Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Antar att du pratar om försthandshyrorna, vad tror du om andrahandshyrorna?
Ja jag menar förstahandshyrorna, sedan hade ju givetvis inte hyreshöjningarna slagit igenom över natten, jag antar att det snarare skulle likna det som många privata fastighetsbolag praktiserar idag med rullande renoveringar, utflyttning, hyreshöjning(fast minus renoveringen) och nyinflyttning. Antalet billiga hyresrätter skulle sakta men säkert minska, precis så som är fallet idag.
Exempel nedan, Biskopsgården i GBG.
Citat:
22 nov, 2016
Totalt ska 573 lägenheter totalrenoveras och Håkan Lindergren bor i en av treorna på drygt 80 kvadratmeter och betalar i dag 5 700 kronor i månaden.
– Vi har haft fyra lägenheter i området som stått tomma där Balder har gått in och renoverat på samma sätt som de vill göra i alla lägenheter. Hyran har nästan fördubblats efter renoveringen och sådana höjningar kan vi bara inte acceptera. Vi är inte emot renoveringen, den behövs, men det vi vill är att människor ska har råd att kunna bo kvar i sina bostäder. Själv är jag ensamstående med tonårsbarn och skulle aldrig kunna klara en sådan kraftig höjning, säger han.
Stellan Wennersten, 71 år, har bott i samma bostad i 39 år, och bor numera ensam i sin trea. Han har redan nu bett dottern och kusinen att leta lägenhet för hans räkning.
– Jag älskar den lägenheten men om Balder får igenom sin hyreshöjning blir det katastrofalt för mig. Man måste vara två om man ska klara den hyran.
Som exempelvis hans granne Leif Melander.
– Vi är båda pensionärer och så länge vi är två kan vi bo kvar, sen går det inte, säger han.
Carin Strandenquist är i samma sits som Stellan Wennersten:
– Jag bor ensam, är förtidspensionerad och får ut 10 000 kronor per månad och det går inte ihop om hyran hamnar på nästan lika mycket, säger hon.
Men redan en höjning på exempelvis 70 procent, skulle ge henne en hyreskostnad på 9 700 kronor. Hyresgästerna har blivit inbjudna på visning till en av de nyrenoverade lägenheterna på Långströmsgatan.
– Flott som faen, sammanfattar en av hyresgästerna.
För att lösa två problem, dels få till billiga hyreslägenheter och då såklart marginalisera andrahandsmarknaden(där t ex brottssyndikat tjänar en hel del pengar) skulle man behöva industrialisera byggandet mer, förändra beskattningssystemet och/eller tillföra marknaden stora bostadsvolymer. Då kan man få hyror som är anpassade för efterfrågan på varje price point. Om utbudet fortsatt understiger efterfrågan tror inte jag att andrahandsmarknaden påverkas alls om hyresregleringarna avskaffas.