2018-01-05, 13:58
Medlem
Hej allihopa,

Men min tjej vi vill köpa en lite 2:a i Södermälm. Med min tjej har vi 600,000Kr av kontantinsats och vill låna 3,400,000Kr.

Just nu har vi en andrahand kontrakt, vi betalar 15,000Kr för en 59kvm (2:a) i Södermalm. Det är pengar kasta bort varje månad...

Tror du att det är klok att köpa nu eller vi borde vänta lite mer?
2018-01-05, 14:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, hyrorna skulle generellt sett öka utan regleringar, då det råder brist på hyresrätter, och det hade gett resultat på driftnettot.

Om man jämför med marknaden för kommersiella fastigheter, där hyressättningen är fri, så är direktavkastningskraven ungefär 3-4% i centrala Stockholm. 4-5% i närförorter och 5-6% i Kista, topphyror på runt 8000:- per m2 och år i rätt lägen(och i rätt lokaler).

Edit: Bättre driftnetton skulle givetvis också kunna driva upp värderingarna av hyresfastigheter, vilket skulle kunna påverka totalavkastningen, men även direktavkastningen, då högre pris vid transaktioner skulle ge lägre direktavkastning.
Direktavkastning på kommersiella fastigheter är en bra jämförelse på lång sikt. Så 5% är en bra siffra. Även om det antagligen kommer ligga högre initialt innan man byggt ikapp beståndet av hyresrätter.

Att värdet på fastigheten ökar och ägaren kan cacha in en tillfällig vinst påverkar inte hyran.

Räknar vi med 5% avkastning så får vi 6900 i hyra på ö-malm och 5700 i Solna.

Vilket låter väldigt lågt eftersom en 42 kvm skulle kosta 28k i månaden för en kommersiell fastighet med toppläge.
2018-01-05, 14:07
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack, nu är jag med.

PS
När man söker på Barkarbystaden så hittar man 436 bostäder till salu på Booli, men bara 92 på Hemnet.

Barkarby ger 444 på Booli och 104 på Hemnet.

Här misstänker man direkt att det är nyproduktioner där man inte annonserar ut varenda lägenhet på Hemnet, men att de på något sätt fångas upp av Booli.

Fick mailsvar från en mäklare ang borttagna nyprod från hemnet och hon sa att man bara fick ha ett visst antal ute samtidigt, så kan nog vara det du observerar!
2018-01-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Antar att du pratar om försthandshyrorna, vad tror du om andrahandshyrorna?

Ja jag menar förstahandshyrorna, sedan hade ju givetvis inte hyreshöjningarna slagit igenom över natten, jag antar att det snarare skulle likna det som många privata fastighetsbolag praktiserar idag med rullande renoveringar, utflyttning, hyreshöjning(fast minus renoveringen) och nyinflyttning. Antalet billiga hyresrätter skulle sakta men säkert minska, precis så som är fallet idag.

Exempel nedan, Biskopsgården i GBG.

Citat:
22 nov, 2016

Totalt ska 573 lägenheter totalrenoveras och Håkan Lindergren bor i en av treorna på drygt 80 kvadratmeter och betalar i dag 5 700 kronor i månaden.

– Vi har haft fyra lägenheter i området som stått tomma där Balder har gått in och renoverat på samma sätt som de vill göra i alla lägenheter. Hyran har nästan fördubblats efter renoveringen och sådana höjningar kan vi bara inte acceptera. Vi är inte emot renoveringen, den behövs, men det vi vill är att människor ska har råd att kunna bo kvar i sina bostäder. Själv är jag ensamstående med tonårsbarn och skulle aldrig kunna klara en sådan kraftig höjning, säger han.

Stellan Wennersten, 71 år, har bott i samma bostad i 39 år, och bor numera ensam i sin trea. Han har redan nu bett dottern och kusinen att leta lägenhet för hans räkning.

– Jag älskar den lägenheten men om Balder får igenom sin hyreshöjning blir det katastrofalt för mig. Man måste vara två om man ska klara den hyran.
Som exempelvis hans granne Leif Melander.

– Vi är båda pensionärer och så länge vi är två kan vi bo kvar, sen går det inte, säger han.
Carin Strandenquist är i samma sits som Stellan Wennersten:

– Jag bor ensam, är förtidspensionerad och får ut 10 000 kronor per månad och det går inte ihop om hyran hamnar på nästan lika mycket, säger hon.

Men redan en höjning på exempelvis 70 procent, skulle ge henne en hyreskostnad på 9 700 kronor. Hyresgästerna har blivit inbjudna på visning till en av de nyrenoverade lägenheterna på Långströmsgatan.
– Flott som faen, sammanfattar en av hyresgästerna.

För att lösa två problem, dels få till billiga hyreslägenheter och då såklart marginalisera andrahandsmarknaden(där t ex brottssyndikat tjänar en hel del pengar) skulle man behöva industrialisera byggandet mer, förändra beskattningssystemet och/eller tillföra marknaden stora bostadsvolymer. Då kan man få hyror som är anpassade för efterfrågan på varje price point. Om utbudet fortsatt understiger efterfrågan tror inte jag att andrahandsmarknaden påverkas alls om hyresregleringarna avskaffas.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-05 kl. 14:14.
2018-01-05, 14:11
Medlem
Det olustiga är att folk inte fattar hur hårt bara ett fall på 20% slår.
Med de bostadspriser som rått i Sthlm innebär et att väldigt många sitter med en nedgång på miljonen sen toppen i sommar.

"Det var bara en pappersvinst" säger vän av ordning. Men tyvärr så uppfattade nog de flesta att det var pengar de var garanterade.

Jag har varit ute efter hus ett tag och där tror jag det kommer smälla rejält. Många yngre som verkar varit inne på "hus till varje pris". Där de inte ens verkar läst besiktningsprotokoll före köp.

Bostadsrättföreningar i relativt centrala lägen med väl förvaltade fastigheter tror jag kommer stå sig bra. Nybyggnationen i ekonomisk svaga föreningar kommer nog få se ett kraftigt ras.
En sund korrigering då personer betalar samma pris för en lägenhet i en högbelånad förening med låga avgifter som bokföringstrixat än en lågbelnad förening som amorterar och renoverar men har högre avgifter.
2018-01-05, 14:12
Medlem
Problematiken när media nu skriver "dessa tjänar på en priskrasch" är att en prisnedgång på mer än 15% i regel följs av en lågkonjunktur. Och då kanske många av de som "tjänar" är de som först blir av med jobben
2018-01-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Direktavkastning på kommersiella fastigheter är en bra jämförelse på lång sikt. Så 5% är en bra siffra. Även om det antagligen kommer ligga högre initialt innan man byggt ikapp beståndet av hyresrätter.

Att värdet på fastigheten ökar och ägaren kan cacha in en tillfällig vinst påverkar inte hyran.

Räknar vi med 5% avkastning så får vi 6900 i hyra på ö-malm och 5700 i Solna.

Vilket låter väldigt lågt eftersom en 42 kvm skulle kosta 28k i månaden för en kommersiell fastighet med toppläge.

Nej inte nödvändigtvis men det påverkar direktavkastningen på investeringen, direktavkastningen är = driftnettot/pris. Så om jag köper fastigheten till ett högre pris så påverkas min direktavkastning. Så om vi säger att ett högre driftnetto driver upp värderingarna på bostadsfastigheter(finns ju fler variabler), pga högre direktavkastning, så påverkar det direktavkastningen för köparen.
2018-01-05, 14:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej men det påverkar direktavkastningen på investeringen, direktavkastningen är = driftnettot/pris. Så om jag köper fastigheten till ett högre pris så påverkas min direktavkastning. Så om vi säger att ett högre driftnetto driver upp värderingarna på bostadsfastigheter(finns ju fler variabler), pga högre direktavkastning, så påverkar det direktavkastningen för köparen.
Jo. Fast poängen var att räkna ut potentiell marknadshyra. Då spelar inte värdet på fastigheten någon roll. Vi får ponera att nuvarande ägare köpt fastigheten där det redan är marknadshyra.

En annan metod vore att jämföra kvm hyran på kommersiella fastigheter. 28k i hyra för en etta låter förstås som lite i högsta laget.

Möjligtvis så är felet i min tidigare kalkyl att kvm värdet åker upp en bra bit över kvm värdet i en brf.
2018-01-05, 14:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
För att lösa två problem, dels få till billiga hyreslägenheter och då såklart marginalisera andrahandsmarknaden(där t ex brottssyndikat tjänar en hel del pengar) skulle man behöva industrialisera byggandet mer, förändra beskattningssystemet och/eller tillföra marknaden stora bostadsvolymer. Då kan man få hyror som är anpassade för efterfrågan på varje price point. Om utbudet fortsatt understiger efterfrågan tror inte jag att andrahandsmarknaden påverkas alls om hyresregleringarna avskaffas.
Att ändra beskattningen innebär bara att man vältrar över kostnaden på någon annan.

Man skulle kunna bygga betydligt billigare och tätare om man skippade kravet på fönster. Då skulle man kunna stapla moduler i kilometer stora kuber.
2018-01-05, 15:07
Medlem
Citat:
Att ändra beskattningen innebär bara att man vältrar över kostnaden på någon annan.

Man skulle kunna bygga betydligt billigare och tätare om man skippade kravet på fönster. Då skulle man kunna stapla moduler i kilometer stora kuber.

Med beskattningssystemet menar jag kapitalkostnaderna, de står för en stor del av hyran. De skattemässiga nackdelarna blir en extra kostnad för kommunerna i de fall där de boende inte har möjlighet att betala för sig själva utan är beroende av ersättningar från socialen. Staten styr över skatter och subventioner, och är skattekostnaden hög så landar kostnaden i de fall där hyresgästen inte kan betala för sig själv i knät på kommunerna. Skattekostnadens andel av boendekostnaderna för boende i hyresrätt är mycket högre än det är för de som bor i bostäder med andra upplåtelseformer.

Jo fast det kommer inte hända, jag avskyr tanken på industrialiserat bostadsbyggande, vi har i princip provat det en gång, resultat blev våra plattenbau områden.

Citat:
Jo. Fast poängen var att räkna ut potentiell marknadshyra. Då spelar inte värdet på fastigheten någon roll. Vi får ponera att nuvarande ägare köpt fastigheten där det redan är marknadshyra.

En annan metod vore att jämföra kvm hyran på kommersiella fastigheter. 28k i hyra för en etta låter förstås som lite i högsta laget.

Möjligtvis så är felet i min tidigare kalkyl att kvm värdet åker upp en bra bit över kvm värdet i en brf.

Ok, då är jag med. Andrahandsmarknaden är nog en hyfsad indikator så länge inget händer på utbudssidan.
2018-01-05, 15:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nu har jag tagit på mig dubbla foliehattar här:
Jag har en obehaglig, och kanske ogrundad, farhåga i att sättet våra politiker & riksbanken tänker krångla sig ur detta är att piska fram en riktigt rejäl inflation under nåt decennie. Bopriserna blir nominellt oförändrade, men en liter mjölk kostar till slut 59 spänn på ICA. Lönerna kanske tredubblas eller nåt. Massa turister från baltikum för att det blivit så "billigt" i Sverige nu. Vi tar färjan till polen och försöker sälja våra tjänster, men upptäcker att efterfrågan på kurser i genuscertifiering är låg. Dvs vi blir alla förlorare, men dom som sparat i svenska kronor tar smällen för blt:arna.
Säg gärna att jag har fel!

Ja, det är väl det klassiska.

Lyssna gärna på Nordea Market Insights olika program om riksbanken med härlig RB-bashing (även om de i viss mån ursäktar RB med att den gör det som riksdag, regering och massmedia vill, och att svenska folket således förtjänar den usla hanteringen).
2018-01-05, 15:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Med beskattningssystemet menar jag kapitalkostnaderna, de står för en stor del av hyran. De skattemässiga nackdelarna blir en extra kostnad för kommunerna i de fall där de boende inte har möjlighet att betala för sig själva utan är beroende av ersättningar från socialen. Staten styr över skatter och subventioner, och är skattekostnaden hög så landar kostnaden i de fall där hyresgästen inte kan betala för sig själv i knät på kommunerna. Skattekostnadens andel av boendekostnaderna för boende i hyresrätt är mycket högre än det är för de som bor i bostäder med andra upplåtelseformer.
Som sagt. Du skyfflar rund kostnaden mellan stat, kommun, de boende och hyresvärde.

I slutändan är det någon som ska betala den fulla kostnaden.

Citat:
Jo fast det kommer inte hända, jag avskyr tanken på industrialiserat bostadsbyggande, vi har i princip provat det en gång, resultat blev våra plattenbau områden.
De lyckades med målsättningen. Vi fick billiga lägenheter som fattiga hade råd att bo i. Problemet är att fattiga drar även med sig en massa sociala problem. Som egentligen inte beror på kvalitén på bostäderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in