För x antal år sedan hade jag laddat ned en låt till mobilen från någon skum plattform. Låten hette "Brand New Day" och 10cc stod som artist. När jag i dag fick ett plötsligt infall att lyssna på dängan sökte jag upp den - men 10cc:s version på Spotify verkar inte alls vara samma låt som jag lyssnat på. Testade att googla texten men utan resultat. Det här är vad jag kommer ihåg av texten i refrängen:
I'ts a Brand New Day, rising up within (?) us
With every step we take, we can make a difference
Sharing with the world, together we can find a way
Cause wherever there's a dream, there's a brand new day
Snubbe som sjunger, ganska soft låt. Appen jag laddade ner ifrån verkar ju uppenbarligen satt fel artist, så om någon kan ge mig vägledning här är jag evigt tacksam.
Letar efter vad jag tror är en sent 90-tal tidigt 2000-tal låt i samma "edgy" stil som
Deftones, placebo och incubus.
De hade en musikvideo i en fyrkantig box, kanske inrett som ett rum, och jag har för mig att rummet/boxen roterade framlänges... Minst idag att gå på, men någon?
Jag vill jättegärna veta vad låten heter som spelas under Cmore-reklamen för sportåret 2018. (Det visas bilder från bl.a. Uefa nations league, allsvenskan). Det låter som det är någon kille som sjunger, men kan inte höra vad. Det är någon elektronisk låt.
Jag har nu sökt i flera timmar på nätet, med sökord som "gammal svensk hiphop/rap" osv, utan resultat.
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig, det är nämligen en gammal nostalgisk låt jag brukade lyssna på när jag var liten och utan bekymmer.
Jag vet inte om låten klassas som rap eller hiphop, något av dessa iallafall.
Introt innehåller gitarr-riff eller vad man ska kalla det, med ett beat där snubben säger "Ett två tre fyr fem sex sju" etc vill jag minnas.
Själva musikvideon utspelar sig i ett öde hus på natten med massa grafitti. I en scen så strular han med en tjej.
Sången handlar om, vill jag minnas, en död kompis. Ordet "spök" "spöke" eller dylikt borde finnas med i antingen låttiteln eller i låttexten. Det är bara en snubbe som sjunger solo vill jag minnas, och han är lite småfet och verkar inte vara särskilt känd då jag inte haft någon större lycka när jag letat efter gamla hiphop/rap-artister.
Dessvärre har jag bara ett fåtal ord i skallen av texten, men det musikaliska introt har jag kvar i skallen klockrent, vilket inte är till stor hjälp.
Jag ska fortsätta leta, jag ger inte upp. Jag återkommer och uppdaterar ifall jag en dag skulle hitta den, om någon skulle ha ett humm om vad det kan vara för låt så får ni gärna ställa frågor så kanske jag minns mer.
Samma artist har en annan musikvideo där han cyklar.