Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Politikerna kommer förstås försöka hindra smällen om dom kan och hoppas på en 'mjuklandning'.
politikerna är inte smarta. Först trissar de upp priserna genom att skapa diverse inlåsningar i marknaden. Och efter det så får de panik och drar i nödbromsen.
Det som trissat upp priserna:
* låga räntor
* hyresreglering
* jobbskatteavdrag
* högre löner
* borttagandet av fastighetsskatt
* införandet av flyttskatt
* Hot om amorteringskrav etc
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Nej det behöver inte hända ett skit för att bubblan ska spricka. Tulpanpriserna kan hux flux sjunka ihop. Hur förklarar du prisraset sista tiden? Mitt i en högkonjunktur? Säger det inte dig nånting?
Det som nu sänker priserna är:
* införandet av amorteringskrav
* enorm spekulation i nyproduktion. För varje nyproducerad lgh måste en annan bostad avyttras i de flesta fall, vilket ökar antalet objekt på marknaden. Någon måste bo i de lgh som byggs också.&
* många nyproduktioner klara samtigt.
* andra regler gällde vid planeringen av dessa nya lgh
* Sä fort man flyttar drabbas de flesta av dessa nya regler.
Men tulpanlökar kan man nog fortfarande inte bo i. Vill du leta sådana ska du titta på bitcoin etc..
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Många av oss drar slutsatsen att produkten varit gravt övervärderad (läs IT-aktier, tulpaner etc). Inget nytt under solen således. Eller varför inte bostadsmarknaden i en rad andra länder.
jag gillar inte din jämförelse med aktier. Man kan inte bo i aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Precis som det inte är något nytt att det finns folk som hävdar att 'det är anorlunda nu', 'ny ekonomi' eller andra sinnesslöa iakttagelser.
det som är annorlunda fundamentalt är såklart räntenivåerna. Jag har sj aldrig någonsin bott så här billigt med hög standard samtldigt. Och det är jag inte ensam om..