. Att amerikanerna bedrev folkmord ger inte judar rätt att fördriva människor.

Nej men i krig så händer ibland saker på bägge sidor som inte alltid går att kontrollera från HQ. Det fåniga är att det skall vara ett evigt casus belli för ena sidan i en konflikt när vi alla vet att palestinierna också utförde etniska rensningar. Det är något som skedde för mer än ett halvt sekel sen och om det är en anledning till att palestinierna skall döda judar så hjälper ju ingenting, det är ingen som går med på krav och eftergifter från en sida som startat krig efter krig som de förlorat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in