2018-01-05, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
När regeringen gav grönt ljus till amorteringskravet (i början av December vill jag minnas) hade priserna redan börjat dala, därav kritiken. Nån gång måste ju bubblan spricka. Visst, det ökar väl inte köplusten direkt men det är inte på något sätt avgörande.

Ska ”bubblan” spricka måste det hända nåt med lönerna och arbetslösheten först. Och där är vi inte riktigt idag. Den största risken just nu är vad politikerna tänker hitta på den närmaste framtiden.
2018-01-05, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För det första äger du ingenting, du äger rätten att bo.

Det stämmer inte alls. Du äger en del i en förening som äger huset och i de flesta fall marken som huset står på inkl din rätt att bo i anvisad lgh. Det är verkligen inte ”ingenting”

Sen finns det såklart bra och dåliga föreningar med olika belåningsgrad och vissa brf:er på tomträtt.

Men man måste inte köpa in sig i en dålig förening heller.
Citat:
Det gör jag också, helt utan lån.
nej för är du hyresgäst äger någon annan huset du bor i.

Citat:
Naturligtvis hade du tur när du gjorde din kalkyl eftersom du råkade tajma bra. Din kalkyl hade sett likadan ut i somras eller 1989 och då hade den varit käpprätt åt helvete.
varför skulle det vara det? Det är ju bara att bo kvar... mitt bostadsbehov upphör inte för att priserna svänger.

Citat:
Kan du peka ut dessa fundamenta? Om det enda du kan komma med är billiga lån har du inte förstått mycket av diskussionen här.
löneutvecklingen är stark liksom arbetsmarknaden i Sthlm. Arbetslösheten är nära noll. Räntorna är fortsatt rekordlåga och det finns inte mycket som talar för några chockhöjningar den närmaste framtiden sett till bankernas långa lån.
Senast redigerad av kurt-sune 2018-01-05 kl. 10:14.
2018-01-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ska ”bubblan” spricka måste det hända nåt med lönerna och arbetslösheten först. Och där är vi inte riktigt idag. Den största risken just nu är vad politikerna tänker hitta på den närmaste framtiden.

Politikerna kommer förstås försöka hindra smällen om dom kan och hoppas på en 'mjuklandning'. Nej det behöver inte hända ett skit för att bubblan ska spricka. Tulpanpriserna kan hux flux sjunka ihop. Hur förklarar du prisraset sista tiden? Mitt i en högkonjunktur? Säger det inte dig nånting?

Många av oss drar slutsatsen att produkten varit gravt övervärderad (läs IT-aktier, tulpaner etc). Inget nytt under solen således. Eller varför inte bostadsmarknaden i en rad andra länder. Precis som det inte är något nytt att det finns folk som hävdar att 'det är anorlunda nu', 'ny ekonomi' eller andra sinnesslöa iakttagelser.
2018-01-05, 10:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det finnns starka fundamenta för prisbilden och visst kan det gå ner pga politiska beslut.

Är inte politiska beslut och brist på beslut (i vilket jag inkluderar riksbankens beslut) de starkaste "fundamenta" för både uppgång och nedgång?

Den som är bäst på att förutspå dessa politiska beslut och politiska icke-beslut är den som lyckas bäst på marknaden.
2018-01-05, 10:24
Medlem
Citat:
löneutvecklingen är stark liksom arbetsmarknaden i Sthlm. Arbetslösheten är nära noll. Räntorna är fortsatt rekordlåga och det finns inte mycket som talar för några chockhöjningar den närmaste framtiden sett till bankernas långa lån.

Unika fördelar som sammanfaller och priserna rasar ändå. hmm

Med fundamenta avses hållbarheten i prisuppgångar på ett par hundra procent på ett decennium. Har du haft sån löneutveckling?
2018-01-05, 10:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
varför skulle det vara det? Det är ju bara att bo kvar... mitt bostadsbehov upphör inte för att priserna svänger.

Jag bor större än jag behöver. Mitt beslut om nästa bostad beror på vad jag tror om bostadsmarknadens utveckling där jag bor. Om jag ser en nedgång kommer jag att agera snabbt för att byta ner mig til en mindre köpt bostad eller till och med till en mindre hyrd bostad, trots att utgifterna för att hyra en sådan är större än de noll euro jag kommer att betala i ränta och amorteringar för en köpt bostad.
2018-01-05, 10:31
Medlem
Citat:
Det stämmer inte alls. Du äger en del i en förening som äger huset och i de flesta fall marken som huset står på inkl din rätt att bo i anvisad lgh. Det är verkligen inte ”ingenting”

Och är således ansvarig även för föreningens ekonomi. Denna typ av korporativism är väl den sämsta typen av 'ägande'. Som att bo i en kibbutz ungefär. Du har ett klubbmedlemskap.
2018-01-05, 10:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Politikerna kommer förstås försöka hindra smällen om dom kan och hoppas på en 'mjuklandning'.
politikerna är inte smarta. Först trissar de upp priserna genom att skapa diverse inlåsningar i marknaden. Och efter det så får de panik och drar i nödbromsen.

Det som trissat upp priserna:

* låga räntor

* hyresreglering

* jobbskatteavdrag

* högre löner

* borttagandet av fastighetsskatt

* införandet av flyttskatt

* Hot om amorteringskrav etc

Citat:
Nej det behöver inte hända ett skit för att bubblan ska spricka. Tulpanpriserna kan hux flux sjunka ihop. Hur förklarar du prisraset sista tiden? Mitt i en högkonjunktur? Säger det inte dig nånting?

Det som nu sänker priserna är:

* införandet av amorteringskrav

* enorm spekulation i nyproduktion. För varje nyproducerad lgh måste en annan bostad avyttras i de flesta fall, vilket ökar antalet objekt på marknaden. Någon måste bo i de lgh som byggs också.&

* många nyproduktioner klara samtigt.

* andra regler gällde vid planeringen av dessa nya lgh

* Sä fort man flyttar drabbas de flesta av dessa nya regler.

Men tulpanlökar kan man nog fortfarande inte bo i. Vill du leta sådana ska du titta på bitcoin etc..

Citat:
Många av oss drar slutsatsen att produkten varit gravt övervärderad (läs IT-aktier, tulpaner etc). Inget nytt under solen således. Eller varför inte bostadsmarknaden i en rad andra länder.
jag gillar inte din jämförelse med aktier. Man kan inte bo i aktier.

Citat:
Precis som det inte är något nytt att det finns folk som hävdar att 'det är anorlunda nu', 'ny ekonomi' eller andra sinnesslöa iakttagelser.
det som är annorlunda fundamentalt är såklart räntenivåerna. Jag har sj aldrig någonsin bott så här billigt med hög standard samtldigt. Och det är jag inte ensam om..
2018-01-05, 10:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Svårt att säga. Ser man till ettor eller små tvåor så måste ju förväntningen vara att hyresgästen är en ung ensamstående som precis börjat arbeta. Den som börjat bilda familj lär ju vilja ha åtminstone en trea.

Tittar jag i Linköping så finns en del tvåor att hyra (stångåstaden) för omkring 5-8kkr/mån. Nyproduktion 2 rum+kök på 39 m^2 finns för 7400 (några års poängkrav). Äldre finns 2 rum+kök 58 m^2 för 5200/mån med ungefär samma kö krav. Inget av dessa är i särskilt bra läge dock.

Tänker man sig att en ungdom som precis börjat arbeta med ett fullt normalt arbete (kanske 25kkr/mån brutto) skall bo där så är 5-6000/mån i hyra rimligt tycker jag. Det tillkommer ju lite för el, vatten och värme normalt. Nu får ju unga bostadsbidrag men en rimlig hyra måste ju vara en som går att klara utan bidrag på en normal lön.

Var sedan en marknadshyra skulle landa i praktiken är ju en annan sak.
Havererad hyresmarknad verkar vara ett storstadsproblem.

En 3a skulle antagligen kosta över dubbelt mot en etta. Så mellan 20-40k i månaden beroende på läge.

Som du förstå så skulle en marknadshyra hamna på det dubbla mot vad du tycker är rimligt.
2018-01-05, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och är således ansvarig även för föreningens ekonomi. Denna typ av korporativism är väl den sämsta typen av 'ägande'. Som att bo i en kibbutz ungefär. Du har ett klubbmedlemskap.

Så ha då lite koll på det du köper är mitt råd och titta på skuldfria föreningar med dolda tillgångar i form av osålda hyresrätter etc.

Man måste inte köpa stolpskotten till föreningar.
2018-01-05, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Unika fördelar som sammanfaller och priserna rasar ändå. hmm
det är i händerna på politikerna vad de vill ska hända med priserna.

Citat:
Med fundamenta avses hållbarheten i prisuppgångar på ett par hundra procent på ett decennium. Har du haft sån löneutveckling?

Här gör du ett klassiskt bubbelbabblarmisstag och förstår inte skillnad på pris och kostnad.

Kostnaderna för att bo har sjunkit samtidigt som lönerna stigit. Vad händer då med priserna tror du?
2018-01-05, 10:46
Medlem
Citat:
politikerna är inte smarta. Först trissar de upp priserna genom att skapa diverse inlåsningar i marknaden. Och efter det så får de panik och drar i nödbromsen.

Det som trissat upp priserna:

* låga räntor

* hyresreglering

* jobbskatteavdrag

* högre löner

* borttagandet av fastighetsskatt

* införandet av flyttskatt

* Hot om amorteringskrav etc

Det som nu sänker priserna är:

* införandet av amorteringskrav

* enorm spekulation i nyproduktion. För varje nyproducerad lgh måste en annan bostad avyttras i de flesta fall, vilket ökar antalet objekt på marknaden. Någon måste bo i de lgh som byggs också.&

* många nyproduktioner klara samtigt.

* andra regler gällde vid planeringen av dessa nya lgh

* Sä fort man flyttar drabbas de flesta av dessa nya regler.

Men tulpanlökar kan man nog fortfarande inte bo i. Vill du leta sådana ska du titta på bitcoin etc..

jag gillar inte din jämförelse med aktier. Man kan inte bo i aktier.

det som är annorlunda fundamentalt är såklart räntenivåerna. Jag har sj aldrig någonsin bott så här billigt med hög standard samtldigt. Och det är jag inte ensam om..

Det enda som egentligen har haft betydelse är billiga krediter. Den svenska bostadsbubblan är en typisk kreditbubbla. Danskarna, Irländarna, Spanjorerna kan inte heller bo i en Tulpan eller aktie. Det hjälpte nu inte deras bostadsmarknad. Men det är klart, att det är annorlunda här och nu är ditt självklara och ack så förutsägbara mantra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in