Citat:
Ursprungligen postat av
ClariNet
Spontan reaktion efter att ha läst inläggen från Saint Cosme: Ordvalet får mig att associera till en äldre person (bl a "understundom"). Om det är en äldre, nära anhörig torde det handla om en bror (16 års skillnad) eller farbror. Knappast förälder. Saint Cosme skriver bl a "Ja va fan". Inte typiskt för kvinnor.
Skulle också kunna vara så att Saint Cosme är gärningsmannen. Gärningens verkliga innebörd är en sån plåga att livet håller på att bli outhärdligt.
Bra iakttagelse. Ja, det var min första tanke också, att han var gm. Isf ett förtäckt erkännande. Att han utger sig för att veta var mössan köptes tyder på att han står gm mycket nära och antagligen har köpt mössan själv. Hur skulle man annars komma ihåg en sån sak? Men fick inte ihop det med hans okunskap om morden, men det kan så klart vara en fasad. Om man utgår från att det är det så borde de ledtrådar han givit ses som inverterade, dvs att han känner att någon är honom på spåren, han kanske känt sig misstänkliggjord av sin omgivning, fått ett brev från polisen etc., och känner sig nödgad att styra misstankarna åt annat håll. Och så hittar han en person som det har spekulerats kring och ger ledtrådar som pekar mot den personen, i detta fall MF. Samt anger ett motiv som det spekulerats kring, nämligen att det har att göra med familjens databutik.
Jag tänker antagligen ett steg för långt, eftersom det blir svårt att få in MF på Cambridge.
Det är iaf intressant när människor som annars inte är aktiva i brottstrådar eller verkar ha någon anknytning till platsen där brottet begicks plötsligt skriver i en tråd och strax därpå kommer med ett erkännande. Tänker också på det andra erkännandet som Pulver-Henke kom med. Själva
erkännandet följer ett ganska snarlikt händelseförlopp, först random frågor om brottet, sen invändningar mot polisens gärningsmannaprofil, sen erkännande och därpå konstaterande att man inte ska skriva mer i tråden. Men har för dålig insikt i hur erkännanden i allmänhet ser ut. Det kanske brukar går till på det sättet. I övrigt finns det likheter i deras sätt att skriva, trådarna de skriver i, sättet att argumentera på, att de referar och tycks ha sina hemvister i stockholmsförorter. Men återigen, de kanske är så den genomsnittliga flashbackaren ser ut, så likheterna delar de kanske med majoriteten andra här inne.