2018-01-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Havererad hyresmarknad verkar vara ett storstadsproblem.

En 3a skulle antagligen kosta över dubbelt mot en etta. Så mellan 20-40k i månaden beroende på läge.

Som du förstå så skulle en marknadshyra hamna på det dubbla mot vad du tycker är rimligt.

Kanske i Stockholm men inte i mindre städer. Det tror jag inte åtminstone. I slutändan kommer hyrorna vara anpassade efter vad den stora majoriteten kan betala. Dessutom är den ingen mänsklig rättighet att bo modernt i bra läge. Klart att marknadshyran på en ny fräsch lägenhet centralt kan vara betydligt högre än vad jag tycker att det är rimligt att någon i 25 års åldern skall betala för en tvåa.

Ser man återigen till Linköping dock, där det faktiskt går att få tvåor och treor med några års kötid så framstår exempelvis denna https://www.booli.se/annons/2386729 som helt absurd. Månadsavgift på 5700kr. Inte så långt under hyror egentligen även om det är i ett bra område. De vill ha 2.3 miljoner och då ingår lån i föreningen på 15kkr/m², eller 1.4 miljoner som denna lägenhets andel. Föreningen är nybildad och skall inte amortera alls och lyckas fortfarande inte lägga sig särskilt mycket under månadshyrorna. Vad borde en sådan lägenhet vara värd för att det skulle vara rimligt? Kanske 300kkr?
2018-01-05, 10:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är i händerna på politikerna vad de vill ska hända med priserna.

Här gör du ett klassiskt bubbelbabblarmisstag och förstår inte skillnad på pris och kostnad.

Kostnaderna för att bo har sjunkit samtidigt som lönerna stigit. Vad händer då med priserna tror du?

Det är väl utgifterna som har minskat (eller snarare legat på en tämligen stabil procent av disponibel inkomst)?

Kostnaderna är svårare att beräkna.
2018-01-05, 10:53
Medlem
Citat:
det är i händerna på politikerna vad de vill ska hända med priserna.

Här gör du ett klassiskt bubbelbabblarmisstag och förstår inte skillnad på pris och kostnad.

Kostnaderna för att bo har sjunkit samtidigt som lönerna stigit. Vad händer då med priserna tror du?

Vad ska politikerna göra för att inte priserna ska sjunka menar du, sänka räntan till -500 %?
Politikerna är nog ganska maktlösa när bubblan spricker. Här som i resten av världen.

Och som sagt, att billiga lån drivit upp bubblan till absurda nivåer har ingen förnekat. Plus en del psykologi av typen 'det kan bara gå upp' eller 'alla andra gör det.' Klassiskt bubbelfenomen.
2018-01-05, 10:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det enda som egentligen har haft betydelse är billiga krediter. Den svenska bostadsbubblan är en typisk kreditbubbla. Danskarna, Irländarna, Spanjorerna kan inte heller bo i en Tulpan eller aktie. Det hjälpte nu inte deras bostadsmarknad. Men det är klart, att det är annorlunda här och nu är ditt självklara och ack så förutsägbara mantra.

Det går inte riktigt att jämföra länderna rakt av iom att i de andra länderna köptes lgh som köparna inte ens tänkt bo i själva.

Vi var också påväg dit men långt ifrån den spekulationsnivån.

Nu blir det nog annorlunda som tur är.

Nyproduktionsmarknaden finns inga pengar att göra på längre...
2018-01-05, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad ska politikerna göra för att inte priserna ska sjunka menar du, sänka räntan till -500 %?
Politikerna är nog ganska maktlösa när bubblan spricker. Här som i resten av världen.

Och som sagt, att billiga lån drivit upp bubblan till absurda nivåer har ingen förnekat. Plus en del psykologi av typen 'det kan bara gå upp' eller 'alla andra gör det.' Klassiskt bubbelfenomen.

Det där med amorteringskrav är inte så dumt men det kom alldeles försent..det borde höjts i takt med att räntan sänkts.
2018-01-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kanske i Stockholm men inte i mindre städer. Det tror jag inte åtminstone. I slutändan kommer hyrorna vara anpassade efter vad den stora majoriteten kan betala. Dessutom är den ingen mänsklig rättighet att bo modernt i bra läge. Klart att marknadshyran på en ny fräsch lägenhet centralt kan vara betydligt högre än vad jag tycker att det är rimligt att någon i 25 års åldern skall betala för en tvåa.

Ser man återigen till Linköping dock, där det faktiskt går att få tvåor och treor med några års kötid så framstår exempelvis denna https://www.booli.se/annons/2386729 som helt absurd. Månadsavgift på 5700kr. Inte så långt under hyror egentligen även om det är i ett bra område. De vill ha 2.3 miljoner och då ingår lån i föreningen på 15kkr/m², eller 1.4 miljoner som denna lägenhets andel. Föreningen är nybildad och skall inte amortera alls och lyckas fortfarande inte lägga sig särskilt mycket under månadshyrorna. Vad borde en sådan lägenhet vara värd för att det skulle vara rimligt? Kanske 300kkr?
Den lägenheten du länkade ligger på 1042 kr/kvm och år.
Läget är vad jag förstår väldigt bra.
Kan du verkligen bygga och sälja BR för lägre pris i det området?

Om du inte kan det har du väl ingen grund för att säga att den borde vara billigare.
2018-01-05, 11:03
Medlem
Citat:
hmm hot om borttagande av ränteavdrag har jag nog hört sedan jag köpte min första lgh på 90-talet. På den tiden fick man tillbaka storkovan hehe... idag blir det bara nån fjuttig tusenlapp per år.

Ett borttagande av ränteavdraget motsvarar två räntehöjningar på ca 25 punkter vardera, så det borde inte innebära någon chock för så många hushåll. Med skatteintäkterna det skulle generera borde det gå att finansiera ytterligare ett jobbskatteavdrag, vilket skulle komma "alla" till godo, inklusive de som äger sitt boende

Det skall bli intressant att se hur den nya förmånsbeskattningen av tjänstebilar påverkar, i GBG är det i runda slängar 6000:- per år som skall skattas privat, i Stockholm blir det mer. En fördel med att inte bo ute i spenaten är att man slipper bilpendlandet
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-05 kl. 11:07.
2018-01-05, 11:05
Medlem
RustyShacklefords avatar
Nu har jag tagit på mig dubbla foliehattar här:
Jag har en obehaglig, och kanske ogrundad, farhåga i att sättet våra politiker & riksbanken tänker krångla sig ur detta är att piska fram en riktigt rejäl inflation under nåt decennie. Bopriserna blir nominellt oförändrade, men en liter mjölk kostar till slut 59 spänn på ICA. Lönerna kanske tredubblas eller nåt. Massa turister från baltikum för att det blivit så "billigt" i Sverige nu. Vi tar färjan till polen och försöker sälja våra tjänster, men upptäcker att efterfrågan på kurser i genuscertifiering är låg. Dvs vi blir alla förlorare, men dom som sparat i svenska kronor tar smällen för blt:arna.
Säg gärna att jag har fel!
2018-01-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad anser du är en rimlig hyra? Med tanke på att du klagar på nybygge. Nya hyresrätter verkar också ha en kö på 5 år.

Skulle tro att blocket ger en ganska bra vägledning om vad marknadshyror skulle kosta.
Med marknadshyra så skulle du antagligen få betala ca 10k i månaden för en etta i närförort. Antagligen ca det dubbla för topp läge. Det skulle antagligen vara ganska lite skillnad på nybygge och en gammal lägenhet.
Min bedömning är snarare att blocks nu ligger klart högre än vad en marknadshyra skulle leda till.
Skälet till det är att det är så liten andel av "HR" som omsätts på blocket.

Skulle man införa marknadshyra för alla HR så skulle det bli ett stort utbud av HR och hyrorna skulle lägga sig en bra bit under andrahandsnivån.

Månadsutgift + ränta på "insatsen" för BR visar vad folk är villiga att betala. Det är marknadsnivån. På denna grundutgift får man, för att estimera marknadshyra, lägga på för inre underhåll och div service.

En del underprissatta HR skulle få uppjusterade hyror och köerna skulle försvinna. Hyror i nyligen producerade HR skulle antagligen inte påverkas.

Det finns inget skäl till att folk skulle vilja betala mycket mer för HR än BR (bortsett från det man faktiskt får mer i en HR).
2018-01-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nu har jag tagit på mig dubbla foliehattar här:
Jag har en obehaglig, och kanske ogrundad, farhåga i att sättet våra politiker & riksbanken tänker krångla sig ur detta är att piska fram en riktigt rejäl inflation under nåt decennie. Bopriserna blir nominellt oförändrade, men en liter mjölk kostar till slut 59 spänn på ICA. Lönerna kanske tredubblas eller nåt. Massa turister från baltikum för att det blivit så "billigt" i Sverige nu. Vi tar färjan till polen och försöker sälja våra tjänster, men upptäcker att efterfrågan på kurser i genuscertifiering är låg. Dvs vi blir alla förlorare, men dom som sparat i svenska kronor tar smällen för blt:arna.
Säg gärna att jag har fel!
Vad är det du menar att man skulle vilja krångla sig ur?

(Nej, jag ser inget skäl till att överheten skulle vilja driva fram större KPI-ökningar än 2%. RB har fö talat om sänkning av inflationsmålet).
2018-01-05, 11:39
Medlem
Intressant graf rörande Sveriges 'trögrörliga' bostadsmarknad. Denna tas ju för given i den Svenska debatten.

https://ekonomistas.files.wordpress.com/2017/11/image.png

Sverige ligger på tredje plats vad gäller rörlighet. Långt över de flesta andra OECD-länder.

Flyttkostnaderna i Sverige är låga internationellt sett. Jämför gärna reavinstskatten med vad som internationellt kallas transfer taxes eller stamp duties.
2018-01-05, 12:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Min bedömning är snarare att blocks nu ligger klart högre än vad en marknadshyra skulle leda till.
Skälet till det är att det är så liten andel av "HR" som omsätts på blocket.

Skulle man införa marknadshyra för alla HR så skulle det bli ett stort utbud av HR och hyrorna skulle lägga sig en bra bit under andrahandsnivån.

Månadsutgift + ränta på "insatsen" för BR visar vad folk är villiga att betala. Det är marknadsnivån. På denna grundutgift får man, för att estimera marknadshyra, lägga på för inre underhåll och div service.

En del underprissatta HR skulle få uppjusterade hyror och köerna skulle försvinna. Hyror i nyligen producerade HR skulle antagligen inte påverkas.

Det finns inget skäl till att folk skulle vilja betala mycket mer för HR än BR (bortsett från det man faktiskt får mer i en HR).
Det är också en teori om kostnad. Så om vi räknar på det.
En 1a i Solna som är en acceptabel förort. Kostar 2,4M. Avgift ca 3k, Ränta på 1,5%. Sedan lägger vi på 5% för extra omkostnader och sedan 10% i avkastning för värden. Rimligt?

Jag får det till 7050 kr i månaden.

Motsvarande 1a på Östermalm kostar 3,6M och då får man en hyra på 8775kr med samma kalkyl.

Faktiskt något lägre än vad jag väntat mig, speciellt på ö-malm. Fortfarande en bra bit över vad FBerntsson tyckte var rimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in